نشست پچاکوچا در باب صندلی و نشستن

1

نشست پچاکوچا در باب صندلی و نشستن

نشست پچاکوچا در باب صندلی و نشستن : نشست «پچاکوچا» در باب صندلی و نشستن بانام «لم» به همراه نمایشگاهی از پنجاه صندلی برتر قرن بیستم و نمایش فیلم فرآیند دیزاین و ساخت آن‌ها در تاریخ سه‌شنبه ششم مهرماه ۱۳۹۵ در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

در این نشست که توسط گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر و با همکاری انجمن علمی دانشگاه تهران و به همت محمدرضا معصومی آذر برگزار شد اساتید و سخنرانانی از حوزه‌های مختلف من‌جمله طراحی صنعتی، تاریخ هنر، معماری، معماری داخلی، تئاتر و سینما، موسیقی و نقاشی به سراغ صندلی و نشستن رفته‌اند و ازنقطه‌نظر خود به این مفهوم پرداختند.

نشست پچاکوچا در باب صندلی و نشستن : «پچاکوچا» نوعی از ارائه است که در آن هر سخنران با ۲۰ اسلاید پی‌درپی که هریک ۲۰ ثانیه نمایش داده می‌شود می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. این روش ارائه در سال ۲۰۰۳ به‌وسیله‌ی دو معمار حرفه‌ای ساکن توکیو به نام‌های مارک دیتهام و استریدکلین (Mark Dytham & Astrid Klein) پایه‌گذاری شد. یکی از جذابیت‌های این برنامه همین روش ارائه بود که امکان ارائه دیدگاه‌های مختلف را به‌صورت بسیار موجز و مؤثر فراهم کرده بود.

مهمانانی شامل افراد زیر با استفاده از همین ابزار و هریک از منظر تخصص و نگاه خود، برخی با جدیت و ادبیات دانشگاهی و برخی با بهره‌گیری از طنز نظرات متفاوتی را در باب صندلی و نشستن بیان کردند.

مهران هاشمی طراح صنعتی و نویسنده در باب چگونگی صندلی بودن و تجربه یک استقرار دلپذیر به شیوایی سخن گفت.

کیانا رستمیمعمار و طراح داخلی و ویژوال آرتیست به رابطه معماری و مبلمان و ضرورت همراهی این دو پرداخت.

مهران گل محمدیدانش‌آموخته بازیگری، سینما و تئاتر دریک نمایش متفاوت بی‌کلام به نام بی‌حرکت – بی‌زمان – بی‌مکان احساس را به مهمانی نشست آورد

مهرداد پور علمبا تخصص خود در حوزه طراحی صنعتی و پژوهش هنر توانست به‌خوبی و با شورو  هیجان حوزه Filmiture و ارتباط متقابل میان سینما و مبلمان را طرح نماید.

بهنام کامرانیاز موضع یک هنرمند نقاش و استاد حوزه پژوهش هنر به زیبایی مقوله مبلمان را از منظر هنرهای تصویری مطرح کرد.

عبدالرضا محسنیبا تسلط بر حوزه‌های معماری داخلی و شناخت وسیع از حوزه مبلمان با اشاره به انفجار بعد از Bauhaus به معرفی بزرگان و نمونه‌های خوب طراحی صندلی پرداخت.

محمدرضا ریاضیمدرس تاریخ هنر ایران و جهان از نگاه یک باستان‌شناس به بررسی اجمالی تاریخ صندلی و نشستن از ایران باستان تا دوره قاجار و مقایسه‌ای کوتاه بین صندلی‌های ایران، بین‌النهرین و یونان پرداخت.

فرهاد الهی از موضع یک فعال حوزه طراحی صنعتی به بیان فرم های مختلف نشیمن پرداخت و از تجربه خود در طراحی فضای نشستن در پل طبیعت سخن گفت.

محمد صفا جوییتوانایی فیلم‌نامه‌نویسی و طنزپردازی خود را به کاربرد تا لحظاتی شاد و مفرح با استفاده از موضوع نشستن و صندلی خلق کند.

علیرضا ریاحی از جایگاه یک دانش‌آموخته و فعال حوزه طراحی صنعتی توجه ویژه‌ای به چگونگی و چرایی نشستن کرده بود و ارتباط زمان نشستن و طراحی صندلی را دستمایه سخنان خود قرار داده بود.

نشست پچاکوچا در باب صندلی و نشستن : رضا لاهیجیمشاور و عضو کمیته علمی در شورای ملی مبلمان و دکوراسیون و مدیر اداره مبلمان شهری سازمان زیباسازی علاوه بر مروری بر تاریخچه و انواع مبلمان معاصر در خصوص وضعیت فعلی مبلمان در مراکز اصلی عرضه آن در پایتخت، آموزش و رویدادهای مرتبط با آن سخن گفت.

اسماعیل شهریاری نژادکه خود ناچار برنشستن بر صندلی چرخ‌دار است از مضرات نشستن و تشویق به رفتن و حرکت سخن گفت.

گروه موسیقی بارامانتدر میان برنامه دو قطعه متفاوت اجرا کردند که با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

اگرچه در پایان فیلم کوتاهی از مصاحبه با چند فعال حوزه صنعت مبلمان نمایش داده شد ولی به‌جرئت می‌توان گفت غایب بزرگ این رویداد چه در ارائه ها و چه در میان حاضران در نشست فعالان صنعت مبلمان در کشور بودند که امیدواریم در آینده در رویدادهای دیگری شاهد حضور فعال آن‌ها در کنار طراحان صنعتی و سایر هنرمندان باشیم.

نشست پچاکوچا در باب صندلی و نشستن : همان گونه که اشاره شد درکنار این نشست نمایشگاهی از تصاویر۵۰ صندلی برتر قرن بیستم برگزار شده بود

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد