چسب کابینت وکیوم

0
چسب کابینت وکیوم کابینت وکیومهمانطور که از اسم آن پیدا است، برای ساخت روکش های ام دی اف استفاده می شود. این نوع از چسب ها باید دارای ویژگی های منحصر به فردی باشند تا بتوان از آنها در روکش کردن ام دی اف ها استفاده کرد.

چسب کابینت وکیوم

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : با استفاده از تخته های ام دی اف ها محصولات چوبی بسیاری تولید می شود. بدون روکش کردن امکان استفاده از ام دی اف خام برای دکوراسیون ها و تجهیزات داخلی وجود ندارد. به همین دلیل تولید کنندگان صنعت چوب باید ابتدا عملیات روکش ام دی اف های خام را انجام دهند و یا از ام دی اف های روکش شده استفاده کنند. یکی از تجهیزاتی که برای این منظور مورد نیاز است، چسب کابینت وکیوم می نامند. این چسب توانسته در صنعت چوب جایگاه ویژه ای را به دست آورد. چسب وکیوم چسبی مناسب برای روکش کردن است. به همین دلیل در ابتدا باید چسب مناسب را تهیه کرد و بعد از آن عملیات روکش کردن را انجام داد.

چند نوع چسب کابینت وکیوم در بازار موجود است؟

چسب های ممبران با توجه به ویژگی هایی که دارند در دو نوع چسب تک جزئی و دو جزئی به بازار عرضه می شوند. برندهایی متنوعی از این چسب در بازار وجود دارد. اما در نهایت چسب ممبران بر اساس این دو نوع گروه بندی می شود. این چسب ها دارای ترکیبات پلیمری در خود هستند و در آزمایشگاه و تحت شرایط ویژه ای سنتز می شوند. با توجه به اینکه چسب کابینت وکیوم پایه آب است، ویژگی های ضد رطوبتی دارد. مولکول های موجود در این چسب ها با اکسیژن و نیتروژن هوا واکنش می دهند و به مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دست پیدا می کنند. چسب های وکیوم در نوع تک جزئی و دو جزئی در بازار موجود هستند. نوع تک جزئی این چسب ها دارای مخاطبان و متقاضیان زیادی است. زیرا نحوه آماده سازی چسب ممبران تک جزئی به گونه ای است که می تواند ماندگاری بهتری نسبت از چسب های دو جزئی داشته باشد. هیچ ماده افزودنی دیگری در چسب های تک جزئی وارد نمی شود. بنابراین نیازی به صرف وقت و هزینه بیشتر برای استفاده از آنها در روکش کردن ام دی اف های کابینت ها نیست. چسب های دو جزئی دارای روند آماده سازی طولانی تری نسبت به چسب های  تک جزئی هستند. قبل از استفاده از این نوع چسب، ماده ایزوسیانول را با آنها ترکیب می کنند تا بتواند چسبندگی و مقاومت حرارتی چسب وکیوم را بالاتر ببرد. بدین منظور باید هزینه ای اضافی بابت خرید ماده مورد نظر پرداخت شود. همچنین شرایط و امکانات مورد نیاز برای مخلوط کردن این ماده به چسب باید فراهم شود. این پروسه زمان بر  است و هزینه بیشتری را از به افراد تحمیل خواهد کرد. به همین دلیل چسب های تک جزئی مشتری بیشتری نسبت به این نوع از چسب ها دارند. چسب تک جزئی کیفیت مناسبی در برابر عوامل جوی دارد. به همین دلیل کابینت هایی که از این نوع چسب ها تولید می شوند دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی هستند.

چسب کابینت وکیوم دارای چه کاربردهایی است؟

روکش کردن ام دی اف از طریق چسب ممبران انجام می شود. از این طریق می توان محصولات چوبی متنوعی را به بازار وارد کرد. بدین منظور چسب وکیوم ممبران را می توان یکی از منحصر به فردترین محصولات چسبی دانست. مهمترین کاربرد چسب ممبران استفاده از آن در ساخت صفحات فشرده مورد کاربرد در ساخت کابینت است. در صورتی که کیفیت چسب مورد نظر در حد مناسبی نباشد. این امر در زیبایی کابینت تولید شده نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. بدین منظور نیاز است تا پروسه چسب کاری به درستی صورت گیرد. کاربرد دیگر چسب ممبران در ساخت محصولات چوبی، درب های ضد سرقت، مبلمان، میز ناهارخوری، قفسه های کتابخانه، پارکت، کف پوش، صندلی و نیمکت چوبی و موارد بسیار دیگر است. برای ساخت همه این محصولات باید در ابتدا از چسب وکیوم مناسب برای روکش کردن ام دی اف های مورد استفاده بهره گرفت.

فواید استفاده از چسب کابینت وکیوم

چسب های وکیوم تک جزئی با توجه به ویژگی هایی که دارند، توانسته است مخاطبان بسیاری را به خود جذب کنند. این نوع از چسب ها بیشتر از سایر چسب ها برای روکش کردن ام دی اف استفاده می شوند و مزیت هایی را برای افراد ایجاد می کند. در ادامه به این مزیت ها اشاره خواهیم کرد.
  • دمای فعال سازی پایین تا ۵۵ درجه سانتیگراد
  • مقاومت بالای حرارتی تا دمای ۱۳۰ درجه سانتیگراد
  • استفاده راحت و آسان در پروسه روکش کردن ام دی اف ها
  • بی نیاز از ماده افزودنی
  • دارای ویسکوزیته ۲۵۰۰ مگاپاسکال در ثانیه
  • ضد رطوبت
  • چسبندگی بالا
  • مقاومت و ایستایی در هر شرایط آب و هوایی

چگونه از این چسب برای روکش کردن ام دی اف استفاده می شود؟

چسب وکیوم همانطور که گفته شد نوعی چسب مقرون به صرفه و مناسب برای روکش کردن ام دی اف به حساب می آید. حال سوال اینجاست که چگونه از این چسب برای روکش کردن استفاده می شود؟ برای جواب به این سوال می توان گفت که چسب وکیوم را به صورت اسپری روی سطح ام دی اف می پاشند. بعد از این مرحله روکش ها را روی آن قرار می دهند و در مرحله آخر پرس چسب وکیوم صورت می گیرد. در ابتدا چسب مورد نظر را در دستگاه وکیوم گرم می کنند و به دمای مناسب برای فعال سازی که در بیشتر مواقع ۵۵ درجه سانتیگراد است، می رسانند. بعد از این مرحله، چسب مورد نظر برای اسپری کردن باید روی سطح ام دی اف پاشیده شود. برای این امر چسب مورد نظر را در دستگاه پیستوله با قطر نازل از ۷.۱ تا ۲ میلیمتر می ریزند و از این طریق اسپری می کنند. قطر مورد نظر نباید از این مقدار کمتر یا بیشتر باشد. زیرا در این صورت چسب به راحتی روی سطح پخش نمی شود و امکان ایجاد توده روی سطح ام دی اف افزایش پیدا می کند. پیستوله مورد نظر را در فاصله ۲۵ سانتی متری از سطح ام دی اف قرار می دهند تا چسب بتواند در این فاصله روی سطح مورد نظر قرار گیرد. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد