کاشی سنتی یزد چه ویژگی هایی دارد؟

0
کاشی سنتی یزد چه ویژگی هایی دارد؟ کاشی و کاشی کاری از هنرهای سنتی و نهادینه کشورمان است که از دیرباز در میان عموم مردم از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است.

کاشی سنتی یزد چه ویژگی هایی دارد؟

کاربرد کاشی های سنتی در ساختمان جزیی از بافت معماری سنتی ایران را تشکیل می دهد که حتی با ورود صنایع جدید و مصالح مدرن ساخت و ساز هم از مقبولیت آن کم نشده است. اما برخی از کاشی ها زبانزد عام و خاص هستند، کاشی سنتی یزد یکی از این نوع کاشی ها است. به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : مزایای خاصی از قبیل زیبایی، سهولت کاربرد و قیمت مناسب از مواردی هستند که کاشی سنتی را در میان مردم پرکاربرد ساخته است. تولید کاشی در برخی شهرهای ایران از قبیل اصفهان و کاشان رونق خوبی دارد. یزد هم از مراکز مهم تولید و فروش کاشی سنتی است. ویژگی های خاص و مهم کاشی سنتی یزد باعث این رونق شده که در ادامه مطلب به تشریح آنها می پردازیم. با ما همراه باشید. یزد  از استان های بزگ و پررونق ایران است که در بخش مرکزی ایران قرار دارد. وجود خاک مرغوب در منطقه ای که یزد در آن واقع شده از یکسو و پاگرفتن صنایع ساختمانی از سوی دیگر یزد را به قطب مهم معماری کشور بدل کرده است. تولید کاشی و سرامیک نیز از صدها سال پیش از این در یزد رونق داشته است. این شهر هم چنین  بخش مهمی از سفال و سرامیک مورد نیاز استان های همجوار بجز اصفهان را تولید و عرضه می کند. ترکیب هنر و صنایع دستی در این نوع کاشی باعث شده تا این محصولات بتوانند نشانه هایی از هر دو این موارد را در خود داشته باشند. طرح های معروف کاشی سنتی از قبیل نگار ختایی، گل، مرغ، گره و سایر نقوش سنتی این کاشی را به مهره ای مهم و موثر در زیباسازی معماری ایرانی خصوصا در بخش نمای سنتی ساختمان بدل کرده است.

خاک خوب، صنعت کارآمد، کاشی بی نظیر…

صنایع کاشی سنتی یزد با استفاده از خاک بسیار مرغوب منطقه نیاز چندانی به جابجایی مواد اولیه جهت تولید محصولات خود ندارند. دسترسی آسان به مصالح و مواد اولیه باعث شده تا این صنعت بومی فرصت های خوبی برای ریشه دواندن در سطح این استان فرهنگ پرور بیابد. قیمت مناسب این صنایع هنری در استان یزد نیز از همین موضوع نشأت می گیرد. با رونق روزافزون صنایع کاشی گرایش نیروهای جوان و علاقمندان به این هنر نیز دوچندان شده است و کلاس های آموزشی در زمینه ای مختلف مربوط به آن در سطح استان نیز رونق گرفته اند. هر یک از این کلاس های آموزشی با دارا بودن کارگاه های مختلف و متنوعی در زمینه کاشی سازی از مبانی ترسیم خطوط هندسی تا تهیه گل رس و سایر مراحل به علمی شدن این هنر بومی یاری می رسانند. این همه باعث شده تا اشتیاقی دوباره در این زمینه بین نسل جدید پدید آید که می تواند به کارآمد شدن این صنعت بیانجامد. علاوه بر این کاشی کاری سنتی یزد و جلوه های آن می تواند فرصت مناسبی نیز برای جذب گردشگران و توریست های خارجی در این عرصه پدید آورد.

کاشی سنتی یزد در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

یزد نیز در کنار اصفهان که مهد هنر کاشی سنتی در کشور است که توانسته طی دهه ها جایگاه مهمی در این مورد پیدا کند. کاربرد این کاشی در موارد زیر به خوبی نشانگر تاثیر عمیق و نقش مهم آن در شکل گیری زیربنای معماری سنتی در این ناحیه می باشد:
  • نمای سنتی ساختمان و بازسازی بناهای قدیمی
  • کاشی کاری مساجد در بخش های کف و دیوار، گنبد، مناره و…
  • ساخت و ترمیم حسینیه ها و سایر اماکن مذهبی
  • کاربرد در مبلمان شهری به شکل تابلو کاشی
  • المان ها و یادبودهای سنتی و مذهبی در سطح شهر و استان
نمونه های فراوان کاربرد کاشی سنتی در اماکن مذهبی و بناهای یادبود استان یزد و خارج از آن بسیار پررونق و چشمگیر است. در هر گوشه می توان آثاری درخشان به جامانده از ادوار مختلف تاریخی را مشاهده کرد که در آنها از کاشی سنتی استفاده شده است.

 کاشی سنتی یزد و طرح های کلی کاشی سنتی…

طرح های کلی در کاشی کاری سنتی بسیار  آشنا و دیرینه هستند. معروف ترین آنها به عبارت زیر هستند:
  • کاشی کاری مقرنس یا لانه زنبوری که از عناصر مهم تزئینی معماری بوده است و اغلب در ساخت گنبدها و تزئین مقبره ها و بناهای یادبود به کار می رود.
  • کاشی کاری مشبک یا محرابی از چیده شدن کاشی های سفالی لعابدار که بر مبنای طرح اصلی بریده شده  اند شکل می گیرد.
  • کاشی کاری معرق یا گل  و بته که اروپاییان آن را به نام موزائیک می شناسند.
  • کاشی کاری معقلی یا تلفیق آجر و کاشی که با حرکت شطرنجی و با استفاده از خط کوفی شکل گرفته و در معماری اسلامی کاربرد دارد.
  • کاشی کاری هفت رنگ یا خشت کاری که با انطباق بر سلیقه هنرمند انجام گرفته و با لعاب کاری بر روی طرح های اولیه شکل می گیرد.
همه این انواع کاشی کاری در ساخته های کاشی کاری یزد دیده می شوند. علاوه بر این با استفاده از تکه های شکسته کاشی نیز ترکیبات زیبایی برای سنگفرش کاشی ساخته  استفاده می شود.

نتیجه

از مجموع گفته های فوق درباره هنر کاشی سنتی یزد درمی یابیم که این هنر با سنت و فرهنگ این شهر گره خورده و درآمیخته است. در هر گوشه و کنار این استان و خارج از آن نمونه هایی از کاربرد استادانه این نوع کاشی کاری دیده می شود. زیبایی چشم نواز این کاشی کاری ها علاوه بر گردشگران داخلی، بسیاری از توریست ها را هم از نقاط مختلف دنیا به این محل می کشاند. بناهای قدیمی و معماری های سنتی فراوان که در آنها جلوه های زیبای کاشی کاری  وجود دارد فرصت های بالقوه کم نظیری را برای استان فراهم آورده است. وجود خاک رس بسیار خوب و باکیفیت در این استان هم به رونق صنایع سفالینه و کاشی سازی کمک زیادی کرده است. کیفیت بالای این ساخته های دست هنرمندان یزدی را می توان حاصل ترکیب ذوق هنری آنها با شرایط مساعد از نظر مواد اولیه محسوب کرد. در کاشی کاری سنتی یزد از همه طرح های کلاسیک و مدرن این هنر بهره برداری شده و شاهکارهای هنری بی بدیلی پدید آمده است. از مقرنس و معرق و هفت رنگ تا لانه زنبوری و مشبک و نیز طرح های تلفیقی و ترکیب خط و طرح همه و همه از نمونه های بی نظیر این کاشی سنتی را شامل می شوند. کلمه کلیدی:  کاشی سنتی یزد شما هم برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه این تولیدات و ثبت سفارشات خود می توانید با سایت خوگرپلاس در ارتباط باشید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد