چسب روکش ممبران

0
در جواب به این پرسش که چسب ممبران چیست و چه کاربردهای دارد، می توان گفت که این نوع از چسب ها برای روکش کردن ام دی اف مورد استفاده واقع می شوند. برای این منظور چسب روکش ممبران باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند در تولیدات لوازم چوبی استفاده شود.

چسب روکش ممبران چه زمانی تولید شده است؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : تولیدات ام دی اف در دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. یکی از دلایل پیشرفت های اخیر استفاده از چسب ممبران است. این نوع از چسب ها با ویژگی های منحصر به فردی که دارند، توانسته اند نوعی انقلاب را در صنعت چوب ایجاد کنند.

چسب روکش ممبران

چسب های تولید شده به دو دسته چسب های پلیمری تک جزئی و دو جزئی تقسیم می شوند. در فرآیند تولید چسب ممبران از روش های متفاوتی استفاده می شود. در زمان های گذشته از چسب های پلی اورتان دو جزئی برای چسباندن روکش های ام دی اف استفاده می شد. این نوع از چسب ها به دمای ۹۰ تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد برای فعال سازی نیاز داشتند. این مقدار حرارت باعث آسیب به روکش های ام دی اف می شدند. با توجه به فشار ۴ بار، مدت زمان ۱۵ دقیقه نیاز بود تا این چسب ها وکیوم شوند. این نسل از چسب ها هزینه های بالایی را برای صاحبان مشاغلی که در زمینه چوب و تولید محصولات چوبی مشغول به کار بودند، ایجاد می کرد. امروزه از دستگاه های پیشرفته تر و سبک تری برای این منظور استفاده می شود. چسب های نسل جدید دارای ترکیبات تک جزئی هستند. به این منظور که جز دوم آنها به صورت یکنواخت و همگن در داخل چسب ها وجود دارد و به اضافه کردن ماده حلال نیازی ندارند. در این نوع از چسب ها جز دوم موجود ایزوسیانات است که سبب می شود تا مقاومت چسب در برابر عوامل محیطی و دمایی افزایش پیدا کند. در چسب روکش ممبران تک جزئی دیگر نیازی به همزن های خاص برای ترکیب هاردنر با چسب نیست. زیرا هاردنر در ترکیبات اصلی خود چسب وجود دارد. ترکیبات ایزوسیانات به صورت کپسول در چسب ایجاد می شود که در اثر فشار ۰.۷ ساختارش شکسته شده و با مولکول های چسب و روکش مورد نظر واکنش می دهد. به دلیل پایین بودن دمای فعال سازی این نوع از چسب ها ،مزیت های بسیاری از این طریق ایجاد می شود. به طوری که کار برای دستگاه های پرس بدین وسیله راحت تر شده است. دمای فعال سازی در بیشتر چسب های ممبران ۵۵ درجه سانتی گراد است. دمای ۵۵ درجه سبب می شود تا مقادیر کمتری از این چسب استفاده شود و در مصرف چسب صرفه جویی شود. همچنین در هزینه های خرید و استفاده از انرژی نیز به واسطه این ویژگی کاهش چشمگیری مشاهده می شود. در دستگاه های پرس جدید با از بین بردن هوای موجود بین چسب و روکش ام دی اف و ایجاد خلا، به راحتی عملیات پرس و چسباندن روکش ها انجام می شود. در این روش دیگر نیازی به ایجاد هوای فشرده نیست و روش پرس کردن به راحتی قابل انجام است.

به چه دلیل روکش های pvc از سطح ام دی اف جدا می شود؟

استفاده از چسب روکش ممبران در صنایع ام دی اف و چوب سبب می شود تا مقاومت صفحات فشرده چوبی روکش شده بالاتر رود. این چسب ها باید دارای ویژگی های بسیاری باشند تا بتوانند در هر شرایطی از سطح ام دی اف جدا نشوند. با این وجود در برخی از مواقع ممکن است مشکلاتی از این قبیل نیز مشاهده شود. پرس کردن این روکش ها یکی از فعالیت هایی است که باید با دقت و مهارت بالایی انجام شود. در دستگاه های پرس جدید المنت هایی وجود دارد که از این طریق دمای pvc را بالا می برد. در صورتی که دمای سطح ام دی اف با دمای لبه های آن اختلاف چشم گیری داشته باشد، امکان جدا شدن پی وی سی از سطح ام دی اف یا لبه های آن وجود دارد. به عبارت دیگر زمانی که دمای لبه ام دی اف به عنوان نمونه به ۴۰ درجه سانتی گراد برسد و دمای سطح آن ۹۰ درجه سانتی گراد باشد، در این صورت دمای لبه کار به دمای فعال سازی مناسب که ۵۰ درجه است نرسیده و این امر سبب می شود تا پی وی سی های لبه از ام دی اف جدا شوند.

سطح ام دی اف چگونه متورم می شود؟

یکی از دلایل مهمی که می تواند سطح ام دی اف را دچار تورم کند، می توان وجود مولکول های آب در سطح چسب روکش ممبران دانست. برای جلوگیری از ایجاد همچین مشکلاتی در ام دی اف باید قبل از اسپری کردن چسب به سطح تخته های چوبی، آن را بخوبی تکان دهید تا مولکول ها و حباب های ایجاد شده در چسب از بین بروند. در این صورت ترکیبات چسب به طور یکنواخت روی سطح ام دی اف ریخته می شود. در نتیجه هیچ گونه برآمدگی را در آنها مشاهده نخواهید کرد. ایجاد حباب در چسب های ممبران به دلیل حرارتی است که در دستگاه های وکیوم به آنها داده می شود. این حرارت برای استفاده راحت تر از این چسب ضروری است. به همین دلیل قبل از اسپری کردن چسب ممبران آن را باید در درجه های متفاوتی گرم کرد و مورد استفاده قرار داد. از طریق پیستوله ای که برای پاشیدن چسب مورد نیاز است، می توانید سطحی یکنواخت از چسب را به روی ام دی اف خام پخش کنید. قطر نازل پیستوله ای که استفاده می کنید باید از ۱.۷ تا ۲ میلیمتر باشد. این قطر برای پخش یکنواخت چسب اندازه ای مناسب است. چسب کاری در لبه های برش خورده ام دی اف باید دو بار صورت گیرد. در این صورت قدرت چسبندگی آن بیشتر می شود. از این رو امکان جدا شدن آن از سطح و لبه های ام دی اف از بین می رود. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد