چسب ممبران کلایبریت

0
قطعا برای روکش کردن سطوح ام دی اف به چسبی نیاز است که دارای ویژگی های قابل قبول باشد. نمونه ای از این چسب ها را چسب ممبران کلایبریت می نامند. به واسطه این چسب ها می توانید روکش های PVC را بر روی ام دی اف پرس کنید.

چسب ممبران کلایبریت

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : چسب ممبران دارای انواع متفاوتی است که توسط شرکت های معروف آلمانی تولید و به بازار عرضه می شود. در سال های اخیر این چسب ها از بهترین انواع چسب مورد استفاده در صنایع ام دی اف به شمار می روند. در ادامه این مقاله در رابطه با این چسب ها توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم. یکی از چسب های مورد استفاده برای روکش ام دی اف را چسب ممبران می نامند. کیفیت چسبندگی این نوع چسب ها توانسته توجه علاقمندان زیادی را به خود جلب کند. چسب وکیوم نام دیگری است که به این چسب ها اختصاص داده می شود. این چسب ها دارای دمای فعال سازی پایینی هستند. به همین دلیل برای روکش کردن ام دی اف با هایگلاس و فویل های کم ضخامت گزینه مناسبی بنظر می رسد. این چسب ها از نوع چسب های پلیمری هستند. به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت از خود نشان می دهند. از آنجایی که ام دی اف ها در مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد، چسب هایی که برای روکش کردن این صفحات استفاده می شود، باید بتوانند در شرایط دمایی و رطوبتی مقاومت و پایداری نسبی خوبی داشته باشند.

چند نوع چسب ممبران کلایبریت وجود دارد؟

این نوع از چسب ها در دو نوع پلی اورتان و اکریلیک در بازار وجود دارند. چسب های دو جزئی و تک جزئی نمونه های تولید شده از این چسب ها هستند که در صنایع چوب به خصوص صنایع روکش کاربرد دارند. چسب های تک جزئی به صورت خالص و بدون ترکیب با ماده دیگری تولید می شوند. عموما جنس این چسب ها به دلیل خلوصی که دارند بهتر از چسب های دو جزئی است. همچنین از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. چسب های پلی اورتان یا چسب های تک جزئی در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. همچنین با اسپری کردن چسب های ممبران کلایبریت روی ام دی اف بوی نامطبوعی از آنها به مشام نمی رسد. چسب های ممبران بر پایه آب تولید می شوند. این خاصیت نشان می دهد که در برابر رطوبت آسیبی به ام دی اف  روکش شده وارد نخواهد شد و چسب بکاربرده شده خاصیت خود را از دست نخواهد داد. در صورتی که از چسب ممبران دو جزئی در روکش های ام دی اف استفاده شود، باید آن را با ماده ای به نام ایزو سیانول مخلوط کرد. در غیر این صورت چسب مورد نظر چسبندگی و کیفیت بالایی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که چسب های دو جزئی در مقابل چسب های تک جزیی از مقاومت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل نوع مناسبی در روکش ام دی اف ها نخواهند بود. زیرا مقاومت حرارتی آن ها به نسبت چسب های تک جزئی در حد پایین تری قرار دارد.

چگونه از چسب ممبران برای روکش کردن ام دی اف استفاده می شود؟

چسب ممبران را قبل از استفاده به عنوان چسب روکش در دستگاه های پرس گرم می کنند که راحت تر مورد استفاده قرار گیرد. در فرآیند روکش زنی این چسب ها به سطح کار اسپری می شوند، برای این کار باید دستگاه ها و پیستوله های مناسب برای پاشش چسب را تهیه کنید. با گرم شدن چسب ممبران کلایبریت ممکن است حباب های هوا در سطح کار مشاهده شود. جهت جلوگیری از این اتفاق چسب را در پیستوله تکان دهید که یکدست شود و حباب ها از بین برود. برای اسپری یکنواخت و همگن چسب، قطر نازل پیستوله باید به اندازه ۱.۲ تا ۱.۸  میلی متر باشد. در غیر این صورت ممکن است سطوح ام دی اف به طور یکسان چسب را جذب نکند. این مشکل در روکش کردن می تواند اشکالاتی را در تخته نهایی به وجود بیاورد.

چرا PVC از لبه های ام دی اف جدا می شود؟

چسب وکیوم را در دستگاه های پرس قبل از استفاده گرم می کنند. پرس های نسل جدید دارای المنت هایی هستند که PVC را نیز گرم می کنند. اگر دمای روی سطح ام دی اف با دمای سطوح برش خورده آن دارای تفاوت چشمگیری باشد، PVC مورد نظر بخوبی روی کار قرار نمی گیرد و خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد. به عنوان نمونه اگر دمایی که دستگاه پرس نشان می دهد در سطح ام دی اف ۸۰ درجه باشد و دمای روی لبه و کناره های آن ۵۰ درجه باشد،  این اختلاف دما سبب می شود چسب ممبران کلایبریت فعال نشود. در این صورت روکش مورد نظر از ام دی اف جدا می شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکلات می توانید از دستگاه ترمومتر لیزری برای این استفاده کنید. این دستگاه می تواند دمای ام دی اف را در هر کدام از قسمت های آن به شما نشان دهد. در این صورت دیگر روکش مورد نظر نمی تواند به دلیل اختلاف گرما جدا شود.

چسب های ممبران یا وکیوم دارای چه ویژگی هایی هستند؟

هر کدام از چسب های وکیوم دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که برای افرادی که در حرفه های مرتبط به صنایع چوب مشغول هستند، فواید زیادی را به همراه می آورند. در ادامه به ویژگی های این نوع از چسب ها اشاره می کنیم.
  • این نوع از چسب ها از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند به گونه ای که در برابر گرما دچار آسیب نمی شوند.
  • این چسب ها بر پایه حلال آب هستند.
  • دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب هستند.
  • چسبندگی چسب های ممبران کلایبریت در حد بسیار بالایی قرار دارد.
  • به دمای پایینی جهت فعال سازی و ایجاد واکنش   نیاز دارند.
  • نحوه نگهداری از این چسب ها بسیار آسان است.
  • ماندگاری بالایی دارند.
  • هیچ گونه حلال و ماده دیگری در چسب های ممبران تک جزئی استفاده نمی شود.
اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد