دلایل چرب و روغنی شدن فیلتر هوا در خودرو چیست؟

0

وجود روغن و چربی در فیلتر هوا ماشین همیشه سوال برانگیز است. اینکه چه عواملی موجب چرب و روغنی شدن فیلتر هوا در خودرو میشود!؟ خودرو بدون عیب نیست ، هر چقدر هم که مدرن باشد، همیشه ممکن است دلیلی، حتی اگر کوچک باشد، پیدا کنید که باعث خرابی خودرو شود و یکی از آن عیب هایی که برای صاحبان خودرو سوال ایجاد می کند وجود روغن در فیلتر هوا است. در این مقاله مجله ماشین آساک چین یدک علت و رفع مشکل روغنی شدن فیلتر هوا رابررسی می کنیم .

 خرید قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی در آساک چین یدک

دلیل چرب و روغنی شدن فیلتر هوا

چرا در فیلتر هوا روغن وجود دارد؟
فیلتر هوا ار قطعات یدکی خودرو برای گرفت خس و خاشاک و سایر مواد به جز چربی و روغن است. با این حال گاهی وقتی فیلتر هوا را باز می‌کنید متوجه وجود روغن در آن می‌شوید. یکی از دلایل آن روان‌کاری قسمت‌های متحرک سرسیلندر مانند قسمت بالایی آن مثل میل بادامک، تسمه تایم و غیره است.

بنابراین یکی از دلایل اشتباه باز کردن درب روغن در هنگام کارکرد موتور است. این عمل باعث داغ شدن و اسپری روغن خودرو می شود که ممکن است هنگام باز کردن آن دست شما بسوزد و اطراف آن را نیز کثیف کند.

برای اینکه بفهمید روغن موتور چه زمانی باید تعویض شود، سطح روغن را اندازه بگیرید و از درصد آن مطمئن شوید. زیرا این درصد نباید از حداقل کمتر باشد، سپس هر هزار کیلومتر آن را دوباره اندازه گیری کنید و اگر درصد درست است، آن را انجام دهید. پس از طی مسافتی باید استاندارد روغن موتور را برداشته و به دمای کارکرد نرمال رسید و باید توجه داشته باشید که چه اتفاقی می افتد و درب مخرن روغن موتور به خوبی بسته باشد.

۳ دلیل اصلی روغنی شدن فیلتر هوا

۱- گرفتکی دریچه PCV یا دریچه تهویه جعبه کارتر مثبت

دریچه PCV به وسیله یک شلنگ که اغلبا لاستیکی است و داخل آن فاثد هواست که وظیفه آن ایجاد خلاء درون کارتریج مورد با اتصال به محفظه ورودی هواست. معمولا در اکثر خودرو ها این قطعه درون موتور در قسمت فوقانی درپوش سر سیلند متصل میشود. درست در مکانی که از طریق سرسیلندر، فشار از نیمه پایین موتور جریان پیدا کرده و به ورودی هوا میرسد.

دریچه PCV همانند فیلتر موتور عمل میکند با آلودگی زیاد روغن موتور اشباع شده و به دریچه ورودی هوا میرسد و به همین دلیل موجب چرب و روغنی شدن فیلتر هوا خودرو میشود.

در این حالت پیشنهاد میشود که با نظر مکانیک این قطعه تعویض شده تا از ورود چربی و روغن آلوده به محفظه هوا و در نتیجه روغنی شدن فیلتر هوا جلوگیری شود. فراموش نکنید که فیلتر هوا را نیز باید تعویض کنید.

روغنی شدن فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوا پس از چرب و روغنی شدن

۲- فرسودگی حلقه های پیستون

دومین دلیل اصلی که میتوانید بررسی کنید فرسودگی و کهنه بودن حلقه های پیستون است.  نشتی روغن موتور در محفظه فیلتر هوا، به دلیل حلقه های پیستونی فرسوده اتفاق می افتد. این حلقه ها بر روی لبه بیرونی پیستون ها درون محفظه احتراق نصب می شوند.

در اولین مراحل کهنگی حلقه های پیستونی روغن اضافی تبدیل به گاز شده و باعث ایجاد فشار بیش از حد در داخل کارتر می شود. که روغن بیشتری از طریق دریچه PCV و در نهایت به ورودی هوا می رسدو موچب چرب شدن فیلتر هوا میشود.

این مشکل یکی از پر هزینه ترین ها محسوب میشود چرا که تعویض آن به آسانی تعویض دریچه PVC نیست. گاهی کهنگی این حلقه ها شما را بر آن میدارد که به فکر تعویض خودرو بیوفتید.

۳-مسدود شدن مسیر روغن

دلیل آخر مسدود شدن مسیر روغن به دلیل رسوب کربن، گل و لای . یا رسوب در کارتریج است که بهترین راه حل تعوی به موقع روغن موتر، دریچه PVC و فیلتر هواست.

چرب و روغنی شدن فیلتر هوا

علل خروج دود از درپوش روغن و آسیب های ناشی از آن

خروج دود از درپوش روغن را دمیدن جانبی می گویند که عبارت است از ورود یا نشت مواد و گازهای احتراق به داخل موتور یعنی خروج آن از طریق رینگ های پیستون به داخل مجرای روغن و کارتیه. باعث ایجاد هوا و فشار در داخل موتور می شود، بنابراین ممکن است متوجه شوید که هنگام باز کردن روکش روغن به سمت بیرون موتور، یک ضربه بزرگ از جانبی ایجاد می کند که باعث ایجاد مشکلات و آسیب های زیادی به خودرو می شود، از جمله:

  • – از دست دادن فشار که منجر به کمبود ظرفیت می شود.
  • – باعث آلودگی روغن مخزن زانویی می شود.
  • – گرم شدن و انبساط پیستون ها و ایجاد خط و خش در سطح پیستون ها و دیواره های سیلندر .

خرید لوازم یدکی ام وی ام-ارزانترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی

خرید لوازم یدکی ام وی ام

مهم ترین علل دمیدن پهلو در موتور خودرو و روغنی شدن فیلتر هوا

علل دمیدن جانبی در موتور به شرح زیر است:

  1. – آسیب یا خوردگی در آستر سیلندرها و فنرها.
  2. رینگ های پیستون معکوس به اشتباه نصب شده اند.
  3. – گرفتگی حلقه های روغن و انسجام حلقه ها.
  4. حلقه های بالایی شکسته است.
  5. – آسیب مکانیکی به پیستون.

بنابراین باید با بررسی فشار موتور مطمئن شوید که آیا خودروهای شما دچار دمیدن از پهلو می‌شوند یا خیر، زیرا عملکرد خوب موتور به میزان تلرانس بین همه موتورها بستگی دارد، به طوری که روغن باید به قطعات موجود برود. برای اینکه بدون اصطکاک حرکت کند ، چون جریان روغن مناسب هیچ خوردگی ایجاد نمی کند، اما وقتی سوخت از داخل رینگ های پیستون و سوپاپ ها چکه می کند ، به محفظه احتراق می رسد و با هر جرقه اشتعالی به دود تبدیل می شود. هر چه ماشین سریعتر رانده شود، میزان نشت روغن و تولید دود بیشتر می شود.

چگونه می توان مشکل دود ناشی از روغن را حل کرد؟

ابتدا باید سوپاپ ها و رینگ های پیستون را بررسی کنید و اگر یکی از آنها آسیب دیده یا فرسوده شده است، آنها را تعویض کنید و بهتر است هر دو قسمت را تعویض کنید، زیرا قطعات قدیمی قادر به تحمل فشار روی آنها نیستند. در نتیجه قطعه ای که جایگزین شد.

چه زمانی فیلتر هوا باید تعویض شود

اداره کنترل کیفیت آلمان به رانندگان توصیه کرد که روغن موتور را تعویض کنند و همچنین فیلتر هوا را هر بار که روغن تعویض می‌شود تعویض کنند، زیرا مقامات نشان می‌دهند که میزان مصرف خودرو با افزایش کثیفی در فیلتر هوا افزایش می‌یابد . و انتشارات مضر نیز افزایش می یابد، زیرا در اکثر خودروهای مدرن فیلتر هوا هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر، یعنی پس از یک یا دو سال رانندگی، تعویض می شود.

امیدواریم این مطلب مجله ماشین آساک چین یدک در مورد علل چرب شدن فیلتر هوا خودرو برایتان مفید بوده باشد.

 خرید قطعات و لوازم یدکی چینی در آساک چین یدک
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد