چسب ها چگونه تهیه می شوند؟

0
چسب ها چگونه تهیه می شوند؟ نحوه تهیه چسب، یکی از مسائلی است که ذهن بشر را از قرن ها پیش به خود درگیر کرده است. چسب یکی از قدیمی ترین و متنوع ترین موادی است که جهت اتصالات و ایجاد پیوند بین دو جسم استفاده می شود.

چسب ها چگونه تهیه می شوند؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از چسب های معمولی که از آن در کارهای دستی استفاده می شود؛ گرفته تا چسب های تجاری درجه یک که در صنایع مختلف کاربرد دارند را می توانید به راحتی خریداری کنید. اطلاع از فرآیند تولید چسب و تفاوت بین انواع آن، می تواند به شما در تصمیم گیری در خرید بهترین نوع این محصولات کمک کند. آیا می دانید چسب ها چگونه تهیه می شوند و کاربرد چسب چیست؟ خرید اقساطی چسب چگونه است؟ آیا امکان خرید اینترنتی چسب وجود دارد؟ آیا نحوه تهیه چسب آسان است؟ اگر تمایل دارید خودتان چسب را تولید کنید؛ نباید ادامه این مقاله را از دست دهید.

چسب چیست؟

چسب به طور کلی به هر ماده ای که در حالت مایع باشد و بتواند قطعات را در جایی که برای آن در نظر گرفتیم محکم کند؛ می گوییم. شاید جالب باشد بدانید؛ چسب های واقعی از ترکیبات آلی مانند کلاژن موجود در پوست حیوانات ساخته می شوند؛ این در حالی است که اکثر چسب های موجود در بازار مصنوعی هستند و با امولسیون هایی به نام پلی وینیل استات تهیه می شوند. به این مواد، گاهی سیمان نیز گفته می شود. انواع دیگر از محصولات مانند:
  • اپوکسی
  • درزگیر ها
  • و غیره
شباهت زیادی به این چسب ها دارند. نکته اینجا است؛ این مواد، در واقع برای شرایط خاصی ایجاد شده اند و کاربردهای دیگری نیز دارند. این محصولات با مواد افزودنی اضافه، چند کاره هستند و اتصالات آن ها بسیار محکم است. نحوه تهیه چسب بسیار آسان است.

نحوه تهیه چسب چگونه است؟

انسان از مدت ها قبل، استفاده از چسب را، به عنوان یک ماده کاربردی، شروع کرده است. بسیاری از دستور العمل های ساخت چسب، به قرن ها قبل، باز می گردد. ساخت چسب طبیعی با استفاده از جوشاندن اعضای بدن حیوانات یعنی پوست، گوشت و استخوان آن انجام می شد. در هنگام جوشاندن این مواد، کلاژن آن ها آزاد می شد و در آب حالت چسبناکی داشت. در نحوه تهیه چسب، هنگامی که آب آن خشک می شد؛ حالت چسبناکی خود را از دست می داد. در زمان های گذشته، اسب ها، متداول ترین و با ارزش ترین منبع در تهیه چسب بودند. این حیوانات، به دلیل داشتن جثه بزرگ، کلاژن بسیار زیادی داشتند. اما اسب ها کاربردهای بسیار زیادی از جمله در حمل و نقل و کشاورزی داشتند. انسان ها برای ساخت چسب به گاوها و خوک ها رو آوردند. این چسب ها را از استخوان و باقی مانده گوشت آن ها می سازند. دیگر مواد طبیعی که در نحوه تهیه چسب کاربرد دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کازئین
  • آلبومین خون
  • مثانه شنا در ماهی
  • نشاسته گیاهی
از بهترین انواع چسب های طبیعی، آن هایی هستند که از صمغ درختان تهیه می شوند. شیره درخت اقاقیا، از بهترین منابع این چسب است. چسب های مصنوعی نیز معمولاً از ترکیبات زیر ساخته می شوند:
  • پلی وینیل استات
  • آب
  • اتانول
  • استون
  • و غیره
از آب برای قوام و سفتی چسب استفاده می شود و سایر مواد نیز، در زمان خشک شدن چسب مؤثر هستند. برای ساخت چسب های ارگانیک، در قدم اول باید بافت، پوست و استخوان حیوانات را شستشو داد؛ این کار برای افزایش کیفیت چسب ضروری است. سپس آن ها را در آب جوش گذاشته تا نرم شوند و روند آزادسازی کلاژن در آن ها، آغاز شود. پس از آن که آبجوش، این مواد را نرم کرد؛ اسید و آهک را به آن اضافه می کنند که به تجزیه آن و آزادسازی کلاژن کمک کند. این اسید مشکلی در نحوه تهیه چسب ایجاد نمی کند و در انتها اثر آن از بین می رود و تنها چیزی که باقی می ماند؛ آب و کلاژن مخلوط در آن است. این مخلوط، تا جایی که یک ماده ژلاتینی مانند از آن برجای بماند؛ جوشانده می شود. در انتها مواد افزودنی که به قدرت چسبندگی و موارد دیگر در آن کمک کند؛ اضافه می شود.

چسب پلیمر مصنوعی چگونه تهیه می شود؟

ترکیبات شیمیایی موجود در چسب های مصنوعی، از طریق واکنش های ویژه ای ساخته می شوند. ماده اصلی در ترکیبات چسب مصنوعی، وینیل استات است که از طریق واکنش شیمیایی بین استیلن و اسید استیک ساخته می شود. در صورت وجود کاتالیزور، وزن مولکولی آن افزایش می یابد. همچنین از یک فرآیند شیمیایی مشابه برای تهیه رنگ وینیل استفاده می شود. این پلیمر یا همان پلی وینیل استات، که در نحوه تهیه چسب مؤثر است؛ در یک امولسیون مخلوط می شود و یک ماده چسبنده از بافت را ایجاد می کند. این چسب ها، باید مواد افزودنی مناسبی داشته باشند که از خشک شدن آن ها جلوگیری کند. از طرفی نباید به گونه ای باشند که سفت شدن آن را به تأخیر اندازند.

تجهیزات تهیه چسب ها

در تهیه چسب، تجهیزات مناسب برای مخلوط کردن و ساختن یک چسب قوی و با کیفیت بسیار دارای اهمیت است. چسب ها در واقع، امولسیونی هستند که با مخلوط شدن کلاژن یا پلیمر های حلال در آب ایجاد می شوند. برای اطمینان از مخلوط شدن مناسب امولسیون، می توان از یک هم زن استفاده کرد. در صورتی که این کار را نکنید؛ ممکن است مخلوط به خوبی هم زده نشود و کیفیت آن را پایین بیاورد. از جمله روش های مخلوط کردن چسب، استفاده از پروانه پر قدرت با سرعت کم است. مخلوط با این وسیله، به آرامی هم زده می شود و مشکلی ایجاد نمی شود. این فرآیند زمان بر است و در آن محلول و حلال، به خوبی مخلوط می شوند. یک لیوان چسب، ممکن است ۱۲ الی ۲۴ ساعت زمان، برای مخلوط شدن نیاز داشته باشد.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد، تهیه چسب ها، امری واجب است. نحوه تهیه چسب بسیار مهم است و ما آن را برای شما توضیح دادیم. کاربرد چسب در اتصال انواع قطعات بسیار مهم است و خرید اقساطی چسب از سایت خوگرپلاس می تواند به شما در این زمینه کمک کند. همچنین امکان دیگری که در این سایت وجود دارد؛ خرید اینترنتی چسب است. شما از این طریق می توانید با کیفیت ترین انواع محصولات صنعتی را تهیه کنید. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد