مالیات بر کارت بازرگانی

0

مالیات بزرگترین درآمد دولت ایران بعد از درآمدهای نفتی به شمار می رود. مالیات بر کارت بازرگانی برای برخی از مبادلات بزرگ هزینه گزافی محسوب می شود. همین امر فرار های مالیاتی را افزایش داده است.

مالیات بر کارت بازرگانی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : دولت برای مبارزه با این فرار مالیاتی متقاضیان را موظف به ارائه گواهی مالیاتی کارت خود می کند. با ما برای اطلاعات بیشتر درباره مالیات کارت بازرگانی همراه باشید.

اولین پرداخت برای  مالیات بر کارت بازرگانی

بدون استثنا تمامی متقاضیان دریافت کارت بازرگانی در ابتدا علاوه بر هزینه های معمول کارت مبلغی را به عنوان مالیات صدور پرداخت می کنند.

لازم است که بدانید اگر از کارت خود استفاده نکنید، صرفا به خاطر وجود کارت نباید مالیات پرداخت شود؛ اما در صورتی که نیاز به تمدید کارت یا صدور آن داشته باشید، مبلغ مالیات را در نظر می گیرند.

دیگر مالیات هایی که باید برای کارت بازرگانی پرداخت کنید، با محاسبه کالا و خدمات شما قابل بررسی است؛ همچنین میزان واردات و صادرات با این کارت نیز در مبلغ این مالیات تاثیر دارد.

مالیات ثابت

همانطور که گفتیم، هزینه ای پایه و ثابت در ابتدا برای کارت ها گرفته می شود؛ اما در وهله دوم افرادی که هرگونه صادرات یا وارداتی انجام می دهند، مشمول ۴% مالیات هستند. این درصد ارتباطی با حجم یا نوع کالای وارده یا صادره ندارد و در هر صورت باید پرداخت شود.

معافیت از مالیات ۴%

اگر شما صاحب واحد تولیدی هستید و پروانه بهره برداری خود را گرفته اید، این حق را دارید که برای ورود ماشین آلات صنعتی خود و هرگونه واردات دیگری مالیات نپردازید.

خوش حسابی مالیاتی نیز شما را از پرداخت مالیات بر کارت بازرگانی خلاص می کند. می پرسید خوش حسابی مالیاتی چیست؟ اگر مدتی است که با کارت خود کار می کنید و در طول این زمان مالیات و هزینه های خود را به موقع پرداخت کرده اید، تبریک می گوییم! شما به جرگه خوش حسابان اداره گمرک پیوستید.

برای افراد خوش حساب تخفیف مالیاتی در نظر گرفته شده است که با وجود این رتبه تاجر از پرداخت مالیات ۴% رهایی پیدا می کند؛ اما توجه داشته باشید که این معافیت نهایت تا ۶ ماه اعتبار دارد و پس از اتمام آن دوباره مالیات های ۴% از سر گرفته می شوند.

برای مشاهده خوش حسابی خود یا عدم آن  “مشاهده وضعیت مالیات” را در مرورگر خود جستجو کرده و با درج نام کاربری و کلمه عبور میزان خوش حسابی خود را مشاهده کنید.

این رتبه را وزارت صنعت و معدن باید به تائید برساند که استفاده از معافیت آن بلامانع شود.

کارت های رتبه طلائی که در زیر به آن ها می پردازیم، با تائید صمت (صنعت معدن و تجارت) از پرداخت مالیات ۴% معاف هستند.

کارت ها به سه دسته طلائی، نقره ای و برنز تقسیم می شوند. قرارگیری در هریک از این دسته بندی ها به تایید اداره صمت، میزان خوش حسابی شما وغیره بستگی دارد.

دستگاه های اصلی و اجرایی کشور که دولتی هستند و برای نفع دولت فعالیت می کنند، معافیت از پرداخت این مالیات را دارند.

کالاهایی که وارد کنندگان به صورت تجاری از آن ها استفاده نمی کنند و مصرف شخصی برای خود یا دیگران دارند، مالیات ۴% پرداخت نمی کنند.

اداره امور گمرکی لیستی از کالاهایی را تهیه کرده است که واردات و صادرات آن ها از پرداخت مالیات ۴% معاف هستند. این لیست در ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی به تفصیل آورده شده است.

نحوه محاسبه مالیات وارد کننده و صادرکننده های حقیقی

علاوه بر ۴% مالیات بر کارت بازرگانی که  ثابت است، افراد حقیقی با توجه به درآمد سالیانه خود ملزم به پرداخت مالیات هستند؛ بدین صورت که ۲۵% از درآمد سالانه آن ها به عنوان مالیات به دولت پرداخت می شود.

نحوه محاسبه مالیات وارد کننده و صادرکننده های حقوقی

افرادی که در این دسته طبقه بندی می شوند، مشمول قوانین بسیار خاصی هستند که آن ها را به چندین گروه تقسیم می کند.

قانون ۱۳۱ مالیات اشخاص حقوقی آن ها را ملزم به پرداخت مالیات برحسب درآمد سالانه ی خود می کند.

اگر شخص حقوقی درآمد سالیانه ۰۰۰/۰۰۰/۳۰ ریال باشد، سالانه ۱۵% مالیات پرداخت می کند.

اگر شخص حقوقی درآمد سالیانه ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال باشد، سالانه ۲۰% مالیات پرداخت می کند.

اگر شخص حقوقی درآمد سالیانه ۰۰۰/۰۰۰/۲۵۰ ریال باشد، سالانه ۲۵% مالیات پرداخت می کند.

اگر شخص حقوقی درآمد سالیانه ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱ ریال باشد، سالانه ۳۰% مالیات پرداخت می کند.

اگر شخص حقوقی درآمد سالیانه بیشتر از ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱ ریال باشد، سالانه ۳۵% مالیات پرداخت می کند.

فرار مالیاتی

برخی برای عدم پرداخت مالیات مبلغ واقعی درآمد یا واردات و صادرات خود را  مخفی می کنند. این کار فرار مالیاتی نامیده می شود که در تمام موارد مالیاتی مشمول است. این فرار شامل مخفی کردن دفاتر، عدم ابلاغ صحیح درآمد، عدم تسلیم اظهارنامه وغیره می شود. بازرگانی نیز مستثنی از این امر نیست. گاهی اوقات افراد برای فرار مالیاتی از کارت بازرگانی اشخاص دیگر استفاده می کنند.

در صورتی که این موضوع توسط مراجع مربوطه کشف شود، متکی به جرم مشمول جریمه ۶ ماه تا ۲ سال حبس است؛ همچنین مبلغ نقدی به میزان ۲ میلیون تا ۸ میلیون را به عنوان جریمه در نظر می گیرند و نام او را رسانه ای می کنند و در برخی موارد حکم شلاق و عدم برخورداری از حقوق اجتماعی را به دنبال دارد.

اعتراض به مالیات ابلاغ شده

اگر شخص حقیقی یا حقوقی بعد از ابلاغ مبلغ مالیات مدعی شود که مالیات برای شخصی دیگر است، باید به صورت کتبی و با استناد مدرک های معتبر به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. این اعتراض برای مالیات بر کارت بازرگانی باید بدون نوبت قبلی و پیش از قطعیت درآمد سالانه به مراجع حل اختلاف برود.

در صورتی که شورای حل اختلاف مؤدی واقعی مالیات را تشخیص دهد و این امر به تصویب برسد، برگه ای به مؤدی مالیاتی واقعی ابلاغ می شود که او باید در زمان مشخص پرداختی خود را انجام دهد و در صورتی که به تصمیم شورای حل اختلاف اعتراض شود، این امکان بوجود می آید که شکایت را به شورای عالی مالیاتی بفرستند و در آن شورا دوباره بررسی کنند.

خلاصه

مالیات همیشه علاوه بر درآمد دولت باعث بروز دردسر و شکایت برای او می شود. مؤدیان برای فرار مالیات بر کارت بازرگانی از کارت های بازرگانی دیگر افراد استفاده می کنند یا در اظهارنامه های خود درآمد واقعی را اقرار نمی کنند.

دولت برای مبارزه با این موارد و کاهش امکان ارتکاب به این جرم مالیات هایی برای واردکنندگان و صادرکنندگان وضع کرده است. این مالیات ها به دو دسته مالیات های ثابت و مالیات های متغیر تقسیم می شوند که در مقاله فوق کامل توضیح داده شدند.

اجرای قوانین دولت به صورت صحیح نیازمند یاری متخصصین و وکلا در این زمینه است. شرکت ثبت فردا با وجود متخصصین در هر زمینه ثبتی و مالیاتی درصدد تامین نیازهای مالیاتی و ثبتی شما عزیزان است.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد