سقف کاذب کناف [مزایا و معایب + انواع + نحوه نصب]

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : سقف کاذب یکی از گزینه های جدید و البته جذابی است که بسیاری از کارفرماها در زمان ساخت و ساز ساختمان ها یا بازسازی از آن استقبال می کنند. در واقع نصب کناف به عنوان سقف کاذب نیز توسط افراد متخصصی که به آنها نصاب کناف می گویند انجام می شود. در صورتی که بخواهید از سقف کاذب کناف برای بخش های مختلف ساختمان استفاده کنید لازم است نکاتی را درباره آن بدانید. در این مقاله هرآنچه لازم است درباره سقف کاذب کناف بدانید، خواهیم گفت.

 درباره سقف کاذب کناف

سقف کناف در واقع نوعی از سقف های کاذب به کار رفته در بخش های مختلف ساختمان است که البته نام آن برگرفته از نام خالق آن است.  این نوع سقف ها که به صورت سازه های از پیش ساخته در بازار عرضه می شود توسط مجری کناف در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده به کار می رود. در نظر داشته باشید که قیمت کناف سقف و دیوار به عوامل مختلفی مانند کیفیت آن و نیز ابعاد محیط نیز بستگی دارد. در صورتی که می خواهید اقدام به کناف کاری سقف کنید لازم است پیش از هر اقدامی از یک کارشناس یا مشاور خبره و باتجربه در این زمینه مشاوره بگیرید.

در نظر داشته باشید که استفاده از کناف به دلیل ویژگی هایی است که این متریال دارد، که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • مقرون به صرفه
  • نصب سریع و آسان
  • امکان پوشش تاسیسات پشت آن و دسترسی آسان
  • امکان پوشاندن عیوب سقف

 انواع سقف کاذب کناف

یکی از عوامل موثر بر قیمت سقف و دیوار کناف، نوع آن است. از همین رو لازم است پیش از خرید این متریال باید با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید قیمت سقف کناف را برای پروژه مورد نظر به درستی تخمین بزنید.

مهمترین انواع سقف کاذب کناف عبارت است از:

  1. سقف های کاذب یکپارچه: این نوع از سقف های کاذب در واقع از نوع سقف کناف ساده است که در طراحی آن، به صورت مسطح یا پلکانی نصب می شوند. این نوع سقف ها صفحاتی روکش دار از جنس گچ است.
  2. سقف های کاذب دکوراتیو: این نوع سقف ها به دلیل تنوع رنگ و طرح دارند و از نظر شکل ظاهری قابلیت طراحی به سلیقه مشتری دارند. این نوع سقف ها محدودیتی در طراحی ندارد و می توان به راحتی برای هر بخش ساختمان از آن استفاده کرد.
  3. سقف کاذب متحرک: مهمترین ویژگی این سقف های کاذب قابلیت حرکت دادن و جابجای آن است. از مهمترین مزیت هایی که این نوع کناف دارد، امکان ترمیم راحت هر پنل و جایگزین کردن آن و دسترسی آسان به سازه ها و تاسیسات پشت سقف است.

علاوه بر موارد گفته شده سقف های کاذب کناف انواع دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره می شود:

  1. سقف کاذب گچ برگ ساده
  2. سقف کاذب گچ برگ عایق رطوبت
  3. سقف کاذب عایق حرارت
  4. سقف کاذب عایق حرارت و رطوبت

 ویژگی های سقف کاذب کناف

کناف کاری سقف دارای ویژگی هایی است که براساس همین ویژگی ها باعث شده تا استفاده از آن طرفداران زیادی داشته باشد. زمانی که در بازسازی ساختمان استفاده از کناف سقف پیشنهاد می شود به دلیل ویژگی های زیر است:

  1. تا حد زیادی باعث کاهش هزینه ها می شود
  2. به دلیل اجرای آسان توسط نصاب کناف در زمان صرفه جویی می شود
  3. به کمک این تایل ها می توان به تاسیساتی که از سقف عبور می کند دسترسی داشت و نیازی به تخریب سقف اصلی نیست
  4. امکان طراحی اختصاصی بنا به سلیقه مشتری وجود دارد

 مزایا و معایب سقف کاذب کناف

استفاده از کناف به عنوان متریال سقف کاذب مزایا و معایبی به همراه دارد که با بررسی آن در نهایت می توانید مناسب ترین انتخاب را برای این منظور داشته باشید.

از مهمترین مزایایی که سقف کناف ساده دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وزن کم و سبک بودن آن که وزن زیادی را به ساختمان تحمیل نمی کند
  2. نصب آسان و سریع آن در کمترین زمان ممکن که در کاهش هزینه ها نیز موثر است
  3. امکان طراحی و تنوع آن یکی از مزیت های خاص این نوع سقف است
  4. این نوع سقف ها عایق صوتی، حرارتی و رطوبت هستند
  5. مقاومت زیادی در برابر نوسانات شدید و زلزله دارند
  6. اگر تاسیسات از سقف عبور کرده باشد با این سقف ها دسترسی به تاسیسات تسهیل می شود

استفاده از کناف سقف معایبی به همراه دارد که از جمله آن می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. نصب آن تخصصی است و باید توسط فرد با تجربه و خبره انجام شود
  2. برخی از انواع آن مانند گچ برگ های ساده در برابر رطوبت ضعیف است
  3. در زمان نصب گرد و خاک زیادی در محیط پراکنده می شود
  4. این سازه های پیش ساخته در زمان نصب حساسیت زیادی دارد و امکان آسیب دارد

نحوه نصب سقف کاذب کناف

پس از آنکه سقف کاذب مورد نظر را انتخاب کردید در زمان بازسازی ساختمان نوبت به نصب آن می رسد. این سقف ها شامل چند بخش است که شامل موارد زیر می شود:

  1. صفحه فشرده یا همان پنل
  2. سازه های سقف
  3. آیز
  4. نوارهای فایبرگلاس
  5. نوارهای ترن فیکس
  6. بتونه درزگیر

در صورتی که پنل های سقف کاذب مورد نظر همه این اجزا را دارا بود نوبت به آماده سازی لوازمی می رسد که کار نصب را انجام دهید. این لوازم شامل موارد زیر می شود:

  1. متر
  2. ریسمان رنگی
  3. ابزار برش
  4. تراز
  5. ابزار نصب
  6. ابزار بتونه کشی و درزگیری

در این زمان مجری کناف مراحل زیر را به ترتیب انجام می دهد:

  1. زیرسازی اجرای سقف کاذب
  2. تراز کردن سازه
  3. اجرای سازه های باربر برای نصب تایل ها و پنل ها
  4. اجرای سازه های پنل خور
  5. نصب پنل ها

شاید برای شما سوال باشد که هزینه سقف کاذب چقدر است؟ در پاسخ این سوال می توان گفت همانطور که قیمت سقف کاذب به عواملی مانند ابعاد پروژه و کیفیت سازه های سقف کاذب بستگی دارد، هزینه نصب نیز به دستمزد نصاب، متراژ پروژه و… بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت ها و نرخ نصب می توانید با کارشناسان شرکت کیان دکور تماس بگیرید.

نتیجه گیری

سقف کاذب کناف به عنوان یکی از گزینه های پرکاربرد برای بازسازی سقف بخش های مختلف، انواع مختلفی دارد. برخی به صورت یکپارچه یا متحرک و برخی به صورت دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت سقف کاذب نیز بر اساس همین دسته بندی و نیز متراژ و کیفیت آن تعیین می شود. استفاده از این نوع سقف ها به دلیل مزیت ها ویژگی هایی که دارند برای بسیاری کارفرمایان مقرون به صرفه تر از سایر متریال می باشد. از مهمترین مزایای این نوع سقف کاذب می توان به قیمت مقرون به صرفه و تسریع اجرای آن اشاره کرد. علاوه بر اینکه این سازه ها وزن زیادی را نیز به سازه اصلی ساختمان تحمیل نمی کند، از همین رو ایمنی بالایی نیز دارند. در نظر داشته باشید که نصب این نوع سقف نیازمند تخصص و تجربه برای نصب است از همین رو در زمان نصب حتما در انتخاب فردی که اجرای آن را عهده دار است، دقت کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد