چسب صنعتی چیست

0
چسب صنعتی چیست : چسب ماده‌ای است که جهت اتصال سطوح مختلف به یکدیگر به کار می‌رود. این اتصال ممکن است از طریق اتصالات فیزیکی و با نیروهای بین سطحی رخ دهد و یا اتصالات شیمیایی مثل پیوندهای واندروالسی عامل ایجاد آن باشند. به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : چسب‌های صنعتی یکی از پرکاربردترین ترکیبات موجود در صنایع گوناگون هستند و کمتر کسی است که تا کنون اسم چسب صنعتی را نشنیده باشد. اما تنوع این محصولات و تفاوت کاربرد آن ها ممکن است که انتخاب را کمی مشکل کند.

چسب صنعتی چیست

اگر شما نیز اخیرا برای کارهای ساختمانی یا تعمیرات یا مواردی این چنینی به خرید چسب نیاز پیدا کرده باشید؛ احتمالا با طیف گسترده‌ای از چسب‌ها روبه رو شده‌اید. این مسئله بی شک شما را دچار سردرگمی کرده است که برای کاربرد مد نظر شما واقعا کدام یک از این موارد، بهترین انتخاب هستند. در این مقاله سعی می‌کنیم که شما را با چسب صنعتی و کاربردهای آن تا حدودی آشنا کنیم که هنگام انتخاب محصول دچار مشکل نشوید. چسب‌ها اولین بار حدود ۳۳۰۰ سال قبل در حکاکی‌های مصر باستان مورد استفاده قرار گرفتند. در مصر باستان و قرون وسطی موادی مثل قیر، شیره درختان، موم زنبور عسل و سایر مواد طبیعی به عنوان چسب کاربرد داشتند. قرن بیستم شروع پیشرفت در صنعت چسب بود. در این دوران چسب‌های طبیعی بهبود یافتند و تولید چسب‌های سنتزی گسترش پیدا کرد. چسب‌ها از اجزای اصلی در بسیاری از صنایع هستند و کاربرد آن از تولید کفش، کارتن، مبلمان تا صنایع بزرگ‌تر همچون صنعت اتومبیل سازی و ساخت هواپیما را در برمی‌گیرد. صنعت هوا و فضا اولین بخشی بود که استفاده از چسب‌ها را در هواپیماسازی ارتقا داد و در نتیجه رشد صنعت هوا و فضا و هواپیما سازی تکنولوژی تولید چسب تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفت. در حقیقت نیاز صنعت به قدرت ساختاری زیاد و مقاومت در مقابل فرسودگی، تولید چسب‌هایی با کارایی بالا و کاربردهای مختلف خانگی و صنعتی را گسترش داد.

کاربردهای صنعتی چسب

چسب صنعتی چیست : هر یک از چسب‌های صنعتی برای کاربردهای خاصی طراحی می‌شوند. ضمن اینکه علاوه بر نقش این مواد در چسباندن از آن ها برای اهداف دیگری نیز بهره می‌گیرند. به عنوان مثال از درزگیرها برای درزگیری مناطق مختلف، برای جلوگیری از اکسیداسیون و خوردگی یا آب‌بندی استفاده می‌شود. استفاده به عنوان عایق گرمایی و الکتریکی و پرکننده از کاربردهای دیگر این مواد است. چسب‌ها و درزگیرها عمدتا برای پیوند بسترهای مختلف از جمله فلزات، پلاستیک (ترموست و ترموپلاستیک)، کامپوزیت‌ها، فوم‌ها، الاستومر، محصولات چوبی، شیشه، سرامیک و ساختارهای ساندویچی و لانه زنبوری استفاده می‌شوند. اما در ادامه به برخی از اصلی‌ترین کاربردهای چسب صنعتی می‌پردازیم.

موارد اصلی کاربرد چسب‌ صنعتی

ساخت و ساز برای نصب کفپوش‌ها و دیوار پوش‌ها، نصب کاشی و سرامیک، نصب پنل‌های کف و دیواری، کابینت سازی، چسب موکت، ساخت تیرهای ساختمانی از پیش ساخته شده و بسیاری دیگر موارد دیگر که این چسب در آن ها کاربرد دارد.

موارد مصرفی

از این چسب در مواردی همچون لوازم مد و سرگرمی، لوازم تزئینی، نوشت افزار و لوازم مدرسه استفاده می شود.

بسته بندی

صنعت کارتن سازی، بسته بندی‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید محصولات یک بار مصرف کیسه، لیبل‌ها و غیره، تولید سیگار و فیلتر آن از جمله دیگر کاربردهای این چسب هستند.

حمل و نقل

صنعت خودروسازی، اتصال قطعات کامیون و اتوبوس، صنایع هوایی و فضایی از مصارف حمل و نقلی هستند که در آن ها این نوع چسب کاربرد فراوانی دارد.

اتصالات سخت

اتصالات ضد لرزش، تولید مبلمان و کابینت و تولید درب، تولید وسایل الکتریکی مانند تلویزیون و رادیو که چسب صنعتی در آن ها کاربرد دارد.

اتصالات غیر سخت

تولید کفش، تجهیزات ورزشی، صحافی کتب، فیلتر هوا و روغن و بسیاری موارد دیگر که از این چسب در آن ها استفاده می شود. علاوه بر تمامی موارد فوق، از چسب‌ صنعتی در امور پزشکی و دندانپزشکی نیز به وفور استفاده می‌شود.

ساختار چسب‌ صنعتی

ماده اولیه سازنده چسب‌ها مواد پلیمری هستند. چسب‌های طبیعی از پلیمرهای گیاهی همچون نشاسته، دکسترین، کازئین و غیره تهیه می‌شدند که امروزه کاربرد چندانی ندارند. اما پلیمرهای مصنوعی مانند اپوکسی، پلی اورتان، رزین‌های آمینی، فنولی و سیلیکونی، نئوپرن، پلی سولفیدها، پلی وینیل استات، پلی اکریلیت‌ها و غیره به طور گسترده‌ای در صنعت تولید چسب مصرف می‌شوند. پلیمرها با ایجاد پیوندهای کووالانسی قوی به یکدیگر متصل شده و سبب ایجاد خاصیت چسبندگی چسب‌ها می‌شوند. از دیگر ترکیباتی که در ساختار چسب‌ها و در کنار مواد پلیمری استفاده می‌شود؛ حلال‌ها هستند که باعث ایجاد گرانروی در چسب‌ها می‌شود. موارد دیگر شامل ترکیبات پایدارکننده، مواد پرکننده، مواد ضد کف، ترکیبات تغلیظ کنده و مواد نرم کننده است که هر یک عملکرد متفاوتی را به محصول می‌دهد.

انواع چسب صنعتی

چسب صنعتی چیست : به طور کلی انواع گوناگونی از این چسب‌ها در دسترس است و طبقه بندی آن ها به روش های مختلفی انجام می‌شود. طبقه بندی چسب‌ها بر اساس ترکیب شیمیایی همچون چسب‌های سیلیکونی، چسب‌های اپوکسی و چسب‌های پلی اورتان است. دسته بندی این محصول از نظر نوع مصرف چسب انواع چسب آهن، چسب چوب، کاغذ، شیشه، سنگ و غیره را شامل می شود. همچنین از جهت نوع چسبندگی به انواع مختلفی همچون چسب‌های حرارتی، چسب‌های حساس به فشار و چسب‌های سفت شونده با اشعه تقسیم می شوند. از دیگر تقسیم بندی های این محصول بر اساس روش‌های سخت شدن چسب است که انواع مختلفی از نظر سخت شدن با انجام واکنش‌های شیمیایی، سخت شدن بعد از خروج حلال و سایر موارد دارد. این طبقه‌بندی‌ها به مصرف کننده نیز کمک بسیاری می‌کند که با وجود نام‌های فراوان و گسترده‌ای که ممکن است در بازار با آن ها روبه رو شود؛ آگاهانه‌تر تصمیم بگیرد.

نتیجه‌ گیری

از آنجایی که بسیاری از افراد با اهمیت چسب‌ صنعتی آشنا نیستند؛ در این مقاله با بررسی تاریخچه چسب‌ها و شناخت انواع آن ها و همچنین نوع کاربردهای گسترده آن ها متوجه شدید که بدون وجود چسب‌ صنعتی بسیاری از صنایع با مشکلات غیر قابل باوری روبه رو خواهند شد. استفاده از چسب‌ صنعتی در صنایع بزرگ و مصارف کوچک خانگی این محصولات را به یکی از پرمصرف‌ترین مواد مصرفی صنعتی تبدیل کرده است. در نهایت نیز جهت خرید چسب متناسب با صنعت مورد نظر، مشاوره قبل از خرید بهترین راهکار است. شما با انتخاب سایت خوگرپلاس علاوه بر اینکه مشاوره گسترده‌ای دریافت خواهید کرد؛ امکان خرید اینترنتی چسب و خرید اقساطی چسب‌های متنوع را خواهید داشت. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد