اگر عاشق غذا و دکوراسیون هستید بخوانید

0

اگر عاشق غذا و دکوراسیون هستید بخوانید

اگر عاشق غذا و دکوراسیون هستید بخوانید : گرسنگی در ذهن اکثریت مردم به پیام ارسال شده از طرف مغز بستگی دارد و منشا این حس، درونی است اما تحقیقات نشان می‌دهد، عواملی بیرونی نیز وجود دارند که می‌توانند این حس را تقویت یا تضعیف کنند. نور، رنگ، موسیقی و … از این عوامل هستند. به همین دلیل است که حتی اگر فرد چندان احساس گرسنگی نداشته باشد، صرف نظر کردن از ردولوت خوش‌رنگی که در ویترین یک قنادی است یا گذشتن از خوردن پیتزایی که اجزایش با رنگ و ترکیب بندی مناسب کنار هم قرار گرفته‌اند، کمی مشکل به نظر می‌رسد.

علاوه بر ظاهر خود غذا و خوارکی، محیط هم در این موضوع موثر است؛ برای مثال رستوران‌هایی که نورپردازی خوبی دارند و زیادی کم‌نور یا پرنور نیستند، مشتریان بیشتری دارند. در این مطلب تاثیر عوامل بیرونی چون رنگ، نور و موسیقی را بر اشتها بررسی کرده‌ایم. عواملی که آگاهی از آن‌ها می‌تواند در شیوه دکوراسیون و مبلمان اتاق غذاخوری تاثیر مثبتی بگذارد. همچنین می‌تواند برای رستوران‌دارها نیز راهنمای خوبی باشد.

چه رنگ‌هایی شما را گرسنه می‌کنند؟

اخیرا «موسسه‌ی تکنولوژی روچستر» برای مشخص کردن «اهمیت ویژگی‌های طراحی داخلی خاص در رستوران‌ها و تاثیر این ویژگی‌ها روی رفتار مشتری» تحقیقی را انجام داد. یکی از حوزه‌هایی که در نتایج این تحقیق به آن اشاره کردند رنگ بود. رنگ بر روی احساسات ما بسیار اثرگذار است. بارها پیش آمده که رنگ غذا ما را به خوردن یا نخوردن غذایی تشویق کرده. خوش‌ آب‌ و رنگ بودن هم صفتی است که آشپزها دوست دارند درمورد غذایشان بشنوند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چه رنگ‌هایی برای غذا و البته دکوراسیون فضای غذاخوری شما بهتر است.

طیف قرمز

اگر عاشق غذا و دکوراسیون هستید بخوانید : طیف قرمز و زرد نشان داده‌اند که اشتها را زیاد می‌کنند و چرخه‌های سوخت‌وساز سریع‌تری را تولید می‌کنند. رنگ قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا می‌برد و باعث می شود احساس گرسنگی بر ما غلبه کند. نارنجی فعالیت مغز را زیاد و غالبا احساس گرسنگی ایجاد می‌کند. بیشتر غذاهای سالم هم نارنجی‌اند: مثل کدو گردویی، هویج، پرتقال، و کدو تنبل. نارنجی رنگی است که احساس راحتی می‌دهد و وقتی شخصی راحت باشد، خوردن ایده‌ خوبی به نظر می‌رسد. در این طیف، زرد بیشتر مردم را خوشحال می‌کند؛ رنگی شاد و قابل توجه در محیط. وقتی مردم خوشحال هستند، بیشتر احتمال دارد بخورند تا وقتی غمگین‌ یا خیلی آرام هستند. به همین دلایل، این طیف، رنگ‌های محبوبی در صنعت موادغذایی و رنگ فضای داخلی رستوران‌ها هستند و می‌توانند برای دکوراسیون اتاق غذا خوری هم انتخاب کارآمدی باشند.

طیف آبی

رنگ آبی همیشه با آرامش گره خورده اما تحقیقات نشان داده‌اند که این طیف می‌تواند اشتها را کم کند. رنگ‌ها در این سمت طیف می‌توانند برای ایجاد محیطی آرامش‌بخش و اسپا مانند یا برای اتاق خواب یا اتاقی که محل آرامش است بهترین انتخاب باشند. اما اگر قصد داشته باشید میزان کالری مصرفی روزانه را کم کنید استفاده از رنگ آبی برای فضایی که میز نهارخوری را در آن قرار می‌دهید، کمک‌کننده است. البته فیروزه‌ای تصویر متفاوتی نسبت به طیف استاندارد آبی دارد. فیروزه‌ای در واقع اشتهاآور است، غالبا با شادی و بی خیالی گره خورده، رنگ آب‌های استوایی است و برای دسرها زیاد از آن استفاده می‌شود. حتی اگر بعد از شام فکر کنید سیر شده‌اید، دیدن قطعه‌ای کیک روی بشقابی فیروزه‌ای وادارتان می‌کند در هر صورت دسر را بخورید.

رنگ بنفش

رنگ بنفش چندان در دنیای غذاها دیده نمی‌شود. اگر هم باشد، معمولا با غذاهایی است که همه از خوردنش لذت نمی‌برند، مثل بادمجان، پیاز قرمز، هویج بنفش و کلم. عده‌ی کمی این غذاها را آن‌قدری که دهانشان آب بیفتد خوشمزه می‌دانند، پس بنفش به ندرت افراد را گرسنه می‌کند.

رنگ سبز

سبز رنگ سلامت است و ما را به یاد طبیعت می‌اندازد. سالادها و اکثر محصولاتی که پر از غذاهای سبزند طبیعی‌تر درنظر گرفته می‌شوند. و برای فروشگاه‌های مواد غذایی سالم طبیعی یا رستوران‌هایی که می‌خواهند محیط آرامش‌بخشی که ماندن طولانی‌تر را تشویق کند رنگ رایجی است.

رنگ‌های تیره

اگر عاشق غذا و دکوراسیون هستید بخوانید : اگر بنا باشد در آشپزی از بعضی رنگ‌ها صرف‌نظر کنیم قطعا خاکستری، سیاه و قهوه‌ای باید در این دسته باشند. رنگ خاکستری مردم را از فکر غذا خوردن منصرف می‌کند. تابه‌حال بشقابی پر از غذای خاکستری که اشتهاآور باشد هم دیده نشده. رنگ سیاه باعث کم شدن اشتهای افراد می‌شود و قهوه‌ای رنگ دیگری است که حس گرسنگی چندانی ایجاد نمی‌کند. قهوه‌ای معمولا یادآور غذاهایی است که ته گرفته‌ یا سوخته‌اند. عده‌ی کمی ممکن است با دیدن رنگ قهوه‌ای یاد نان خانگی یا کیک بیفتند، اما برای اکثریت رنگ اشتهاآوری نیست.

نور و نورپردازی

درحالی که اثبات شده رنگ‌ها روی احساس گرسنگی موثر هستند، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نور هم در این بین نقش مهمی ایفا می‌کند. نور رنگی در تاثیر بر اشتها همان عملکردی را دارد که رنگ. رنگ‌های روشن مثل زرد و قرمز اشتها را زیاد می‌کنند درحالی که رنگ‌های تیره مثل سیاه اشتها را کور می‌کنند. این مسئله در نورپردازی رستوران‌ها هم کاملا رعایت می‌شود و کمتر رستورانی سراغ نورپردازی سیاه یا قهوه‌ای می‌رود.

طبق تحقیقات رنگ‌های روشن‌تر ممکن است مدت صرف یک وعده غذایی را کوتاه‌تر کنند در حالی که  مطابق با تحقیق دیگری غذا خوردن در فضای کم‌نور، مدت آن را افزایش می‌دهد و باز تحقیق دیگری می‌گوید نورپردازی روشن باعث زیاده‌روی در غذا خوردن می‌شود. اگر برایتان ممکن است، از نور طبیعی آفتاب بهره ببرید،. نور عالی که از پنجره‌ها و نورگیر سقف بتابد همیشه از بهترین گزینه‌ها است. نور طبیعی هم از لحاظ فیزیکی و هم روانی سودبخش است و اگر رستوران‌دار هستید این را به خاطر بسپارید که اگر مشتری در حالی که غذای لذیذ شما را میل می‌کند، از نور خورشیدی که به او می‌تابد هم لذت ببرد، این موقعیت را به خاطر می‌سپارد، به دوستانش می‌گوید و احتمالا برای نوشنیدنی دیگری می‌ماند و دسر انتخاب می‌کند.

آرامش

به گفته‌ی «دئوسر شنوفی»، موسس گروه دراو لینک، گروه مشاوره‌ طراحی داخلی بین‌المللی که در تبلیغات و پروژه‌های مهموان‌نوازی متخصص هستند، انتخاب اثاثیه نقشی مهم در تحت تاثیر قرار دادن اشتها ایفا می‌کند. این گروه محقق متوجه شده‌اند که بیشتر مهمانان رستوران‌ها اثاثیه‌ی نرم‌تر و بلندتر را ترجیح می‌دهند. اگر مهمانانتان در مبلمان خود راحت باشند و آن‌ها را در فضایی آرامش‌بخش قرار دهد می‌توانید مطمئن باشید که از اولین لقمه‌ همبرگر کبابی شان تا آخرین لقمه‌ی پودینگ شکلاتی گرم‌شان لذت می‌برند.

صداهای پس زمینه

اگر عاشق غذا و دکوراسیون هستید بخوانید : اگر عاشق غذا و دکوراسیون هستید بخوانید : بسیاری از رستوران‌ها برای ایجاد محیطی خاص و نفوذ به درون مشتری در پس زمینه موسیقی پخش می‌کنند. یکی از شگردها پخش کردن موسیقی با صدای بلند و با ضرب‌‌آهنگ تند است که مشتریان را به سریع‌تر غذا خوردن و خالی کردن میز تشویق می‌کند. از سوی دیگر کارشناسان مجله «سایکولوژی تودی» معتقدند این نوع موسیقی پس‌زمینه اشتها را کم می‌کند. به همین دلیل، رستوران‌های زیادی را می‌بینید که به موسیقی آرام یا در بعضی موارد سکوت متمایل شده‌اند. طبق مقاله‌ای که «هارت‌بیت اینترنشنال» منتشر کرده، ۴۴ درصد از مشتریان گفته‌اند موسیقی بد باعث می‌شود رستوران را ترک کنند.

از سوی دیگر، موسیقی کلاسیک خرید الکل را افزایش می‌دهد. متخصصان چه پیشنهادی می‌دهند؟ مطمئن شوید موسیقی‌ای که انتخاب می‌کنید به قدر کافی آرام باشد تا مهمانان‌تان گفت‌وگویشان را ادامه دهند و دلشان نخواهد هرچه زودتر منزلتان را ترک کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد