معرفی سبک‌های معماری داخلی

1

معرفی سبک‌های معماری داخلی

معرفی سبک‌های معماری داخلی : طراحی دکوراسیون برای زیبایی محیط و برقراری ارتباط بین افراد و فضایی است که در آن زندگی یا کار می‌کنند. در واقع دکوراسیون داخلی و طراحی آن، کاری هنرمندانه است که منجر به درست و بهتر دیده شدن رنگ‌ها، مبلمان و سایر لوازم در یک محیط می‌شود. روحیات انسان‌ها در هر بازه‌ای متفاوت است و این تفاوت به عوامل مختلفی از جمله جبر جغرافیایی، بازه‌ی زمانی زندگی و هنرمندانی که در هر دوره ظاهر می‌شوند، بستگی دارد.

تفاوت در روحیات انسان‌ها، تفاوت در سلیقه‌ی آن‌ها را در پی داشته و باعث شده تا زیبایی در هر عصر با حفظ برخی اصول مشترک، تغییراتی داشته باشد تا همواره بتواند در ذهن انسان خوشایند جلوه کند. تغییرات مفهوم زیبایی در هر دوره آراستن فضای منزل را نیز دستخوش تغییراتی کرده که این تغییرات باعث به وجود آمدن سبک‌های متفاوتی در معماری داخلی شده‌اند. در ادامه شما را با هشت سبک معماری داخلیبیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید.

سبک‌های معماری داخلی تأثیر مستقیمی از جغرافیای زمانی و مکانی خود گرفته اند و هرکدام از آن‌ها مبدأ آغازین متفاوتی را در دل خود دارند که تاریخچه‌های دگرگونی از آن‌ها به وجود آمده است. امروزه طراحان داخلی با شناخت سبک‌های متعدد سعی در ترکیب سبک‌ها دارند تا فضایی متفاوت و جدید خلق کنند. در میان سبک‌های بسیار متعددی که در هر دوره رواج داشته‌اند و هر یک روایتگر داستان و عصری از تاریخ هستند، به بررسی چندی از سبک‌های تأثیرگذار و اساسی در معماری داخلی می‌پردازیم.

۱.سبک مینیمالیسم

معرفی سبک‌های معماری داخلی : ساده گرایی، ساده‌پسندی یامینیمالیسمیک سبک و مکتب هنری است که پایه و اساس آن روشنایی و سادگی است، به‌طوری که به دور از هرگونه کنایه و پیچیدگی باشد. این مکتب هنری بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد و در اواخر سال‌ ۱۹۶۰ گسترش پیدا کرد و در شاخه‌های مختلف هنری ازجمله طراحی، موسیقی و هنرهای تجسمی کاربرد ویژه‌ای داشت. به‌مرور در زمینه دیگری از جمله دکوراسیون داخلی نیز ظاهر شد و مورد استقبال قرار گرفت. در سبک مینیمالیسم همه‌چیز درنهایت سادگی و صراحت است، در رنگ‌ها و طرح‌ها به‌هیچ‌وجه زیاده‌روی نشده و تمامی سطوح صاف و ساده است. استفاده از اشکال هندسی ساده در این سبک به‌وفور به چشم می‌خورد و رنگ‌های ساده و سرد کاربرد بسیار زیادی دارند.

۲.سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یکی از سبک‌های با اصالت در دکوراسیون است که در ابتدا شامل چیدمان‌های انگلیسی و لوکس می‌شد. اوایل، این سبک ریزه‌کاری های فراوانی در مبلمان، پرده‌ها و وسایل روشنایی داشته که  به‌مرور متداول‌تر شد و در خانه‌های غیر اشرافی نیز  نمایان شد. در چیدمان به سبک کلاسیک آشفتگی و هرج‌ومرج دیده نمی‌شود و همه‌ی عناصر در نظم و آرامش قرار می گیرند. مبلمان کلاسیک بیشتر پذیرای رنگ‌های خالص است و رنگ کرم در طیف‌های مختلف از پرطرفدارترین رنگ‌های این سبک است. پارچه‌های پرنقش و رنگارنگ در سطوح زیاد استفاده نمی‌شوند و غالباً  پارچه‌هایی با طرح‌های ساده و رنگ‌های ملایم برای مبلمان انتخاب می‌شوند. اما نقش و نگار در جزئیات خانه‌یکی از الزامات سبک کلاسیک است؛ آباژورها و کوسن‌هایی با نقوش مختلف و رنگ‌های گرم از اکسسوری های محبوب سبک کلاسیک هستند.

۳.سبک باروک

باروک در لغت به معنای مروارید ناصاف است و گویای پرپیچ‌وتاب بودن و عدم رعایت نظم است. باروک در دکوراسیون داخلی سبکی است که در آن اصول و قواعد تناسب رعایت نمی‌شود و هنرمند قادر است با توجه به روحیات خودش در آن دخیل شود. سبک باروک نقطه‌ی مقابل سبک کلاسیک است و آرامش آن را ندارد.

این سبک در اواخر سده شانزدهم میلادی در ایتالیا ظهور یافت و سپس در بخش‌های دیگر اروپا ظاهر شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. مشخص‌ترین ویژگی سبک باروک حرکت و پویایی آن است که در تضاد با سکون سبک کلاسیک است. ایجاد وحدت بین عناصر و ایجاد هماهنگی برای خلق فضایی پر ابهت از دیگر از ویژگی‌های سبک باروک است. مبلمان پیچیده و طلاکوب از عناصر جدانشدنی سبک باروک است. رنگ‌های براق و روغنی در اکسسوری ها و مبلمان به چشم می‌خورند. متریال معروف سبک باروک چوب و سرامیک است و اکسسوری های محبوب آن شامل آینه‌های بزرگ و لوسترهای کریستالی و قالیچه‌های دست‌باف و گران‌بها هستند.

۴.سبک گوتیک

معرفی سبک‌های معماری داخلی : در قرن دوازدهم میلادی سبک تازه‌ای در معماری داخلی به وجود آمد که شهرت بسیاری پیدا کرد و آن چیزی نبود جز سبک گوتیک. رنگ‌های قوی و تند از پایه‌های اصلی این سبک به شمار می‌روند و مبلمان به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که فضایی سنگین و رسمی خلق کنند، بنابراین اغلب مبلمان در سبک گوتیک در رنگ‌های تیره به چشم می‌خورند. متریال پرکاربرد این سبک چوب و سنگ است و کف‌پوش ها، دیوار پوش ها و حتی سقف پوش‌ها اغلب چوبی انتخاب می‌شوند که رنگ‌های متوسط تا تیره‌ای دارند.

۵.سبک روستیک

سبک روستیک ارتباط مستقیمی با طبیعت دارد و در آن  طبیعت خالصانه به فضای داخلی آورده می شود. طبق پیش زمینه ای که سبک روستیک دارد، در طبیعت وسایل دست برده نمی‌شود و اگر از عنصری طبیعی استفاده شود، به همان شکل در چیدمان قرار می‌گیرد. به همین دلیل غالباً چوب‌هایی خام و ناصاف را در این سبک می‌بینیم. معمولا این در آپارتمان‌ها دیده نمی شود و اکثراً خانه‌های ویلایی طرفدار پر و پا قرص سبک روستیک هستند.

۶.سبک مونوکروماتیک

سبک مونوکروماتیک از کنار هم قرار گرفتن اشیا و عناصر هم‌رنگ به وجود می‌آید. تصور کنید در اتاق نشیمنتان همه‌ی اجزا تنها به یک رنگ باشند و تنالیته های کم‌رنگ و پررنگی از یک رنگ در تمامی وسایل مشهود باشد. سبک مونوکروماتیک کاملاً بر اساس سلیقه‌ی فردی است و می‌تواند بسته به محلی که قرار است در آن اجرا شود ملایم یا تند باشد. استفاده‌ی تک از یک رنگ در وسعت زیاد نیازمند جسارتی است و هرکسی سمت آن نمی‌رود.

۷.سبک اسکاندیناویایی

معرفی سبک‌های معماری داخلی : اسکاندیناویاییسبکی است صاف و ساده و به‌دوراز هرگونه تجمل‌گرایی و زرق‌وبرق. منشأ این سبک کشور اسکاندیناوی است که به دلیل وضعیت آب و هوایی‌اش بیشترین استفاده را از نور خورشید در دکوراسیون داخلی می‌کنند و به همین دلیل در چیدمان به سبک اسکاندیناوی غالباً پنجره ها بدون پرده هستند و یا از پرده‌های حریر سفیدرنگ استفاده می‌شود. رنگ غالب در چیدمان به سبک اسکاندیناوی سفید و خاکستری است و اکثراً مبلمان چرم و یا مبل‌هایی باروکش ضخیم انتخاب می‌شوند. گیاهان سبزرنگ جایگاه ویژه‌ای در این سبک دارند و اغلب سعی می‌شود تا قسمتی از خانه را به آنها اختصاص دهند.

۸.سبک آرت نوو

معرفی سبک‌های معماری داخلی : در حدود سال‌های ۱۸۹۰ سبک هنری نوینی به نام آرت نوو ایجاد شد. مراکز اولیه‌ی این سبک کشورهای پاریس، مونیخ، وین، اسکاتلند و بلژیک بودند. آرت نوو جنبشی تأثیر گذار بود که هدفش اتحاد بین هنرها و رسیدن به هماهنگی است. از همین رو هنرمندان و طراحان بسیاری مجذوب این سبک شدند. طبیعت منبع اصلی الهام این سبک بود و در هر بخشی از چیدمان سعی بر وارد کردن بخش‌هایی از طبیعت به فضای داخلی بود. اما سبک آرت نوو به دلیل جزئیات بسیار زیادی که داشت، گران و نفیس به شمار می‌آمد و افراد را به مصرف‌گرایی هدایت می‌کرد، همین امر موجب شد تا  آرت نوو دوام زیادی نداشته باشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد