در مشاهده نمونه کاشی سنتی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

0

در مشاهده نمونه کاشی سنتی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ استفاده از کاشی سنتی در ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی، جلوه‌ای زیبا به ساختمان خواهد بخشید. کاشی کاری از قرن‌های پیش در ایران رواج پیدا کرد.

در مشاهده نمونه کاشی سنتی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : استفاده از کاشی‌های سنتی ایرانی پس از اسلام، جان تازه ای یافت و در اکثر بناهای مذهبی مورد استفاده قرار گرفت.

از اولین بار که کاشی سنتی به معنای امروزی آن تمام ساختمان‌ها را مورد پوشش قرار داد (یعنی قرن سیزدهم در قونیه) تا کنون، استفاده از این نوع کاشی‌ها در سراسر این رواج دارد.

بسیاری از افرادی که از این نوع کاشی‌ها برای زینت بخشی به ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند، آگاهی خاصی در مورد ارزیابی کیفیت کاشی‌های سنتی ایرانی ندارند. در این مقاله، سایت خوگرپلاس بر آن شده تا نکاتی که هنگام مشاهده نمونه کاشی سنتی باید به چه نکاتی توجه کرد را برای شما بیان کند.

ایران را می‌توان مهد کاشی کاری دانست، زیرا از چند قرن پیش تا کنون، برخی از استان‌های کشور به طور تخصصی در حال ساخت و تولید کاشی‌های سنتی و انواع دیگر کاشی‌ها هستند.

انواع کاشی‌ها از قدیم‌الایام تا کنون پوشش سقف، کف و دیوار ساختمان‌ها و بناها و منازل را تامین کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های کاشی‌های سنتی ایرانی، طراحی‌های متنوع و رنگهای مختلف آن است. علاوه بر زیبایی چشمگیر کاشی‌های سنتی، یکی دیگر از ویژگی آنها، عایق سرما و رطوبت است. همین ویژگی کاشی‌های سنتی باعث شده تا از آنها علاوه بر منازل، در سایر مکان‌ها مانند مراکز شهر، مقبره‌ها و مساجد استفاده شود.

ویژگی کاشی‌های سنتی

برای اینکه بدانید هنگام خرید نمونه کاشی سنتی باید به چه نکاتی توجه کنید، باید از برخی از ویژگی‌های کاشی‌های سنتی آگاهی داشته باشید. ویژگی کاشی‌های سنتی ایرانی به قدری زیاد است که نام بردن تمامی این ویژگی‌ها در یک مقاله نمی‌گنجد؛ اما در ادامه سعی کرده این که برترین ویژگی‌های کاشی‌های سنتی ایرانی را شرح دهیم.

زیبایی کاشی سنتی ایرانی

کاشی سنتی ایرانی به زیبایی معروف است؛ از قدیم تا کنون، طرح‌های زیادی بر کاشی سنتی ایران نقش بسته‌اند. طرح گل، پرنده، اجسام، حیوانات و در برخی موارد انسان‌ها. رنگ آمیزی، تناسب رنگها و هماهنگی موزون طرح کاشی‌های سنتی، باعث شده که زیبایی طراح‌ها دوچندان شوند.

جنس کاشی‌های سنتی

کاشی‌های سنتی ایرانی از رویه خشت زیرین از جنس خاک و همچنین لعاب کاشی از جنس شیشه، اکسید‌های فلزی و معدنی تشکیل شده است. بنابراین، هر جنسی جز جنس نامبرده شده امکان تقلبی بودن یا نامرغوب بودن را دارد. یکی از نکات اصلی که باید قبل از خرید کاشی های سنتی ایرانی مورد توجه قرار داد، جنس کاشی های سنتی است؛ زیرا این کاشی ها به جنس مرغوب و مناسب شناخته می‌شوند. به عبارتی دیگر، اگر جنس با کیفیت این کاشی‌ها از آنها سلب شوند، ارزش آنها به شدت نزول پیدا می‌کند.

مقاومت کاشی ها

از دیگر ویژگی‌های کاشی‌های سنتی ایرانی، مقاومت بالا کاشی‌ها است. کاشی‌های سنتی ایرانی، به دلیل پخت مناسب کاشی‌ها و جنس آنها در مقابل بسیاری از عوامل مانند تیشه، سوهان و کاشی تراشی، مقاومت زیادی از خود نشان میدهند. استفاده از این کاشی‌ها در نقاط مختلف ساختمان، علاوه بر زیبایی ساختمان، باعث دوام و قوام ساختمان نیز می‌گردد.

نکاتی هنگام انتخاب نمونه کاشی سنتی

از آنجایی که کاشی سنتی ایرانی انواع متعددی دارد و طرح‌های زیادی بر آنها نقش بسته است، شناخت کاشی و جنس آنها قبل از اقدام به خرید واجب است. در ادامه، به بررسی نکاتی می‌پردازیم که هنگام مشاهده نمونه کاشی سنتی باید به آنها توجه نمایید.

ساختار کاشی

هسته اصلی تشکیل کاشی، گل رس است. کاشی ساختاری از خاک رس دارد که پس از حرارت دیدن داخل کوره، آماده استفاده خواهد شد و مقاومتش بالا خواهد رفت. هرچقدر مقاومت ساختار کاشی بیشتر باشد، اصابت اجسام، سقوط اجسام روی کاشی و.. باعث از بین رفتن و خرد شدن کاشی نخواهد شد.

کاشی سنتی مرغوب، در سرمای شدید یخ نمی‌زند و در گرمای شدید مستهلک نشده و ترک برنمی‌دارد. همچنین جنس کاشی سنتی ایرانی اصیل به صورتی است که از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

رنگ کاشی سنتی

رنگهای متنوع یکی از ویژگی‌های کاشی‌های سنتی ایرانی است. هنگام انتخاب کاشی‌های سنتی، رنگ کاشی یکی از نکاتی است که باید هنگام بازدید از نمونه کاشی سنتی مد نظر قرار دهید. ممکن است انتخاب رنگ کاشی برای شما دشوار باشد؛ زیرا تنوع رنگ کاشی‌ها بسیار زیاد است و امکان دارد باعث دودلی شما در انتخاب گردد. رنگ کاشی‌های سنتی ایرانی اصیل به سادگی از بین نمیرود و دوام زیادی دارد.

اندازه کاشی

کاشی‌ها به اشکال مختلفی در بازار ایران وجود دارند. کاشی‌های سنتی مربعی، لوزی، مستطیلی و شش ظلعی و… هر کدام برای استفاده در قسمتی از بنا تولید شده اند. علاوه بر اشکال مختلف، کاشی‌ها دارای ابعاد متفاوت نیز میباشند. معمول ترین اندازه کاشی‌های سنتی، سایز ۲۰ در ۲۰ سانت و ۲۰ در ۱۰ سانتی متر است. یکی از نکاتی که در انتخاب نمونه کاشی سنتی باید به آن توجه کنید، تطابق سایز کاشی یا محیط مورد استفاده شماست. کاشی‌های سایز بزرگ، ۵۰ در ۵۰ سانتی متر هستند.

بافت کاشی

کاشی به دو نوع ساده و بافت‌دار تقسیم می‌شود. منظور از بافت ماسه ای، دانه‌های ظریف و کوچک ماسه روی سطح کاشی است. برخی دیگر از کاشی‌های سنتی و کاشی‌های معمولی، مجهز به یک لایه ضد لغزش هستند که موجب حفظ تعادل در مکان‌های خیس و مرطوب می‌شوند. استفاده از این نوع کاشی‌ها در حمام رواج دارد.

سخن پایانی

کاشی‌های سنتی از دیرباز تا کنون زینت بخش ساختمان و ابنیه ایرانیان بوده اند. بسیاری از افرادی که از این نوع کاشی‌ها برای زینت بخشی به ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند، آگاهی خاصی در مورد ارزیابی کیفیت کاشی‌های سنتی ایرانی ندارند؛ بنابراین کسب آگاهی از انواع کاشی‌های سنتی ایرانی اهمیت فراوانی دارد.

قبل از خرید کاشی سنتی ایرانی به صورت عمده، یک سری نکات در رابطه با نمونه کاشی سنتی باید مورد توجه قرار بگیرند. سایت خوگرپلاس در این مقاله به بررسی و شرح این نکات پرداخت. همچنین سایت خوگرپلاس، این فرصت را برای علاقمندان و مصرف کنندگان کاشی سنتی ایرانی ایجاد کرده است که تنها با چند کلیک، فرایند خرید اینترنتی کاشی سنتی را تکمیل نمایند.

اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد