چسب ممبران کولانتی

0
چسب ممبران کولانتی یکی از نمونه چسب هایی است که برای روکش کردن ام دی اف پرکاربرد است. استفاده از ام دی اف در ده های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. همانطور که می دانیم چوب طبیعی قیمت های گزافی دارد. به همین دلیل استفاده از آن در دکوراسیون داخلی به صرفه نیست.

چسب ممبران کولانتی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده :  این تخته ها با استفاده از روکش های متنوعی که دارند، توانسته اند در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. حال سوال اینجاست که چگونه این روکش ها به سطح ام دی اف چسبانده می شوند؟ یکی از موارد پرکاربرد استفاده از چسب های ممبران برای چسباندن این روکش ها بر روی سطح ام دی اف است. بدون این چسب ها نمی توان طرح های متنوعی از روکش ها را به سطح ام دی اف پرس کرد. در ادامه این مقاله در مورد این چسب ها اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. چسب ممبران کولانتی به عنوان چسب های پلیمری و وکیومی شهرت دارند. این نوع از چسب ها دارای انواع متفاوتی هستند و بطور کلی شامل دو جزئی و تک جزئی می شوند. در قدیم از چسب های دو جزئی یا پلی اورتان به منظور چسباندن روکش های ام دی اف زیاد استفاده می شد. در این نوع از چسب ها ماده ای با نام ایزوسیانول بهعنوان جزء دوم برای ترکیب با آنها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده چسبندگی و مقاومت حرارتی این نوع از چسب ها را بالاتر می برد. در نتیجه ام دی اف مورد نظر در حرارت زیاد، مقاوم می شود و به راحتی از بین نمی رود. این چسب ها برای فعال شدن و واکنش دهی به دمای ۹۰ تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد احتیاج دارید. همچنین فشاری حدود ۴ بار اتمسفر برای چسبیدن آنها روی ام دی اف مورد نیاز است. برای فراهم آمدن این مقدار فشار حدود ده تا پانزده دقیقه زمان برای پرس روکش نیاز است. عملیات پرس با استفاده از دستگاه وکیوم ممبران انجام می شود.

چسب ممبران تک جزئی چه ویژگی هایی دارد؟

در ابتدا این دستگاه ها دارای قیمت های بالایی بودند و روش های استفاده از آنها نیز بسیار سخت بود. با گذشت زمان نسل جدیدی از این دستگاه ها توسط شرکت های مطرح آلمانی به بازار عرضه شد. از این طریق چسب های تک جزئی ممبران مورد استفاده قرار گرفت. این نوع از چسب ها به صورت مستقیم و بدون ترکیب با ماده ای دیگر استفاده می شود. این امر می تواند مقاومت و چسبندگی بیشتری را ایجاد کند. چسب های ممبران تک جزئی از جمله چسب هایی هستند که به دمای پایین تری برای فعال سازی احتیاج دارند. مقاومت این چسب ها به گونه ای است که در هر شرایطی به راحتی و بدون هیچ گونه تغییر در روکش های ام دی اف باقی می مانند. ماده اصلی در ترکیب این چسب ها آب است. به همین دلیل در برابر رطوبت و شرایط جوی متفاوت از خود مقاومت مناسبی را نشان می دهند. این ماده پلیمری مناسب ترین نوع چسب ممبران برای استفاده در صنایع چوبی عنوان می شود. زیرا با خلوصی که دارد، چسبندگی بالایی را می توانید در این نوع از چسب ها مشاهده کنید. به همین دلیل امکان جدا شدن روکش ها از ام دی اف وجود ندارد.

پایین بودن دما در فعال سازی چسب ممبران کولانتی به چه معنی است؟

هر کدام از چسب های پلی اورتان قبل از استفاده توسط دستگاه وکیوم گرم می شوند. این امر می تواند اسپری کردن این نوع از چسب ها را روی سطح ام دی اف سرعت دهد. با این حال پایین بودن دما در فعال سازی چسب ها می تواند کیفیت آن را در حد بالایی نگه دارد. در ادامه به مزیت های این امر اشاره می کنیم.
  • دمای پایین سبب می شود تا مقدار چسبی که برای روکش ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد تا حدود ده درصد کاهش پیدا کند. هر ده درجه کاهش دما می تواند چسبندگی و زمان فعال سازی چسب ممبران کولانتی را کاهش دهد.
  • از این طریق بهره وری و کیفیت چسب بیشتر می شود. در نتیجه روکش ام دی اف تا مدت زیادی بدون هیچ گونه جدا شدگی از ام دی اف مورد استفاده واقع می شود.
  • زمانی که گرما و دمای کمی برای فعال سازی این نوع از چسب ممبران استفاده شود به طبع در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.
  • با بالا رفتن کیفیت چسبندگی لایه نازکی از چسب مورد استفاده واقع می شود. این امر در زیبایی ام دی اف و بالا رفتن کیفیت آن تاثیر به سزایی دارد.
  • بالا بودن دما می تواند روکش های مات را براق و روکش های براق را مات کند. این امر می تواند جنس روکش ها را تغییر دهد. به همین دلیل استفاده از دمای پایین از این مشکلات جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از چسب های ممبران کولانتی

بعد از تمیز کردن و سنباده زنی سطح ام دی اف، چسب مورد نظر به کمک پیستوله سطح ام دی اف اسپری می شود. بعد از پاشیدن چسب زمانی را منتظر بمانید تا چسب خشک شود. این بازه زمانی نباید زیاد طولانی باشد. در حالت کلی مدت زمان چسب زنی و آماده شدن سطح تخته برای روکش کردن ۲۴ ساعت به طول می انجامد. در برخی از چسب های ممبران این زمان ممکن است بیشتر باشد. چسب ممبران در لبه های کار و سطوحی که برش خورده است، در دو مرحله استفاده می شود. زیرا قابلیت جذب چسب در همه سطوح ام دی اف یکسان نیست.

مشخصات چسب ممبران کولانتی برای روکش کردن ام دی اف

  • قطر نازل پیستونی که چسب را اسپری می کند نباید بیشتر از ۲ میلیمتر باشد. در این صورت چسب به طور یکنواخت روی سطح ام دی اف پخش نمی شود.
  • ضخامت لایه چسب مورد استفاده باید بین ۰.۰۱ تا ۰.۰۲ میلی متر باشد.
  • فشار مورد نیاز برای پاشش چسب از ۴ تا ۶ بار است.
  • مقدار چسب مورد نیاز برای سطوح صاف ام دی اف ۶۰ گرم در هر متر مربع و در لبه های کار ۸۰ تا ۱۰۰ گرم در هر متر مربع است.
اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد