انواع کاشی سنتی

0
انواع کاشی سنتی : هنر کاشی‌سازی و کاشی‌کاری در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نقش و نگارهای رنگین و مسحور‌کننده کاشی‌های ایرانی در هر کوی و برزن نگاه‌ها را به سوی خود جلب می‌کند و پرنده خیال طبع هنرپرور را تا افق‌های دور می‌کشاند. گرچه از دور گنبد و مناره و گلدسته همه نقوشی درهم و رنگین‌اند؛ اما در نگاهی دقیق‌تر هر یک به سبک و شیوه‌ای متفاوت کاشی‌کاری شده‌اند.

انواع کاشی سنتی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از ساخت سفال‌های کاشی تا پخت آن‌ها در کوره و از طراحی تا رنگ و لعاب دادن به آنها همه در جان بخشیدن به رویای هنر ایرانی در قالب کاشی سنتی سهیم هستند. در این مطلب با هم در مسیر نقوش رنگینی پای می‌گذاریم که ما را پابه‌پای این هنر از قلب تاریخ تا کوره‌پزخانه‌های اصفهان و یزد و دیگر مراکز هنر ایرانی می‌کشاند. در این راه با انواع کاشی سنتی که پاره‌ای از جان هنر میهن است آشنا می‌شویم و آن را بر دیده منت می‌گذاریم. با ما همراه باشید. پهنه وسیع و خوش‌نمای هنر را هیچ کرانه‌ای نیست. از هر سو دروازه‌های هنر بی‌بدیل گسترده‌اند و نمای افق تا دوردست‌های تاریخ نمایان نیست. کاشی سنتی نیز از هنرهای بی حدومرزی است که از دیرباز در ایران رونق داشته است. علاوه بر زیبایی و نظافتی که با کاربرد کاشی در منزل نصیب خانواده می‌شود به دیگر مزایای این نوع پوشش برای دیوار یا کف در خانه‌ها نیز اشاره می‌کنیم. اگر قصد استفاده از انواع کاشی سنتی در خانه را داشته باشیم، طیف وسیع و زیبایی از طرح‌های متنوع این محصول را در اختیار خواهیم داشت. دسترسی به تنوع در طرح و ریشه ‌داشتن این نماهای آشنا در فرهنگ ایرانی  به ما آرامشی توام با یادمان‌های نوستالژیک و دلنشین می‌بخشد. چنین بازخوردی در محیط، مستلزم استفاده از کاشی ایرانی با طرح سنتی است. که خود  زمینه‌ساز و مبنایی برای گسترش فرهنگ استفاده از صنایع بومی نیز خواهد بود. از طرفی تولیدات جدید این کالای سنتی با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته توانسته‌ عرصه رقابتی تنگاتنگی با محصولات بیگانه را رقم بزند و از این میدان سربلند نیز بیرون آید.

نمونه‌های طراحی کاشی سنتی را کجا می‌توان یافت؟

دیدن کاشی‌های سنتی با طرح‌های زیبا و متنوع بسیار دل‌چسب و لذت‌بخش است. اما مشاهده آنها بر سردر خانه‌ها و عمارات قدیمی یا آنجا که در بنای مساجد یا مقبره‌های بزرگان به‌کار رفته‌اند، به‌نوعی تداعی‌گر نقش آن‌ها در این مکان‌ها نیز است. پس اگر مایل هستید که از حال و هوای انواع کاشی سنتی در عمل باخبر شوید کافی است تا سری به شاهکارهای ماندگار کاشی‌کاری در ایران که از دوران پیشین به‌جا مانده بزنید. حرم امام رضا (ع) در مشهد و مسجد شیخ لطف‌الله و عمارت مسجد جامع عتیق در اصفهان و مقبره خیام در نیشابور و کاخ آپادانا و قبره سعدی در شیراز و تکیه معاون‌الملک در کرمانشاه همه و همه نمونه‌هایی از این هنر ناب هستند. ملاحظه می‌کنید که برای تماشای این گنجینه‌ها قادر هستید به هر جای ایران سفر کنید. اما اگر امکان سفر و سیاحت برای این منظور را ندارید، نیز جای نگرانی نیست. امکانات بی‌حد و مرز دنیای اینترنت این مشکلات را از پیش پای همگان برداشته است. با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته دنیای ارتباطات در هر آن به تماشای زیباترین بناهای کاشی‌کاری در هر جای ایران سرکشی کرکنیدده و به تماشای بهترین‌های این هنر کهن بنشینید.

آیا کاشی فقط برای کاشی‌کاری است؟

با وجود تمام تعاریفی که از هنر کاشی‌کاری شد برخی از مردم مایل نیستند که نمای داخلی یا بیرونی محیط زندگی خود را به این کاشی‌ها مزین کنند. اما از سویی نیز قادر نیستند به‌کل از آنها گذشته و چشمان‌شان را از تماشای این کاشی‌ها محروم کنند. خوشبختانه این روزها استفاده از دیوارکوب‌های ارزشمند ساخته شده از انواع کاشی سنتی نیز متداول شده‌است. هم‌چنین انواع قاب کاشی نیز برای استفاده در نمای داخلی اتاق و سالن‌های مجلل به کار می‌رود. از این کاشی‌ها هم‌چنین با نماهای متنوعی در سایر نقاط شامل دفاتر کار، ورودی سالن‌ها و تالارهای پذیرایی و اماکن دیگر نیز می‌توان بهره جست.

انواع کاشی سنتی را در چه طرح‌هایی می‌شناسیم؟

طرح‌های سنتی ایرانی، طرح‌های اسلیمی ریشه گرفته از معماری اسلامی و ترکیبی از این دو عمده‌ترین انواع طرح‌های موجود در بناهایی هستند که با هنر کاشی‌کاری مزین و منقش شده‌اند. اگر بخواهیم این طرح‌ها را در چند گروه مشخص دسته‌بندی کنیم به چنین مجموعه‌ای خواهیم رسید:
  • کاشی‌کاری معقلی یا تلفیقی؛
  • کاشی‌کاری مقرنس یا لانه‌زنبوری؛
  • کاشی‌کاری معرق یا طرح گل ‌و بته؛
  • کاشی‌کاری هفت رنگ یا خشت‌کاری؛
  • کاشی‌کاری مشبک یا محرابی.
نمونه های بسیار زیبا و مجلل هر یک از این طراحی‌ها و انواع کاشی‌کاری نیز در بناهای یادبود، مساجد و آرامگاه‌های بزرگان و نیز صحن، گنبد و مناره و گلدسته‌های مساجد ایران و جهان موجود به شمار می‌رود. کاربرد کاشی سنتی ایرانی در این بناها هر یک برگی از افتخارات هنری ایرانیان است.

نتیجه:

از آنچه گذشت نتیجه می‌گیریم که عرصه‌های هنر در جلوه‌گاه‌های مختلف رو به چشمان هنردوستان باز است. کافی است تا از این باغ بی‌انتها گلی بچینیم و با عطر و بوی آن تا سرزمین خیال و اندیشه سفر کنیم. نگاهی به تاریخچه پربار هنر کاشی‌ سنتی در ایران ما را از بیان آن با کلمات و جملات قاصر می‌کند. وجود بناهایی با قدمت چند صد ساله به‌خوبی گواه این ماجرا است. این امکان وجود دارد که به این گوهرهای بی‌بدیل دست یابید و از آنها در بناهای مسکونی، مدارس و ادارات و هر مکان دیگری که به زیبایی آن می‌اندیشید استفاده کنید. برای این کار با سایت خوگرپلاس در تماس باشید. از این طریق امکان مشاهده مدل‌های مختلف و نیز ثبت سفارش برای شما فراهم می‌شود. اگر کاشی‌ انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد