بررسی انواع لوله گالوانیزه و کاربرد آنها

0

اصطلاحی که در صنعت فولاد بسیار رایج است، گالوانیزه کردن یک فرآیند تولیدی است که از طریق آن یک لایه نازک روی فولاد اعمال می‌شود تا محافظت بیشتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی ایجاد کند. در مقایسه با فولاد غیر گالوانیزه، انواع لوله گالوانیزه عمر و دوام بیشتری دارند، به همین دلیل است که اغلب در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود که در آن استحکام، دوام و مقاومت در برابر خوردگی در فولاد بسیار مهم است. اگر می‌خواهید انواع لوله‌های فولادی گالوانیزه را به جای لوله‌های فولادی ضد زنگ برای تاسیسات صنعتی خود انتخاب کنید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد آن‎ها بدانید.

گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه کردن، یک فرآیند تولیدی است که در آن یک پوشش روی بر روی فولاد یا آهن اعمال می‌شود تا از زنگ زدگی محافظت کند. چندین فرآیند گالوانیزه در دسترس است، اما متداول‌ترین روش ارائه شده و مورد استفاده، گالوانیزه گرم نامیده می‌شود.

فولاد گالوانیزه به دلیل دوام زیاد، استحکام و شکل پذیری فولاد و همچنین محافظت در برابر خوردگی پوشش روی-آهن، یکی از محبوب‌ترین انواع فولاد است. روی به عنوان مانعی در برابر عناصر خورنده از فلز پایه محافظت می‌کند و منجر به یک محصول فولادی با دوام و با کیفیت بالا می‌شود.

این تطبیق پذیری آن را برای انواع پروژه‌ها و صنایع از جمله کشاورزی، خودروسازی، ساختمانی و غیره قابل استفاده می‌کند.

روش گالوانیزه کردن فولاد

اگرچه روش‌های مختلفی برای گالوانیزه کردن فولاد وجود دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها گالوانیزه گرم است. در گالوانیزه گرم، فولاد تصفیه شده را در یک خمره روی داغ و مذاب در دمای حدود ۴۶۰ درجه سانتیگراد فرو می‌برند که یک لایه محافظ برروی فلز ایجاد می‌کند. با فرو بردن فلز در روی داغ، یک پیوند متالورژیکی بین این دو ماده ایجاد می‌شود. پس از خارج شدن از مخزن، فلز پوشش داده شده با روی و با اکسیژن موجود در محیط واکنش می‌دهد و اکسید روی ایجاد می‌کند و سپس با دی اکسید کربن موجود در هوا واکنش می‌دهد و کربنات روی را تشکیل می‌دهد. این کربنات روی ماده‌ای است که لایه محافظی را روی فلز تشکیل می‌دهد تا از زنگ زدگی محافظت کند و طول عمر آن را افزایش دهد.

انواع لوله های گالوانیزه؛ سرد و گرم

لوله گالوانیزه که به لوله فولادی گالوانیزه نیز معروف است به دو نوع لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تقسیم می‌شود. لایه گالوانیزه، گالوانیزه گرم ضخیم است و دارای مزایای پوشش یکنواخت، چسبندگی قوی و عمر طولانی است. هزینه لوله گالوانیزه سرد کم است، سطح آن خیلی صاف نیست و مقاومت در برابر خوردگی آن بسیار بدتر از لوله گالوانیزه گرم است.

لوله گالوانیزه سرد

به لوله گالوانیزه سرد، لوله الکترو گالوانیزه نیز گفته می‌شود. اصطلاح گالوانیزه سرد بیشتر یک اصطلاح بازاریابی است تا یک فرآیند واقعی. گالوانیزه سرد به سادگیه رنگ آمیزی یک قطعه فولاد با رنگ غنی از روی است. ترکیب گالوانیزه سرد در واقع عملکرد گالوانیزه گرم را شبیه سازی می‌کند. پس چه فرقی دارد؟ گالوانیزه گرم باید در یک محیط کنترل شده مانند یک کارخانه تولید اعمال شود. ترکیبات گالوانیزه سرد را می‌توان در یک محیطی به غیر از کارخانه انجام داد.

الکترو گالوانیزه کردن شامل فرو بردن مواد در ظرف مذاب روی نیست. در عوض، جریان الکتریکی به محلول الکترولیتی وارد می‌شود که روی فولاد اعمال می‌شود، که یون‌های روی دارای بار مثبت را به فلز روی کاهش می‌دهد که سپس روی فولاد با بار مثبت رسوب می‌کند.

لوله گالوانیزه گرم

فولاد گالوانیزه گرم به طور گسترده در ساخت و ساز، ماشین آلات، معدن، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه راه آهن، صنعت خودرو، جاده‌ها، پل‌ها، کانتینر استفاده می‌شود.

در این روش، فولاد یا آهن را در یک حوضچه مذاب روی غوطه‌ور می‌کنند که دمای آن در حدود ۸۶۰ درجه فارنهایت (۴۶۰ درجه سانتیگراد) حفظ می‌شود. این حمام مذاب یک پیوند متالورژیکی بین روی و فلز دریافت کننده را آغاز می‌کند. پس از بیرون کشیدن فلز از حمام، به قرار گرفتن در معرض جو واکنش نشان می‌دهد و روی خالص با اکسیژن مخلوط می‌شود و اکسید روی را تشکیل می‌دهد. اکسید روی بیشتر به دی اکسید کربن واکنش می‌دهد و کربنات روی را تشکیل می‌دهد که پوشش محافظ نهایی برروی مواد را تشکیل می‌دهد. نشانه آشکاری که برروی یک ماده گالوانیزه داغ وجود یک الگوی کریستالی مانند بر روی سطح است که گاهی اوقات به عنوان “spangle” نامیده می‌شود.

گالوانیزه گرم (HDG) فرآیند پوشش دادن فولاد ساخته شده با غوطه ور کردن آن در حمامی از روی مذاب است. سه مرحله اساسی در فرآیند گالوانیزه گرم وجود دارد:

  1. آماده سازی سطح
  2. گالوانیزه کردن
  3. بازرسی

مهم‌ترین جنبه گالوانیزه گرم که در این مرحله باید روی آن تمرکز کرد این است که در یک کارخانه تولیدی اتفاق می‌افتد.

مزایای لوله گالوانیزه

بسیاری از صنایع مختلف عمدتاً از فولاد گالوانیزه استفاده می‌کنند زیرا دارای طیف گسترده‌ای از کاربرد و مزایا برای صنایع است که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، از جمله داشتن:

هزینه اولیه پایین در مقایسه با اکثر فولادها

فولاد گالوانیزه بلافاصله پس از تحویل آماده استفاده است. نیازی به آماده سازی اضافی سطح، بازرسی‌ها، رنگ آمیزی/پوشش ها و غیره ندارد که باعث صرفه جویی در هزینه‌های بیشتر شرکت‌ها می‌شود.

عمر طولانی تر

با گالوانیزه کردن، انتظار می‌رود که یک قطعه فولاد صنعتی در محیط‌های متوسط بیش از ۵۰ سال دوام بیاورد و با قرار گرفتن در معرض شدید آب بیش از ۲۰ سال دوام بیاورد. نیاز به نگهداری مداوم ندارد.

مقاومت در برابر زنگ زدگی

عناصر آهن در فولاد به طور باورنکردنی مستعد زنگ زدگی هستند، اما افزودن روی به عنوان یک محافظ بین فولاد و هر گونه رطوبت یا اکسیژن عمل می کند. فولاد گالوانیزه بسیار محافظ است.

در همه جا از گالوانیزه استفاده می شود!

بدنه اتومبیل‌ها و بسیاری از دوچرخه‌ها از فلزات گالوانیزه ساخته شده‌اند. برخی از لوله‌های آب آشامیدنی هنوز از فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند. مهره‌ها، پیچ‌ها، ابزارها و انواع سیم‌ها اکنون گالوانیزه می‌شوند؛ زیرا این یک فرآیند ارزان است و به افزایش طول عمر فلز کمک می‌کند!

  • فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، به ویژه در ساختمان‌های مدرن «اسکلت فلزی» استفاده می‌شود. فولاد گالوانیزه همچنین برای ایجاد سازه‌هایی مانند بالکن، ایوان، راه پله، نردبان، راهرو و غیره استفاده می‌شود. اگر پروژه شما پس از اتمام در خارج از خانه ایجاد شود، فلز گالوانیزه انتخاب ایده آلی است. نرده‌ها، سقف‌ها، راهروهای بیرونی، همه این‌ها انتخاب‌های عالی برای فلز گالوانیزه هستند!

  • صنایع بادی و خورشیدی

پروژه‌های خورشیدی باید پس از نصب، گردش کار مداوم داشته باشند و هرگونه تعمیر/نگهداری منجر به اختلال در خدمات (با نام مستعار از دست دادن درآمد) می‌شود. این بدان معنی است که فولادهای گالوانیزه گرم در پروژه‌های خورشیدی به دلیل محافظت در برابر خوردگی محبوب هستند. همچنین به دلیل دوستی با محیط‌زیست محبوب است؛ زیرا گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و چندین دهه بدون تعمیر و نگهداری را تضمین می‌کند. به عنوان مثال، اغلب در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد گالوانیزه گرم محافظت در برابر خوردگی را فراهم می‌کند که اغلب می‌تواند برای چندین دهه، حتی زمانی که در معرض محیط خشن کشاورزی قرار می‌گیرد، دوام بیاورند.

نتیجه گیری

انواع لوله گالوانیزه سرد و گرم در بازار موجود است شما باید با توجه به نیاز، محل استفاده و کاربردی که نیاز دارید برای خرید اقدام کنید. برای خرید سیم برق یا حتی خرید هر گونه لوله گالوانیزه تنها کافی است به وب سایت و فروشگاه برق زوم مراجعه کنید تا از بهترین کالاها با بهترین کیفیت برخوردار شوید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد