دکوراسیون آشپزخانه منزل

1

دکوراسیون آشپزخانه منزل

دکوراسیون آشپزخانه منزل: دکوراسیون آشپزخانه از این جهت اهمیت دارد که آشپزخانه قلب هر‌ خانه است. جایی که در آن می‌توانیم به کمک آشپزی و لذت پذیرایی از خانواده‌مان حس آرامش را به خود و آنها هدیه دهیم. بعضی از ما گاهی برای اینکه روحیه خود را تغییر دهیم تغییراتی را در ظاهر خود یا محیط اطرافمان ایجاد می‌کنیم که خود فرآیندی هیجان انگیز است. حالا اگر در این فرآیند فاکتورهای مربوط به دکوراسیون را هم لحاظ کنیم می‌توانیم علاوه بر لذت بصری به محیطی با کاربری و جذابیت بالاتر دست پیدا کنیم و دکوراسیون آشپزخانه جزو آن دسته از تغییراتی محسوب می‌شود که روی تک تک اعضای خانواده تاثیرگذار است.

دکوراسیون آشپزخانه چیست؟

دکوراسیونآشپزخانه امروزه در اکثر خانه‌ها تبدیل به یک ضرورت شده است که به جذابیت یک خانه می‌افزاید. فضایی که غالبا اپن و مشرف به پذیرایی است و گران‌ترین و چالش برانگیزترین بخش خانه برای ساخت یا بازسازی است. اما آشپزخانه جایی است که همه چیز در آن اتفاق می‌افتد – صحبت کردن، پخت و پز، برنامه ریزی – بنابراین مهم است که فضایی کارآمد، راحت، امن، قابل دسترس و در عین حال زیبا و چشم نواز داشته باشد.

در دکوراسیون آشپزخانه لوازم خانگی باتوجه به مساحت و سبک دکوراسیون ممکن است به صورت مخفی یا توکار در کابینت قرار بگیرند

آشنایی با دکوراسیون آشپزخانه

آشنایی با دکوراسیون آشپزخانه زمانی دغدغه شما می‌شود که در حال ساخت یک خانه جدید هستید و یا قصد تغییر دکوراسیون موجود را دارید.

اگر در این شرایط قرار دارید احتمالا اولین سوالاتی که ذهنتان را درگیر کرده این است که وقتی آشپزخانه عناصر مبلمان ثابت زیادی مثل اجاق    گاز، یخچال،  فریزر، ماشین ظرفشویی و کابینتها دارد چه کار میشود کرد؟ و یا سوال‌هایی از این دست.

ما در این قسمت سعی داریم شما را با دکوراسیون آشپزخانه آشنا کنیم و راهکارهای ساده‌‌ای را برای دکوراسیون آشپزخانه تان ارائه دهیم.

فضای داخلی کابینت‌ها

دکوراسیون داخلی آشپزخانه : یک آشپزخانه باید با هدف مناسب طراحی شود؛ یعنی علاوه بر زیبایی ظاهری باید کاربردی نیز باشد.

به همین دلیل است که باید به داخل کابینت‌های آشپزخانه توجه زیادی شود، همانطور که به ظاهر بیرونی و طرح آن اهمیت می‌دهیم. بهتر است  در داخل همه قفسه و دراورها که برای نگهداری کارد و چنگال ، ظروف، غذا، تجهیزات پاکسازی و شستشو و یا هر چیز دیگری که در آشپزخانه استفاده می‌شود، نگهدارنده قرار ‌دهید.

شاید فکر کنید این “گزینه اضافی” باشد، اما واقعا ضروری است وبه شما این امکان را میدهد تا با خیال راحت یک کمد یا کشو را بدون ترس از ریختن یا افتادن وسایل باز کنید.

رویه کابینت و میزکار یا کانتر

دکوراسیون آشپزخانه منزل : رویه کابینت و میز کار یا کانتر شما می‌تواند مطابق با کابینت هایتان طراحی شود یا متضاد آنها باشد تا جلوه ویژه‌‌ای به آشپزخانه بدهد. جنس روی میزکار بسته به بودجه شما می‌تواند از چوب و سنگ و گرانیت و … تا تلفیقی از همه اینها باشد. همچنین از قسمت زیرین میزکار یا کانتر خود می‌توانید به عنوان محلی برای ذخیره سازی استفاده کنید.

سینک

دکوراسیون آشپزخانه منزل : در مورد سینک خودتان باید تصمیم بگیرید که سینک فولادی رنگی دلخواه شماست یا سینک استیل؟ به ارتفاع، تناسب آن با ارگونومی و همخوانی با کل آشپرخانه هم باید توجه شود.

لوازم خانگی

لوازم خانگی باتوجه به مساحت و سبک دکوراسیون ممکن است به صورت مخفی یا توکار در کابینت قرار بگیرند یا خودشان به عنوان جزئی از طرح زیباسازی آشپزخانه به کمک ما بیایند.

هوای تازه

گاهی به هنگام آشپزی بوی غذا به مدت طولانی در خانه می‌ماند .برای رفع این بو می‌توان از سیستم تهویه هوا استفاده کرد.

توجه ویژه به روشنایی

برای استفاده مناسب از نور روز، در صورتی که امکان دارد، سینک را در مقابل یک پنجره قرار دهید. همچنین از چراغهای زیر کابین استفاده کنید تا از سایه‌های زیر کابینت‌های سرپوشیده جلوگیری شود.

کاشی

انتخاب طرح و نقش و کاشی‌ها بنا به سلیقه شما و همخوانی با دیگر بخش‌هاست.

انواع دکوراسیون آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه منزل : وجود طیف گسترده‌‌ای از سبک‌هایدکوراسیون آشپزخانه، بافت‌ها، الگوها و رنگ‌ها، انتخاب را سخت‌تر می‌کند. اما با چند ملاحظه ساده و ارزیابی کلی می‌توانید سبکی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است. در ادامه ۶ مدل محبوب انواع دکوراسیون آشپزخانه را معرفی می‌کنیم.

One-wall:آشپزخانه‌‌ای با تمرکز بر یک دیوار

در این آشپزخانه با هدف صرفه جویی در استفاده از فضا، کابینت و لوازم بر روی یک دیوار نصب می‌شوند و یک میز به عنوان پیشخوان مرز آشپزخانه با سایر اتاق‌ها را مشخص می‌کند.

Galley: آشپزخانه‌‌ای با تمرکز بر دو دیوار موازی

در این آشپزخانه کابینت‌ها بر روی دو دیوار که به صورت موازی و مقابل هم قرار دارند نصب شده و فضایی راهرو مانند میان آنها شکل می‌گیرد. به همین دلیل به این آشپزخانه‌ها آشپزخانه پیاده روی نیز می‌گویند.

L-Shape: آشپزخانه‌‌ای با تمرکز بر دو دیوار که در یک گوشه به هم می‌رسند

با یک طرح L شکل، شما می‌توانید ترافیک فضا را از بین ببرید و آشپزخانه به یک خیابان تبدیل نخواهد شد.به علاوه، به راحتی می‌توانید یک فضای ناهار خوری به صورت کانتر یا میز به آن اضافه کنید. این طرح مناسب آشپزخانه کوچک است.

Horseshoe آشپزخانه‌‌ای با تمرکز بر سه دیوار به صورت U شکل یا نعل اسبی

در این آشپزخانه کابینت‌ها در سه وجه فضا قرار می گیرند.  البته در این روش یکی از سه وجه می تواند جزیره باشد و لزومی ندارد که به صورت کامل و تا بالا دکور شود.

Island جزیره آشپزخانه

یک جزیره آشپزخانه به شکل یک پیشخوان شامل لوازم و کابینت آشپزخانه برای ذخیره سازی یا محل غذا خوردن و یا تهیه غذا (با یک سینک و اجاق گاز) است. یا ممکن است همه این موارد را باهم داشته باشد. این جزیره می‌تواند یک آشپزخانه با یک دیوار را به یک سبک مجلل تبدیل کند.

Peninsula  شبه جزیره یا آشپزخانه G شکل

شبه جزیره اساسا یک جزیره آشپزخانه‌‌ای است که از یک سو به یکی از دیوارهای آشپزخانه متصل است. مانند اپن آشپزخانه‌های امروزی.

دکوراسیون آشپزخانه و نکات مهم آن

دکوراسیون آشپزخانهو طراحی آن نکات مهم زیادی دارد از جمله:

بودجه شما: ابتدا عناصر مهم مانند کفپوش، کابینت آشپزخانه و کانتر را تهیه کنید. اگر نیاز به پایین نگه داشتن هزینه هایتان دارید، می‌توانید طرح آشپزخانه فعلی را حفظ و فقط درهای کابینت، وسایل و اتصالات را تغییر دهید. همچنین برای کاهش هزینه می‌توانید طراحی و اجرا را خودتان انجام دهید. ولی حواستان باشد که اگر اعتماد کافی به نتیجه ندارید شاید بهتر باشد از همان ابتدا کار را به کاردان بسپارید.

کفپوش: هنگام انتخاب مواد کفپوش دوام، ظاهر و همچنین راحتی را در نظر بگیرید. کاشی‌های سرامیکی بادوام هستند و خیلی آسان پاک و تمیز می‌شوند. کفپوش‌های چوبی گرم و طبیعی به نظر می‌رسند اما نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر کفپوش‌ها دارند.

کابینت آشپزخانه: در نمای مدرن آشپزخانه‌ها امروزه سعی می‌شود که تمام وسایل بزرگ و جاگیر مانند یخچال و فر نیز به صورت توکار در کابینت قرار گیرند. علاوه بر آن در آشپزخانه برای ذخیره غذا، وسایل آشپزی و وسایل کوچک به فضا نیاز دارید. کابینت‌ها را به نحوی طراحی کنید که همه اینها بتوانند در آن قرار بگیرند.

مثلث کار: مثلث کار به فاصله بین اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی گفته می‌شود، این فاصله باید طوری باشد که فضای کافی و راحت برای کار داشته باشد و بتوانید روال عادی خود را طی کنید. اضلاع این مثلث نباید کمتراز یک متر وبیشتر از سه متر باشد.

سبک: شما باید یک ایده قوی در مورد چگونگی ظاهر آشپزخانه جدید خود داشته باشید. فکر کنید که چه نوع آشپزخانه برای سبک خانه شما مناسب است.

رنگ: استفاده از رنگ‌های تند و گرم، از قبیل قرمز، نارنجی و زرد که مربوط به غذا هستند و محیط را جذاب می‌کنند. استفاده از رنگهای سرد مانند سبز، آبی و بنفش برای ایجاد یک محیط آرام و تازه است. استفاده از رنگ سفید نیز حس پاکیزگی و تازگی را القا می‌کند.

مساحت: اگر شما یک آشپزخانه کوچک دارید، قطعا به ایده‌های بزرگ نیاز دارید تا بهترین استفاده را از فضای کوچک داشته باشید. سفید یک رنگ است که میتواند یک فضای کوچک را بزرگ نشان دهد. بنابراین، دیوار آشپزخانه را سفید کنید.

از رنگ‌های روشن برای مبلمان و کابینت استفاده کنید. تمام وسایل آشپزخانه و لوازم را داخل کابینت قرار دهید، آشپزخانه خود را با مبلمان و لوازم جانبی بیش از حد شلوغ نکنید.

اگر رنگ تیره را برای کابینت خود می‌پسندید از نورپردازی مناسب مثل لامپ‌های زیر کابینت و یا لامپ‌های آویز استفاده کنید

اگر رنگ تیره را برای کابینت خود می‌پسندید از نورپردازی مناسب مثل لامپ‌های زیر کابینت و یا لامپ‌های آویز استفاده کنید

آموزش دکوراسیون آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه منزل: آموزش دکوراسیون آشپزخانه جزئی از آموزش دکوراسیون داخلی است. اما با مطالعه متونی که در این مورد نشر می شود و تماشای تصویر سبک های مختلف می توانید ایده کافی برای انتقال خواسته تان به کابینت ساز یا طراح داخلی را به دست آورید.  امیدواریم با توجه به مطالب بالا، روش و سبک دلخواه خود را به بهترین نحو در اجرای دکوراسیون آشپزخانه پیاده سازی کنید. در ادامه نیز به چند نکته برای دکوراسیون آشپزخانه تان می پردازیم که توجه به آنها خالی از لطف نیست.

به هم ریختگی

دکوراسیون آشپزخانه منزل : به هم ریختگی معمولا به دلیل نبود جای کافی در کابینت و کشو‌ها به وجود می آید. بهترین کار نخریدن وسایل غیر ضروری و دور ریختن وسایلی است که مدت هاست از آنها استفاده نکرده اید. همچنین از آویزهای دیواری می توانید برای مرتب کردن قابلمه‌ها و سایر وسایل آشپزی مثل ادویه‌ها که با یک قلاب و میله به زیبایی آشپزخانه هم می افزایند استفاده کنید.و داخل کابینت را برای ظروف دیگر اختصاص دهید.

کمبود فضای کافی برای کار

یک مساله رایج در آشپزخانه های امروزی کمبود فضای کافی برای کار است. ولی راه های بسیاری برای افزایش فضای کار وجود دارد. از جمله اینکه بااستفاده از یک تخته بر روی سینک می توانید آن را به میز کار خود تبدیل کنید.

آشپزخانه تاریک

دکوراسیون آشپزخانه منزل : برای حل این مشکل می‌توان از رنگ روشن برای دیوار یا کابینت استفاده کرد و اگر رنگ تیره کابینت خود را می‌پسندید از نورپردازی مناسب مثل لامپ‌های زیر کابینت و یا لامپ‌های آویز استفاده کنید. همچنین استفاده از آینه در بخشی از دیوار یا در کابینت نیز برای انعکاس نور کمک کننده است

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد