مراحل ثبت شرکت و تغییرات آن چگونه است؟

0

مراحل ثبت شرکت و تغییرات آن چگونه است؟ ثبت شرکت عملی است که منجر به یک شراکت قانونمند و پرسود بین اعضا خواهد شد. شرکت های تجاری انواع مختلفی دارند که هریک از آن ها قواعد خاص خود را دارد ولی مراحل ثبتی همه تا حدودی به یکدیگر شباهت دارد.

مراحل ثبت شرکت و تغییرات آن چگونه است؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : پس از ثبت و در طول حیات یک شرکت، این امکان وجود دارد که تغییرات مختلفی در ساختار اصلی آن پدید بیاید. جهت انعطاف هر چه بیشتر قوانین تجارت، ثبت تغییرات شرکت نیز امکان پذیر است. بنابراین نیازی نیست که نگران مسائلی همچون خروج اعضا یا دیگر مسائلی که رخ می دهند باشید. تنها کافی است که با اطلاع از مراحل ثبت شرکت و تغییرات دست به اقدام بزنید.

همه چیز در مورد مراحل ثبت شرکت و تغییرات مربوطه

حتی اگر شرکای شما، دوستان و همراهان همیشگی تان باشند، کافی نیست. با استفاده از ثبت شرکت، علاوه بر وضع قانون جهت تقسیم سود و زیان که همه اعضا باید به آن پایبند باشند کلیه فعالیت های اقتصادی دارای اعتبار خواهد شد و شرکت ها و ارگان های خصوصی و دولتی به ارتباط با شما ترغیب خواهند شد. همین امر موجب رونق هرچه بیشتر کسب و کار شما می شود.

هیچ کس از آینده باخبر نیست. حتی پس از بررسی  و گفتگوی فراوان نیز امکان دارد پس از ثبت شرکت، نیاز باشد تغییراتی در اساسنامه ایجاد کنید و یا اینکه بسته به منافع جدید شرکت، تصمیمات جدیدی اتخاذ کنید. در این صورت، تصمیمات جدید در مجمع عمومی عادی یا فوق العاده بررسی می شوند و در صورت تایید تغییرات جدید شرکت نیز باید ثبت و در روزنامه رسمی چاپ شود. در ادامه در تیترهای مجزایی به تشریح مراحل ثبت شرکت و تغییرات آن می پردازیم.

مراحل ثبت شرکت

پیش از ثبت شرکت باید نوع شرکت تجاری مشخص شود. طبق قانون شرکت های تجاری هفت مورد هستند. انواع سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و تعاونی. انواع شرکت ها در حداقل تعداد اعضا، حداقل میزان سرمایه، اعضای هیات مدیره و غیره با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما در تمامی شرکت ها باید پیش از اقدام جهت ثبت، مشخصاتی همچون تعداد اعضا و جایگاه هرکدام از آن ها و موارد مهم و اساسی شرکت، کاملا واضح و مشخص باشد.

مدارک

فراهم کردن مدارک، یکی از مراحل اصلی در ثبت شرکت محسوب می شود. این مدارک به شرح زیر هستند.

اظهارنامه، اساسنامه، صورتجلسه هیات مدیره به همراه امضا کلیه اعضا هر کدام در دو نسخه (در مورد شرکت های تضامنی و با مسئولیت محدود ارائه شرکتنامه نیز الزامی است).

فتوکپی برابراصل شده از کلیه مدارک شناسایی تمامی اعضا، سهامداران و صاحبین امضا و بازرسان در صورت وجود.

در خصوص شرکت های سهامی با توجه به قوانین، دست کم ۳۰ درصد از سرمایه شرکت باید در حسابی به نام شرکت در حال تاسیس واریز و گواهی آن ارائه شود. تمامی سرمایه غیرنقدی نیز باید زیر نظر کارشناس دادگستری تقویم و ارائه شود.

  • ارائه گواهی عدم اعتیاد و عدم سوپیشینه کیفری تمامی اعضا؛
  • اقرارنامه تمامی اعضا مبنی بر عدم فعالیت در دستگاه های دولتی؛
  • در صورت وجود اعضای خارجی در شرکت، ارائه کپی برابراصل شده پاسپورت و ترجمه آن؛
  • ارائه مجوزات مورد نیاز در رابطه با موضوع شرکت.

ثبت نام اینترنتی

زمانی که مدارک آماده شد  متقاضی باید به نشانی مراجعه کند و تمامی اطلاعات خواسته شده در این سامانه ثبت شود. تمامی مدارک مورد نیاز نیز لازم است که بارگذاری شود. یکی از مواردی که در این خصوص بسیار حائز اهمیت به شمار می رود، سمت اعضای سازمان است.

پنج نام به انتخاب خود متقاضی به ترتیب اولویت در سایت وارد می شود که از این میان یک مورد در نهایت تایید خواهد شد. این نام ها باید چندین ویژگی را دارا باشند. اول اینکه به ثبت نرسیده باشند و دیگر اینکه معنا و مفهوم مناسبی داشته باشند. آدرس تمامی اعضا، و مرکز اصلی شرکت به همراه مشخصاتی همچون کدپستی و تلفن ثابت یکی دیگر از گزینه های ضروری در ثبت نام اینترنتی به شمار می رود.

ارسال مدارک به صورت فیزیکی

این مرحله باید بلافاصله پس از دریافت تاییدیه اینترنتی انجام شود. تمامی مدارک به همراه امضا باید از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها در استان مورد تقاضا ارسال شوند. پس از اینکه درخواست ثبت شرکت مورد تایید قرار گرفت و نقص و رد پرونده اتفاق نیفتاد، پرونده وارد مرحله بعدی می شود.

درج آگهی در روزنامه رسمی  

آخرین مرحله ثبت شرکت درج آگهی در روزنامه های رسمی به شمار می رود. حداکثر یک ماه پس از ثبت باید آگهی متشکل از خلاصه شرکتنامه و منضمات آن در روزنامه آگهی شود.

ثبت تغییرات شرکت

به موجب قانون مراحل ثبت شرکت و تغییرات آن در مواردی همچون تغییر اساسنامه، تمدید مدت شرکت، انحلال حتی به واسطه پایان مدت، تغییر نام و هرگونه تغییر در مدیر یا مدیران شرکت انجام می شود.

ثبت تغییرات شرکت در صورت صحت باید طی یک صورتجلسه انجام شود. این صورتجلسه پس از امضا کلیه سهامداران، همچون آگهی ثبت باید در روزنامه رسمی آگهی شود.

نحوه اعمال تغییرات

اعمال تغییرات به سه روش مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و هیات مدیره انجام می شود.

مدارک

جهت ثبت شرکت و تغییرات مدارک زیر مورد نیاز است.

  • ارائه فتوکپی برابراصل شده از تمامی مدارک شناسایی اعضای جدید؛
  • تمامی مدارک شناسایی اعضایی که قصد خروج از شرکت را دارند؛
  • فتوکپی از اساسنامه شرکت؛
  • لیستی از شرکا به همراه میزان سهام هریک؛
  • ارائه فتوکپی از آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود.

لازم به ذکر است که حضور کلیه شرکا و مدیر شرکت در صورت نیاز به انحلال شرکت، ضروری خواهدبود.

مراحل

  • تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت، به همراه امضا کلیه شرکا؛
  • مراجعه به نشانی و بارگذاری و ثبت کلیه مدارک و پرکردن اطلاعات به شکل کامل در این سامانه؛
  • ارسال مدارک به صورت فیزیکی به اداره ثبت شرکت ها واقع در استان مورد تقاضا؛
  • پرداخت هزینه های مربوط به ثبت تغییرات ضمن مراجعه حضوری به اداره ثبت؛
  • صدور آگهی و چاپ آن در روزنامه رسمی کشور.

سخن پایانی

درست است که در هنگام ثبت شرکت باید به تمامی جوانب مربوط به آن توجه کنید و ضمن رعایت این امر، اقدام جهت ارسال مدارک و تکمیل فرم های مورد نیاز کنید اما این امکان نیز وجود دارد که در آینده نیاز به اخذ تصمیمات جدیدی در شرکت باشد.

به همین جهت در مواقعی که نیاز است در مفادی از اساسنامه و مشخصات کلی شرکت، تغییری ایجاد کنید، حتما باید براساس قوانین جهت آن صورتجلسه ای تنظیم کنید و آن را طبق روال گفته شده به ثبت برسانید. در این نوشته در قالب مراحل ثبت شرکت و تغییرات آن تلاش کردیم تمامی مراحل این موارد را به اطلاع متقاضیان برسانیم. در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر به سایت ثبت فردا مراجعه کنید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد