انواع چسب چوب و کاربردهای آن

0
انواع چسب چوب و کاربردهای آن : انتخاب انواع چسب چوب و کاربرد چسب چوب در نجاری بسیار مهم است. اگر شما می خواهید یک سازه چوبی بسازید؛ ابتدا باید با تکنیک های چسباندن آن آشنا باشید. این چسب چوب است که کار شما را محکم می کند. در واقع به دلیل استحکام زیاد از آن در صنایع چوبی استفاده می کنند.

انواع چسب چوب و کاربردهای آن

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در این رابطه باید بدانید که چسب چوب های مختلفی وجود دارند که هر یک برای کاری مناسب هستند. به همین جهت باید بدانید کدام یک را انتخاب کنید و چگونه با آن کار کنید. البته با توجه به جنس چوب باید نوع چسب چوب را انتخاب کنید. به همین دلیل در این مقاله ۵ نوع چسب چوب را معرفی می کنیم که با کاربرد چسب چوب و نحوه انتخاب آن ها آشنا شوید. با ما همراه باشید تا در رابطه با انواع چسب چوب اطلاعات بیشتری کسب کنید. چسب پلی وینیل استات (PVA) یکی از رایج ترین انواع چسب چوب است و در اکثر منازل از آن استفاده می شود. PVA ماده ای بی رنگ و بی بو است که در چسب ها به کار می رود. این چسب ها از نظر قیمت ارزان هستند و به راحتی پیدا می شوند. کاربرد این چسب چوب به گونه ای است که باید چسب اضافی روی کار را تمیز کنید؛ زیرا که بقایای آن در آخر کار معلوم می شود و اگر پاک نشود؛ کار شما را خراب خواهد کرد. بنابراین قبل از چسباندن دو تکه چوب، یک لایه از چسب را به یک سمت بمالید و شکاف را با چسب پوشش دهید. سپس هر دو قسمت را بهم بچسبانید و محکم بگیرید که بچسبند. در نهایت با استفاده از یک پارچه چسب های اضافی را پاک کنید.

چسب اپوکسی

این چسب نیز یکی از انواع چسب چوب است و از ترکیب هاردنرها و رزین اپوکسی تشکیل می شود. دو ماده مایعی که وقتی با هم مخلوط می شوند؛ یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و باعث می شود که مخلوط سفت شود. این نوع چسب دارای استحکام و مقاومت بسیار زیادی است و معمولادر امور ساختمانی از آن استفاده می کنند. البته باید بدانید که به آن چسب قایق نیز می گویند. ضمن اینکه در مقابل مواد شیمیایی مانند اسیدها و روغن ها مقاومت زیادی دارد. مزیت استفاده از اپوکسی، خاصیت ضدآب آن است و همچنین شکاف در اتصالات ناقص را کاملا پر می کند که در در رابطه با انواع دیگر چسب این موضوع صدق نمی کند. همچنین از این چسب بهتر است که در محیطی که تهویه مناسب دارد؛ از آن استفاده کنید. قیمت این چسب چوب با این خاصیت فوق العاده بسیار مناسب است و خرید اینترنتی این چسب چوب نیز پیشنهاد می شود.

چسب پلی اورتان

این چسب از انواع چسب چوب است که با رطوبت فعال می شود و زمانی که فعال و خشک شد؛ متورم می شود. ضمن اینکه خیلی سریع خشک می شود و سفت و ضد آب است. البته کار با چسب پلی اورتان خشک خیلی سخت و مشکل ساز خواهد بود. چسب چوب پلی اورتان در بسیاری از پروژه های مختلف کاربرد دارد. زیرا از آن نه تنها در فضای داخل، بلکه فضای بیرون استفاده می کنند. پیش از استفاده از چسب پلی اورتان، تکه چوب را با یک پارچه مرطوب خیس کنید. پس از استفاده این چسب چوب، خیلی سریع قطعات را محکم کنید و اجازه دهید که ۲۴ ساعت به طور کامل خشک شود. همچنین که از انواع مواد معدنی جهت تمیزی هر نوع چسب پلی اورتان می توان استفاده کرد.

چسب مخفی

جالب است بدانید که این نوع از طریق مخفی شدن حیوانات برگرفته شده است. ابتدا چسب گرم مخفی با گرم کردن گرانول چسب مخفی در گلدان با آب ساخته می شود. این نوع چسب با حرارت مایع شده و زمانی که سرد شد؛ به جامد تبدیل می شود و با برس قابل استفاده است. نوع دیگر چسب مخفی مایع در بطری نیز وجود دارد و مانند چسب PVA از آن استفاده می شود. اما با این مزیت که اگر بر سطح کار باقی بماند؛ مشخص نمی شود. پیشنهاد می کنیم که کمی خاک اره را با چسب مخلوط کنید؛ با این کار چسب شما هم رنگ چوب خواهد شد. نکته قابل توجه دیگر اینکه بعضی از این چسب چوب ها عملکرد آن ها طولانی است و امکان دارد که تا ۵ دقیقه نیز جهت چسبیدن به زمان احتیاج داشته باشند. به هر حال هر اندازه چسب بیشتر بماند؛ قطعات محکم تر به یکدیگر می چسبند.

چسب سینواکریلات

بین انواع چسب چوب، کاربرد چسب سینواکریلات یا چسب CA، برای سطوح سخت است؛ اما در نجاری و در منازل به دلیل اینکه قطعات را خیلی سریع قطعات را می چسباند؛ از آن استفاده می شود. استفاده از یک اسپری فعال کننده نیز موجب افزایش سرعت در روند عملکرد چسب می شود. این نوع تقریبا شبیه چسب ۱۲۳ است. این نوع چسب چوب قطعات را خیلی سخت به یکدیگر می چسباند و فقط با شکستن آن ها جدا می شوند. معمولا در سازه های چوبی جهت چسباندن دو قطعه از این نوع استفاده می شود. به عنوان مثال جهت اتصال دو قطعه خمیده به عنوان نگهدارنده از آن استفاده کنید. از چسب CA جهت چسباندن بلوک های چسب استفاده می کنند و پس از اینکه قطعات به یکدیگر چسبید؛ فقط با چکش ضربه بزنید که بلافاصله چسب  جدا شود. البته باید بدانید که آستون حلال این چسب است.

کدام یک از انواع چسب چوب را باید انتخاب کرد؟

انواع چسب چوب و کاربردهای آن : در این مقاله انواع چسب چوب معرفی شد که برای همه کارها، مخصوصا جهت ساخت مبلمان مناسب هستند. باید توجه کنید که کدام چسب برای کار شما مناسب است. چسبی که ضدآب باشد؛ چسبی که زود بچسبد یا جهت پر کردن شکاف می خواهید از چسب استفاده کنید. بنابراین همیشه پیش از مصرف، ضمن تعیین کاربری خود، محتویات داخل قوطی چسب را خوب تکان دهید. با خرید اینترنتی چسب چوب، نوع مورد نظر را به راحتی پیدا کرده و سفارش دهید.

کلام آخر

پیشنهاد سایت خوگرپلاس انتخاب چسب PVA است که در همه منازل یافت می شود و اگر به چسب چوب ضدآب احتیاج داشتید؛ برای ۵ دقیقه از چسب اپوکسی استفاده کنید. همیشه چسب های اضافی را با یک پارچه نمناک پاک کنید. فراموش نکنید که از چسب چوب نمی توان جهت چسباندن چوب با فلز استفاده کرد. البته امکان خرید اقساطی چسب چوب و خرید اینترنتی چسب چوب نیز وجود دارد. پس با توجه به پروژه خود و زمانی که می خواهید صرف آن کنید؛ چسب چوب مناسب را از بین این چسب ها انتخاب کنید. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد