وظایف مجمع عمومی شرکا در تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود

0

وظایف مجمع عمومی شرکا در تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود : آیا با وظایف مجمع عمونی در ثبت شرکت با مسئولیت محدود آشنا هستید؟ زمانی که می‌خواهیم اسم شرکت را بیاوریم باید از عبارت مسئولیت محدود، در قبل یا بعد اسم شرکت استفاده می‌کنیم.

وظایف مجمع عمومی شرکا در تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : همچنین در بیان نام شرکت اسم هیچ یک از شرکا را در کنار نام شرکت نمی‌آوریم. مگر اینکه آن شریک نامش در اسم شرکت قید شده باشد و در مقابل اشخاص ثالث، حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا نگاهی عمیق تر به وظایف شرکا در ثبت و تشکیل شرکت های مختلف داشته باشیم.

روش و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

پس از تکمیل اطلاعات مربوطه جهت ثبت شرکت مسئولیت محدود در سامانه و تایید پیش نویس آگهی توسط کارشناس، دو نسخه چاپی از اساسنامه، صورت جلسه مجمع عمومی موسسین، تقاضانامه و شرکتنامه تهیه کرده و پس از امضا کلیه شرکا و هیئت مدیره نسبت به ارسال اوراق اقدام کنید.

مجامع عمومی شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود، مجمع عمومی عادی و فوق العاده دارد. در مورد تصمیمات راجع به شرکت، دو قانون اکثریت به تصویب رسیده است؛ یکی اکثریت از نظر سرمایه و دیگری اکثریت عددی تعداد شرکا.

بررسی قانون اکثریت در مجمع عمومی

قانون اکثریت در مجمع عمومی با حضور دارندگان حداقل نصف شرکت شکل می گیرد و اگر در جلسه اول اکثریت حاصل نشود، در مرحله بعد اکثریت با حضور نصف عده شرکا تشکیل خواهد شد. بدین ترتیب حتی اگر نصف سرمایه را هم نداشته باشند، ولی در اساسنامه تعریفی به گونه‌ای دیگر وجود داشته باشد باید طبق اساسنامه عمل کرد.

ماده ۱۰۷ قانون نیز در این‌باره می‌گوید: هر یک از شرکا به نسبت مقدار سهمی که در شرکت گذاشته ‌اند حق رای داشته و سود و زیان شرکت را در اختیار دارند، مگر اینکه در اساسنامه ترتیب دیگری داده شده باشد. در اینجا منظور از سهم همان سرمایه‌ای است که در شرکت جریان دارد. اما اگر در اساسنامه در مورد نفع و ضرر موضوعی بیان نشده باشد طبق سرمایه شرکا تقسیم آن انجام می‌شود.

بررسی اکثریت در مجمع عمومی فوق العاده

تغییر اساسنامه اعم از جزئی و کلی به این صورت انجام می‌شود که دارندگان سهام، سه چهارم سرمایه و در عین حال اکثریت عددی را نیز داشته باشند، مگر اینکه در اساسنامه اکثریت دیگری تعیین شده باشد.

به طور مثال، در ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک نفر ۷۵% و دو نفر دیگر ۲۵% از سرمایه شرکت را دارند، آن یک نفر سه چهارم سرمایه را دارد اما اکثریت عددی با آن دو نفر است. در صورتی که در یک شرکت دارنده سه ربع سرمایه بخواهد اساسنامه را تغییر دهد، ولی دو نفر دیگر حاضر به انجام این کار نباشد، تغییر اساسنامه امکانپذیر نیست.

اما معمولا در این‌گونه شرایط افراد با سرمایه بیشتر تصمیم می‌گیرند و برای جلوگیری از انحلال شرکت افراد دیگر نیز با او موافقت می‌کنند.

وظایف مجمع عمومی شرکا در ثبت شرکت با مسئولیت محدود

حال که با قوانین حاکم بر این نوع شرکت ها آشنا شدیم، نوبت به بررسی وظایف مجمع عمومی می رسد.

  1. تصمیم گیری راجع به شرکت

تصمیم گیری راجع به شرکت در ماده ۱۰۶ آمده است؛ این تصمیمات باید با اکثریت حداقل نصف سرمایه اتخاذ شود. اگر بار اول این اکثریت به وجود نیامد باید تمامی شرکا مجددا دعوت شده و در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی واگذار می‌شود.

جهت اخذ تصمیمات لازم در این زمینه مدیر یا مدیران شرکت یا هیئت نظارت می‌توانند شرکا را برای انعقاد مجمع عمومی فوق العاده دعوت کنند.

  1. تصمیم گیری راجع به اساسنامه

هر تغییری به جز تابعیت شرکت یا افزایش تعهدات شرکا راجع به اساسنامه باید با اکثریت عددی شرکا که به طور حداقل سه چهارم سرمایه شرکت را گذاشته باشند، قابل انجام است. مگر اینکه در اساسنامه چیز دیگری بیان شده باشد.

نکته حائز اهمیت این است که هر شرکتی که در ایران راه اندازی شود، شرکت ایرانی محسوب می‌شود. بنابراین هیچ شریک تجاری با وجود قوانین فوق نمی‌تواند با هیچ اکثریتی نسبت به تغییر تابعیت شرکت تصمیم‌گیری کند.

  1. تصویب شرکتنامه

قرارداد تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، شرکتنامه خوانده می شود. این قرارداد به همراه مجموع مقررات مالی و تجاری باید به امضای کلیه شرکای شرکت برسد و تنظیم آن با ماده ۹۷ قانون تجارت در شرکت‌های با مسئولیت محدود الزامی است.

در صورتی که بخواهیم جهت ثبت اسناد و املاک در دفاتر رسمی موجود در محدوده اقدام کنیم، باید مدارک زیر را با خود همراه داشته باشیم:

  • کلیه قراردادها و معاملات راجع به عین یا منافع اموال که در دفتر املاک ثبت نشده اند؛
  • صلحنامه‌ها و شرکتنامه: چون به دستور ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد سند رسمی است. بنابراین تشکیل دهنده شرکت مسئولیت محدود برای صرفه جویی در وقت و هزینه با توجه به ماده ۴۷ قانون ثبت و مفاد ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، با تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت‌ها اقدام به ثبت شرکت در آن مرجع می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به ثبت شرکت با مسئولیت محدود پرداختیم. در ابتدا تعریف شرکت مسئولیت محدود را بیان کردیم و همینطور روش ثبت این نوع شرکت و راه و روش آن را بیان کردیم. در نهایت به وظایف مجمع عمومی شرکا در ثبت شرکت مسئولیت محدود پرداختیم که از جمله آن‌ها به تصمیم‌گیری راجع به شرکت، تصمیم‌گیری راجع به اساسنامه و تصویب شرکتنامه اشاره کردیم.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد