وکالت دعاوی امور حسبی شامل چه مواردی می شود؟

0

وکالت دعاوی امور حسبی شامل چه مواردی می شود؟ دعاوی امور حسبی شامل موارد زیادی می شود که در قانون باید به وسیله دادگاه به آن رسیدگی شود. در این گونه از دادگاه ها موضوعات بسیاری مطرح می شود که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

وکالت دعاوی امور حسبی شامل چه مواردی می شود؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : برای موضوعات دعاوی حسبی ممکن است اختلافی بین افراد مطرح نشود و صرفا تقاضای رسیدگی به دادگاه ها ارائه شود. این موضوع به این دلیل است که در بعضی از موارد حسبی تقاضا برای حل اختلاف و دعوا مطرح نشده است؛ بلکه اجازه قانونی برای امور از سوی دادگاه نیاز خواهد بود. مواردی مانند انحصار وراثت، قیمومیت، محجوریت و غیره از جمله این موارد خواهد بود.

ما در سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری موضوع وکالت دعاوی امور حسبی را برای بررسی انتخاب کرده ایم. در صورت هر گونه ابهام یا سوال با دفتر وکالت تماس حاصل فرمایید. با ما باشید و از امور حسبی و لزوم انتخاب آن آگاه شوید.

امور حسبی و وکالت دعاوی امور حسبی

دعاوی امور حسبی ازجمله دعاوی قابل پیگیری توسط وکلای امور حسبی در دادگاه های حقوقی کشور است. امور حسبی مربوط به مسائل شخصی است و در آن به اموری مانند قیمومت، ارثیه، غایب مفقودالاثر، محجورین و مواردی از این دست می پردازند. دادگاه ها مکلف هستند بدون اینکه درباره آن موضوعات اختلاف و مرافعه‌ای بین اشخاص به‌وجود آمده باشد، به آن رسیدگی کنند.

در کشور ما به چهار مرجع حق دخالت در امور حسبی داده شده است. از جمله این مراجع دادسرا ها، شورا های حل اختلاف، دادگاه‌ های خانواده و دادگاه‌ های عمومی حقوقی هستند. البته در شهر های بزرگ این مورد به صورت مستقل نیز دارای مجتمع امور حسبی جداگانه است.

در تعاریف ذکر شده در قانون، امور حسبی اموری است که دادگاه ها مکلف هستند نسبت به آن اقدام کنند و تصمیمات لازم را بگیرند. رسیدگی به این موضوعات نباید در نتیجه اختلافات باشد. برای حل و فصل دعاوی امور حسبی و اثبات یا احقاق حق خود شما نیازمند وکیل خبره در امور حسبی هستید. این وکیل باید به امورحسبی کاملا واقف باشد.

در بسیاری از موارد حسبی ممکن است با سوءاستفاده افراد از قوانین مواجه شویم. مانند محجوریت که از آن برای عدم مجازات های کیفری سوءاستفاده شده است. در صورتی که افراد برای اثبات دروغگویی محجورین اقدام کنند، وکلا با استفاده از همه مستندات و مدارک و دانش و تجربه خود قادر به نقض رای محجوریت خواهند بود.

در مواردی نیز افراد از متوفی قبل از مرگ و زمانی که رضایت و هوشیاری لازم را ندارد، سوءاستفاده های مالی می کنند و نقل و انتقالاتی انجام می دهند. اثبات این دسته از سوءاستفاده ها و محکوم کردن سودجویان تنها از عهده یک وکیل خبره برخواهد آمد.

وکالت دعاوی امور حسبی شامل چه مواردی است؟

در امور حسبی می شود از وکیل برای انجام کارها کمک گرفت. وجود وکلای خبره در این موارد باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد. همچنین از بروز اشتباهات و اموری که به ضرر منافع متقاضیان باشد، جلوگیری می شود. موضوعات وکالت دعاوی امور حسبی به شرح زیر است:

  1. ابطال و فوت و رفع آن از شناسنامه ثبت احوال؛
  2. درخواست تغییر تاریخ تولد برای کمتر از پنج سال؛
  3. درخواست تغییر نام و نام خانوادگی افراد؛
  4. تقسیم ترکه، تحدید و مهر موم ترکه متوفی؛
  5. تعیین سرپرست برای کودکان بی سرپرست؛
  6. الزام اداره ثبت احوال به صدور شناسنامه
  7. رسیدگی به اشتباهات شناسنامه
  8. تقسیم ترکه در زمانی که در مالکیت مورث حین الفوت اختلاف شود؛
  9. الزام به فروش ترکه در صورت اختلاف در مالکیت آن؛
  10. اثبات کفالت؛
  11. حکم کفالت و سرپرستی؛
  12. صدور حکم رشد؛
  13. صدور حکم حجر؛
  14. رفع حجر؛
  15. غایب مفقود الاثر؛
  16. صدور حکم موت فرضی؛
  17. ابطال ثبت واقعه فوت؛
  18. امور راجع به امین؛
  19. نصب یا ضم امین؛
  20. تسلیم اموال غایب به ورثه؛
  21. دعوی ولی قهری؛
  22. دعوی وصی؛
  23. درخواست تعیین قیم؛
  24. دعوی قیم اتفاقی؛
  25. عزل و نصب قیم؛
  26. تعیین دستمزد قیم؛
  27. دعوی عزل و نصب ناظر؛
  28. دعوی تعیین امین اموال غایب مفقود الاثر؛
  29. دعوی اثبات بلوغ.

در آخر

همه مواردی که در بالا بابت وکالت دعاوی امور حسبی نام برده شد، در دادگاه های رسیدگی امور حسبی مطرح می شود. همان طور که از ظاهر موضوعات بر می آید بسیاری از آنان به عنوان یک کار اداری روند دادگاهی را طی می کنند.

حضور وکیل در امور حسبی به جای متقاضیان به روند کار سرعت می بخشد و دیگر نیازی به حضور درخواست کنندگان نیست. در اموری که از قوانین برداشت های متفاوتی صورت پذیرد، وکلا به پیشبرد اهداف افراد کمک زیادی خواهند کرد. در صورتی که به وکالت دعاوی امور حسبی نیاز داشتید با دفتر وکالت ما با عنوان سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد