مراجع ذی صلاح ارائه مجوز ثبت شرکت خارجی در سرزمین اصلی

0

مراجع ذی صلاح ارائه مجوز ثبت شرکت خارجی در سرزمین اصلی : امروزه به دلیل گسترش فناوری و تکنولوژی و کوچکی جهان یا به عبارتی دیگر، ایجاد دهکده جهانی شرکت ها نیاز بیشتری را جهت فعالیت در کشور های مختلف علاوه بر سرزمین اصلی احساس می کنند.

مراجع ذی صلاح ارائه مجوز ثبت شرکت خارجی در سرزمین اصلی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : مراجع ثبت شرکت خارجی در سرزمین اصلی که صلاحیت ارائه مجوز مذکور را دارند؛ چه مراجعی هستند؟ آیا این مراجع به صورت سلیقه ای عمل کرده یا به صورت قانونمند یا نظام مند امورات را انجام می دهند؟

به موجب ماده ۱ قانون ثبت شرکت ها مصوب ۱۳۱۰ که اکنون در کشور ما جاری است؛ هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد؛ شرکتی ایرانی محسوب می شود. در غیر این صورت، شرکت را باید شرکت خارجی تلقی کنیم.

سوالی که مطرح می شود؛ این است که جهت اینکه یک شرکت خارجی به عنوان مثال علاوه بر سرزمین اصلی خود در ایران نیز فعالیت کند؛ چه مراجعی این مجوز را می دهند یا  شرکت های خارجی باید چه شرایطی داشته باشند که در سرزمین دوم که در مثال ما ایران است؛ فعالیت کنند.

به همین جهت در این مقاله به پاسخ این سوالات پرداخته و مراجع ثبت شرکت خارجی را نیز بررسی می کنیم و سعی بر این داریم که این مقاله کاملا کاربردی ارائه شود.

مراجع ذی صلاح ارائه مجوز ثبت شرکت خارجی کدام اند؟

شرکتی خارجی را تصور کنید که می خواهد علاوه بر فعالیت در سرزمین اصلی یعنی سرزمین دولت متبوع خود در سرزمین دیگری نیز فعالیت کند.

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که به موجب ماده واحده قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی یک شرکت خارجی جهت اینکه در ایران نیز فعالیت کند؛ باید ۲ شرط اساسی زیر را داشته باشد:

*این شرکت خارجی باید در سرزمین اصلی خود قانونی تلقی شده و به ثبت رسیده باشد.

*کشور متبوع شرکت خارجی نیز عمل متقابلانه انجام دهد یا به عبارت دیگر کشور متبوع شرکت خارجی نیز این امکان را به شرکت ایرانی در سرزمین خود بدهد.

پس از این باید بدانید که مراجع مذکور به دو قسمت اصلی تقسیم می شود:

*مراجع ارائه دهنده مجوز فعالیت شرکت خارجی

*مراجع ثبت شرکت خارجی

مراجع ارائه دهنده مجوز

جهت اینکه یک شرکت خارجی علاوه بر فعالیت در سرزمین اصلی در سرزمین دیگری نیز فعالیت کند؛ به اخذ تصمیم گیری در سطح کلان یک کشور نیاز دارد. یعنی اتخاذ تصمیم توسط دولت ها و مجلس ها و به طور کلی باید این امر در دستور کار سیاست گذاری کلی یک کشور قرار داشته باشد که اجازه فعالیت و ثبت یک شرکت خارجی در سرزمین میزبان داده شود.

۱.دولت ها:

دولت ها به معنای عام کلمه که به عنوان بازیگران اصلی جامعه بین الملل محسوب می شوند؛ از جمله مراجع اصلی ارائه مجوز جهت ثبت شرکت های خارجی به شمار می روند.

در واقع این دولت ها هستند که از طریق انعقاد معاهده و امضا کنوانسیون ها توافق می کنند که با یکدیگر همکاری کنند و یکی از راه های همکاری از طریق فعالیت شرکت های خارجی در کشور های یکدیگر است.

بنابراین با کمی مسامحه دولت ها اولین مرجع ارائه دهنده مجوز جهت ثبت شرکت خارجی و فعالیت این شرکت ها به شمار می روند.

۲.مجلس ها:

در اکثر کشور های جهان این مجالس کشور ها هستند که کار قانون گذاری را برعهده دارند. در واقع این مجلس یک کشور است که از طریق وضع قانون مجوز فعالیت و ثبت شرکت خارجی را صادر می کند.

به عنوان مثال شرکت ایرانی را تصور کنید که علاوه بر فعالیت در سرزمین اصلی یعنی ایران در سرزمین میزبانی نیز به عنوان یک شرکت خارجی فعالیت می کند. در این مثال مجوز این کار را ابتدا دولت ها با انعقاد معاهدات و امضا توافق نامه های مختلف صادر می کنند و پس از آن جهت اینکه این معاهدات لازم الاجرا شود؛ باید در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد.

بنابراین مجالس کشورها به دو شکل به صدور مجوز جهت فعالیت شرکت خارجی در سرزمین اصلی و همچنین سرزمین میزبان می پردازند که عبارت است از:

*وضع قانون

*تصویب و تایید معاهدات و توافق نامه های بین المللی

مراجع ثبت شرکت خارجی

بر اساس ماده ۱ قانون ثبت شرکت ها مصوب ۱۳۱۰ هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن ایران باشد؛ ایرانی محسوب شده و در غیر این صورت شرکت خارجی شناخته می شود. جهت اینکه یک شرکت خارجی در ایران فعالیت کند؛ به موجب ماده ۳ قانون ثبت شرکت ها مصوب ۱۳۱۰ باید در سرزمین اصلی یا به عبارت دیگر در سرزمین متبوع خود قانونی شناخته شده و به ثبت رسیده باشد.

همچنین به موجب ماده ۴ قانون مذکور این شرکت باید در کشور میزبان یعنی ایران نیز به ثبت برسد که از طریق نمایندگی ایجاد کرده و در ایران به فعالیت بپردازد. به موجب قانون مرجع ثبت کننده شرکت خارجی در سرزمین اصلی اداره ثبت شرکت ها خواهد بود.

بنابراین از جمله مراجع ثبت شرکت خارجی در ایران و سایر کشور ها باید به اداره ثبت شرکت ها اشاره کرد. ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی، مرجع ثبت این نوع شرکت ها را اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی معرفی می کند.

به همین دلیل هرگاه بخواهید که فعالیت شرکت خود را در سرزمین اصلی یا میزبان انجام دهید؛ نه تنها به اخذ مجوز از دولت به معنای عام نیاز دارید؛ بلکه باید شرکت مذکور را به ثبت برسانید که در دو سرزمین مذکور به فعالیت بپردازید.

نتیجه گیری

در ابتدا دانستیم که یک شرکت تجاری و یا غیر تجاری ممکن است که در چند سرزمین فعالیت کند که سرزمین متبوع خود را سرزمین اصلی و دیگر سرزمین ها را سرزمین میزبان می نامیم. در این مقاله مراجع ارائه دهنده مجوز ثبت شرکت خارجی در سرزمین اصلی را شناختیم.

دانستیم که اگر بخواهیم که مراجع ثبت شرکت خارجی را بشناسیم؛ اولین و مهم ترین آن ها اداره ثبت شرکت ها خواهد بود. به گونه ای که از این مباحث مشخص است؛ ثبت شرکت ها اعم از شرکت ایرانی یا شرکت خارجی امری کاملا تخصصی و پیچیده است.

به طوری که جهت ثبت شرکت خارجی در ایران باید کسی این کار را انجام دهد که بر قوانین ثبت سرزمین اصلی و سرزمین دوم مسلط باشد. ما جهت انجام این کار سایت ثبت فردا را به شما معرفی می کنیم. این شرکت با بهره گیری از وکلای مجرب و متخصص بر قوانین ثبتی کشور ها مسلط بوده و آماده ارائه خدمات تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن است.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد