چسب ممبران پارامونت

0
چسب ممبران پارامونت چسبی است که در ترکیبات خود دارای حلال آب است. این چسب بخاطر ویژگی های که دارد توانسته در بین دیگر چسب های ممبران جایگاه بالایی را به خود اختصاص دهد.

چسب ممبران پارامونت

این چسب را برای روکش کردن سطح ام دی اف خام مورد استفاده قرار می دهند. چسب ممبران قدرت چسبندگی و مقاومت خوبی در برابر آب و شرایط جوی دیگر دارد. به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : نام های دیگر این چسب، وکیوم یا چسب پرس است. ب کمک این چسب، روکش هایی پی وی سی به سطوح ام دی اف پرس می شوند تا مقاومت نهایی تخته ام دی اف بالاتر رود. همچنین با طرح های متنوع روکش ها، زیبایی آن دو چندان می شود. برای اطلاع بیشتر در رابطه با چسب پارامونت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. چسب ممبران دارای دو نوع تک جزئی و دو جزئی است. نوع تک جزئی این چسب خود طرفداران بیشتری نسبت به چسب دو جزئی دارد. همانطور که از نام چسب ممبران تک جزئی پیداست، این نوع از چسب ها دارای ترکیبات خالصی هستند و به هنگام کاربرد هیچ ماده دیگری به آنها اضافه نمی شود. چسب ممبران تک جزئی دوام و مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل هیچ گونه جدا شدگی در روکش های ام دی اف با این نوع از چسب را مشاهده نمی کنید. به همین دلیل تقاضا برای نوع تک جزئی این چسب ها بسیار بیشتر از دو جزئی آن است. در نوع چسب ممبران دو جزئی ماده دیگری به نام ایزو سیانول را به چسب اضافه می کنند تا کارایی و مقاومت حرارتی آن را تا حدود زیادی بالا ببرند. از این طریق ام دی اف روکش شده در حرارت بالا دچار آسیب و خراب شدگی نمی شود. به همین دلیل قیمت این نوع از چسب ها از چسب های تک جزئی بیشتر است. همچنین سهولت و سادگی کار با چسب های ممبران تک جزئی بسیار بیشتر از چسب های دو جزئی است. این دلایل سبب شده است تا تقاضا برای چسب ممبران تک جزئی بیشتر شود.

روکش وکیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

وکیوم روکش به عملیات و فرآیندی گفته می شود که طی آن روکش آغشته به چسب ممبران پارامونت از طریق دستگاه وکیوم فشرده شده و خلا ایجاد می شود. این خلا باید در بین سطح ام دی اف و روکش مورد نظر ایجاد شود تا در زمان چسب کاری و پرس هیچ گونه هوایی در بین این لایه ها قرار نگیرد. بدون این مرحله، روکش کردن ام دی اف امکان پذیر نیست. زیرا هوای موجود بین سطح و روکش ام دی اف سبب برآمده شدن روکش شده و کیفیت آن را تا حدود زیادی پایین می آورد. این مرحله از چسب کاری که برای روکش کردن ام دی اف استفاده می شود، باعث ایجاد روکش های محکم و با ضخامت کم می شود. در واقع روکش ام دی اف نباید دارای ضخامت زیادی باشد. میزان چسب مورد استفاده و فرایند چسب کاری نیز باید به گونه ای باشد تا  ضخامت آن به پایین ترین حد ممکن آن برسد. در این صورت زیبایی ظاهری ام دی اف دو برابر می شود. زیرا سطحی صاف و یک دست بدون هیچ گونه ناصافی از این طریق ایجاد می شود. این امر امکان استفاده از ام دی اف را در مصارف متعدد افزایش داده است.

چه نکاتی را باید هنگام استفاده از چسب ممبران پارامونت رعایت کرد؟

بدون شک مراحل ساخت ام دی اف به گونه ای است که باید نکات بسیاری را در آن رعایت کرد. یکی از این نکات در مورد روکش کردن ام دی اف است. این مرحله به دقت و مهارت بالایی احتیاج دارد که باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام گیرد. در ادامه به نکاتی در رابطه با این فرآیند می پردازیم.
  • چسب پارامونت در دمای پایین فعال سازی می شود. دمای مورد نیاز برای این امر از ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد است. این ویژگی چسب ممبران سبب می شود تا مزیت های بسیار زیادی برای تولید کنندگان صنعت ام دی اف داشته باشد. زیرا دمای پایین باعث افزایش کیفیت ام دی اف نهایی روکش شده و کاهش هزینه ها می شود.
  • مدت زمانی مورد نیاز جهت اینکه این چسب مقاومت خود را در برابر حرارت نشان دهد ۸ ساعت است.
  • با توجه به دمای پایین فعال سازی، مصرف این چسب تا حد قابل ملاحظه ای کمتر می شود.
  • انواع روکش ها به خصوص روکش های پرایمر با ضخامت ۰.۲ میلی متر نیز از طریق این چسب ها به سطح ام دی اف می چسبد.
  • این چسب را با استفاده از پیستوله به سطح مورد نظر اسپری می کند.
  • پیستوله مورد نظر باید از جنس استیل ضد زنگ یا پلاستیکی باشد تا واکنشی در آن ایجاد نشود.
  • قطری که نازل پیستوله برای پاشیدن چسب دارد، باید از ۱.۷ تا ۲ میلیمتر باشد. این امر سبب می شود تا چسب مورد نظر به صورت یکنواخت در سطح ام دی اف پخش شود.
  • فشار باد مورد نظر برای پاشیدن چسب از ۴ تا ۶ بار در نظر گرفته می شود.
  • میزان چسبی که برای استفاده در سطوح بالای ام دی اف نیاز است، از ۴۰ تا ۶۰ گرم در هر متر مربع و در کناره های ام دی اف و در سطوح برش خورده از ۸۰ تا ۱۰۰ گرم است.
  • دمای مورد نیاز برای گرم کردن چسب ممبران پارامونت و فعال سازی آن ۵۰ درجه سانتی گراد است. این دما نشان می دهد که چسب مورد نظر توانایی چسبیدن در آن دما را دارد. به دلیل دمای پایین، از این چسب به میزان کمتری استفاده می شود و این امر زیبایی روکش های ام دی اف را بیشتر نشان می دهد.
اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد