ساخت کاشی سنتی چگونه صورت می‌گیرد؟

0
ساخت کاشی سنتی چگونه صورت می‌گیرد؟ کاشی‌های سنتی یکی از بهترین متریالی هستند که در نماسازی داخلی و خارجی کاربرد بالایی دارند. با توجه به تنوع طرح، رنگ و کیفیتی که این کاشی‌ها دارا هستند، امروزه استفاده از آنها در موارد متنوعی صورت می‌گیرد.

ساخت کاشی سنتی چگونه صورت می‌گیرد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این نوع از کاشی‌ها را به نام کاشی هفت رنگ یا خشتی نیز می‌شناسند. زیرا رنگ بندی آنها با سایر کاشی‌های تولیدی بسیار متفاوت است. در واقع در زمان‌های قدیم از کاشی کاری معرق برای تزئین ظروف استفاده می‌کردند که این نوع از کاشی کاری در ساختمان سازی جوابگو نبود. بنابراین شیوه های دیگری جهت انجام این کار ابداع شد که سرعت بالایی را در زمان اجرای ساختمان سازی برای معماران به وجود آورد.

ساخت کاشی سنتی چگونه است؟

کاشی‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که در دو دسته بندی کاشی‌های مدرن و کاشی‌های سنتی قرار می‌گیرند. هر کدام از این دسته بندی‌ها خود انواع متفاوتی دارند که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را در ابعاد، رنگ، طرح و کیفیت دارا هستند. در ساخت کاشی سنتی از فرآیند متفاوتی استفاده می‌شود. زیرا این کاشی‌ها در رنگ و طرح‌های متفاوت و برجسته تولید می‌شوند و پروسه ساخت آنها ممکن است کمی با کاشی‌های مدرن تفاوت داشته باشد. در ادامه، فرآیند ساخت این متریال را به ترتیب بیان می‌کنیم. بمنظور ساخت کاشی سنتی باید در ابتدا به خاک مناسب و نمونه برداری شده دسترسی داشت. استفاده از خاک رس برای ساخت این کاشی ها بسیار مناسب است. از طریق این خاک خمیر مورد نیاز برای ساخت کاشی تهیه می‌شود و قالب گیر‌ی ها صورت می‌گیرد. قالب‌ها در اندازه های متفاوتی تولید می‌شوند و در ابعاد مربع یا مستطیل وجود دارند. بعد از خارج کردن کاشی مورد نظر از قالب، آن را به صورت خام در کوره می‌پزند تا رنگی ساده و یک دست به خود بگیرد. بعد از آن لعاب دهی کاشی انجام می‌شود و مجدداً در کوره پخته خواهد شد. کاشی که از کوره بیرون می‌آید را به نام الوان یا کاشی معرق می‌شناسند. رنگ‌هایی که بعد از پخت کاشی روی آن استفاده می‌شود باید به گونه‌ای انتخاب شود که دارای دمای ذوب مشخصی باشند. در غیر این صورت در اثر حرارت خشک نمی‌شوند. به همین دلیل ظریف کاری این نوع از کاشی‌ها بسیار زیاد است و به دقت و توجه بالایی در ساخت نیاز دارد.

فرآیند طرح زنی و رنگ کاری کاشی سنتی چگونه است؟

ساخت کاشی سنتی چگونه صورت می‌گیرد؟ برای ساخت کاشی های ۷ رنگ در ابتدا آنها را به صورت سفید خالص تولید می‌کنند تا طرح و رنگ مورد نظر را روی آن پیاده سازند. بعد از تولید کاشی، تعدادی از آن ها را کنار یکدیگر می‌چینند و طرح مورد نظر را روی کاغذ پیاده می‌کنند. این طرح به واسطه گرده زغال روی کاشی سفید قرار می‌گیرد و به اصطلاح روی آن کپی می‌شود. جهت حک کردن این طرح روی کاشی و جلوگیری از پاک شدن، آن را با اکسید منگنز قلم گیر‌ی می‌کنند تا مراحل بعدی را روی آن انجام دهند. بعد از این مرحله از ساخت کاشی سنتی، رنگ آمیزی با حرارت پایین‌تر از رنگ سفید کاشی صورت می‌گیرد. در این مرحله کاشی رنگ آمیزی شده را در کوره قرار می‌دهند تا خشک شود. بعد از خروج کاشی از کوره و سرد شدن آن، روی آنها را با لعاب می‌پوشانند تا جلوه‌ای براق به خود بگیرد و رنگ بندی و طرح آن از بین نرود. بعد از لعاب کاری مجدداً این خشت‌های چهارگوش را در کوره خشک می‌کنند تا لعاب مورد نظر پخته شود. این کاشی بعد از تولید قابل نصب روی دیوار، کف، پله‌ها و سایر محیط‌ها است. کاشی هفت رنگ به این دلیل نام گذاری شده است، زیرا در ترکیبات رنگی خود دارای هفت رنگ اصلی است. این رنگ ها به واسطه ترکیب با یکدیگر خود رنگبندی های متنوعی را تولید می‌کنند. رنگ سیاه، سفید، فیروزه‌ای، سبز، قرمز، زرد و آبی لاجوردی از جمله رنگ هایی است که در این کاشی‌ها به چشم می‌خورد.

برای خرید کاشی سنتی باید چگونه اقدام کرد؟

خرید کاشی سنتی از دو طریق صورت می‌گیرد.
  • خرید حضوری
  • خرید اینترنتی کاشی سنتی

خرید حضوری

در خرید حضوری افراد باید برای انتخاب بهترین نوع از این کاشی‌ها به فروشگاه‌ها یا مغازه‌های مربوطه مراجعه کنند و کاشی مورد نظر خود را در تعدادی که می‌خواهند سفارش دهند. این روش خرید سبب می‌شود تا به صورت حضوری کیفیت کاشی مورد بررسی قرار گیرد. با این حال این روش معایبی نیز به همراه دارد. در خرید حضوری، افراد باید زمان و هزینه مضاعفی را به کار ببرند تا خرید خود را انجام دهند. خستگی که در این بین حاصل می‌شود یکی دیگر از معایب خرید حضوری است. به همین دلیل در سال‌های اخیر این روش خرید کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا روش‌های دیگر خرید کاشی سنتی مزایای بسیاری برای افراد در بر دارد.

خرید اینترنتی کاشی سنتی

این نوع از روش خرید همانطور که از نام آن مشخص است از طریق فضای مجازی انجام می‌شود. خرید اینترنتی این فرصت را در اختیار افراد قرار می دهد تا به صور غیر حضوری و تنها با اندکی گشت و گذار در فضای مجازی به کالای مورد نظر خود دست پیدا کنند. در واقع این روش خرید مزیت های بسیاری دارد که از جمله مهمترین آنها صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها عنوان می‌شود. به واسطه این نوع از خرید دیگر نیازی به صرف هزینه بابت رفت و آمد و حمل و نقل کالا نیست و سایتی که از این طریق خرید را انجام می‌دهید، موظف است تا در موعد مشخص شده، کالای مورد نظر را به آدرسی که درج کرده‌اید، بفرستد. بنابراین این روش به شما کمک می‌کند تا کاشی سنتی خود را در طرح و اندازه‌ای که مد نظر دارید، سفارش دهید. یکی از بهترین سایت‌های اینترنتی که در این زمینه فعالیت گسترده ای دارد سایت خوگرپلاس است. در این سایت کاشی‌های سنتی متنوعی در طرح‌ها و رنگ بندی‌های منحصر به فرد به فروش می رسد. ساخت کاشی سنتی به گونه‌ای است که فرآیند و مراحل متفاوتی جهت این کار طی می‌شود. این کاشی‌ها در ابتدا از خشت خام تولید می‌شوند و طی مراحلی طرح زنی و رنگ آمیزی آنها صورت می‌گیرد. بعد از آن خشک کردن آنها توسط کوره های آجرپزی در دمای مشخصی انجام می‌شود. در انتها نیز این متریال را لعابدار می‌کنند تا طرح مورد نظر در اثر قرار گیر‌ی در عوامل متعدد جوی دچار خوردگی و آسیب نشود. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد