خصوصیات چسب استاندارد

0
خصوصیات چسب استاندارد : با استفاده از چسب دو سطح مورد نظر به یکدیگر متصل می شوند. ۶۰۰۰ سال قبل اولین چسب ها به شکل قیر بوده اند. رومیان باستان از قیر و موم زنبور عسل برای تولید چسب استفاده می کردند.

خصوصیات چسب استاندارد

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در زمان چنگیز خان مغول برای ساخت اسلحه مورد از این محصول استفاده شد. اما بعدها در جنگ جهانی دوم صنعت تولید چسب توسعه یافت. در ادامه به بیان خصوصیات چسب استاندارد، کاربرد چسب که بر اساس خصوصیات آن مطرح می شود و خرید اینترنتی چسب از سایت خوگر پلاس می پردازیم.

چسبندگی چسب استاندارد

مواد اصلی تشکیل دهنده چسب ها پلیمرها هستند. به پلیمرهایی که در چسب ها خاصیت چسبندگی ایجاد می کنند؛ پلیمر افزایشی یا تراکمی گفته می شود. این چسبندگی یکی از مهم ترین خصوصیات چسب استاندارد  به شمار می رود که پیوند قوی کوالانسی را ایجاد می کنند. پلیمرها در دمای بالا جاری می شوند و منجر به حل شدن در حلال مناسب خواهند شد. این نوع خصوصیت در مورد چسب های حرارتی است. امروزه بیشتر چسب های ساختمانی شبکه عمده ای هستند که در دمای بالا ذوب نمی شوند و احتمال دارد که در حلال حل نشوند؛ بلکه تورم پیدا می کنند. اما در چسب های استاندارد باید از پلیمرهایی استفاده شود که در مقابل اشعه UV پایدار باشند و با اکسیژن هوا واکنش ندهد. عوامل موثر در قدرت چسبندگی چسب استاندارد شامل دما، محیط، غلظت آب و نوع چسب است. معرف های جفت کننده و پیوند دهنده سیلانی نیز در قدرت چسبندگی چسب ها اثر دارد. به گونه ای که پیوند محکمی بین مولکول های سطح مورد نظر با شبکه های پلیمری ایجاد می کند که نشان دهنده قدرت چسبندگی در چسب ها است. این مولکول های جفت کننده و پیوند دهنده از گروه های عامل معدنی و آلی تشکیل می شوند.

رنگ چسب استاندارد

در چسب ها مواد نرم کننده و منعطف کننده ای به کار برده شده است که باعث ایجاد انعطاف و نرمی زیاد چسب ها می شود. همچنین روشنی و شفافی رنگ چسب را به همراه دارد. این مورد یکی از خصوصیات چسب استاندارد است. بنابراین یکی از راه های تشخیص یک چسب استاندارد، توجه به رنگ آن است. اکثر چسب های باکیفیت رنگ روشنی دارند.

غلظت بالای چسب

در ابتدا باید به غلظت چسب ها توجه داشت. چسب ها باید از غلظت بالایی برخوردار باشند که با افزایش تغییرات دما (T۲  T۱) تغییری در آن ها ایجاد نشود. به این منظور که چسب ها حالت اولیه خود را از دست ندهند و همچنان غلیظ باشند. البته اینکه چسب به اندازه بسیار کمی جاری شود؛ نیز اهمیت دارد. اما در صورتی که بسیار روان و جاری شوند؛ قدرت چسبندگی که از مهم ترین خصوصیات چسب استاندارد است را کاهش می دهند.

مواد پرکننده معدنی چسب

یکی دیگر از خصوصیات چسب استاندارد که توسط مواد پر کننده معدنی ایجاد می شود؛ کاهش انقباض در سختی چسب ها و روان شدن چسب است. از این خصوصیت در جهت بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی چسب ها استفاده می شود. این عوامل منجر می شوند که چسب از حالت و شکل اولیه خود منحرف شده و باعث خوردگی و از بین رفتن رنگ طی زمان طولانی می شود. به همین دلیل است که در چسب ها مقدار کمی از مواد پرکننده معدنی دیده می شود که فقط کمی خاصیت روانی به چسب ببخشند.

عمر چسب استاندارد

چسب ها بر اساس میزان عمر به دو دسته عمرکوتاه و بلند تقسیم می شوند. یکی از خصوصیات چسب استاندارد طول عمر بالا است. چسب استاندارد با طول عمر بالا در صنعت سنگ بمنظور اتصال دو تکه سنگ به یکدیگر کاربرد دارد یا حتی در لنت اتومبیل و برای چسباندن پاشنه کفش نیز از چسب هایی با عمر بالا استفاده می شود.

چسب استاندارد از نظر هزینه

یک معیار دیگر که پیش از تهیه چسب استاندارد هزینه آن است. صرفا اگر چسبی ارزان بود؛ به معنای نداشتن امکانات لازم یا بی کیفیتی آن نیست. باید به این موضوع توجه داشته باشید که راندمان یا بازده پوشش دهی چسب روی سطوح یا سهولت استفاده از آن به چه شکل است. لازم به ذکر است که اکثر چسب های گران قیمت در یک کمپانی تولید شده اند که سالیان سال در این عرصه به تولیدات با کیفیت می پردازد و خصوصیات چسب استاندارد را رعایت می کنند. اکثر این چسب های گران قیمت، عمل چسبندگی را با سرعت بالا و طول عمر زیاد انجام می دهند. اما به طور کلی چسبی استاندارد است که در برابر کیفیت مناسب قیمت بالایی نداشته باشد.

آزمایشاتی که چسب استاندارد گذرانده است

این آزمایشات زیر نظر استانداردهای مؤسسه ASTM انجام می شود. آزمایشات که برای اطمینان از استاندارد بودن چسب انجام می شود. برخی از آزمایشات را تولیدکنندگان انجام می دهند و بعضی دیگر را باید علاوه بر تولیدکنندگان، تهیه کنندگان عمده چسب نیز انجام دهند. این آزمایشات به سه دسته زیر تقسیم می شوند:: آزمایش اثرات محیطی بر چسب این آزمایش را در محیط هایی همچون محیط آبی که رطوبت بالایی دارند؛ انجام می شوند. به طوری که باید میزان رطوبت و درجه حرارت جهت ذوب و تخریب در برابر اشعه و لیزر نوری بررسی شود. آزمایشات خواص عمومی خواص عمومی مانند گرانروی، دانسیته (چگالی)، مدت زمان نگهداری چسب در انبارها و غیره است. این آزمایشات را نه تنها تولیدکنندگان، بلکه خریداران عمده چسب پیش از استفاده باید انجام دهند. الزام انجام این آزمایشات توسط خریداران عمده این است که تهیه کنندگان چسب قادر به آزمایش تمام خواص عمومی چسب نیستند. آزمایشات خواص فیزیکی مکانیکی خواص مکانیکی به معنای اندازه گیری میزان کشش سطحی یا میزان ربایش سطحی، استحکام و قدرت چسب در پرش و یا میزان خزش چسب است. این آزمایش تنها باید توسط تولیدکنندگان انجام شود. زیرا این آزمایش طی فرآیندهای طولانی و سختی قابل انجام است و برای تهیه کنندگان انجام این آزماش سخت تر خواهد بود.

در نهایت

یکی از مهم ترین اختراعات بشر چسب است. امروزه از چسب ها در صنایع مختلفی که با توجه به نیاز بشریت به وجود آمده اند؛ به صورت گسترده ای استفاده می شود. تنها کاربرد چسب اتصال دو سطح است که با در نظر گرفتن جنس آن سطوح از چسب های متفاوتی استفاده می شود. در این رابطه باید بدانید که سایت خوگرپلاس یکی از معتبرترین سایت های ارائه دهنده چسب های استاندارد است که امکان خرید اینترنتی چسب و خرید اقساطی چسب را فراهم می کند. به همین دلیل جهت خرید اقساطی چسب استاندارد کافی است که باید کلیک ساده سفارش خود را در این سایت ثبت کنید. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد