چسب ممبران وکیوم

0
چسب ممبران  وکیوم تخته های ام دی اف ها ابتدا به صورت خام و بدون روکش تولید می شوند. بمنظور افزایش مقاومت و زیبایی آن ها، روکش هایی را بر سطح آن ها قرار می دهند. این روکش ها سبب زیبایی ظاهری تخته ها شده و مقاومت محصولات ساخته شده از ام دی اف در برابر عوامل مخرب را دوچندان می کند.

چسب ممبران وکیوم

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : برای روکش کردن ام دی اف به چسب و تجهیزات نیاز است تا بتوان روکش ها را بر سطح ام دی اف قرار داد. چسب ممبران یا چسب وکیوم از پرکاربرد ترین چسب هایی است که برای روکش کردن ام دی اف استفاده می شود. اگر شما نیز برای روکش کردن تخته های ام دی اف خود به دنبال چسب مناسب و با کیفیت هستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با چسب ممبران وکیوم

چسب ممبران در صنعت ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. این چسب به عنوان یک ماده پلیمری شناخته می شود. این نوع چسب فرمول خاصی دارد و برای روکش کردن ام دی اف همراه با پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار اینگونه چسب ها بر پایه آب است. این چسب ها با دو نام چسب ممبران و چسب وکیوم شناخته می شوند. این چسب ها به دو صورت تک جزئی و دو جزئی تولید شده و به بازار عرضه می شوند. تک جزئی ها همانطور که از نام آنها پیداست بدون استفاده از هیچ ماده افزودنی برای چسباندن روکش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین چسب های تک جزئی به تنهایی و بدون هیچ افزودنی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. نوع دیگر این چسب ها به صورت دو جزئی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع چسب ها باید با هاردنری به نام ایزوسیانول ترکیب شوند تا چسبندگی و مقاومت آنها افزایش یابد. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که  چسب های وکیوم باید نهایت تا ۱۰ ساعت پس از ترکیب شدن با ایزوسیانول مورد استفاده قرار گیرند در غیر اینصورت قابلیت چسبندگی خود را از دست خواهند داد.

نکاتی در خصوص چسب ممبران وکیوم که باید در نظر داشته باشید

همانطور که گفته شد چسب ممبران برای روکش کردن ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما قصد خرید چسب ممبران یا چسب وکیوم برای روکش کردن ام دی اف را دارید باید به برخی از نکات هنگام خرید توجه داشته باشید. در ادامه نکات مهم و ضروری را برای شما ذکر خواهیم کرد:
  • هنگام تهیه چسب ممبران وکیوم باید نوعی را خریداری کنید که با  روکش در نظر گرفته شده همرنگ باشد. در اغلب مواقع چسب هایی که رنگ طبیعی تر دارند برای بیشتر روکش ها مناسب خواهند بود.
  • بهتر است چسبی را انتخاب کنید که نیاز به ترکیب کردن با مواد دیگری را نداشته باشد. چرا که اینگونه چسب ها از هر نظر از نوع دیگر آن بهتر عمل خواهند کرد.
  • چسبی را باید خریداری کنید که در برابر آب و حرارت مقاومت بالایی داشته باشد.
  • مدت زمان عملکرد چسب از دیگر نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه شود. در هنگام خرید باید به کاتالوگ چسب ها دقت داشته باشید و زمان عملکرد و درجه حرارت مورد نیاز آن را مطالعه کنید. بهتر است چسبی را خریداری کنید که در کمترین زمان ممکن خشک شود.
  • به طور کلی، چسبی خوب خواهد بود که با کمترین فشار روکش بر سطح ام دی اف چسبانده شود. استفاده از چسب های نامرغوب که فشار زیادی جهت چسباندن روکش برای آنها مورد نیاز است در طولانی مدت به دستگاه شما آسیب وارد خواهد کرد.

این محصول در چه سازه هایی کاربرد دارند

اینگونه چسب ها در ساخت بسیاری از محصولات و سازه ها کاربرد دارند. چسب ممبران یا وکیوم به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارات و رطوبت دارد در ساخت بسیاری از وسایل خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این نوع چسب برای ساخت درب های ضد آب، ساخت کابینت های ام دی اف، میز و صندلی و بسیاری از سازه های دیگر کاربرد دارد. چرا که در سازه هایی مانند کابینت به دلیل شرایط پخت و پز و وجود رطوبت در محیط مورد کاربرد، باید از چسبی استفاده شود که در برابر اینگونه عوامل مخرب مقاومت بالایی داشته باشند. در نتیجه استفاده از اینگونه چسب ها عمر محصولات شما را افزایش خواهند داد.

نحوه استفاده از چسب ممبران

تولید کنندگان برای روکش کردن ام دی اف با استفاده از چسب های مخصوص روکش را بر سطح ام دی اف می چسبانند. این نوع چسب ها باید بر سطح کار اسپری شوند. بمنظور استفاده از اینگونه چسب ها باید از محفظه های استیل ضد زنگ یا محفظه های پلاستیکی استفاده شود. تولید کنندگان پس از اسپری کردن این چسب بر سطح تخته ام دی اف روکش را بر سطح آن قرار داده و سپس با استفاده از دستگاه پرس روکش را بر سطح آن پرس خواهند کرد. بهتر است ام دی اف هایی که سطح آن ابزار خورده است، چسب دوبار بر سطح آن ها اسپری شود. تخته ها ابتدا باید در دستگاه قرار گیرند و سپس عملیات چسب زنی انجام شود. زیرا باید پس از چسب زنی بلافاصله روکش را بر سطح تخته پرس کرد. پس از پرس کردن روکش بر سطح ام دی اف باید مدتی صبر کنید تا چسب به طور کامل خشک شود. در غیر اینصورت سطح کار شما خراب خواهد شد. برای اطمینان از خشک شدن چسب باید بررسی کنید که آیا رطوبتی بر  سطح تخته وجود دارد یا خیر؟ اگر رطوبتی را بر سطح کار احساس نکردید تخته شما آماده برای مصرف در ساخت سازه های مختلف است. برای تمیز کردن محفظه چسب بهتر است آن را با آب سرد شستشو دهید. در غیر اینصورت چسب از محفظه پاک نخواهند شد. تولید کنندگان می بایست چسب ممبران را در حرارت ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنند تا چسب ها در طولانی مدت فاسد نشود. اگر چسب ممبران انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد