تقارن یا عدم تقارن چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی

0

تقارن یا عدم تقارن چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی

تقارن یا عدم تقارن چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی : برای دکوراسیون داخلی منزل، شما چندین راهکار برای طراحی دارید. یکی از اصولی‌ترین ترکیبات، ترکیبات متقارن است. شاید بارها برایتان پیش‌آمده باشد که اولین راهکاری که برای طراحی منزلتان به ذهنتان می‌رسد، چیدمان متقارن باشد. چیدمان متقارن ازجمله اصولی است که انسان‌ها به‌طور غریزی به آن تمایل دارند که از ثبات و اقتدار خاصی برخوردار است.

چیدمان دیگری که درست در مقابل چیدمان متقارن قرار می‌گیرد، چیدمان نامتقارن یا عدم تقارن در طراحی است.

ما در این مطلب به بررسی این نوع از طراحی‌ها و اصول اولیه آن‌ها خواهیم پرداخت. از موارد مهمی که باید به آن اشاره‌کنیم استفاده از این نوع طراحی‌ها در منزل و یا چیدمان مبلمان است.

مبلمان ازجمله وسایل بسیار مهم منزل است که بار سنگین طراحی و وزن ترکیب‌بندی را بر عهده دارد. وجود این عنصر مهم در اتاق نشیمن، بسیاری را به تکاپو می‌اندازد که چگونه می‌توانند ویژگی منحصربه‌فردی به آن اضافه کنند تا فضا را از یکنواختی خارج کنند.

چیدمان متقارن:

همان‌طور که می‌دانید انسان ذاتاً به وجود تقارن در تمام امور تمایل دارد. این موضوع از کودکی و از بدو تولد انسان در ذات او وجود داشته است. یکی از دلایل مهم آن را می‌توان ثبات و استحکام موجود در چیدمان متقارن دانست.

زمانی که شما مبلمانی خریداری می‌کنید، می‌توانید به راحت‌ترین شکل ممکن، آن‌ها را در چیدمان متقارن قرار دهید. قرار دادن تعداد زوج مبلمان در اطراف یک میز عسلی و یا قرار دادن دو به دو مبل‌ها رو به هم، می‌تواند بهترین گزینه برای رسیدن به طراحی متقارن در منزل باشد.

تقارن یا عدم تقارن چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی : علاوه برمبلمان، توجه به عناصری غیر از مبلمان هم یکی دیگر از عوامل مهم مؤثر در چیدمان متقارن است. شما باید به‌تمامی عناصر موجود در اتاق نشیمن دقت کنید. مثلاً اگر شومینه‌ای بزرگ در دیوار انتهایی منزلتان وجود دارد، می‌توانید از آن به‌عنوان یک نقطه مرکزی استفاده کرده و بقیه وسایل را براساس آن بچینید.

مبلمانرا در اطراف آن قرار دهید تا هم به طراحی متقارن برسید و هم از عنصر مهمی مثل شومینه در جایگاه درستی استفاده کنید.

جلو مبلی از دیگر وسایلی است که اصولاً همه افراد آن را هماهنگ و به همراه مبلمان خریداری می‌کنند. اینجلو مبلی‌ها می‌توانند از مهم‌ترین وسایل در چیدمان باشند. با قرار دادن یکی از آنها در مرکز و چیدن مبل‌ها در اطراف آن، به‌راحتی می‌توانید به یک ترکیب‌بندی ساده برسید.

افرادی که همیشه به نظم و قواعد خاصی پایبند هستند و می‌خواهند به ترکیبی مستحکم و با‌ثبات در منزلشان برسند، اصولا این نوع ترکیب‌بندی بهترین گزینه برایشان خواهد بود. اینچیدمان مبلمانبه شما این امکان را می‌دهد که مانور بیشتری روی دیگر وسایلتان بدهید و با ترکیب و تغییر آن، ترکیب فوق العاده ای را رقم بزنید.

در ترکیب‌بندی متقارن، باید کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید. این نوع طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که در نگاه اول،مبلمانشما، جدا از فضا نباشد و عنصری مجزا تلقی نشود. یکی از اصول اصلی چیدمان متقارن، همین تلفیق هماهنگ عناصر باهم است.

رنگ از مهم‌ترین عناصر در طراحی داخلی به شمار می‌رود، پس هرگز رنگ‌ها را فراموش نکنید. اگرمبلمانرا متقارن می‌چینید، سعی کنید از رنگ‌ها به‌صورت نامتقارن استفاده کنید، در این صورت ازلحاظ بصری همه‌چیز زیباتر و رنگی‌تر به چشم می آید و شما ترکیب هیجان‌انگیزتری را خواهید داشت.

تقارن یا عدم تقارن چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی : همچنین این کار اتاق را از یکنواختی خارج می‌کند. در این چیدمان حتماً یک نقطه هیجان‌انگیز نیز اضافه کنید، مثلاً یک لامپ عجیب‌وغریب و یا یک قالیچه که از محور طولی یا عرضی خارج‌شده باشد، وجود یک کار هنری در کنار چیدمان متقارن مبلمان، می‌تواند به شما امکان فرار از تکرار را بدهد.

اگر شما ازجمله افرادی هستید که مدام دنبال تغییرات و ایجاد فرم‌های هیجان‌انگیز هستند، بهترین گزینه برای شما چیدمان نامتقارن است. این نوع چیدمان به‌شدت به میزان استفاده شما از عناصر در محیط بستگی دارد. هر شی‌ء، رنگ، بافت، عنصر و یا خط، در این نوع ترکیب‌بندی‌ها وزنی را به خود اختصاص می‌دهند.

اگر به این موضوع واقفید که مبلمان تنها عناصر مهم در منزل نیستند، می‌توانید با ترکیب‌بندی درست، آن‌ها را در کنار عناصر دیگر قرار دهید و به ترکیبی متعارف برسید. بنابراین تنها مبل‌ها، در نقطه دید مرکزی قرار نمی‌گیرند، بلکه عواملی خواهند بود برای تکمیل طراحی شما در یک مجموعه عالی!

نمونه‌های متفاوت بسیاری برای طراحی نامتقارن وجود دارد. مثلاً می‌توانید از یک یا چند مبل یک نفره در طراحی و دکور اتاق نشیمن استفاده کنید و آن‌ها را در نقاط مختلف متناسب با شرایط قرار دهید. همچنین وجود مبل دو نفره در مقابل تلویزیون و اضافه کردن تک‌صندلی‌ها در کنار مبلمان و در ترکیب با آن‌ها، شمارا برای رسیدن به طراحی مناسب برای منزلتان کمک می‌کند.

همچنین استفاده از مبلمانی با طرح، جنس و یا رنگ متفاوت در کنار دیگر مبل‌ها، استفاده از تعداد مبلمان فرد و تقسیم آن‌ها در کنار عناصر مهم دیگر و یا ترکیب یک مبل و جلو مبلی با قفسه کتابخانه، می‌تواند به شما ترکیبات مناسبی را ارائه دهد.

باید توجه داشته باشید که ترکیب‌بندی نامتقارن، از موارد دشوار در طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. بنابراین ایجاد چیدمان نامتقارن ولی متوازن، کاری بسیار دشوار است و شما باید بتوانید با استفاده از عناصری مثل رنگ، سنگینی و وزن لازمه را در هر نقطه‌ای ایجاد کنید.

تقارن یا عدم تقارن چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی : همچنین به یاد داشته باشید که این طراحی ازجمله چیدمان‌های پویا، چالش‌برانگیز و تکرار نشدنی است. ممکن است شما بخواهید امروز مبل‌ها را در یک مجموعه، در کنار هم قرار دهید ولی فردا آن‌ها را در کنار عناصر دیگر بگذارید، اما باید دقت داشته باشید هنگام خرید مبل‌ها، از ابتدا به نوع چیدمانتان فکر کنید. هنگام خرید شاید لازم باشد شما یک مبل یک نفره و یا یک مبل دو نفره بارنگی متفاوت را به ترکیب مبل‌ها اضافه کنید.

در طراحی نامتقارن همه‌چیز باید به یک اندازه در محیط اطراف به چشم آیند و تنها یک نقطه و یا عنصر نباید جلب‌توجه کند. طراحی نامتقارن در کل، کمتر سخت‌گیرانه به نظر می‌رسد. شما کافیست فقط به وزن عناصر و رنگ‌ها دقت کنید، سپس هر طور که مایلید آن‌ها را بچینید. در این صورت بقیه عناصر خودبه‌خود به شما کمک خواهند کرد و شمارا به ترکیب دلخواهتان خواهند رساند.

عناصر با بافت‌های پیچیده، رنگ‌هایی که کمی به مشکی تمایل دارند و تیره‌تر هستند، وجود خطوط زیاد در یک عنصر و… از عواملی هستند که وزن بیشتری نسبت به بقیه دارند و باید در چیدمان آن‌ها دقت بیشتری داشت.

ترکیبات نامتقارن، مدرن‌تر و شادتر از ترکیبات متقارن به نظر می‌آیند و در چیدمان معاصر بیشتر از آن استفاده می‌شود. فقط در این ترکیبات سعی کنید از آشفتگی دوری‌کنید، زیرا این نوع چیدمان به‌خودی‌خود، کمی نامنظم می‌نماید.

به‌طورکلی، هر دو چیدمان از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون منزل به‌حساب می‌آیند. بسته به سلیقه شما، می‌توانند در ترکیبی مناسب انتخاب شوند.

تقارن یا عدم تقارن چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی : تنها چیزی که نباید فراموش کرد، حس شما نسبت به اطرافتان است. ببینید که در کدام فضا راحت‌تر حرکت می‌کنید و کدام چیدمان به شما حس بهتری را منتقل می‌کند. زیاد سخت نگیرید، درهرصورت با تغییرات کوچک و باکم و زیاد کردن عناصر موجود می‌توانید هرکدام از این نوع طراحی‌های داخلی را به یکدیگر تبدیل کنید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد