قواعد ماهوی و قواعد شکلی (ثبت شرکت ها) حاکم بر شرکت های اشخاص

0

قواعد ماهوی و قواعد شکلی (ثبت شرکت ها) حاکم بر شرکت های اشخاص : شراکت و شروع یک فعالیت تجاری فکر وسوسه انگیزی است که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد. شاید در گذشته جهت شروع شراکت دست به کار شده باشید؛ اما به دلیل ناآگاهی این شراکت منجر به شکست شده باشد  یا اینکه از ترس اشتباه اصلا قدم در این راه نگذاشته باشید.

قواعد ماهوی و قواعد شکلی (ثبت شرکت ها) حاکم بر شرکت های اشخاص

به گزارش اینترنتی مجله کوکده : یکی از انواع شرکت هایی که جهت شروع شراکت و راه اندازی یک فعالیت تجاری مورد توجه افراد در زمینه های مختلف قرار دارد؛ شرکت های اشخاص است. شرکت های اشخاص دسته ای از شرکت های تجاری هستند که در آن ها حداقل یکی از شرکا نسبت به شرکت مسئولیت تضامنی دارد. این شرکت ها مانند تمامی شرکت های تجاری شخصیت حقوقی داشته و جهت شکل گیری به رعایت قوانین خاص خود نیازمند هستند.

اما این قواعد چیست و آگاهی نسبت به آن ها تا چه اندازه جهت شروع کار اهمیت دارد؟ قواعد شکلی و قواعد ماهوی شرکت های اشخاص قوانینی هستند که تنها در صورت رعایت این قوانین شرکت های فوق تشکیل خواهند شد. بنابراین مطالعه و تحقیق کافی در مورد آن ها نخستین اقدامی است که جهت شروع  مشارکت و تشکیل شرکت باید انجام دهید. اگر شما نیز به تجارت و ایجاد یکی از انواع شرکت اشخاص علاقمند هستید؛ پیشنهاد می کنیم که با ما در این مقاله همراه باشید که اطلاعات لازم جهت شروع این نوع مشارکت را به دست آورید.

شرکت های اشخاص

شرکت های اشخاص همانطور که از عنوان آن برمی آید؛ به شرکت هایی گفته می شود که در آن ها شخصیت و اعتبار افراد اهمیت زیادی دارد. انواع شرکت های تضامنی، شرکت های نسبی و شرکت های مختلط غیر سهامی در این دسته قرار دارند. در شرکت های اشخاص تصمیم گیری ها به رضایت همه شرکا بستگی دارد.

به عنوان مثال در صورتی که یکی از شرکا قصد فروش یا انتقال سهام خود را به شخص دیگری داشته باشد؛ این کار بدون رضایت تمامی شرکا امکان پذیر نیست. نکته قابل ذکر دیگر در مورد این نوع از شرکت های تجاری این است که هر یک از شرکا نسبت به شرکت متعهد هستند و در صورتی که شرکت به دلیل کمبود سرمایه بدهکار شود؛ هر یک از شرکا ملزم به پرداخت بدهی شرکت خواهند بود.

اما بنای شرکت های اشخاص که مورد بحث ما است؛ بر اساس قوانین خاصی شکل می گیرد که شامل قواعد شکلی و قواعد ماهوی شرکت های اشخاص خواهد بود که در ادامه توضیح می دهیم.

قواعد ماهوی چیست؟

رعایت قواعد ماهوی شرکت های اشخاص جهت شکل گیری این شرکت ها ضروری بوده و در دو بخش تعریف می شود. در حقیقت این قوانین شرایط مختلفی از جمله ایجاد، زوال و انتقال حق افراد را تعیین می کند و تضمینی جهت حفظ حقوق اشخاص ثالث است.

قاعده اول قواعد ماهوی شرکت های اشخاص

جهت تشکیل شرکت و اینکه شرکت شخصیت حقوقی پیدا کند؛ موضوع اول ایجاد قرارداد شرکت است که همه شرکا باید با آگاهی کامل نسبت به مفاد قرارداد رضایت خود را اعلام کنند. شرکا باید اهلیت داشته باشند؛ یعنی بالغ، عاقل و رشید باشند.

همچنین باید برای هرگونه سود و ضرر و ایجاد شرکت رضایت کامل داشته باشند. موضوع شرکت به معنی فعالیتی است که شرکت به قصد انجام آن تشکیل می شود و باید در شرکت نامه مشخص باشد. البته تعیین موضوع ممکن است که به گونه ای باشد که گستره فعالیت های شرکت بیشتر شود.

استفاده از عبارتی همچون صادرات و واردات محصولات مصرفی به این مسئله کمک می کند. فعالیت شرکت، ماهیت شرکت را تعیین می کند و در صورتی که شرکت فعالیت غیر مشروعی را انجام دهد؛ موجب بطلان شرکت خواهد شد. شرکت حق انجام فعالیتی خارج از موضوع ذکر شده را ندارد. در ضمن هرگاه موضوعی که شرکت به منظور انجام آن ایجاد شده است؛ به هر دلیلی غیر قابل انجام یا منتفی شود؛ شرکت منحل خواهد شد.

قاعده دوم قواعد ماهوی شرکت های اشخاص

قاعده دوم شامل سرمایه و آورده های شرکت می شود. هرگونه وجه نقد یا سرمایه غیر نقدی که شرکا جهت تامین دارایی شرکت به شرکت وارد می کنند؛ سرمایه شرکت را تشکیل می دهد. زمانی که تمامی سرمایه ها اعم از نقدی و غیر نقدی ارزیابی و تسلیم شود؛ شرکت تشکیل شده و شخصیت حقوقی پیدا می کند.

شخصیت شرکت، شخصیت مستقلی است که از شخصیت شرکا مجزا است. در صورتی که شرکت بدهی داشته باشد؛ شرکا حق تقسیم اموال شرکت را نداشته و در ابتدای امر باید طلب طلبکاران پرداخت شود. جهت ارزیابی سرمایه شرک به نظر کارشناس رسمی نیازی نیست و توسط جمع شرکا انجام می شود. لازم به ذکر است که هر گونه تقلب و برآورد بیش از مبلغ حقیقی غیر قانونی بوده و مستوجب پیگرد قانونی است.

قوانین شکلی

بر اساس قوانین شکلی تشکیل قرارداد کتبی و ثبت رسمی آن لازم و ضروری است. در حقیقت حتی در صورتی که قرارداد به صورت کتبی تنظیم شود؛ تا زمانی که توسط از دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده باشد؛ شرکت تشکیل نخواهد شد.

نکته دوم این است که این قرارداد باید به امضای تمامی شرکا رسیده باشد؛ یعنی فرد یا وکیل قانونی آن ها قرارداد شرکت را امضا کرده باشند. نام شرکت، موضوع شرکت، مکان شرکت، هویت شرکا، سرمایه شرکت و سهم هریک از شرکا و نحوه تقسیم سود و زیان، اختیارات افراد، تعیین مدیران، زمان تشکیل شرکت، مدت زمان فعالیت شرکت و غیره از مواردی هستند که در قرارداد شرکت یا شرکت نامه قید می شود.

ثبت شرکت دلیلی بر تشکیل آن نیست و شرکت در صورت اجرای قواعد ذکر شده؛ حتی در صورتی که ثبت نشده باشد نیز تشکیل شده است. با این وجود ثبت شرکت مزایایی دارد و عدم ثبت شرکت ممکن است که شرکا را با مشکلاتی روبه رو کند.

نتیجه گیر ی

در این مقاله گفته شد که آگاهی نسبت به قوانین تشکیل و ثبت شرکت ها اولین گام جهت شروع یک تجارت و شراکت موفقیت آمیز است. شرکت های اشخاص که شامل شرکت های تضامنی، شرکت های نسبی و شرکت های مختلط غیر سهامی هستند نیز مانند همه شرکت ها قواعدی دارند که رعایت آن ها لازم است. همانطور که در این مقاله توضیح داده شد؛ قواعد شکلی و قواعد ماهوی شرکت های اشخاص اساس تشکیل این شرکت ها است و بی توجهی به این قواعد مانع از تشکیل شرکت می شود.

همچنین هر گونه اشتباه در مراحلی مانند ایجاد و ثبت قرارداد یا تسلیم سرمایه و موارد دیگر ممکن است که موجب بطلان شرکت شود. بهترین راه جهت جلوگیری از هرگونه اشتباه درخواست از مشاوران حرفه ای در مورد ثبت شرکت ها است. بنابراین در این مسیر با مراجعه به سایت ثبت فردا علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر، از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد