بنچمارکینگ و ثبت داده ها در صنعت نما

0

بنچمارکینگ و ثبت داده ها در صنعت نما : به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از نشست نما پس از برگزاری موفق اولین نشست نما با موضوع نما بتن و GFRC در در ماه ۹۸ در باغ کتاب تهران با حضور جمعی از پیمانکاران، معماران و کارفرمایان حوزه ساختمان دومین نشست نما  با توجه به پاندمی کرونا مهرماه ۹۹  با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر میهمان بصورا آنلاین برگزار شد.در این رویداد بر خلاف رویداد قبلی که متمرکز بر GRC و نماهای بتن خشک بود سعی شده بود تنوع بیشتری در موضوعات رعایت گردد.

بنچمارکینگ و ثبت داده ها در صنعت نما

Afshin Osoli

مهندس افشین اصولی مدیر مهندسی شرکت کیسون اولین سخنران نشست با مروری بر تجربیات مهندسی راه و ساختمان در حوزه هیدرولوژِی در جمع آوری و ثبت داده های واقعی محیطی و نقش ان در بهینه سازی طراحی پروژه های آتی پیشنهادی مبنی بر انجام همین فرایند برای پروژه های شاخص نما و جمع آوری داده هایی نظیر دما لایه ها، تنش و فشار های سازه ای در واکنش به عوامل محیطی طی سالیان پیش رو جمع آوری و در اختیار دانش پژوهان قرار گیرد.

مهندسی نما یونیتایز – تست موک آپ

Facade Test - تست نما

مهندس سعید مادرشاهی قائم مقام آلومینیوم شیشه تهران مشاور نما در این رویداد به لزوم صنعتی سازی طراحی و اجرای پوسته ساختمان و پرهیز از اجرای محلی کار پرداخت و به مرور تجربیات خود از ساخت موک آپ و تست نمونه نمای یونیتایز برج ملت در تست سنتر FTI ترکیه نمود. در این تاک استاندارد های تست آب بندی هوا ، هوابندی نما ، واکنش دریفت های سازه بر نما و نهایتا تست عملکرد در طوفان های سهمگین مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از گرانترین آیتم های ساختمان شما پوسته نما است. اما در کلان پروژه ها تغییرات اندک در قیمت نیز به دلیل حجم بالا با اهمیت میشوند و مهندسی ارزش برای تعیین بهینه ترین گزینه در این میان قطعا ضروری به نظر میرسد. شاید یکی از مهمترین سوال های مدیر هر مگا پروژه های انتخاب سیستم صحیح پوسته نما است. کرتین وال ها را می توان به عنوان دیوارهای غیر سازه ای که از جلو ساختمان بصورت یکپارچه رد میشوند تعریف کرد. کرتین وال های رایج در ایران عمدتا سازه الحاقی فلزی یا آلومینیومی هستند  که با نظر معمار پروژه با پنل های شیشه ای، سنگ نازک، سرامیک یا کامپوزیت پوشش می شوند و از پشت به سازه ساختمان متصل هستند. به طور کلی دو دسته عمده کرتین وال وجود دارد: کرتین وال یونیتایز ( unitized ) شده و سیستم های استیک ( stick ). نکته مهم این است که چگونه می توان سیستم کرتین وال مناسب را برای ساختمان انتخاب کرد؟

سیستم های کرتین وال یونیتایز ( unitized ) شده از یونیت های شیشه ای بزرگ تشکیل شده اند که در داخل کارخانه ساخته و اجرا می شوند و سپس به محل احداث پروژه ارسال می گردند. پس از دریافت در محل پروژه می توان این یونیت ها را با کمک لنگرهایی (anchors) که به ساختمان متصل هستند نصب و برپا کرد. کیفیت بالای ناشی از حداقل میزان تلورانس ساخت در یک محیط کنترل شده از نظر آب و هوایی، تنها یکی از مشخصه های بارز این نوع از سیستم به شمار می رود. از آن جایی که در این گروه، هیچ گونه شیشه کاری در محل احداث پروژه صورت نمی گیرد، یکی دیگر از مزایای قابل توجه استفاده از سیستم یونیتایز شده سرعت نصب و اجرای بالای آن است. این سیستم را می توان در یک سوم زمانی که برای سیستم استیک مورد نیاز است ( به شرطا و شروطها البته) اجرا نمود. علاوه بر این، سیستم کرتین وال یونیتایز شده برای نمونه هایی که در ادامه ذکر می شود بسیار مناسب خواهد بود:

  • پروژه هایی که در طراحی آن ها تعداد زیادی ماژول یکسان و تکرار شونده وجود دارد
  • ساخت و سازهایی که در آن ها هزینه نیروی کار در محل احداث پروژه بالاست (با انتقال کار مورد نیاز به نیروی کار داخل کارخانه و در نتیجه مقرون به صرفه تر کردن این فرآیند)
  • در جایی که عملکرد و کارایی بسیار بالا مورد نیاز است (برای بارهای ناشی از باد، محافظت در برابر رطوبت یا هوا، مقاومت در برابر لرزه یا انفجار)
  • برای سازه های مرتفع، و به طور عمده در پروژه هایی که بهینه سازی پنل ها به لحاظ ملاحظات اجرایی، شرایط خاص اقلیمی، ملاحظات انرژی و … اهمیت بالایی دارد.

 

یکپارچگی نما و معماری ساختمان – مهندسی نما

Mazda Noubari

دکتر مزدا نوبری معمار و عضو هیئت مدیره نظام مهندسی خراسان طی این رویداد با موردکاوی پروژه کارخانه نوآوری مشهد به  بررسی ماهیت رو نوع نگاه به پوسته ساختمان به عنوان یک کل از طراحی و نه یک عکس برگردان قابل چسباندن بر نما صحبت نمود.

امروزه دیکانستراکتیویسم، و معمارانی که با ایده «توجه به تزئینات و ظاهر بنا به عنوان دکوراسیون یا یک موضوع درجه دوم» مخالف هستند و آرزوی طراحی ساختمان‏های برجسته و شاخص بی رقیب را در سر می‏ پرورانند، بازار جهانی را تحت سلطه خود درآورده است. هر چند دستیابی به این نوع از طراحی، با فاصله گرفتن بسیار زیاد از فرم‏ هایی که به طور سنتی در پاسخ به نیروهای مخالف غالب محیط پیرامونی شکل گرفته و از دیدگاه عملکرد فیزیکی معمولا به عنوان بهینه‏ ترین فرم شناخته می‏ شدند، امکان پذیر شده است. جالب آنکه فرم‏ های آزاد دیکانستراکتیو که با پیشرفت‏های صورت گرفته در تکنولوژی‏ های کامپیوتری قابل دستیابی شده‏ اند، هدف اصلی دانش تولید تجهیزات پیش ساخته را که توسط همان پیشرفت‏ ها و تجهیزات امکان پذیر شده است به چالش می‏ کشند. در نتیجه می‏توان گفت توسعه‏ ها و پیشرفت‏ های جدید اغلب باعث قربانی شدن عامل کیفیتی می‏ شود که با یکپارچگی و ترکیب اجزا در ارتباط است. این پیشرفت‏ها ریسک پایین آمدن کارایی عملکرد را با خود به همراه آورده و در مقابل، طراحان را با چالش‏های بیشتری مواجه می‏کنند که در نتیجه دو عامل است: فرمی که پاسخگوی عوامل تاثیرگذار نیست، و تولید منحصر به فرد و انفرادی. به دنبال حذف تدریجی تکنولوژی و دانش از برنامه‏ های آموزشی معماری (Woudhuysen and Abley, 2004) شکافی در بازار ساخت و ساز ایجاد شد؛ این خلاء در حالی به وجود آمد که دانش و سواد علمی در میان معماران کاهش پیدا کرده و انتظارات عمومی از عملکرد و کارایی ساختمان رو به افزایش بود.

چرا ساختن ساختمان خوب سخت است؟

ehsan maleki  معمار

مهندس احسان مالکی با مخاطبین فاساد فروم از سختی ساخت ساختمان خوب در ایران و دلایل ان بر اساس تجربیات خود صحبت کردند. طی این رویداد ایشان با مروری بر تجربیات خوب به عنوان یک معمار و بررسی نوع ارتباط با کارفرمایان و سازمان های قانون گذار و مجری مانند شهرداری مشکلات ساخت خوب را بررسی نمود.

تمامی این افول‏ ها علی رغم توسعه رو به رشد سیستم‏ های ساخت و ساز، مواد و مصالح، وضع الزامات کیفی سخت گیرانه و قوانین و دستورالعمل‏ های تازه به وجود می‏ آید. باید گفت که به طور متناقضی، فقدان منابع اطلاعاتی قابل اعتماد و توسعه نسبتا سریع دستورالعمل‏ ها و قوانین، سیستم‏ های ساخت و ساز و مصالح جدید، همگی به سردرگمی و پیچیدگی شرایط موجود می‏ افزاید و منجر به استفاده از روش‏ ها و سیستم‏ های بسیار قدیمی و کهنه‏ ای می‏شود که در زمانه کنونی، حتی برای نماهای ساختمانی قدیمی نیز کاربردی ندارند. این عدم هماهنگی، در تغییرات ایجاد شده در تکنولوژی‏ های الحاقی نما و اضافه کردن یک لایه ضخیم عایق حرارتی به آن به منظور جبران مشکلات به وجود آمده ناشی از بحران انرژی در دهه هفتاد میلادی به خوبی قابل مشاهده است. سه دهه بعد، هنوز هم کتاب‏ های درسی در حال آموزش چنین تکنولوژی‏ های منسوخ شده‏ ای هستند و فناوری جدید هنوز برای بسیاری از افراد به صورت یک معما باقی مانده است. لزوم سازگاری بین پوسته‏ های مختلف (membranes)، مواد چسبنده (adhesives) و بستر آن‏ها نمونه خوبی از دانشی است که حتی به یک جریان اصلی و رایج نیز تبدیل نشده است. عملکردهایی که توسط اجزای مختلف سیستم‏ های پوششی قابل دستیابی هستند نیز می‏تواند مثال تعجب آور دیگری در این زمینه باشد.

پوسته های شفاف منحنی – کرتین وال خم

مهندس رضا صالحی مدیر فنی آلوم گلس مشاور نما  در مورد فرایند تولید و مهندسی شیشه و کرتین وال کرو برای مخاطبین فاساد فروم صحبت نمودند. در این رویداد ایشان ضمن اشاره و موردکاوی پروژه آسا در سعادت آباد تهران به روش ها و پیچیدگی تولید و طراحی curtainwall خم پرداختند.

نما، گذشته، حال و آینده – سام تهرانچی

Sam Tehranci - سام تهرانچی

در دومین نشست نما که به همت آلومینیوم شیشه تهران مشاور تخصصی نما مهرماه ۹۹ بصورت آنلاین با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر از معماران و مهندسین علاقمند به  Building Envelop برگزار شد، مهندس سام طهرانچی از تورنتو به سخنرانی برای حاضرین در فاساد فروم در مورد آینده صنعت پوسته های ساختمانی و Architecture پرداختند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد