چسب دستگاه ممبران

0
چسب دستگاه ممبران نمونه ای از چسب های پلیمری است که به صورت تخصصی برای روکش کردن سطح ام دی اف تولید می شود.

چسب دستگاه ممبران

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : ویژگی هایی که در تولید این نوع از چسب ها مد نظر قرار گرفته شده به گونه ای است که امکان جدا شدن روکش از سطح ام دی اف را به صفر می رساند. از جمله ویژگی هایی که باید در این نوع از چسب ها مورد بررسی قرار گیرد را می توان قدرت مقاومتی آنها در برابر رطوبت دانست. در این نوع از چسب های ممبران این ویژگی سبب می شود تا ام دی اف روکش شده را بتوان در کاربری های متفاوتی مورد استفاده قرار داد. در صورتی که در ساخت چسب های ام دی اف این ویژگی مد نظر قرار نگیرد، نمی توان گفت که این چسب ها دارای کیفیت بالایی هستند. چسب های ممبران باید دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت باشند. این ویژگی از طریق ترکیباتی که در چسب های پلیمری مورد استفاده قرار می گیرد، به وجود می آید. ضد حرارت بودن سبب می شود تا ام دی اف روکش شده در برابر دمای بالا بتواند مقاومت کند و دچار آسیب نشود. از آنجایی که چسب دستگاه ممبران دارای دو نوع تک جزئی و دو جزئی است ترکیبات آنها با یکدیگر متفاوت است. در چسب های دو جزئی همانطور که از اسم آن مشخص است علاوه بر چسب وکیوم از ماده دیگری به نام ایزو سیانول به عنوان هاردنر و برای بالا بردن خاصیت چسبندگی و مقاومت حرارتی این چسب ها استفاده می شود. این ویژگی می تواند چسب مورد نظر را دارای دوام بالاتری کند. به همین دلیل در زمان قرارگیری در شرایط دمایی بالا روکش مورد نظر از سطح ام دی اف جدا نمی شود. در چسب های تک جزئی این قضیه حکم فرما نیست. زیرا ماده هاردنر یا ایزوسیانات در ترکیبات اصلی چسب وجود دارد. بر این اساس در زمان پرس چسب با روکش مورد نظر واکنش می دهد. طی این جریان عملیات چسبیدن انجام می شود. کاربرد چسب های تک جزئی امروزه بسیار بیشتر از انواع دیگر چسب ممبران است. نحوه استفاده از این چسب ها و ویژگی های منحصر به فردی که دارا هستند، سبب شده است تا تقاضا برای این چسب ها افزایش یابد.

چگونه کیفیت چسب های ممبران را بالاتر ببریم؟

چسب دستگاه ممبران از جمله چسب هایی است که برای روکش کردن ام دی اف استفاده می شود. سطح ام دی اف صاف است. این امر می تواند سرعت چسبیدن روکش ها را بالاتر ببرد. با این حالا نیاز است تا در زمان اسپری کردن چسب وکیوم در ابتدا سطح آن را  با سنباده زدن صاف تر کنید تا هیچ گونه برآمدگی و ناصافی روی آن وجود نداشته باشد. بعد از این مرحله باید قسمت های سنباده زده شده تمیز شود تا گرد و غباری موجود روی ام دی اف برداشته شود. در دستگاه های وکیوم  قدیمی روکش ام دی اف به صفحه بالایی این دستگاه می چسبید و تحت حرارت بالایی گرم میشد. این ویژگی در دستگاه های نسل جدید وجود ندارد. زیرا انرژی و هزینه زیادی از این طریق صرف می شود. همچنین گرمای زیاد سبب می شد تا از کیفیت روکش مورد نظر خود کاسته شود. به همین دلیل در دستگاه های جدیدتر از المنت های حرارتی برای این منظور استفاده شده است. با این حال این ویژگی در دستگاه وکیوم نوعی عیب محسوب می شود. زیرا پی وی سی مورد نظر در اثر گرما نرم می شود و در زمان قرار گیری در سطح ام دی اف امکان چروک شدن آن وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل در دستگاه های جدید فشار هوا از طریق معکوس کردن پمپ به زیر لایه های پی وی سی فرستاده می شود و از چروک شدن آنها در زمان قرارگیری در سطح ام دی اف جلوگیری می کند. این امر می تواند کیفیت روکش و چسب زنی را بالاتر ببرد.

فشار هوا در دستگاه وکیوم چه مزیتی دارد؟

فشار هوا سبب ایجاد خلا در بین لایه پی وی سی و ام دی اف می شود. به همین دلیل روکش ها به راحتی روی چسب دستگاه ممبران قرار می گیرند و پرس می شوند. بعد از این مرحله پی وی سی مورد نظر باید خنک شود. زیرا تحت تاثیر گرما انبساط پیدا کرده و کشیده شده است. خنک کردن پی وی سی می تواند از برگشتن آن به حالت اولیه خودداری کند. در نتیجه کیفیت ام دی اف از این طریق بالاتر می رود.

روکش های پرایمر دار چگونه کیفیت چسب کاری را افزایش می دهند؟

جنس روکش مورد نظر نیز تا حدود زیادی می تواند کیفیت چسب کاری را بالاتر ببرد. از روکش هایی استفاده کنید که پرایمر دار باشند. این امر تا حدود زیادی از ایجاد مشکلات بعد از پرس کردن روکش می کاهد. پرایمر ها موادی هستند که به رنگ سفید در بازار وجود دارند. این مواد در پشت روکش های پی وی سی قرار داده می شوند. این محصولات می توانند به عنوان حد واسط بین چسب و پی وی سی عنوان شوند. طی استفاده از پرایمرها پیوند های قطبی بین چسب و روکش ها ایجاد می شود و از این طریق واکنش صورت می گیرد.

نکات چسب زنی برای روکش های ام دی اف

  • برای چسب زدن باید مقدار مناسبی از این مواد را روی سطح ام دی اف اسپری کرد. میزان جذب چسب در هر کدام از قسمت های ام دی اف متفاوت است. به همین دلیل در سطوح بالایی ام دی اف مقادیر ۶۰ تا ۸۰ و میزان ۹۸ تا ۱۰۰ گرم در هر متر مربع چسب برای روکش کردن لبه های ام دی اف مورد نیاز است.
  • زمانی که چسب روی سطح ام دی اف پاشیده می شود ضخامت آن باید بین ۰. ۱ تا ۰. ۲ میلیمتر باشد. ضخامت بیشتر در زیبایی ام دی اف تاثیرات منفی را بر جای می گذارد.
  • دمای فعال سازی چسب باید ۵۰ درجه سانتی گراد باشد.
اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد