با ساختار چسب ها آشنا شوید!

0
با ساختار چسب ها آشنا شوید! چسب از رایج ترین موادی است که از زمان قدیم مورد استفاده قرار می گرفت. در قدیم از قیر یا صمغ درختان به عنوان چسب استفاده می شد. تا قرن نوزدهم چسب ها منشا گیاهی یا حیوانی داشتند. چسب های گیاهی یا حیوانی هر کدام از منشا خاصی ساخته می شدند.

با ساختار چسب ها آشنا شوید!

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : امروزه شاهد عرضه چسب های متنوعی به بازار هستیم. صنایع بزرگ و کارگاه ها عمده مشتریان این محصول را تشکیل می دهند. به همین دلیل، بدون وجود چسب هر عملیاتی با مشکل مواجه می شود. در این مقاله ساختار چسب ها و کاربردهای آن را شرح خواهیم داد.

کاربرد چسب ها

با پیشرفت تکنولوژی، چسب های سنتی یا همان گیاهی و حیوانی از رده خارج شدند. صنعت چسب به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. همان طور که اشاره شد، امروزه اغلب صنایع از چسب استفاده می کنند. کاربرد چسب در یک جعبه ساده تا یک هواپیمای پیشرفته به چشم می خورد. از دیگر کاربردهای این محصول اتصال چوب به فلز، چسبیدن انواع روکش به سطوح چوبی و غیره است. به طور کلی کاربردهای چسب و انواع آن بسیار گسترده و دسترسی به آن بسیار راحت است. پس از آشنایی با کاربردهای این محصول باید با ساختار چسب ها آشنایی داشته باشید. تمام چسب ها حاوی ماده ای به نام پلیمر هستند. در یک تعریف کلی، چسب ها توسط پلیمر شدن تراکمی یا افزایشی ساخته می شوند. پلیمرها به چسب قدرت چسبندگی می دهند. پلیمر در دمای بالا روان و در حلال های مناسب حل می شوند. خاصیت روان شدن در چسب های حرارتی به چشم می خورد. اما پلیمرهای شبکه ای در صورت گرم شدن، جریانی پیدا نمی کنند. اغلب چسب های ساختمانی به صورت شبکه ای است و خزش را از بین می برد. علاوه بر پلیمر، مواد دیگری در ساختار چسب ها دخالت دارد. مواد پایدارکننده در برابر حوادثی مانند تخریب توسط اکسیژن و غیره یکی از آن ها است. مواد دیگری جهت افزایش انعطاف و کاهش دمای تبدیل شیشه ای در ساخت چسب استفاده می شود. میزان انقباض در سخت شدن نیز توسط مواد پر کننده معدنی در چسب کاهش می یابد. این مواد خاصیت روان شدن چسب قبل از سخت شدن را تغییر می دهد. همچنین موجب بهبود خاصیت مکانیکی نهایی خواهد شد. در ساختار چسب از موادی که موجب غلیظ شدن چسب می شوند، نیز استفاده می شود. در ساخت اغلب چسب ها از این مواد استفاده می شود. بنابراین پایه و اساس یک چسب بر حسب موارد فوق است. در ادامه به انواع چسب ها و ساختار آن ها می پردازیم.

انواع چسب ها

ساختار چسب هایی که توسط واکنش شیمیایی سخت می شوند با چسب هایی که بدون واکنش شیمیایی سخت می شوند، تفاوت دارد. به همین دلیل لازم است با انواع این چسب ها آشنایی نسبی داشته باشید. چسب هایی که توسط مواد شیمیایی سخت می شوند، شامل موارد زیر می شود.

چسب اپوکسی

این محصول بهترین نوع و پرکاربردترین چسب در صنایع ساختمانی شناخته شده است. معمولا در ساخت این محصول از رزین اپوکسی استفاده می گردد و توسط واکنش نمک سدیم ساخته می شود. این محصول به چوب، شیشه، فلز، سرامیک، بتن و غیره به خوبی می چسبد.

چسب فنولیک

این چسب برای ساخت فلزات استفاده می شود. در ساخت این چسب از فنل و مقداری فرمالدئید کمک گرفته شده است. این مواد تحت شرایط خاص در محلول های آبی واکنش نشان خواهند داد. جهت سخت شدن چسب فنولیک از مواد مخصوص استفاده می کنند.

چسب غیرهوازی

چسب های غیرهوازی بدون حضور اکسیژن سخت می شوند. اکسیژن یک بازدارنده پلیمری برای چسب محسوب می شود. کاربرد این محصول در محل اتصال چرخ دنده ها، تقویت اتصالات استوانه ای و غیره به چشم می خورد.

چسب پلی سولفید

در ابتدا از این محصول به عنوان درزگیر استفاده می شد. مهم ترین کاربرد درزگیرها در پوشش لبه های آینه دوبل بود. این چسب بهترین محافظ در برابر نفوذ رطوبت به حساب می آید. در ساخت این محصول از مواد پرکننده معدنی استفاده می شود. در ادامه چسب هایی که بدون واکنش شیمیایی سخت می شوند را برای شما شرح می دهیم.

 چسب های تماسی

این چسب از معروف ترین محصولات بر پایه حلال است. اصلی ترین ماده ای که در ساخت این چسب استفاده می شود، لاستیک پلی کلروپرن نام دارد. جهت چسباندن انواع روکش تزئینی به چوب و فلز از این چسب استفاده می گردد.

چسب پمادی

این چسب نیز مانند چسب های تماسی بر پایه حلال است. این محصول غالبا در ظرف های پماد مانند به مردم فروخته می شود. محلول هایی که از لاستیک نیتریل ساخته شده اند، از حلال آلی بهره گرفته اند. این چسب ها در اثر حذف حلال سخت خواهند شد.

چسب ذوبی

چسب های ذوبی توسط سرد شدن سخت می شوند. این محصول معروف به چسب اتینل ونیل استات است. از این چسب معمولا در ساخت جعبه های مقوایی، صفحات کتاب و غیره استفاده می شود. همچنین در اتصالات حرارتی و نئوپان از این چسب بهره می گیرند.

مزایا و معایب ساختار چسب ها

این محصول مواد غیر مشابه و لایه های نازک از مواد را به یکدیگر پیوند می دهد. گسترش بار بر روی نواحی وسیع از دیگر مزایای ساختار چسب ها محسوب می شود. کاربرد انواع چسب ها با استفاده از ماشین های روباتی است. از معایب چسب ها به دوام پایین در برابر آب یا بخار اشاره می شود. چسب ها توسط دمای شیشه ای و تخریب شیمیایی محدود شده اند. به طور کلی هر محصولی در کنار مزایایی که دارد، معایبی را نیز خواهد داشت.

نحوه خرید چسب

خرید اینترنتی چسب از جمله روش هایی است که طرفداران بسیاری دارد. با مراجعه به سایت خوگرپلاس اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب خواهید کرد. خرید اقساطی چسب نیز از به صرفه ترین روش های پرداخت هزینه این محصول به شمار می رود. در نتیجه، ساختار چسب و انواع آن در این مقاله برای شما شرح داده شد. خرید اینترنتی چسب از به صرفه ترین روش ها جهت تهیه این محصول به شمار می رود. خرید اقساطی چسب نیز روشی به صرفه در پرداخت هزینه این محصول است. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در زمینه چسب ها کسب کرده باشید. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد