طراحی سایت داینامیک و استاتیک

0

طراحی سایت داینامیک و استاتیک : وب‌سایت‌ها به دو نوع مختلف استاتیک و داینامیک تقسیم می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد طراحی سایت داینامیک و استاتیک صحبت کنیم. با خواندن این مقاله، خواهید آموخت که بین طراحی سایت داینامیک و استاتیک تمایز قائل شوید و تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما مناسب است. با ما همراه باشید.

طراحی سایت داینامیک و استاتیک

وب‌سایت‌های استاتیک، سایت‌هایی هستند که ثابت بوده و برای هر کاربر، محتوای یکسانی را نمایش می‌دهند و معمولاً فقط به صورت HTML نوشته می‌شوند. از طرفی دیگر، وب‌سایت داینامیک، سایتی است که می‌تواند با استفاده از برنامه‌نویسی پیشرفته و پایگاه‌های داده علاوه بر HTML ، محتوای مختلفی را نمایش داده و تعامل کاربر را فراهم کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، ایجاد وب‌سایت‌های استاتیک آسان‌تر است، در حالی که وب‌سایت‌های داینامیک، نیاز به کار بیشتری دارند.

وب‌سایت استاتیک چیست؟

وب‌سایت‌های استاتیک، معمولاً با تعداد صفحات مشخصی همراه هستند که دارای طرح خاصی می‌باشند. وقتی صفحه روی یک مرورگر اجرا می‌شود، محتوا به معنای واقعی کلمه، ایستا است و در پاسخ به عملکرد کاربران، تغییری نمی‌کند. یک وب‌سایت استاتیک، معمولاً با HTML و CSS در ویرایشگرهای متنی ساده مانند Notepad ایجاد می‌شود.

اگر به وب‌سایتی با کمتر از سه صفحه نیاز دارید، انتخاب یک وب‌سایت استاتیک، انتخاب مناسبی است. ایجاد آن به اندازه وب‌سایت‌های داینامیک، به زمان و تلاش نیاز ندارد. اگر می‌خواهید صفحات وب‌سایت شما، متفاوت به نظر برسند، کد HTML به راحتی می‌تواند در هر یک از این صفحات اجرا شده و حاوی تغییرات لازم باشد.

وب‌سایت داینامیک چیست؟

در مقایسه با وب‌سایت‌های استاتیک که کاملاً اطلاعی هستند، یک وب‌سایت داینامیک، کاربردی‌تر است. وب‌سایت داینامیک، این امکان را به کاربران می‌دهد تا با اطلاعات موجود در صفحه ارتباط برقرار کنند. البته ، این امر مستلزم به کارگیری مواردی بیشتر از کد HTML است.

وب‌سایت‌های استاتیک، فقط از کد HTML و CSS سمت مشتری استفاده می‌کنند، در حالی که وب‌سایت‌های داینامیک به زبآن‌های اسکریپت سمت مشتری و سمت سرور مانندJavaScript ، PHP یا ASP متکی هستند. هنگامی که کاربر به یک وب‌سایت داینامیک دسترسی پیدا می‌کند، سایت را می‌توان از طریق کدی که در مرورگر و / یا روی سرور اجرا می‌شود، تغییر داد. نتیجه نهایی مشابه همان وب‌سایت استاتیک خواهد بود: یک صفحه HTML که در مرورگر وب نمایش داده می‌شود.

برای تولید محتوای داینامیک، چنین وب‌سایت‌هایی از ترکیبی از اسکریپت‌های سمت سرور و سمت مشتری استفاده می‌کنند. برنامه‌نویسی سمت مشتری، به کدی اشاره دارد که توسط مرورگر اجرا می‌شود و معمولاً همراه با JavaScript است. در ضمن، اسکریپت سمت سرور به کدی اشاره دارد که توسط سرور اجرا می‌شود (قبل از ارسال محتوا به مرورگر کاربر).

سایت داینامیک و استاتیک در مقابل یکدیگر!

۱. معنی

کلمه استاتیک به چیزی اشاره دارد که ثابت است و به هیچ وجه حرکت و تغییر نمی‌کند. این مورد کافی است تا متوجه شوید که یک صفحه ثابت چیست و به چه معنی است. هیچ عنصری در این صفحه، هنگام دسترسی به آن، تغییر نمی‌کند. وب‌سایت‌های استاتیک، صفحات اساسی هستند که برای ایجاد آن‌ها به کدهای ساده و عناصر طراحی نیاز می‌باشد. «استاتیک» همچنین به ثابت بودن وب‌سایت از نظر شماره صفحه اشاره دارد. تعداد ثابت صفحاتی، تنها به روشی که طراحی و ذخیره شده‌اند، اجرا می‌شوند.

در مقابل، کلمه داینامیک به عناصری اشاره دارد که به طور مداوم در حال تغییر، تعامل و عملکرد هستند. وب‌سایت‌های داینامیک به جای اینکه فقط اطلاعی باشند، جنبه‌هایی را شامل می‌شوند که با تعامل و کارایی مشخص می‌شوند. آن‌ها از نظر ساختمان و طراحی پیچیده‌تر هستند، اما از لحاظ ظاهری نیز متنوع‌تر می‌باشند.

۲. فنی

هنگام بحث در مورد سایت داینامیک و استاتیک از دیدگاه فنی، اختلافات بین دو نوع وب‌سایت، واضح‌تر می‌شوند. از آنجا که وب‌سایت‌های استاتیک، تنها حاوی محتوای ثابت هستند، ایجاد آن‌ها به راحتی با HTML ساده قابل انجام است. تنها راهی که کاربر می‌تواند با یک صفحه استاتیک ارتباط برقرار کند، کلیک کردن روی لینک‌ها و پر کردن فرم‌ها (مانند فرم تماس) است.

وب‌سایت‌های داینامیک، در نهایت مبتنی بر HTML و CSS نیز هستند، اما برای عملکرد آن لازم است که برنامه‌نویسی سمت سرور انجام شود. برنامه‌نویسی HTML برای ایجاد عناصر اصلی طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که از زبآن‌های سمت سرور برای مدیریت رویدادها و کنترل اقداماتی که ممکن است در صفحه داینامیک رخ دهند، استفاده می‌شود.

۳. برنامه‌نویسی

برای ایجاد یک وب‌سایت استاتیک، کاربر نیازی به استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری پیچیده ندارد. داشتن دانش کمی در مورد HTML و CSS به همراه Notepad برای ساخت یک وب‌سایت ساده استاتیک کافی است. صفحات استاتیک شامل عناصری مانند متن و عناصر چندرسآن‌های هستند. آن‌ها به اندازه یک وب‌سایت داینامیک، فنی نیستند، اما به همان اندازه کارآمد نیز نمی‌باشند. کاربران هر بار که از وب‌سایت بازدید می‌کنند، همان طراحی و محتوا را مشاهده خواهند کرد، مگر اینکه کد منبع را به صورت دستی تغییر دهید.

یک وب‌سایت داینامیک، محتوا را تولید می‌کند و آن را بر اساس عملکردی که کاربران در صفحه انجام می‌دهند، به نمایش می‌گذارند. تنظیمات برگزیده کاربر، آنچه را که به آن‌ها نمایش داده می‌شود، تغییر می‌دهد و این می‌تواند یک فرآیند پیچیده و مبتنی بر پیشرفته بودن وب‌سایت باشد. یک ویرایشگر ویژه مانند IDE (Integrated Development Environment) برای ساخت وب‌سایت‌های داینامیک به همراه مهارت‌های فنی قوی در برنامه‌نویسی زبان سمت سرور لازم است.

کدام یک را باید انتخاب کنید؟ طراحی سایت داینامیک یا استاتیک؟

اگر در حال حاضر یک وب‌سایت دارید، با توجه به اینکه آیا صفحه سایت شما تعاملی است یا خیر و اینکه تنها حاوی مطالبی است که خوانده شده یا چاپ می‌شوند، می‌توانید بگویید که آیا استاتیک است یا داینامیک. اگر می‌خواهید یک وب‌سایت ایجاد کنید، باید بر اساس هدف سایت و منابع موجود خود، انتخاب خود را انجام دهید.

بیشتر افراد، وب‌سایت‌های داینامیک را ترجیح می‌دهند، زیرا نگهداری از آن‌ها در طولانی مدت آسا‌ن‌تر است، مدیریت کارآمد داده را تشویق می‌کنند و شما می‌توانید در آینده آن‌ها را با قابلیت‌های اضافی گسترش دهید. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما، پیچیده و بسیار کاربردی باشد، بنابراین یک وب‌سایت داینامیک باید گزینه منتخب شما باشد. نکته منفی که وجود دارد، این است که ایجاد آن‌ها، زمان بیشتری نیاز دارد و هزینه‌های اولیه آن بیشتر است. با این حال، پلتفرم‌های CMS مانند WordPress به شما این امکان را می‌دهد تا بدون هیچ زحمتی وب‌سایت پویای خود را راه‌اندازی کنید.

وب‌سایت‌های استاتیک برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند وب‌سایت‌های کاملاً اطلاعاتی مانند سایت بروشوری یک شرکت بسازند. صفحات این نوع سایت‌ها تغییر نمی‌کنند، زیرا کاربر نمی‌تواند هیچ انتخابی انجام دهد. مطالب فقط خواندنی و غیرتعاملی هستند. با وجود این، وب‌سایت‌های استاتیک ساده هنوز هم می‌توانند عالی به نظر برسند و به طور موثری هدف خود را برای اطلاع‌رسانی به کاربران برآورده کنند.

سخن پایانی

به طور خلاصه، تصمیمی که می‌گیرید باید براساس آنچه باشد که از وب‌سایت خود انتظار دارید. وب‌سایت‌های داینامیک، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند و پیچیده‌تر هستند، در حالی که وب‌سایت‌های استاتیک، محدودتر هستند، اما در عین حال ایجاد آن‌ها بسیار ساده است. با توجه به آنچه از سایت خود انتظار دارید، انتخاب خود را عاقلانه انجام دهید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد