آیا می توان پس از ثبت شرکت هیچگونه فعالیتی نداشت؟

0

آیا می توان پس از ثبت شرکت هیچگونه فعالیتی نداشت؟ عدم فعالیت بعد از ثبت شرکت به چند دلیل مختلف می ‌‌‌‌‌تواند اتفاق بیفتد. شرکت ‌‌‌‌‌هایی که به طور قانونی ثبت شده و به هر دلیلی از جمله ورشکستگی، عدم دریافت مجوز ‌‌‌‌‌های لازم، راکد بودن بازار و غیره گردش مالی آن ‌‌‌‌‌ها به صفر رسیده و هیچ ‌‌‌‌‌گونه مراوده مالی و تجاری نداشته ‌‌‌‌‌اند، به اصطلاح غیرفعال نامیده می ‌‌‌‌‌شوند.

آیا می توان پس از ثبت شرکت هیچگونه فعالیتی نداشت؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : شرکت ‌‌‌‌‌هایی که فعالیت ندارند باید به این موضوع دقت داشته باشند که وظایف و تکالیفی در قبال ثبت شرکت داشته ‌‌‌‌‌اند و در هر سال باید به انجام برخی امور بپردازند. در این مقاله قصد داریم به برخی از این امور بپردازیم.

عدم فعالیت به معنای عدم تشکیل پرونده مالیاتی نیست

  • در صورتی که شرکت ‌‌‌‌‌ها به فعالیت خود پایان دهند و هیچگونه گردش مالی نداشته باشد، هر آخر سال باید به حوزه و اداره مالی شرکت رجوع کنند و نامه عدم فعالیت شرکت و اظهارنامه مالیاتی شرکت و پلمپ دفاتر را به حوزه مالیات شرکت خود ارسال کنند.

در صورتی که شرکت از انجام این امور سر باز زند جرایم مالیاتی برای آن صادر می ‌‌‌‌‌شود که شرکت ‌‌‌‌‌های بدون فعالیت هم باید نسبت به تغییر حوزه مالیاتی و دریافت کد اقتصادی و اخذ پلمپ دفاتر تجاری اقدام کنند.

  • شرکت ‌‌‌‌‌هایی که فعالیت ندارند، باید شماره اقتصادی و مالیات بر ارزش افزوده را ثبت کنند.
  • اظهارنامه ارزش افزوده باید به صورت صفر در مهلت ‌‌‌‌‌های مقرر ارائه گردد.
  • اگر در اساسنامه آورده نقدی دارند باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.
  • هرچه فعالیت مالی شما کمتر باشد مالیات شما کمتر خواهد بود. از آن جایی که مالیات بر درآمد صورت می ‌‌‌‌‌گیرد، عملا برای شرکت ‌‌‌‌‌های غیر فعال مالیاتی در نظر گرفته نمی ‌‌‌‌‌شود.
  • در صورت خرید و فروش برای یک فرد در شرکت و به نام شرکت، نام فرد گزارش خواهد شد پس سعی کنید که اصلا این کار را انجام ندهید.
  • تنها ثبت نکردن رویدادها مهم نیست، بلکه در یک شرکت غیرفعال انجام هر رویدادی اشتباه است.
  • زمانی که برای خرید چیزی اقدام کردید تاریخ خرید آن برای شما مهم باشد زیرا که خرید تجهیزات جزو فعالیت ‌‌‌‌‌های شما محسوب می ‌‌‌‌‌شود.
  • هر سال دفاتر مالی شرکت را آماده کنید چرا که عدم فعالیت شرکت هم باید هر سال یک بار اعلام شود.
  • اشخاص حقیقی نیز که مشغول فعالیت تجاری هستند در صورتی که نخواهند به فعالیت خود ادامه دهند باید به اداره دارایی اعلام کنند برای اینکه مشمول مالیات نشوند.

نکات مالیات شرکت ثبت شده بدون فعالیت

در صورت عدم فعالیت بعد از ثبت شرکت باید به طور کلی به موارد زیر توجه کرد:

  1. شرکت ثبت شده بدون فعالیت اقدام به تشکیل پرونده امور مالیاتی خود کند.
  2. عدم فعالیت شرکت در هر سال باید اعلام شود.
  3. هیچگونه مراوده مالی به نام شرکت و صاحبان آن ثبت نشده باشد.
  4. دفاتر پلمپ تجاری به صورت سفید به اداره امور مالیاتی تسلیم شود.
  5. اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه مالیات ارزش افزوده به صورت سفید تحویل داده شود.
  6. فاکتور خرید و فروشی در مدت زمانی به شرکت یا صاحب آن صادر نشده باشد.
  7. در نامه عدم فعالیت موارد زیر نوشته شود:
  • نام شرکت
  • شماره ثبت
  • کلاسه پرونده
  • تاریخ عدم فعالیت
  • امضا و مهر مدیر عامل

نحوه اعلام عدم فعالیت

پس از ثبت شرکت مشخصات شما در اداره دارایی به ثبت خواهد رسید در صورتی که شرکت شما فعالیتی نداشته باشد، باید با رعایت یکسری اصول کلی به اختصار این موضوع را بیان کنید تا مشمول جریمه مالیاتی نشوید.

  1. بر اساس ماده ۱۸۴ قانون مالیات ‌‌‌‌‌های مستقیم ادارات ثبت مکلف هستند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکت ‌‌‌‌‌ها و موسساتی که در طول ماه به ثبت رسیده اند و حتی تغییرات در مورد شرکت ‌‌‌‌‌ها و موسسات موجود و همچنین نام اشخاص حقیقی و حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده اند را با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره ‌‌‌‌‌های آنها، به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال کنند.

اما نکته ‌‌‌‌‌ای که در اینجا برای ما مهم است این است که در صورتی که شرکت از تاریخ مورد نظر فعالیتی نداشته است باید مراتب را طی نامه ‌‌‌‌‌ای کتبی در سربرگ شرکت با مهر و امضاء به واحد مالیاتی مربوطه منتقل کند.

  1. در صورت خرید هرگونه اموال و اثاثیه و تجهیزات در سال جاری این اموال جزء خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.
  2. هر سال باید دفاتر مالی شرکت را در مهلت مقرر تهیه کنید چرا که جهت اعلام عدم فعالیت شرکت باید دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت را به مرجع مربوطه ارسال کنید.
  3. صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید مدارک مورد نظر را به واحد مالیاتی مربوطه ارسال کنند.
  4. پلمپ دفاتر قانونی از دیگر کارهایی است که اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت باید این کار را انجام دهند.
  5. مراقب حساب بانکی خود باشید چرا که حتی کارمزدهای پایین در یکی دو مورد که معمولا بانک به صورت اتوماتیک انجام می ‌‌‌‌‌دهد ممکن مشکل در روند کاری شما به وجود بیاورند.

نتیجه گیری

در این مقاله به موضوع عدم فعالیت بعد از ثبت شرکت اشاره داشتیم. زمانی یک شرکت از پرداخت مالیات سالانه خود معاف می ‌‌‌‌‌شود که مدارک موجود در زمان مورد نظر و قبل از اینکه دیر شود را به مراجع مربوطه ارسال کند تا در صورت غیر فعال بودن شرکت معاف از مالیات بشود.

همچنین به نحوه اعلام عدم فعالیت هم اشاره کردیم و نکات مالیات شرکت ثبت شده بدون فعالیت را هم بیان کردیم. امیدواریم این مقاله شما را در این زمینه راهنمایی کرده و استفاده لازم را برده باشید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد