بایدها و نبایدهای سبک اکلکتیک در دکوراسیون خانه

1

بایدها و نبایدهای سبک اکلکتیک در دکوراسیون خانه

بایدها و نبایدهای سبک اکلکتیک در دکوراسیون خانه : اِکلکتیک یکی از معروف‌ترین واژه‌ها در طراحی داخلی است. این واژه به معنی دکوراسیونی است که شامل عناصر ناهمگون است؛ ترکیبی از بافت‌ها، دوره‌های زمانی، سبک‌ها، روند‌ها و رنگ‌ها. اتاق‌هایی با ترکیب عناصر قدیمی و جدید، عتیقه و معاصر، جدی و تخیلی که فضایی خاص دارند، در دکوراسیون، از سبک اکلتیک پیروی کرده‌اند. به عنوان مثال در این سبک یک صندلی ویکتوریا مخملی سنگین ممکن است در کنار یک میز قهوه لوسیت قرار داده شود تا زیبایی مستقل هر قطعه را از طریق کنتراست برجسته کند. البته استفاده از این سبک به این معنا نیست که هر عنصر مبلمانی می‌تواند در کنار هر جزء مبلمانی ِدیگری قرار بگیرد. در ادامه به بایدها و نبایدهای این سبک می پردازیم.

ترکیب بافت‌ها

ترکیب بافت‌های صاف و نرم با بافت‌های زبر و خشن یک جذابیت خاص به مجموعه دکوراسیون شما می‌دهد. به خصوص زمانی که از یک تنالیته رنگی استفاده می‌کنید. مثلا پارچه‌های نرم روی مبلمان فلزی یا گنجه‌های چوبی زمخت روی فرش لطیف ابریشم نوعی ترکیب بافت‌های متضاد هستند.

نکته: هرچند ترکیب متضاد باعث جذابیت بیشتر می‌شود ولی باید به حفظ یکپارچگی دکوراسیون نیز توجه کنید. مثلا بهتر است از یک بافت حداقل سه بار در جاهای مختلف فضا استفاده شود تا در نظر بیننده مجموعه‌ای از چیزهای به هم ریخته به نظر نیایند.

فضای خالی

ما برای زیباسازی فضا به همه وسیله‌هایی که تهیه می‌کنیم، اهمیت می‌دهیم تا کاملا مطابق میل ما باشند ولی نکته‌‌ حائز توجه دیگر این است که ما به فضاهای خالی از هر چیز نیز در دکوراسیون نیاز داریم. فضاهای خالی از هرچیز، برای استراحت چشمانمان لازم هستند و کمک می‌کنند تا زیبایی وسایل اتاق در نظر بیاید. به طور مثال می‌توانید در قفسه‌های کتاب چند قفسه را خالی بگذارید یا دیوار پشت یک اثر هنری مهم را ساده رنگ بزنید.

طرح کلی و نقطه کانونی اتاق

بایدها و نبایدهای سبک اکلکتیک در دکوراسیون خانه : هنگام طراحی یک فضا به سبک اکلکتیک، کنار هم قرار دادن رنگ‌ها، بافت‌ها و الگوها و ایجاد تشابه میان آن‌ها کار آسانی است. با این حال، طرح کلی اتاق را فراموش نکنید. برخی کارشناسان طراحی دخلی معتقدند طرح یکی از مهم‌ترین چیزها در یک اتاق است، حتی بیش از رنگ و یا جنس مبلمان. طرح کلی است که احساس مطلوبی از فضا را به شما منتقل خواهد کرد. هنگام طرح ریزی و قبل از شروع به خرید وسایل برای اتاق، به محل قرار گیری وسایل نیز دقت کنید. صندوقچه قرن نوزدهمی انتخاب جالبی برای یک دکوراسیون اکلتیک است اما آیا واقعا شما فضای کافی برای قرار دادنش دارید؟

همچنین هنگامی که طرح کلی خود را ترتیب می دهید نقطه مرکزی را فراموش نکنید، به یاد داشته باشید: اگرچه سبک اکلکتیک شامل ترکیب سبک‌ها و دوره‌ها از طریق طیف وسیعی از آیتم‌هاست اما همه اینها بهتر است در تبعیت طرح کلی قرار گیرند. پیشنهاد می‌شود که یک نقطه کانونی و یک عنصر چشمگیر – مانند صندلی لهستانی، شومینه و یا آیتم تزئینی جذاب- را در اتاق انتخاب کنید و دکوراسیون را با توجه به آن چیدمان کنید، این کار می‌تواند به طرح کلی کمک کند.

کاربرد پذیری

وقتی که یک اتاق خالی در اختیار شما می‌گذارند تا به دکوراسیون آن بپردازید، ممکن است در ابتدا کمی دلهره نتیجه نهایی را داشته باشید. ولی بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و به این فکر کنید که قرار است بخشی از زندگی تان را در آن بگذرانید پس باید در نظر بگیرید که استفاده این اتاق در چه زمینه‌ای است و چه کاربردی دارد. سپس متناسب با آن به دکوراسیون برسید.

ماهیت سبک اکلکتیک «تنوع» است، اما هر اتاق در خانه شما باید دیگر اتاق‌ها را تکمیل کند. استفاده از سبک اکلکتیک در سراسر خانه به منظور ایجاد جریان است. اگر فضا به طور ناگهانی از یک اتاق به اتاق بعد تغییر کند، این جریان قطع شده و حس خوبی را منتقل نمی‌کند. پس هر اتاق باید انعکاسی از دکوراسیون کلی خانه شما باشد.

انتخاب رنگ

بایدها و نبایدهای سبک اکلکتیک در دکوراسیون خانه : رنگ نقش مهمی در زندگی ما دارد به طریقی که بر روحیه و احساسات ما تاثیر می‌گذارد. یک رنگ ثابت به عنوان یک عامل ایجاد اتحاد بصری باید در طول طراحی شما وجود داشته باشد. برای اینکار نیازی نیست هر رنگ را روی دیوار تست کنید، یک مجموعه رنگ انتخاب کنید و هر رنگ را به صورت جداگانه روی یک تخته بزنید و به آن تخته در فضای اتاق نگاه کنید. اینگونه تصمیم بهتری درباره رنگ اتخاذ خواهید کرد.

برقراری تعادل

هرچند در این سبک تنوع بسیاری وجود دارد ولی این بدان معنا نیست که اتاق را بدون قاعده، تناسب و تعادل طراحی کرد. در این صورت اتاق به یک مجموعه به هم ریخته تبدیل خواهد شد. خطوط مشابه باعث ایجاد هماهنگی در طراحی می‌شوند، حتی اگر قطعه‌های مختلف سبک و بافت از دوره‌های مختلف باشد، خطوط می‌تواند ارتباط آن‌ها را حفظ کند. پس سازمان و نظام اتاق را برای تنوع فدا نکنید.

به سبک جدید فرصت دهید

بایدها و نبایدهای سبک اکلکتیک در دکوراسیون خانه : هنگامی که شما یک سبک جدید را امتحان می کنید و نتیجه را دوست ندارید، سریع آن را تغییر ندهید. صبر کنید تا اتاق کامل شود و مدتی با همان سبک زندگی کنید. چیزهایی که در هنگام تزئین یک اتاق کمی غیرعادی به نظر می‌آیند -مثل یک رنگ روشن غیر منتظره- پس از اینکه فضا با مبلمان و موارد دیگر پر می‌شود، در پس زمینه قرار می‌گیرند، دیگر غیرعادی نیستند و به آن عادت خواهید کرد. اتفاقا وسایل اصلی مانند فرش، تابلوهای نقاشی و آثارهنری معاصر، کوسن‌ها و بالش‌ها، راه‌هایی مناسب برای آوردن سبک اکلتیک هستند. به وسیله این اشیاء می‌توان ناسازگاری برنامه‌ریزی شده را به هر اتاق وارد کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد