ساخت متریال ام دی اف مات

0

ساخت متریال ام دی اف مات

به گزارش دکوکده : ساخت متریال ام دی اف مات یکی از جدیدترین محصولات ساخته شده از الیاف چوب بوده که کاربردهای فراوانی در صنعت چوب و بسیاری از مشاغل مرتبط دارد. در واقع این ام دی اف ها بودند که توانستند با جایگزین شدن به جای چوب هزینه های خرید و فروش محصولات چوبی را کاهش دهند. برخی نمونه های روکش دار حتی با وجود کیفیت های عالی از برخی محصولات مشابه ارزان تر هستند.

ام دی اف مات که از انواع ملامینه ام دی اف ها به حساب می آید با توجه به ظاهر عالی و قیمت مناسبی که دارد بسیار کاربردی و پر طرفدار است. ملامین ماده ای است که به همراه مواد دیگر روی ام دی اف خام قرار گرفته و باعث ایجاد این نوع خاص از ام دی اف ها می شود. در واقع ساخت متریال ام دی اف مات یکی از پروسه هایی است که در کارخانه های تولید روکش های ملامینه و توسط دستگاه های مدرن و پیشرفته ای در حال انجام است.

متریال ام دی اف مات

ام دی اف مات بسته به اینکه یک یا دو لایه روکش داشته باشد، از چند لایه تشکیل می شود. این فرآورده چوبی از یک لایه ام دی اف خام و چند لایه روکش ملامینه تشکیل شده است. اگرچه انواع مختلفی از روکش ها مانند روکش چوبی، هایگلاس و… در بازار موجود بوده، اما بیشتر ام دی اف های مات از جنس روکش های ملامینه هستند.

بنابراین ویژگی هایی که مات بودن این فرآورده ها از خود بروز می دهند، به علت روکش ملامینه آن ها است. در نتیجه جهت بررسی متریال ام دی اف های مات باید در واقع به نحوه ساخت ام دی اف خام و روکش های ملامینه مات اشاره داشت. اگر کارخانه های تولید کننده ام دی اف دارای تجهیزات مدرن و پیشرفته ای باشند می توانند تمام مراحل ساخت متریال، تولید فرآورده و روکش کردن آن را به طور کامل انجام دهند. اما در این میان برخی کارخانه ها تنها به صورت تخصصی به طراحی و تولید بخش خاصی مشغول هستند.

نحوه ساخت این محصول

بیشتر کارخانه های تولیدی و فعال در این زمینه به تولید ام دی اف های خام مشغول هستند. در این کارخانه ها از دستگاه های پیشرفته ای بهره می برند که می تواند حرارت و فشار بالایی را به متریال آماده شده، وارد و ام دی اف تولید کند. الیاف چوبی جمع آوری شده به همراه رزین و چسب های بسیار محکمی در این دستگاه ها ریخته شده و تحت عملیات پیچیده ای به یکدیگر چسبیده می شوند.

معمولاً ام دی اف های تولید شده دارای تراکم و چگالی متوسطی هستند. البته بسته به اینکه کارخانه قصد تولید چه ضخامت و ابعادی از ام دی اف داشته باشد، چگالی، ضخامت و اندازه این فرآورده چوبی تغییر خواهد کرد. اما در نهایت ام دی اف خام که مغز و ماده اصلی این فرآورده های مات بوده، تولید می شود.

یکی دیگر از متریال های مهم در این راستا، روکش های ملامینه هستند. به علت اینکه روکش های ملامینه بسیار محبوب و پر طرفدار هستند، برخی از کارخانه های تولیدی ام دی اف مجهز به خطوط تولیدی بوده که به صورت تخصصی به ساخت روکش های ملامینه می پردازند. ساخت این روکش های ملامینه نیز به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته ای نیاز داشته که در این نوع کارخانه ها موجود است.

ملامین ماده شیمیایی سبکی بوده که جهت روکش کردن این نوع ام دی اف ها به کار گرفته می شود. این خطوط تولید معمولاً ملامین را به همراه رزین و چسب های بسیار محکمی مخلوط کرده و کاغذهای طرح داری را در آن ها آغشته می کنند. طرح و نقش ها، برجستگی ها و فرورفتگی های موجود در فرآورده نهایی در همین مرحله ایجاد شده و روی ام دی اف خام قرار می گیرد.

در واقع ابتدا روکش ها در خطوط تولید جداگانه ای به طور کامل تولید می شوند. این روکش ها به خطوط پرس روکش یا کارخانه هایی که تولید روکش انجام نمی دهند، منتقل شده و توسط دستگاه های قدرتمندی به ام دی اف خام تولید شده پرس می شوند. در نهایت ام دی اف های مات در طرح و رنگ های مختلفی به بازار عرضه می کنند.

ساخت متریال این محصول در کجا انجام می شود؟

عمدتاً ساخت متریال ام دی اف مات در کارخانه هایی که جهت این کار تجهیز شده اند، انجام می شود. همانطور که گفته شد این کارخانه ها از جدیدترین فناوری ها و تجهیزات روز دنیا بهره مند هستند. معمولاً دستگاه هایی که عملیات چسباندن و شکل دهی به ام دی اف ها را انجام می دهند، رندر می گویند. دستگاه های رندر قادر بوده که حجم بالایی از متریال ام دی اف را دریافت کرده و بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده، ابعاد و ضخامت مورد نظر را تحویل دهد.

آیا امکان ساخت ام دی اف مات در خانه وجود دارد؟

با توجه به مسائلی که اشاره کردیم، امکان تولید و ساخت ام دی اف های مات در خانه ممکن نخواهد بود. زیرا حتی اگر امکان دسترسی به مواد اولیه نام برده را داشته باشید، فرآیند ساخت، رندر و پرس کردن های حرارتی و فشاری کاری نیست که بتوان در خانه انجام داد.

البته بسیاری از محققان دارای کارگاه های کوچک و بزرگی بوده که از امکانات و تجهیزات مختصری برخوردارند. در صورت داشتن چنین امکانات و مهارت هایی می توان گفت ساخت متریال ام دی اف مات در این گونه اماکن دور از دسترس نخواهد بود. اما به طور کلی این امکان برای هر فردی و در هر فضایی ممکن نخواهد بود.

هزینه های ساخت متریال ام دی اف مات

این مسئله برای بسیاری از تولیدکنندگان در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. این کارخانه ها همواره به دنبال راه هایی جهت پایین آوردن هزینه ها هستند. معمولاً بسته به اینکه از الیاف چه نوع چوب هایی در ساخت ام دی اف خام استفاده می شود، هزینه های مرتبط با ساخت ام دی اف خام متفاوت خواهد بود.

از طرفی قیمت متریال روکش های ملامینه نیز ثابت نبوده و با توجه به مسائل مختلفی بالا یا پایین می شود. بنابراین بسته به اینکه هر یک از مواد سازنده ام دی اف ها و روکش های آن ها از چه قیمتی برخوردارند، هزینه های کلی ساخت این فرآورده های چوبی متغیر خواهد بود.

اگر ام دی اف مات انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد