این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند

0

این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند

این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند : جدا از محیط کار، همگی ما بیشترین زمان باقیمانده از روز را در خانه‌هایمان سپری می‌کنیم، پس برای رفع خستگی یک روز کاری طولانی، نیازمندیم که فضای خانه راحت باشد و آرامش خاصی بیافریند. در این مقاله با توجه به علم روانشناسی، نکات مفید و جالبی را برای داشتن منزلی شاد معرفی خواهیم کرد.

طراحی بر اساس سلایق فردی

برای اینکه فضای منزلمان سرشار از انرژی مثبت و همچنین آرامش شود، می‌بایست سلایق تمامی افراد خانواده در آن لحاظ شود، چراکه قرار است همه‌ی اعضا از آن لذت ببرند و احساس راحتی کنند. سالن نشیمن یکی از مهم‌ترین اتاق‌های منزل برای گفتگو، برقراری روابط و معاشرت است. درنتیجه باید مطمئن شد که جای نشستن برای تمامی افراد خانواده و حتی چند جای اضافه برای همان در آن وجود دارد.

ایجاد فضای نشستن کافی

این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند : اگر فضا برای صندلی‌های اضافی ندارید نگران نباشید یک عسلی روکش‌دار یا چرمی می‌تواند نقش یک صندلی را ایفا کند. همچنین این عسلی روکش‌دار می‌تواند برای چرت‌های عصرگاهی و گذاشتن پاها روی آن، مورداستفاده قرار گیرد. این میزهای عسلی خاص، محیطی بسیار صمیمی برای اهل منزل فراهم می‌کند و به خانه گرما می‌بخشد.

استفاده از بافت‌های نرم

اضافه کردن بافت‌های نرم در سالن نشیمن نیز از سرد جلوه کردن فضا جلوگیری می‌کند. مثلاً فرش‌های پرزدار و نرم ظاهر اتاق را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که افراد خودبه‌خود، به گذراندن وقت در این مکان و گپ زدن با یکدیگر، راغب می‌شوند. مبلمانی راحت که نشیمنگاه بسیار حجیم و نرمی دارد و با کوسن‌های زیبا و پنبه‌ای تزیین شده است، نظر اهل خانه را به سالن نشیمن جلب می‌کند تا در آنجا بعدازظهر خود را همراه خانواده سپری کنند، نه در اتاق‌های جداگانه خود.

جنس و شکل مبلمان راحتی باید به‌گونه‌ای باشد که ازلحاظ بصری خطوط نرمی را در فضا ایجاد کند، چراکه این خود سبب صمیمیت و گرمای بیشتر منزل می‌شود.

 ایجاد فضای بازی برای بچه‌ها

این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند : اضافه کردن فضایی کوچک در سالن نشیمن برای بازی بچه‌ها، نیز ایده‌ی خوبی است. مثلاً میزهای کوچک و کم ارتفاعی را تهیه کنید که کودکان بتوانند از آنها برای بازی و نقاشی کشیدن استفاده کنند. میزهای جلو مبلی کوچک که روکش بافتنی طوری دارند نیز برای نشستن کودکان، انتخاب خوبی هستند. مطمئن شوید که فضایی را جهت قرار دادن اسباب‌بازی کودکتان تعبیه کرده‌اید.

از این‌رو آخر روز که زمان استفاده بزرگ‌سالان از سالن نشیمن فرا می‌رسد، به‌راحتی اسباب‌بازی‌ها را در آن جای دهید. از کف‌پوش‌های سخت و مبلمانی با روکش‌های قابل شستشو و تعویض استفاده کنید تا حین پاک کردن لکه‌ها، ظاهر زیبای خود را از دست ندهند. سالن نشیمن خانواده نیازمند فضای قابل‌توجهی است تا تمامی افراد خانه، میز کشودار، درآور یا صندوقچه‌ای جهت پنهان کردن کتاب، وسایل و اسباب‌بازی خود داشته باشند.

پر کردن فضا با وسایل تزئینی

همچنین پیشنهاد می‌شود که با چسباندن عکس‌های خانوادگی موردعلاقه‌تان، فضای سالن را شخصی‌سازی کنید. دیوار خالی بالای مبل یا میز کوچک کنار مبلی ایده آل‌ترین نقطه برای نصب تصاویر است. انتخاب قاب‌های یک‌اندازه و یک‌رنگ و همچنین چینش عکس‌ها، ازلحاظ بصری تأثیر بسیاری در فضا دارد.

از قفسه‌های ساده و متحرک برای پر کردن فضای پشت میز تلویزیون و همچنین نگهداری وسایل به‌صورت کاملاً منظم، استفاده کنید. البته این قفسه‌ها نباید انباشته از شی‌ء های گوناگون شوند، دقت کنید که هر آنچه که درون آن‌ها قرار می‌گیرد، می‌بایست ترتیب خاصی داشته باشد. سعی کنید رنگ دیوار یا کاغذدیواری و نیز رنگ مبلمان روشن باشد تا محیط را دل‌بازتر نشان دهد.

شما می‌توانید از سبدهای حصیری کوچکی برای نگهداری متعلقات تلویزیون مانند کنترل، استفاده کنید. از جعبه‌های چوبی یا سبدهای مخصوص روزنامه، برای منظم کردن و نگهداری مجلات، روزنامه‌ها و حتی تراکت‌های تبلیغاتی موردنیاز استفاده کنید.

یک نشیمن شیک برای خانواده‌های پر مشغله

این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند : اگر عضو یک خانواده پرمشغله هم که باشید، به‌راحتی می‌توانید سالن نشیمنی شیک و مرتب طراحی کنید. دیوارها را به رنگ سفید یا خاکستری روشن رنگ‌آمیزی کنید. پرده‌های تیره و شلوغ را به کرکره‌هایی با خطوط نازک و معین تبدیل کنید و با استفاده از لوسترهای سقفی شیشه‌ای، زرق‌وبرقی مدرن را به منزلتان راه دهید.

ایجاد صمیمیت در فضا

اکثر اعضای خانواده‌های امروزی سرشان گرم کار خودشان است، پس برای آنکه اعضای خانواده را از لاک خود بیرون آورید، بهترین کار این است که اتاق نشیمن را به‌گونه‌ای طراحی کنید که شوق نشستن و دورهمی در این فضا ایجاد شود. می‌توان قسمتی از خانه را با ترفندهای مختلف چیدمان از سایر فضاها جدا کنید و یک محیط آزاد و مستقل برای گفتمان ایجاد کنید.

همچنین باید گفت که چیدمان صمیمی مبلمان یکدست و راحت، خود می‌تواند باب یک گفت‌وگوی دوستانه را باز کند. سایه‌ی دیوارهای سفید بارگه‌های آبی و صورتی که بر محیط سوار است، جوی صمیمی و دوستانه را ایجاد می‌کند، کف‌پوش‌های تیره هم بر گرمای این دور همی ها می‌افزاید.

یکی دیگر از گزینه‌ها جهت ایجاد فضایی صمیمی که به شادتر شدن اهل خانه کمک می‌کند استفاده مناسب از تورفتگی ها در دیوار است. می‌توان بخاری کوچکی که طرح ویژه‌ای دارد را در این تو رفتگی‌ها جا داد با با تمهیدات دیگر این تورفتگی ها را به کانونی برای توجه و خوشایند خانواده تبدیل کرد. در واقع با این روش یک فضای پرت را که می توانست آزار دهنده باشد به فضایی دلنشین تبدیل می کنید که نشستن در کنار آن حس خوبی به افراد القا می کند.

اثر مستقیم نور کافی در محیط

داشتن منزلی راحت که برای افراد خانه شادی آور باشد، امری بسیار ضروری است. برای آنکه روح و روانتان سالم بماند، بهره گیری از نور کافی در منزل لازم است. اگر سالن نشیمن در نزدیکی پنجره ای بزرگ و قدی با درهای فرانسوی باشد، روشنایی فضا در طول روز از نور طبیعی تامین می شود.

همچنین اگر منظره ی زیبایی پشت پنجره باشد، تصویری شگرف به محیط اضافه می‌شود. اما اگر منزتان پنجره ی کافی ندارد، از طریق رنگ روشن دیوار و مبلمان و کنارکشیدن پرده‌ و کرکره‌ها در طول روز می‌توانید باز هم می توانید فقدان روشنایی را تا حدودی جبران کنید.

طراحان داخلی، پیمانکاران و مهندسان باید در طراحی و ساخت منازلی که در مناطق بارانی هستند، دقت فراوانی به خرج دهند تا با کمبود پنجره مواجه نشوند و بتوانند به اندازه ی کافی از نور طبیعی بهره ببرند.

نظم در فضا

این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند : اگر مایل هستید از قفسه هایی برای جا دادن اشیاء مختلف در سالن استفاده کنید دو گزینه پیش روی شماست، می توانید از کمد و کشوهایی با ارتفاع زیاد استفاده کنید که فضای بیشتری در اختیار شما قرار دهد. امااگر کمد یا کنسولی را انتخاب کردید که ارتفاعش تا کمر است و سطح‌رویی آزادی دارد، می‌توانید از یک گلدان یا اشیاء آنتیک برای تزیین سطح آن بهره ببرید. اما حواستان باشد که تزئین سطح به قیمت شلوغ شدن و از دست رفتن فضای آزاد آن تمام نشود. هرچه فضا منظم‌تر باشد، آرامش فکری بیشتری فراهم می‌شود.

فنگ شویی در خانه

راه‌حل‌های آسان و کم‌هزینه ی دیگری نیز برای کاهش استرس و افزایش آرامش منزلتان وجود دارد. فنگ‌شویی یکی از این گزینه‌ها است. در این روش، دکوراسیون و چیدمان منزل با توجه به روحیات افراد و بر اساس جایگاه اشیاء در جهان هستی، میزان انرژی مثبتی که از خود ساطع می‌کنند و همچنین تأثیر رنگ‌ها بر روان انسان، شکل می‌گیرد.

مثلاً آینه‌ها انرژی زیادی از خود تولید می‌کنند و وجود آن‌ها در محیط سالن، خستگی روزانه افراد خانواده را کمتر می‌کند. استفاده از عود و خوشبوکننده‌های ملایم دیگر در محیط منزلتان نیز سبب آرامش و شادی اعضای خانواده می‌شود.

استفاده از الگوها

این چیدمان منزل، اهل خانه را شاد می‌کند : یکی از نکته‌های مهمی که باید به آن اشاره‌کنیم، الگوهایی قابل‌استفاده در طراحی و دکوراسیون منزل است. مثلاً اگر از کاغذدیواری‌های طرح دار استفاده می‌کنید، سعی کنید از مبلمان یک‌دست و یک‌رنگ استفاده کنید یا برعکس، تا فضا شلوغ جلوه نکند.

در آخر باید تأکید کرد که شما خود به‌راحتی قادر خواهید بود که فضا و دکوراسیون منزلتان را طوری طراحی کنید که محیط شاد و آرامی داشته باشید یا از طراحان داخلی حرفه‌ای کمک بگیرید تا در این امر به شما کمک کنند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد