معرفی انواع چسب نجاری و کاربرد آن ها

0
معرفی انواع چسب نجاری و کاربرد آن ها : امروزه کالاهای چوبی نقشی اساسی در زندگی ما ایفا می کنند و در منزل ما انواع و اقسام وسایل چوبی مختلف مانند سرویس مبل، میز غذاخوری، میز تحریر، صندلی ها و وسایل چوبی تزیینی به چشم می خورند که زیبایی منزل را چند برابر می کنند.

معرفی انواع چسب نجاری و کاربرد آن ها

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : نگهداری و مراقبت از وسایل چوبی زحمت زیادی ندارد. همیشه ممکن است که به دلیل اتفاقی غیر عمدی یا کیفیت پایین چسب به کار رفته در محصول، نیازمند تعمیر مبل با چسب باشیم. در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع چسب نجاری، کاربرد چسب و اینکه کدام چسب مناسب کار شما است؛ صحبت کنیم. این چسب ابزاری است که جهت اتصال دو قطعه چوب یا صفحه چوبی به یکدیگر استفاده می شود. اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر و استفاده از چسب نجاری به شرایط خاصی همچون قدرت، غلظت، میزان نگهداری و حرارت چسب، مدت زمان مورد نیاز چسب برای خشک شدن و موارد دیگر بستگی دارد.

نحوه انتخاب بهترین نوع چسب

هنگام خرید تجهیزاتی مانند چسب های چوب برای وسایل خانه یا حرفه خود، خواهید فهمید که بر خلاف تصور تنها یک نوع چسب چوب انحصاری وجود ندارد؛ بلکه پنج نوع اصلی چسب در این زمینه تولید شده است. تعداد زیادی از این چسب ها، پلیمرهای مصنوعی یا رزین هایی هستند که نسبت به چوب نیز قدرت بیشتری دارند. یک استثنا چسب حیوانی است که از کلاژن حیوانات تهیه می شود. علاوه بر ترکیبات این چسب ها از نظر دوام اتصال دهی، انعطاف پذیری، اینکه حاوی سم هستند یا خیر و اینکه ضد آب هستند یا نه نیز انواع مختلفی دارند. در صورت نیاز با مراجعه به سایت خوگرپلاس و بررسی محصولات مربوط، چسب های نجاری دلخواه خود را انتخاب و به راحتی به خرید اینترنتی چسب یا خرید اقساطی چسب نجاری اقدام کنید.

چگونگی کاربرد چسب نجاری

اگر به دقت پیش بروید؛ چسب های مناسب کار خود را انتخاب کرده و مراحل خشک سازی را به طور صحیح و دقیق دنبال می کنید. روند اتصال و پیوند چوب برای شما بسیار آسان خواهد بود. جهت استفاده از چسب PVA و سایر چسب ها این مراحل ساده را دنبال کنید:
  1. چسب را به آرامی بر هر دو سطح چوبی که می خواهید به یکدیگر متصل کنید؛ بریزید. سپس از یک پارچه استفاده کنید که هرگونه بیرون زدگی و سرریزشدگی چسب را از بین ببرد.
  2. با  استفاده از یک قلم یا برس پلاستیکی چسب نجاری را تا حد امکان کم پشت اما مقاوم پخش کنید.
  3. قطعات چوب را به یکدیگر فشار دهید. شاید بخواهید که سطوح را کمی عقب و جلو کنید که از پخش یکسان روکش اطمینان حاصل شود و هرگونه هوایی که ممکن است که باعث ایجاد شکاف و ناکارایی چسب شود را آزاد کنید.
  4. جهت اطمینان از اتصال صفحات از یک جی کلمپ (G-Clamp) کمک بگیرید.
  5. بگذارید قطعات چوبی مورد نظر برای مدت زمانی که در دستورالعمل توصیه شده است؛ بدون وقفه به یکدیگر فشرده شوند.
  6. هرگونه چسب اضافی خشک شده را از محل پاک کنید.

انواع چسب نجاری کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

چسب های مخصوص چوب و نجاری انواع مختلفی دارند که آن ها را در زیر به شما معرفی می کنیم:

چسب PVA

چسب پلی وینیل استات (PVA) رایج ترین نوع چسب چوب است. این نام به این معنی است که ماده ای که در تهیه چسب استفاده می شود؛ رنگ و بو ندارد. اگر قوطی کوچکی از چسب چوب در منزل دارید؛ احتمالا همین چسب PVA است. چسب زرد، چسب سفید و قوطی چسب چوب از زیر شاخه های چسب PVA هستند. برخی فرمولاسیون های ویژه چسب PVA، به عنوان مثال Titebond III خاصیت ضدآب دارد. مزیت چسب PVA این است که همیشه و هر کجا به آن دسترسی دارید؛ اما باید حتما پس از اتمام کار اطراف چوب خود را پاک کنید. زیرا این چسب قابل مشاهده بوده و ممکن است که باعث خرابی و زشتی نتیجه کار شما بشود.

چسب اپوکسی

اپوکسی در دو بخش رزین و سفت کننده عرضه می شود. تولید این چسب با ترکیب این دو عامل در نسبت های دقیق صورت می گیرد. هر دو عامل مایع هستند؛ اما زمانی که با یکدیگر مخلوط شوند؛ یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و باعث سفتی ترکیب می شود. مزایای این چسب:
  • ضد آب است
  • در اشباع درزهایی که خیلی بد جفت شده اند؛ بسیار عالی عمل می کند.

چسب پلی اورتان

چسب پلی اورتان با رطوبت فعال می شود و با فعال سازی و روند خشکی متورم خواهد شد. خیلی سریع سفت خشک شده و ضد آب است. کار با چسب پلی اورتان خشک شده در مواردی بسیار مشکل ساز خواهد بود. بنابراین باید در استفاده از آن نهایت احتیاط را در نظر بگیرید. پیش از استفاده از چسب پلی اورتان قسمت چوب مورد نظر را با پارچه ای خیس مرطوب کنید. پس از اعمال چسب قطعات چوب را به سرعت بر یکدیگر جفت کرده و ۲۴ ساعت زمان بدهید که چسب کاملا خشک شود.

چسب حیوانی

این چسب که از پوست حیوانات به دست می آید؛ کاملا طبیعی است. چسب حیوانی مایع مانند چسب PVA عمل می کند.

چسب سیانواکریلات

از چسب سیانواکریلات یا CA جهت اتصال تکه های سخت به یکدیگر استفاده می شود. کاربرد چسب سیانواکریلات همچنین در زمینه چوب کاری و نجاری بسیار زیاد است. از جمله مزایای آن باید به سرعت بالای چسب در ترمیم قطعات چوب اشاره کرد.

کلام آخر

نجاری و کار با چوب فعالیتی است که به ظرافت فراوان نیاز دارد و در این کار حتما باید از چسب های مخصوص نجاری استفاده کنید. چسب های نجاری انواع مختلفی دارند که متناسب با غلظت، زمان خشکی، نحوه اعمال و کاربردهای مخصوص با یکدیگر تفاوت داشته و هر یک در موقعیت خاصی کاربرد دارند. ضمن اینکه ما در این مقاله انواع چسب های چوبی و نجاری و بهترین راه تهیه این چسب ها که نظر ما سایت معتبر خوگرپلاس است را معرفی کردیم. به طوری که با مراجعه به این سایت بهترین چسب را با قیمتی مناسب تهیه خواهید کرد. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد