چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد

0

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد : دکوراسیون داخلی خانه‌ی یک شخص، جنبه های پنهانی شخصیت او را به راحتی نمایان می کند، به‌خصوص در مورد رفتار و پس‌زمینه ذهنی او. بسیاری از افراد المان‌های سنتی و میراث فرهنگی را به روش مخصوص به خود وارد طراحی داخلی خانه‌هایشان می‌کنند.

اینکه هر فرد در خانه اش از چه رنگی استفاده می کند، خبر از روحیات وی می دهد یا برعکس. اینکه خانه به چه شکل طراحی شده است نیز بر افراد تاثیرات گسترده ای دارد.

طراحی داخلی با هر چیزی که به لحاظ ظاهری جذاب و درعین‌حال مؤثر و کاربردی است، ارتباط دارد. فرآیند طراحی داخلی توسط یک سیستم متشکل از انواع روش‌هایی که به رفع ناراحتی‌ها و همچنین برطرف کردن نیازهای زندگی روزمره اشخاص می‌پردازند، انجام می‌پذیرد.

طراحی داخلی خانه آن‌طور که به نظر می‌رسد، آسان هم نیست. تکه‌های بسیاری از پازل وجود دارند که با قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم، نتایج مطلوب نهایی را می سازد. بعضی از این تکه‌ها که درواقع عناصر کلیدی در طراحی داخلی خانه را تشکیل می‌دهند، نور، رنگ و بافت است.

یکی از راه‌حل‌های خوب و هوشمندانه در موارد تجاری، مسکونی، مهمانداری و یا آموزشی که بخش بسیاری از زندگی هر شخصی را در برمی‌گیرند، دانستن این است که چگونه طراحی داخلی بر روی خلاقیت و رفتار شما تأثیر می‌گذارد؟

برون‌گرایی و درون‌گرایی

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد : طراحی داخلی به این موضوع می‌پردازد که قرار است از فضای موردنظر، چه استفاده‌ای کنیم. نکته حساس در طراحی یک فضا این است که هم موجب برانگیختن و تحریک شدن احساسات و هم موجب تمرکز و آرامش شود. به بیانی دیگر حس برون‌گرایی و درون‌گرایی را باهم القا کند. وجود هردوی این احساسات در یک فضا کار ساده‌ای نیست و نیازمند برقراری ارتباط مؤثر میان آن دو است.

ارتباط میان انسان‌ها و طراحی

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد : ایده‌های طراحی از ذهن انسان‌ها می‌آیند و همین ایده‌ها بعداً تعریف‌کننده‌ی افکار شخص می‌شوند. هنگامی‌که به این باور برسیم که هیچ‌کدام از این دو بدون دیگری در ارتباط با هم‌معنا نمی‌یابند، می‌توانیم نحوه ارتباط طراحی با رفتار و مشخصات روان‌شناختی افراد را درک کنیم.

واقعیت این است که یک ساختمان بدون آدم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، تنها یک فضای خالی است. تنها پس از استقرار افراد در این فضای خالی است که دارای هدف و عملکرد می‌شود. طراحی تنها روشی است که از طریق آن می‌توان فضا را جذاب‌تر، راحت‌تر و همچنین امن و کارآمدتر کرد.

طراحی به شیوه پایدار

با طراحی به شیوه پایدار، طراحان علاقه بیشتری نسبت به نیازهای زیبایی‌شناختی و سلامتی خریداران نشان می‌دهند. به‌این‌ترتیب با اولویت‌بندی نیازها، طراحی‌ها مؤثرتر و موفقیت‌آمیزتر خواهند بود.

امروزه محصولات بسیاری بر پایه‌ی طراحی پایدار ایجاد می‌شوند. محصولاتی چون آجرفرش‌ها، دیوارهای سفالی، کاشی‌های کف و رزین‌های شفاف که از مواد بازیافتی ساخته‌شده‌اند و از قیمت‌های پایین درعین‌حال کیفیت بالا برخوردار هستند. این نوع مواد می‌توانند در طراحی تأثیری مثبت بگذارند.

روحیات و خلاقیت

افکار و احساسات ما به‌سادگی می‌تواند تحت تأثیر موارد بسیاری قرار گیرد. فضایی که در آن قرار می‌گیریم، یکی از عوامل بزرگی است که در روحیات ما اثر می‌گذارد. این، موضوعی آشنا برایمان بوده است، اما امروز قصد داریم، در مورد چگونگی کارکرد آن بیشتر توضیح دهیم.

یافتن انواع راه‌حل‌ها و نکات در تزئین و دکوراسیون خانه، هیجان‌انگیز است. حالا ما می‌توانیم با استفاده از حداکثر خلاقیتمان و تنها با تمرکز بر روی اینکه چه نوع فضایی به ما حال و هوایی خاص می‌دهد، به طراحی فضاهای موردنظرمان بپردازیم.

این موضوع چنان از اهمیت بالایی برخوردار است که بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی مانند آکادمی علوم اعصاب در سان دیگو در حال تحقیق و تبلیغ بر روی این مبحث هستند. در بسیاری از دانشکده‌های معماری نیز واحدهای آموزشی خاصی به این مبحث اختصاص داده‌شده است.

ظاهر ساختمان

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد : فضای داخلی یک ساختمان نقش مهمی در احساس و صرف وقت افراد دارد. بااینکه گفته می‌شود توجه زیاد به چیدمان فضای داخلی موجب حواس‌پرتی می‌شود، اما استفاده از المان‌های طبیعی مانند درخت و گیاهان، نه تنها موجب بهبود تمرکز می‌شود بلکه کار آیی و بهره‌وری را نیز بالا می‌برد.

روانشناسان محیط‌زیست این واقعیت را به اثبات رسانده‌اند و توصیه می‌کنند که از فضاهای سبز به‌عنوان یک اولویت در طراحی فضای خانه و کار بهره برده شود. این موضوع همچنین در افزایش تمرکز و توجه کودکانی که دچار ADD هستند، مؤثر است.

افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند، می‌توانند با قرار دادن گیاهان در پنجره‌ها و یا بر روی طاقچه‌ها، کمبود فضای سبز در شهر را جبران کنند. حتی ایجاد یک باغچه کوچک در خانه‌هایی که امکان آن وجود دارد، می‌تواند به از بین بردن تأثیرات منفی ظاهر خشن و روزمره شهری کمک کند.

رنگ

رنگ‌ها تأثیر بسیاری بر خلق‌وخوی انسان می‌گذارند. برای مثال بسیاری از صاحبان رستوران‌ها به خوبی می‌دانند که چگونه از رنگ‌ها به نفع خود استفاده کنند. آن‌ها از صندلی‌های روشن و با نشیمن سخت در فضایی که امکان نشستن مشتریان زیاد است، استفاده نمی‌کنند. استفاده از صندلی‌هایی راحت و نرم همراه بارنگ‌های تیره در کنار ترکیبی از رنگ‌های ملایم، موجب می‌شود که مشتریان نسبت به فضا احساس رضایت داشته باشند.

اگرچه اکثر مردم از رنگ موردعلاقه خود در اتاقشان بهره می‌برند، اما این موضوع هیچ ارتباطی به احساس رضایت آنها از فضای اتاق بارنگ محبوبشان، ندارد دوست داشتن یک رنگ لزوماً به این معنی نیست که حتماً باید از آن برای رنگ آمیزی اتاق استفاده شود. به همین دلیل است که روانشناسی رنگ‌ها اهمیت بسیاری در طراحی دارد.

رنگ آبی به علت انرژی آرام‌بخشی که دارد، برای استفاده در حمام و دکور اتاق نشیمن مناسب است. سایه‌های تیره‌تر آبی می‌توانند موجب غم‌انگیز شدن فضا شوند. بنابراین بهتر است از این نوع رنگ‌ها در وسایل جانبی کوچک‌تر استفاده شود.

رنگ زرد بهترین عملکرد را در ایجاد و گسترش احساس شادی و انرژی مثبت در آشپزخانه (که بیشتر مردم دوست دارند روز خود را در آن آغاز کنند) دارد. فراموش نکنید که از آشپزخانه نسبت به سایر فضاهای خانه، بیشتر استفاده می شود.

رنگ قرمز، قوی‌ترین احساسات در انسان مانند عشق و خشم را برمی‌انگیزد. همین موضوع باعث شده است که قرمز، رنگی عالی برای اتاق‌خواب باشد. اما باید در استفاده از آن دقت کرد و به‌اندازه کافی از آن بهره برد، چراکه استفاده زیاد از آن سبب ایجاد حس ناخوشایند در طولانی‌مدت می‌شود.

نارنجی‌رنگی پرشور است که در افراد ایجاد انگیزه می‌کند. همین موضوع سبب شده است که انتخابی ایده آل برای اتاق کودک و یا فضاهای اداری باشد. نارنجی موجب تقویت مکالمه و تعامل در موقعیت‌های اجتماعی می‌شود و همچنین در تقویت اشتها نقشی مؤثر دارد.

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد : سبز هرگونه احساسات استرس‌زا را کاهش می‌دهد. رنگ سبز، رنگ طبیعت است و به همین علت است که بهره‌گیری از عوامل طبیعی مانند گیاهان، در آرامش روان تأثیر بالایی دارند. استفاده از رنگ سبز به علت قابلیت آرامش‌دهنده‌ی آن، در هر اتاق و فضایی ممکن است.

بنفش یکی دیگر از رنگ‌های پرشور است که شوق و احساسات را افزایش می‌دهد و این حالت در سایه‌های تیره‌تر آن بیشتر است. رنگ بنفش القا‌کننده پیچیدگی و لوکس بودن است. حس و فضای سلطنتی که رنگ بنفش ایجاد می‌کند، برای القای ظرافت و عمق در هر فضایی عالی است.

سیاه‌، رنگ کلاسیک بدون تاریخ انقضا است و قدرت آن شگفت‌آور است. بنابراین هنگام استفاده از آن باید احتیاط کرد. عمق و تأثیر ترکیب سیاه‌وسفید اگر به شکل مدرن و صحیح آن استفاده نشود، حس ناهماهنگی و آشفتگی زیادی را منتقل می‌کند. این رنگ اگر در مقدار کم و در حد مناسب در کنار رنگ‌های خاکستری و سفید استفاده شود، می‌تواند فضایی عالی ایجاد کند.

سفید به‌عنوان رنگ پاکیزگی شناخته می‌شود و برای ایجاد فضایی ساده و درعین‌حال آرام‌بخش از آن استفاده می‌شود. گفتنی است رنگ سفید قابلیت استفاده در کنار هر رنگ دیگری را دارد و ترکیبات فوق‌العاده‌ای را با این رنگ‌ها می‌سازد.

بعضی نکات جالب دیگر درباره نحوه تاثیر طراحی بر روی خلق و خو

علاوه بر مواردی که در بالا به آن پرداختیم، عناصر دیگری در طراحی داخلی وجود دارند که بر خلق‌وخوی افراد تأثیر دارند. یکی از این عوامل بسیار مهم، نورپردازی است. اینکه چه نوری در محیط جاری است، بسیار مهم است.

به‌عنوان‌مثال، نور بسیارکم، چشم‌ها را خسته می‌کند و در طولانی‌مدت، احساس خستگی و کسالت را برای افراد به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، استفاده از نور خورشید در فضاهای مختلف تأثیرات مثبت فراوانی دارد. به‌عنوان‌مثال در یک محیط آموزشی به بهبود نمرات دانش‌آموزان کمک می‌کند. ضمناً افزایش نور خورشید موجب تقویت عملکرد کلی ساکنین خانه‌های سالمندان می‌شود.

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد : اما برای فضای استراحت، پیشنهاد می‌شود از نورپردازی ملایم استفاده شود، چراکه تابش نور تند و مستقیم، آرامش را حین استراحت از افراد سلب می‌کند.

مورد دیگر اینکه، نظر دیگران درمورد دکوراسیون منزلمان، نیز بر روحیات و خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارد. در طراحی مفهومی وجود دارد که به کمک آن می‌توان از ترفندهای بصری استفاده کرد تا مشاهدات سایرین را نسبت به خانه تغییر داد.

برای مثال معمولاً افراد از اینکه خانه‌ای داشته باشند که بزرگ جلوه کند، احساس رضایت می‌کنند، لذا استفاده از مبلمانی با سایز مناسب در اتاق، این نیاز افراد را تأمین می‌کند، یا آویزان کردن یک آینه‌ی بزرگ و ایجاد عمق در اتاق، به این امر کمک شایانی می‌کند و درنهایت حس خوبی به صاحب‌خانه منتقل می‌شود.

چگونه طراحی داخلی بر رفتار و خلاقیت شما تاثیر می‌گذارد : حال می دانید که طراحی و به کارگیری درست از عناصر چیدمان داخلی می تواند تاثیر بسزایی بر خلق و خوی افراد بگذارد، حال و هوای خوبی در افراد ایجاد کند و در نهایت احساس رضایتمندی حاصل شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد