چسب وکیوم چیست؟

0
چسب وکیوم چیست؟ همانطور که می دانید امروزه با توجه به قابلیت های کاربردی فراوان ام دی اف، از این محصول در ساخت انواع وسایل به جای چوب طبیعی استفاده می کنند. اما در بسیاری از مصارف سطح ورقه های خام ام دی اف با روکش پوشیده می شود که علاوه بر زیبایی، مقاومت ورق ام دی اف را افزایش می دهد.

چسب وکیوم چیست؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این روکش ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها روکش های پی وی سی است. برای نصب روکش های پی وی سی بر روی ام دی اف از چسب ممبران یا وکیوم استفاده می شود. این چسب یکی از بهترین انواع چسبی مورد کاربرد برای فرآیند روکش زنی است. این چسب از ماده ای پلیمری بر پایه آب تولید می شود.

چسب وکیوم چند نوع است؟

این چسب دارای دو نوع یک جزئی و دو جزئی است. در کاربرد چسب یک جزنی هیچ گونه ماده ای را به آن اضافه نمی کنند. زیرا این چسب مقاومت حرارتی و چسبندگی مورد نیاز را دارد و به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل این نوع چسب نسبت به چسب دو جزئی طرفداران بیشتری دارد. اما برای استفاده از چسب دو جزئی باید ماده ای به نام ایزوسیانول را به آن اضافه کنید که مقاومت حرارتی این چسب را افزایش دهد و در زمان استفاده هیچ مشکلی ایجاد نشود. توجه داشته باشید به هر یک کیلو چسب باید ۲۵ سی سی ایزوسیانول اضافه کنید.

چگونگی کاربری چسب وکیوم

چسب وکیوم چیست؟ همانطور که اشاره شد از چسب ممبران یا وکیوم بمنظور چسباندن روکش پی وی سی یا هایگلاس بر روی سطح ام دی اف استفاده می شود. برای این امر ابتدا باید لبه ها و سطح ورق ام دی اف خام اسپری شود، به شکلی که درخشندگی چسب بر آن مشخص باشد. دقت کنید که اصولا لبه های کار را دو بار چسب زنی می کنند که  عمل روکش زنی به خوبی انجام شود. پس از آن باید چسب به طور کامل خشک شود. در این زمان قسمت های چسب کاری شده با لامپ UV بررسی می شود. سپس باید پانل ها بصورت جدا از یکدیگر قرار گیرند که به خوبی خشک شود و همچنین اضافه های روکش از گوشه های کار جدا شود. در آخر نیز چسبی که به پشت پانل اسپری شده است را با دستمالی نم دار تمییز می کنند.

نکات مهم در رابطه با خرید چسب وکیوم

یکی از مهم ترین مسائل در خرید این چسب رنگ آن است. با اینکه چسب ممبران دارای رنگ های متنوعی است اما تنوع رنگ کمی از آن ها در بازار ایران وجود دارد. بنابراین بهتر است از رنگ طبیعی آن استفاده شود. شما نیز باید در زمان خرید این چسب دقت کنید که رنگ آن با روکش شما مطابقت داشته باشد. از دیگر موارد مهم در خرید چسب وکیوم میزان مقاومت آن است. هر چقدر این چسب مقاومت بیشتری نسبت به آب و رطوبت داشته باشد، استفاده و کاربری آن بهتر بوده و در نهایت پانل شما نیز کمتر دچار آسیب ناشی از جذب رطوبت خواهد شد. در خرید چسب ممبران به زمان مورد نیاز جهت اسمبل و کلامپینگ دقت کنید. این موارد به مقدار حرارتی که باید به چسب وارد شود بستگی دارد به طوری که با افزایش درجه حرارت زمان کمتری برای اسمبل و کلامپینگ نیاز است. از آنجایی که به حرارت وارد شده به چسب اشاره شد بهتر است در زمان خرید به میزان حرارت لازم جهت گیرایی چسب نیز دقت کنید. با مشاهده کاتالوگ آن می توانید بفهمید که  چسب برای گیرایی به چه مقدار حرارتی لازم دارد.

در استفاده از چسب وکیوم به موارد زیر دقت کنید

همانطور که گفته شد در استفاده از چسب دو جزئی باید ۲۵ سی سی ایزوسیانول با آن ترکیب شود. در این صورت باید طی ۱۰ ساعت از آن چسب استفاده کنید زیرا پس از ۱۰ ساعت چسب قابل استفاده نبوده و کارایی مورد نظر را نخواهد داشت. یکی از موارد قابل توجه در زمان پرس روکش با چسب ممبران این است که عملیات گرمادهی به روکش مورد نظر نباید بیشتر از سه هزار ثانیه زمان ببرد. زیرا پس از گذشت سه هزار ثانیه ممکن است این چسب کارایی خود را از دست بدهد. در صورتی که چسب ممبران واکنش پذیری خود را در زمان پرس از دست بدهد نمی تواند روکش را بر سطح تخته بچسباند و در واقع عمل وکیوم ام دی اف شما دچار مشکل می شود. اگر می خواهید که پس از انجام عملیات وکیوم سطح کار شما تبله و پوسته پرتقالی نشود پیش از اسپری کردن چسب بر سطح کار، ابتدا باید مخزن آن را بخوبی تکان دهید تا چب بظور کامل ترکیب و یکنواخت شود. زیرا علت تبله و پوسته پرتقالی شدن وجود  مولکول های آب بر سطح ورق ام دی اف است. بنابراین با استفاده از چسب ممبران می توان به خوبی انواع روکش پی وی سی و هایگلاس و غیره را بر ورق ام دی اف چسباند و ضمن افزایش زیبایی و کارایی همچنین مقاومت آن را بالا برد. به طوریکه ام دی اف وکیوم شده با چسب ممبران در برابر هر نوع رطوبت مقاوم بوده و طول عمر بالایی را داشته باشد. اگر چسب وکیوم انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد