با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید

1

با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید

با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید : تا مدت‌ها برخی خانواده‌‌ها که چندان اهل مطالعه و کتاب نبودند کتابخانه را به عنوان مبلمانی غیرضروری قلمداد می‌کردند و آن را از فهرست لوازم منزلشان خارج می‌کردند. این روزها اما کتابخانه به جزء جدانشدنی اکثر خانه‌ها تبدیل شده است و حتی اگر کفه اشیاء دکوری چیده شده در آن از کفه کتاب‌هایش سنگین‌تر باشد، حضورش ضروری احساس می‌شود. کتابخانه‌هایی که نه  تنها مجموعه کتاب‌ها را سازماندهی می‌کنند، بلکه به مکانی برای نمایش هنر و سلیقه‌ شما نیز تبدیل می‌شوند. کتابخانه‌ها علاوه بر این کاربردها، می‌توانند نقش پررنگی در چیدمان یک اتاق و ارتباط عناصر مبلمانی با هم ایفا کنند.

احتمالا جایگاه یک کتابخانه است که موقعیت میز مطالعه یا تحریر، صندلی مطالعه و به تبع آن دیگر اجزا را تعیین می‌کند. اما با توجه به تنوع جنس، سبک، ابعاد و … خرید کتابخانه کار راحتی نیست. با راهنمایی که در ادامه آورده‌ایم، می‌توانید به همه نکاتی که دانستن آن‌ها پیش از خرید کتابخانه لازم است اشراف پیدا کنید و کتابخانه بهتری بخرید:

سبْک

چه دنبال چند قفسه برای به نمایش گذاشتن اشیاء مورد علاقه‌تان باشید، چه به دنبال یک کتابخانه کوچک و جمع و جور برای کتاب‌های دم دستی باید پیش از هر کار سبک موردنظرتان را انتخاب کنید. زمانی که نوبت انتخاب سبک کتابخانه می‌رسد، با ده‌ها گزینه مواجه می‌شوید. برخی از سبک‌های رایج عبارتند از:

استاندارد

با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید : کتابخانه‌های استاندارد همان کتابخانه‌های کلاسیک دارای قفسه‌بندی و چهارچوب هستند. آن‌ها معمولا از چوب یا MDF ساخته می‌شوند و قفسه‌هایشان به طور مساوی یا قابل تنظیم طراحی شده‌اند.

طبقه

ظرافت طبقات بیشتر از قفسه کلاسیک است. دیواره‌ پشتی ندارند. اغلب از ام دی اف و گاهی از شیشه ساخته می‌شوند. البته کارآیی طبقات شیشه ای بسیار کمتر از یک کتابخانه استاندارد است ما نوع چوبی طبقه اگر از نگهدارنده های کافی در طول آن استفاده شده باشد می توانداز عملکرد مناسبی برخوردار باشد.

نردبان

نوعی از کتابخانه‌های مدرن به سبک نردبانی طراحی شده‌اند که به دیوار تکیه می‌دهند. نردبانی‌ها اغلب قفسه‌های «پله‌ای» دارند که عرضشان به تدریج از سطح زمین رو به بالا کم می‌شود. اگر به دنبال کتابخانه‌ای هستید که به خودی خود دکوراتیو باشد، این کتابخانه حتما نظرتان را جلب خواهد کرد.

کنجی

کتابخانه‌های کنجی با زاویه ۹۰ درجه ساخته می‌شوند، این کتابخانه‌ها ایده‌آل‌ترین مدل برای فضاهای کوچک و جایگیری در گوشه‌های تنگ هستند.

داربستی

این قفسه‌ها نام خود را از ظاهرشان گرفته‌اند: آن‌ها قفسه‌هایی هستند که بین دو حفاظ نردبان شکل، مانند یک داربست قرار دارند. داربستی‌ها ریشه در جنبش های_تک دارند. در این جنبش سعی می‌شود اتصالات، اجزاء و پیچ و مهره‌های مبلمان و محصولات بدون پوشش اضافی و به صورت نمایان طراحی شوند تا یادآور عصر صنعتی و تحولات تکنولوژیک آن باشند. اگر بسیار به کتاب‌هایتان دلبسته هستید، سبک داربستی به دلیل اینکه به طور کامل از آن‌ها محافظت نمی‌کند، انتخاب خوبی نیست.

مکعبی

کتابخانه‌های مکعبی به صورت افقی و عمودی تقسیم می‌شوند تا باکس‌های مکعبی شکلی را ایجاد کنند که برای کتاب مناسب باشند.

کتابخانه‌ کار شده در دیوار

اگر می‌خواهید یک دیوار (یا اتاق) را از کف تا سقف طبقه‌بندی کنید، قفسه‌های تو کار، بهترین گزینه هستند. با این حال، پیاده‌سازی این سبک، به انرژی و زمان بیشتری نیاز دارد. در این حالت لازم است با یک طراح داخلی کار کنید تا طرح سفارشی مناسب برای فضای شما را بسازد.

اندازه کتابخانه

اندازه شاید مهم‌ترین عامل هنگام خرید یک کتابخانه باشد. اندازه است تعیین خواهد کرد که قفسه‌ها چگونه در فضا قرار بگیرند و کتابخانه چگونه به نظر بیاید. برای بررسی سایز کتابخانه این موارد را باید در نظر گرفت:

ارتفاع

ارتفاع اکثر کتابخانه‌های موجود در بازار بین ۹۰ سانتی متر تا ۱۸۰ سانتیمتر است. اگر کتابخانه بلندتر می خواهید احتمالا باید سفارش دهید. هنگام انتخاب ارتفاع، هر دو جنبه‌ زیبایی شناختی و کاربردی را در نظر بگیرید. کتابخانه‌های بلند که تا سقف، دیوار را پر می‌کنند معمولا گران‌تر و رسمی‌تر به نظر می‌رسند؛ با این حال، آن‌هایی که کوتاه‌تر هستند، قابلیت استفاده از سطح بالای قفسه‌ها را ارائه می‌دهند. این سطح می‌تواند به‌عنوان محل قرارگیری وسایل تزیینی استفاده شود.

عرض

عرض کتابخانه شما باید متناسب با ارتفاع در نظر گرفته شود. اگر ارتفاع بلند را در نظر دارید می‌توانید به جای یک کتابخانه بزرگ، چند قفسه باریک جداگانه بخرید و در کنار هم قرار دهید. این کار دستتان را برای اضافه یا کم کردن فضای نگه‌داری باز می‌گذارد. اگر دوست دارید کتابخانه‌تان ارتفاع کوتاهی داشته باشد، انتخاب موردی که به اندازه کافی پهن باشد، بهتر است چرا که کتابخانه را جادارتر و بزرگ‌تر به‌نظر می‌رساند.

عمق

با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید : بیشتر قفسه‌ها حداقل ۳۰ سانتی‌متر عمق دارند تا امکان ذخیره‌سازی مناسب را فراهم آورند اما برخی از آن‌ها، به خصوص سبک‌های نردبانی، قفسه‌های باریک‌تری دارند. قبل از خرید، ابعاد آنچه را که قرار است در کتابخانه خود نگهداری کنید، در نظر داشته باشید.

فاصله بین طبقات

اگر طبقات کتابخانه‌ای که انتخاب کردید، ثابت هستند حتما فاصله ارتفاع بین آن‌ها را اندازه‌گیری کنید، تا اطمینان حاصل کنید که این کتابخانه برای قرارگیری کتاب‌ها و لوازم تزیینی‌تان مناسب هستند. طبقات قابل تنظیم دارای انعطاف بیشتری هستند.

عملکرد

بسته به نحوه استفاده از کتابخانه‌تان، ممکن است بخواهید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

قفسه‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع

برای اطمینان از بیشترین تطبیق‌پذیری با کتاب‌ها، یک کتابخانه با طبقه‌های متحرک را انتخاب کنید. این طبقه‌ها به طور معمول بر روی لولاهایی تعبیه شده‌اند که می‌توانند در سوراخ‌های متفاوتی قرار بگیرند تا موقعیت خود را تنظیم کنند.

چرخ

اگر قصد دارید از کتابخانه‌تان به عنوان تقسیم‌کننده فضای اتاق استفاده کنید یا اگر زودبه‌زود تغییر دکوراسیون می‌دهید، کتابخانه‌های چرخدار انتخاب بهتری هستند. با این کار کتابخانه را به‌سادگی از اتاقی به اتاق دیگر جابه‌جا می‌کنید.

دیوایدر یا پارتیشن

در خانه‌ای با اتاق‌های بزرگ، یک قفسه کتاب می‌تواند به عنوان یک دیوایدر نیز عمل کند و دو فضای تفکیک شده و متفاوت را ایجاد کند. اگر چنین هدفی دارید، کتابخانه‌ای را خریداری کنید که نیازی به تکیه‌گاه ندارد. بسیاری از قفسه‌های کتاب باید به دیوار متصل شوند و برای استفاده به عنوان دیوایدر مناسب نیستند.

جنس کتابخانه

با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید : کتابخانه‌ها از مواد مختلف ساخته می‌شوند. این ها رایج‌ترین جنس‌های کتابخانه هستند:

چوب

کتابخانه‌های چوبی، سنتی و مقاوم به نظر می‌رسند. استفاده از چوب برای کتابخانه‌های استاندارد مناسب است، زیرا می‌تواند وزن قابل توجهی را تحمل کند.

نئوپان

اگر دچار کمبود بودجه هستید، به دنبال قفسه‌های ساخته شده از نئوپان یا MDF باشید که به ظاهر شبیه چوب هستند و قیمت کمتری نسبت به چوب دارند. توجه داشته باشید که چون تجمع ذرات نئوپان خیلی زیاد نیست، مقاومت زیادی هم ندارد. بنابراین قبل از خرید و سفارش قفسه‌های خود، محدودیت وزن را در نظر بگیرید.

فلز

قفسه‌های فلزی می‌توانند فضای قابل توجهی را با وزن کمتر از چوب یا نئوپان ارائه دهند. این باعث می‌شود که فلز ماده‌ای ایده‌آل برای کسانی باشد که ترجیح می‌دهند کتابخانه‌شان ساده و مدرن به نظر برسد.

پلیمر

انواع کتابخانه‌هایی از مشتقات پلیمری (پلاستیکی) نیز این روزها ساخته می‌شوند که به سبب جنسشان می‌توانند در فرم‌های متنوعی‌تر تولید شوند.

نکات حین خرید

با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید : قیمت کتابخانه شما بستگی به اندازه، جنس و سازنده آن دارد. یک کتابخانه‌ چوبی چندین میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که می‌توان کتابخانه‌ سه طبقه‌ای ساخته شده از MDF را تنها چند صدهزار تومان خرید. برای انتخاب بهترین کتابخانه برای فضای خود، ابتدا تعیین کنید چگونه قرار است از آن استفاده کنید. از این طریق، کشف کنیم اینکه چه اندازه، جنس و سبکی در نهایت بهترین گزینه برای شماست، راحت‌تر خواهد بود. در نهایت موارد زیر را در نیز نظر بگیرید تا کتابخانه‌ای بخرید که مشخصا مال خانه شما و مناسب با نیازها و روحیاتتان باشد:

فضای شما

توجه داشته باشید فضایی که قرار است کتابخانه خود را قرار دهید، می‌تواند به شما در انتخاب گزینه‌های موجود کمک کند. طول، عرض و ارتفاع فضا را اندازه‌گیری کنید و هنگام خرید، اندازه‌ها را به عنوان راهنما همراه ببرید.

چگونه از آن استفاده می‌کنید

قبل از خرید، به وضوح بدانید که قرار است چه استفاده‌ای از کتابخانه خود داشته باشید. اگر شما یک کتابخوان قهار هستید، به کتابخانه‌ای نیاز دارید که بتواند وزن نسبتا سنگینی را تحمل کند. از سوی دیگر، کتابخانه‌ای که بیشتر به عنوان یک ویترین عمل می‌کند، می‌تواند تزئینی‌تر و سبک‌تر باشد.

بودجه

با دانستن این نکات کتابخانه‌ بهتری بخرید : از آنجا که یک کتابخانه وسیله‌ای است که برای سال‌های زیادی از آن استفاده می‌کنید، آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید و از اقلام با کیفیت بالا که از پس هزینه‌های آن برمی‌آیید، استفاده کنید. اگر دوست دارید قفسه‌های زیادی داشته باشید اما از پس هزینه‌های آن برنمی‌آیید، می‌توانید هربار قفسه‌هایی کوچک‌تر تهیه کنید و آن‌ها را کنار هم قرار دهید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد