زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت

0

زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت گسترده ترین زبان در اینترنت است. با طراحی سایت بیش از ۹۰ درصد مرورگرها امکان اجرای وب سایت شما را دارند.

زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت

تعداد بسیار زیادی از سایت ها در سراسر دنیا از طراحی سایت برای ساخت صفحات پویایی که بر روی کامپیوترها اجرا می شوند استفاده می کنند. با آن که امکان غیر فعال کردن این زبان بر روی مرورگرها توسط کاربران وجود دارد اما بررسی ها نشان می دهند که اکثر مرورگرهای مشهور توانایی اجرای این زبان را دارند و طراحی سایت جاوا ا بر روی مرورگر بیش از ۹۰ درصد کاربران دنیا اجرا می شود.

زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت چیست؟

گسترده ترین زبان اسکریپت نویسی در صفحات وب جاوا اسکریپت به شکل مخفف ( JS ) است. بر خلاف HTML که نمی تواند به عنوان یک زبان برنامه نویسی شناخته شود، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که در عین برخورداری از ساختاری ساده و ( User friendly ) توانایی خواندن، نوشتن و تغییر دادن عناصر HTML و واکنش دادن به رویدادهای صفحات HTML را دارا می باشد.

در هنگام استفاده از این زبان برنامه نویسی طراح صفحه می تواند با استفاده از ابزارهایی مانند حلقه ها و توابع طراحی سایت مطلوب خود را انجام دهد. این زبان می تواند هم به حالت ساخت یافته و هم به حالت شی گرا به کار برده شود. در این زبان با اضافه شدن خصوصیات و متدها به اشیاء خالی اشیاء ساخته می شوند. شی ساخته شده می تواند به عنوان نمونه ای برای ساخت اشیاء مشابه کاربرد داشته باشد.

تاریخچه زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت

برای اولین بار زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت در شرکت نت اسکیپ (Netscape ) توسط فردی به نام برندن ایچ ( Brendan Eich ) و با نام تجاری MOCHA طراحی شد. اولین نسخه این زبان در ماه دسامبر سال ۱۹۹۵ به همگان معرفی گردید. نام این زبان برنامه نویسی یعنی زبان طراحی سایت جاوا ممکن است باعث این سوء برداشت شود که جاوا اسکریپت با جاوا در ارتباط است که در واقع این طور نیست.

نسخه سازگار این زبان که مورد توجه انواع کسب و کار اینترنتی و وب سایت هایی با انواع کاربردها بوده است توسط مایکروسافت و به نام جی اسکریپت منتشر شده است. از آنجایی که تفاوت های این دو زبان بسیار ناچیز است، آنها معمولا به جای هم استفاده می شوند. با این حال مایکروسافت دلایل متعددی برای تفاوت زبان پیشنهادی خود با جاوا اسکریپت ارائه می دهد.

شرکت نت اسکیپ برای استاندارد سازی محصول خود آن را به سازمان Ecma International ارسال کرد و دریافتی و خروجی این امر نسخه استاندارد شده با عنوان ECMAScript است. از آنجا که در ابتدای امر بسیاری از طراحان سایت آماتور از جاوا اسکریپت استفاده می کردند، تعداد زیادی از برنامه نویسان حرفه ای آن را زبانی کم ارزش و سطح پایین تلقی می کردند؛ با این وجود با گذر زمان این زبان به عنوان یکی از زبان های پرطرفدار در سطح وب مطرح شده است.

با ظهور ( ایجکس ) جاوا اسکریپت دوباره به کانون توجهات برگشت و برنامه نویسان حرفه ای زیادی به آن جلب شدند. در نتیجه، افزایش کاربرد این زبان در خارج از وب، گسترش کتابخانه های جامع این زمینه و فریم ورک های مربوطه و بهبود شیوه های کدنویسی رخ داد.

ویژگی های زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ویژگی های شاخص قابل توجهی دارد. از این دسته می توان به قابلیت ساپورت جهانی و فراگیر در مرورگرهای گوناگون، دارا بودن قابلیت امری و ضابطه مندی که منجر می شود این زبان طیف وسیعی از سینتکس های ( Syntax ) برنامه ریزی شده از زبان C را ساپورت کند.

ویژگی دینامیک در موقعیت های تایپینگ و (Run-time evaluation ) با استفاده از توابع تعریف شده برای این زبان برنامه نویسی، بهره مندی از توابع مختلف که برنامه نویس را به طراحی سایت و صفحه مد نظر خود کمک می کنند و بسیاری از ویژگی ها و مشخصاتی که به برنامه نویسان کمک می کنند اشاره نمود.

نمونه کاربردی از زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت

در زیر یک نمونه مینیمال از یک صفحه اینترنتی یا سایت جاوا مطابق با استانداردهای طراحی شده با زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت که از HTML5 و DOM استفاده می کند آورده شده است.

<!DOCTYPE html>

<html>

<head>

<title>Example</title>

</head>

<body>

<button id=”hello button”>Hello</button>

<script>

document.getElementById(‘hellobutton’).onclick = function() {

alert(‘Hello world!’);                     // Show a dialog

var myTextNode = document.createTextNode(‘Some new words.’);

document.body.appendChild(myTextNode);     // Append “Some new words” to the page

};

</script>

</body>

</html>

میزان امنیت زبان طراحی سایت جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت و DOM این امکان را حتی برای برنامه نویسان شکاک فراهم می کنند که اسکریپت های نوشته شده خود را برای اجرا بر روی سیستم مشتری ها با استفاده از وب برای آنها ارسال کنند. برنامه نویسان ریسک موجود در این کار را با ایجاد دو محدودیت به کمترین حد ممکن می رسانند.

ابتدا اسکریپت ها را در یک سندباکس ( Sandbox ) که تنها عملیات وابسته به وب (  web-related actions ) و نه انواع مختلف عملیات برنامه نویسی مانند ایجاد فایل ها در آن قابلیت اجرا دارند ران می کنند. دوم این که اسکریپت ها توسط سیاست هم اصلی ( Same-origin policy ) محدود شده اند. به واسطه این سیاست اسکریپت های یک وب سایت یا به طور جزئی سایت جاوا به اطلاعاتی مانند نام کاربری، رمز عبور یا کوکی های (cookies ) ارسالی به یک وب سایت دیگر دسترسی ندارند.

بیشترین باگ های امنیتی مربوط به جاوا اسکریپت ناشی از عمل نکردن به سیاست هم اصلی و یا عدم استفاده از سندباکس است. به طور کلی زبان طراحی سایت دارای ۱۲ ورژن متفاوت است که ورژن ابتدایی آن در مارچ ۱۹۹۶ و جدیدترین ورژن آن در جولای ۲۰۱۰ منتشر شده است. در هر به روز رسانی سعی شده تا باگ ها برطرف شود و به ویژگی های زبان افزوده گردد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد