چسب پرس ممبران

0
چسب پرس ممبران نمونه ای دیگر از چسب هایی است که برای روکش کردن سطح ام دی اف ساخته شده است. این نوع از چسب ها با ویژگی های کاربردی بسیاری که دارند، توانسته اند در صنعت چوب و محصولات چوبی جایگاه خوبی را به دست آورند.

انواع چسب پرس

انواع تک جزئی و دو جزئی این نوع چسب ها در بازار موجود است. با توجه به ویژگی های مخصوص هر کدام، نحوه استفاده از آنها با یکدیگر متفاوت است. با توجه به ویژگی ها چسب ممبران تک جزئی بهترین نوع از چسب های ممبران است.

چسب پرس ممبران

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : زیرا در ترکیبات این نوع از چسب ها ماده حلال یا هاردنر در زمان تولید به چسب اضافه می شود. به همین دلیل در زمان استفاده از آنها دیگر نیازی به اضافه کردن حلال دیگری نیست. این امر سبب می شود تا مقاومت حرارتی چسب بسیار بالاتر رود. در این صورت ام دی اف مورد نظر در برابر دما و حرارت بالا می تواند مقاومت خوبی داشته باشد. با توجه به اینکه چسب پرس ممبران بر پایه حلال آب ساخته می شود، به راحتی با مولکول های اکسیژن و نیتروژن واکنش نشان می دهد. این امر سبب می شود تا چسب در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی از خود نشان دهد. در نتیجه مقاومت بالای ام دی اف در برابر آب از به این سبب است. یکی دیگر از ویژگی های مهمی که در چسب ممبران تک جزئی وجود دارد، چسبندگی و ویسکوزیته بالای این نوع از چسب ممبران است. ویسکوزیته ۲۵۰۰ مگاپاسکال در ثانیه در این نوع از چسب ها نشان می دهد که چسبندگی آنها بسیار بالا است. به همین دلیل با مقدار کمی از این چسب می توان روکش را روی سطح ام دی اف چسباند. چسب های دو جزئی نمونه ای دیگر از چسب های تولید شده برای روکش ام دی اف هستند. این نوع از چسب همانطور که از اسم آن پیداست دارای دو جزء است. جز اول چسبی است که تولید می شود و جز دوم ماده ای به نام ایزوسیانول است که در حین عملیات روکش کردن با جزء اول چسب مورد نظر مخلوط می شود. وجود جزء سبب می شود تا مقاومت حرارتی چسب ممبران بالا رود. پس از این مرحله چسب برای روکش کردن ام دی اف آماده می شود. با این حال چسب های دو جزئی به دلیل مخلوط شدن با جز دوم، نمی توانند مانند چسب های تک جزئی باشند. زیرا مزیت هایی که چسب پرس ممبران تک جزئی برای افراد دارد خیلی بیشتر از چسب های دو جزئی است. در ادامه این مقاله شما را با مزیت های چسب ممبران تک جزئی بیشتر آشنا می کنیم.

چسب ممبران تک جزئی و هزینه های کمتر

از جمله مزیت هایی که چسب ممبران تک جزئی دارد، قیمت مناسب تر آن است که نسبت به سایر انواع این  چسب دارند. مراحل کاربرد از این نوع چسب به گونه ای است که در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. زیرا با پایین بودن دمای فعال سازی در این نوع از چسب ها، دیگر نیازی به صرف انرژی گرمایی بالایی نیست. همچنین مقدار چسبی که در روکش کردن ام دی اف استفاده می شود نیز بدین وسیله کاهش پیدا می کند. هزینه های کمتر در مقابل کیفیت بالا سبب شده است تا این نوع از چسب ها بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل میزان تولید آنها نسبت به چسب پرس ممبران دو جزئی بسیار بیشتر است.

بالا بودن ویژگی های کاربردی چسبهای تک جزئی

ویژگی هایی نظیر ضد رطوبت بودن، بالا بودن مقاومت چسب مورد نظر در برابر رطوبت و عوامل جوی و بسیاری از شرایط دیگر سبب می شود تا از این چسب ها در روکش کردن ام دی اف به وفور استفاده شود. این چسب ها در شرایط دمایی تا ۱۳۰ درجه سانتیگراد هم می توانند از خود مقاومت نشان دهند. همچنین دمای پایین فعال سازی آنها (۵۵ درجه سانتی گراد) نشان می دهد که این چسب ها نیاز به حرارت بالایی برای کاربرد و فعالسازی ندارند. با توجه به اینکه روکش های ام دی اف بعد از چسب کاری در دستگاه پرس وکیوم قرار می گیرند، در این عملیات به فشار و خلا به طور همزمان نیاز است. بدون این دو مورد امکان پرس کردن روکش های ام دی اف وجود ندارد. برای این منظور نیاز است تا فشاری برابر با ۴ تا ۶ بار ایجاد شود. فشار از بالا و ایجاد خلا بین ام دی اف و روکش سبب می شود تا پرس انجام شود. این امر در چسب های تک جزئی به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام می شود. زیرا به هیچ ماده دیگری برای اختلاط با چسب نیاز نیست.

مراحل آماده سازی کمتر از چسب دو جزئی ممبران

برای اینکه بتوان از چسب پرس ممبران برای روکش کردن ام دی اف استفاده کرد، در ابتدا باید شرایط لازم برای این کار مهیا شود. در چسب دو جزئی در ابتدا ایزوسیانول به چسب افزوده می شود و بعد از مخلوط کردن آن، عملیات گرم کردن چسب انجام می شود. این پروسه در چسب های تک جزئی وجود ندارد. زیرا در زمان ساخت چسب پرس ممبران جز دوم در ترکیبات خود چسب به صورت کپسوله ترکیب شده است. به همین دلیل آماده سازی این نوع از چسب ها راحت تر  بوده و در زمان کمتری صورت می گیرد.

دلیل جدا شدن روکش ام دی اف از سطح آن چیست؟

با توجه به اینکه چسب ممبران تک جزئی برای روکش کردن گزینه مناسبی است، با این حال هنگام انجام عملیات روکش باید موارد بسیاری را مد نظر قرار داد. یکی از موارد دمای ام دی اف است. همه سطوح ام دی اف باید قبل از چسب کاری به دمای یکسانی برسند. در غیر این صورت روکش ام دی اف می تواند از سطح آن جدا شود. جهت جلوگیری از این مشکل باید از دستگاه های حرارتی لیزری برای اندازه گیری سطح دمای ام دی اف استفاده کرد. این دستگاه به شما نشان می دهد که لبه های ام دی اف و سطح آن به دمای مناسب برای چسب کاری رسیده اند. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد