چگونه با طراحی دکوراسیون خانه، استرس را از محیط دور کنیم؟

0

چگونه با طراحی دکوراسیون خانه، استرس را از محیط دور کنیم؟

چگونه با طراحی دکوراسیون خانه، استرس را از محیط دور کنیم؟ بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، ۷۷ درصد از مردم دنیا هرروز فشارهای فیزیکی و روانی استرس زایی را تجربه می‌کنند. علائم این فشارها، شامل خستگی، سردرد، دل‌پیچه، دندان‌قروچه، سرگیجه، عرق کردن کف دست‌وپا، کج‌خلقی و عصبانیت می‌شوند که به دلایل گوناگونی مانند کار، رقابت، نیازهای روحی و جسمی، بیماری، بی‌انگیزگی و انتظار به وجود می‌آیند.

زندگی صنعتی فشار و استرس زیادی را به افراد وارد می‌کند. برای رهایی از استرس و به آرامش رسیدن، یک خانه ی گرم و صمیمی می‌تواند به بهترین شکل عمل کند.

با تغییرات کوچک و ساده‌ی دکوراسیون خانه‌تان، راه را برای کاهش استرس و آرامش بیشتر روحتان هموار کنید. زیرا دکوراسیون خانه شما بازتاب روحی شماست و نقش مهمی را در حالاتتان خواهد داشت.

در این مقاله راه‌های ساده و کم‌هزینه‌ای را برای دکوراسیون منزلبه شما معرفی می‌کنیم که این انتخاب‌ها سبب کاهش استرس و خواب بهتر در محیطی آرام و درمانگر می‌شود.

طراحی یک نقطه مرکزی در ناحیه ورود خانه که احساس خوبی را موجب شود

اولین چیزی که هنگام ورود به خانه‌‌تان می‌بینید، باید چیزی باشد که آن را دوست دارید، خواه یک اثر هنری باشد، خواه گلدانی پر از گل یا یک یادگاری ویژه از یک دوست قدیمی.

یکی از نویسندگان معروف کتاب “اصول فنگ‌شویی برای انرژی دادن به خانه”، معتقد است که احساس اولیه‌ی مثبتی که در بدو ورود خانه به شما دست می‌دهد، سبب می‌شود که کل روز احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

خرت‌وپرت‌های روزمره خود را مرتب کنید

چگونه با طراحی دکوراسیون خانه، استرس را از محیط دور کنیم؟ اگر در ورودی خانه‌تان روزنامه‌های قدیمی و وسایلی را که قرار است به‌زودی دور بیندازید، قرار دهید، به‌جای احساس آرامش، احساس مسئولیت‌پذیری را در همان لحظه ورود به شما یادآور می‌شود.

شلوغی ورودی خانه نشانه‌ای بر بی‌نظمی منزل شماست و چه کسی مایل است به چنین خانه‌ای وارد شود؟ سعی کنید تمامی لوازمی را که برای ورود و خروج به منزلتان نیاز دارید، به‌طور منظم در ورودی خانه قرار دهید.

برای این کار از گزینه‌هایی برای جایگیری لوازمتان بهره ببرید. یک کمد کوچک یا قفسه‌های دیواری مرتب و یا حتی یک سبد حصیری می‌تواند به شما در سازماندهی کردن این فضا کمک کند.

ساخت فضای بیشتر در اتاق نشیمن

آیا میدانید با قرار دادن کوهی از وسایل، هرچند زیبا و موزون، در فضایی کوچک، محیط را به‌شدت پرتنش می‌کنید؟ در ابتدا لازم است از خودتان سؤال بپرسید که تمام این وسایل را اعم از میزهای چای‌خوری، قاب‌های عکس و کوسن‌های رنگارنگ و زیبا نیاز دارید یا خیر؟

سپس مقداری از وسایلی که به آنها احتیاجی ندارید را حذف کنید و استرس را از فضا دور کنید. سعی کنید میز چای‌خوری یا کتاب‌خانهرا بارنگ دیوار یکی کنید یا رنگی را برای آن‌ها انتخاب کنید که تناژی نزدیک به دیوار داشته باشد. این کار سبب می‌شود که میز یا کتابخانه در کنار رنگ دیوار، کم‌تر به چشم آید و محیط خلوت‌تری ایجاد شود. ضمناً با روشن کردن رنگ دیوار، فضای کوچک اتاق را بزرگ‌تر ازآنچه که هست نشان می‌دهید.

نور کافی در شب

چگونه با طراحی دکوراسیون خانه، استرس را از محیط دور کنیم؟ محیطی مملو از نور طبیعی روز می‌تواند آرام بخش باشد، اما میزان و چگونگی روشنایی در شب کمی بحث برانگیز است.نور بیش از حد چشمان شما را خسته می کند و استرس به وجود می آورد و نور کم احساس افسردگی می دهد و خسته کننده است.

به همین منظور پیشنهاد می‌شود در شب از نورهایی استفاده کنید که تا حد امکان شبیه به نور روز باشند. برای این کار، از حباب‌هایی با نور نامرئی بهره بگیرید تا بسیار شبیه به نور طبیعی باشند، یا چراغ‌های سقفی که درجه‌ی آنها می‌تواند توسط خودتان تنظیم شود. قیمت این وسایل نورانی ممکن است بالا باشد اما مطمئن باشید برای ایجاد جوی طبیعی و آرامش‌بخش هزینه خواهید کرد.

ایجاد فضایی دوستانه برای رفت و آمد بین مبلمان و وسایل منزل

اگر در فضای اتاق نشیمن رفت و آمد بین مبلمان بسیار دشوار است، لطفا دکوراسیون خانه را تغییر دهید. بهتر است هنگام تردد در محیط خانه، آرامش ایجاد کنید نه تنش.

اینکه برای رسیدن به صندلی‌ در گوشه‌ی منزل، پاهایتان به میز مبلمان گیر می‌کند یا اگر مسیر مبلمان تا در منزل‌ به شدت پر از وسایل، محیطی استرس زا ایجاد کرده اید. دست به کار شوید و با کمی جا به جایی وسایل، محیط اتاق نشیمن را امن و آرام کنید.

 از رنگ‌ها و الگوهای ساده استفاده کنید

از رنگ‌های به اصطلاح جیغ پرهیز کنید و الگوهای شلوغ را کنار بگذارید. اگر از الگوهای مختلفی در دکور خانه‌تان استفاده می‌کنید، سعی کنید تا حد امکان از نظر رنگ هماهنگ باشند.

برعکس، اگر به استفاده از رنگ‌های مختلف علاقه دارید، از الگوهای کمتری برای دکوراسیون منزلتان بهره ببرید زیرا رنگ‌های روشن یا الگوهایی با کنتراست بالا، سبب می‌شود که چشم شما مدام در حال گردش باشد و خیلی زود خسته شود، نتیجه آنکه این نوع طراحی‌ها آرامش را از فضا سلب می‌کنند.

استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های ساده و پرهیز از استفاده از قفسه‌های دیواری و بوفه‌های شلوغ و بی نظم، محیطی مملو از آرامش و آسایش را برای شما به وجود خواهد آورد.

از عنصرهای طبیعی در دکوراسیون منزلتان بهره ببرید

چگونه با طراحی دکوراسیون خانه، استرس را از محیط دور کنیم؟ احاطه شدن با عناصر طبیعی، واکنش‌های شما را نسبت به دیگران دوستانه‌تر می‌کند. برای ایجاد فضایی آرام و سرشار از صلح، از گل و گلدان‌های زیبا استفاده کنید یا می‌توانید یک آینه بزرگ را روبه‌روی یکی از پنجره‌های اتاق قرار دهید تا تصویری از طبیعت بیرون در منزلتان بازتاب داده شود. در غیر این صورت با نصب تابلویی از طبیعت، مقداری از آن حس و حال دلنشین را در خانه جاری کنید.

از شکل‌ها و رنگ‌های تسکین‌بخش در اتاق خواب استفاده کنید

رنگ‌های سرد و آرامش‌بخشی مانند آبی و سبز یا رنگ‌هایی که توناژ آن‌ها به توناژ رنگ‌های طبیعت نزدیک است، آرامش بیشتری را به همراه دارند. زیرا طبیعت را در هر لحظه برای شما تداعی می‌کنند.

رنگ‌ها معانی و پیام‌های گوناگونی دارند پس از آنها کمال استفاده را کنید. اگر شما نمی‌توانید منزلتان را رنگ کنید مثلاً به این علت که مستأجر هستید، می‌توانید اکسسوری‌های کم ولی با رنگ‌های آرام بخش را با یکدیگر ترکیب کنید، مانند لحاف و بالش و یا استفاده از نور ملایمی برای روشن نگه داشتن اتاق.

دور نگه داشتن وسایل الکتریکی از فضای اتاق‌خواب

برای آنکه بهتر استراحت کنید، تمامی وسایل الکترونیک مانند تلویزیون و کامپیوتر را از فضای اتاقتان دور کنید. زیرا سیگنال‌ها و نورهای ساطع شونده از آن‌ها سبب می‌شود مغز شما هوشیار بماند و در خواب شما اختلال ایجاد کند و استرس صبحگاهی را برای شما به ارمغان آورد.

اما اگر مجبورید تا این وسایل را در فضایی که محل استراحتتان هم هست، نگه دارید، پیشنهاد میکنیم که تلویزیون را داخل قفسه‌ای در دار قرار دهید و یا از صفحه‌هایی مانند پاراوان برای جدایی این وسایل از تختخواب تان بهره ببرید.

فانتزی‌ مورد علاقه خود را وارد اتاق خوابتان کنید

چگونه با طراحی دکوراسیون خانه، استرس را از محیط دور کنیم؟یک جزیره ی استوایی یا یک محیط کوهستانی می تواند بسیار آرامش بخش باشد. پس برای ایجاد محیطی به دور از استرس، از چیدمانی به تم ساحلی و استوایی بهره بگیرید.

از رنگ هایی که این محیط را برای شما تداعی می کند استفاده کنید، مانند رنگ آبی. یا میز   و صندلی‌ های حصیری یا فرشی که به رنگ دریا و ساحل هستند، در اتاق قرار دهید.

طراحی و دکوراسیونبسیار سلیقه‌ای و فردی است. پس بهترین کار این است که چیدمان را بر اساس علایق خود انجام دهید. همچنین می‌توانید به سایت‌ها و مجله‌های دکوراسیون داخلی نگاهی بیندازید تا عناصری را که موجب آرامش هرچه بیشتر محیط زندگیتان می‌شود، شناسایی کنید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد