آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟

0

آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟

آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟ انتخاب رنگ‌ها و چیدمانی مناسب بارنگ‌های انتخابی برای فضای منزل یا محل کار یکی از دغدغه‌های افرادی است که در حوزه دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند و یا ترجیح می‌دهند خودشان فضای موردنظرشان را طراحی کنند. در بین رنگ‌های فوق‌العاده‌ای که هرکدام جذابیت خاص خودشان رادارند، رنگ آبی یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های اصلی است که در دکوراسیون فضاهای مختلف، از خانه گرفته تا محیط‌های اداری و تجاری، به‌کار می‌رود.

در میان طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و همچنین انواع مختلف رنگ آبی، ترکیبات بسیاری می‌توان به وجود آورد. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که ترکیب رنگ آبی با کدام رنگ‌ها بهتر است و چه تأثیری بر دکوراسیون داخلی دارد. با ما همراه شوید.

آبی در دسته‌ی رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد و ازنظر روانشناسی و زیبایی‌شناسی ویژگی‌های بسیاری دارد. رنگ آبی موجب ایجاد حس تازگی و ظرافت و قطعیت می‌شود، اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد و آرامش و اعتبار را به همراه دارد. ویژگی‌های این رنگ و تأثیراتی که بر جسم و روح آدمی می‌گذارد، همگی مثبت و شفابخش هستند. درنتیجه وجود رنگ آبی حداقل دریکی از بخش‌های هر خانه‌ای می‌تواند بر اتمسفر موجود در محیط تأثیر بسیاری بگذارد. پس جادوی رنگ آبی را دست‌کم نگیرید!

آبی با توجه به رنگ‌هایی که در کنارش قرار می‌گیرند، می‌تواند خودش را بیشتر نشان دهد. در چیدمان داخلی نحوه‌ی استفاده از رنگ‌ها و میزان ترکیب آنها با یکدیگر در حیطه‌ی کار طراحان داخلی قرار دارد، اما بامطالعه معرفی چندرنگ در کنار آبی می‌توانید خودتان دست‌به‌کار شوید و ترکیب رنگ‌های فوق‌العاده را در خانه و محل کارتان اجرا کنید.

انتخاب بر اساس چرخه‌ی رنگ

آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟ یکی از راه‌هایی که طراحان برای به تصویر کشیدن و نمایش دادن رنگ‌های مختلف از یک طیف رنگی استفاده می‌کنند، چرخه‌ی رنگ است. استفاده از این روش ساده و درعین‌حال بسیار مهم و کمک‌کننده است. استفاده از چرخه رنگ به ما این امکان را می‌دهد که به راز و رمزهای انتخاب تم های رنگی برای دکوراسیون داخلی پی ببریم و بتوانیم خیلی راحت‌تر رنگ‌هایی از چند طیف مختلف را کنار یکدیگر قرار دهیم.

برای استفاده از چرخه‌ی رنگ چند روش وجود دارد که با استفاده از آنها به هارمونی بین رنگ‌ها دست پیدا می‌کنیم. در این قسمت انتخاب رنگ‌هایی که در کنار رنگ آبی هارمونی ایجاد می‌کنند را از طریق چرخه‌ی رنگ بررسی می‌کنیم.

روش ۱: در چرخه‌ی رنگ، رنگ‌هایی که در مقابل هم قرار می‌گیرند یعنی همان رنگ‌های متضاد، درواقع رنگ‌های مکمل محسوب می‌شوند. رنگ مقابل آبی خالص در چرخه رنگ، نارنجی است. نارنجی‌رنگ مکمل آبی است و درعین‌حال در نقطه‌ی مقابل آن نیز قرار دارد. این دو رنگ بهترین گزینه برای ترکیب شدن هستند.

در چیدمان داخلی، ترکیب آبی و نارنجی فضایی شاد و پویا به وجود می‌آورد و محیط را سرزنده نگه می‌دارد. ترکیب آبی و نارنجی برای اتاق‌خواب نوجوان، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی گزینه‌ی مناسبی است.

روش ۲: به چرخه‌ی رنگ نگاه کنید و یک رنگ را انتخاب کنید. رنگ انتخابی را رأس قرار دهید و یک مثلث متساوی‌الاضلاع رسم کنید. سه رنگ رأس مثلث ترسیم‌شده، رنگ‌هایی هستند که با یکدیگر هارمونی دارند و می‌توانند در کنار هم به خوبی نمایش داده شوند.

روش ۳: روش دوم را با شکل مستطیل تکرار کنید. این بار چهار رنگ خواهید داشت که باهم هارمونی دارند و برای استفاده در کنار هم مناسب هستند.

آبی و زرد

آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟ ترکیب رنگ آبی و زرد هیجان و نشاط را به همراه دارد و می‌تواند برای دکوراسیون آشپزخانهو اتاق نشیمن مناسب باشد. دو رنگ آبی و زرد می‌توانند در درجات مختلفی از روشنی و تیرگی در کنار هم قرار بگیرند و درهرصورت جذاب به نظر برسند. همچنین می‌توان آن‌ها را در نقاط مقابل هم قرارداد و جلوه‌ی دیگری از ترکیب این دو رنگ را در محیط به وجود آورد، به‌عنوان‌مثال آبی پررنگ در کنار زرد ملایم یا آبی آسمانی در کنار زرد مایل به نارنجی.

آبی و قهوه‌ای

یکی از رنگ‌هایی که به طرز فوق‌العاده‌ای در کنار رنگ آبی قرار می‌گیرد و هارمونی بسیار زیبایی خلق می‌کند، رنگ قهوه‌ای است. قهوه‌ای در دسته‌ی رنگ‌های گرم قرار می‌گیرد و حس اعتمادبه‌نفس و آرامش را در افراد بالا می‌برد.

ترکیب رنگ آبی و قهوه‌ای همانند یک ریتم جذاب از موسیقی عمل می‌کند و تأثیرات مثبتی بر روحیه‌ی فرد می‌گذارد. در دکوراسیون خانه فضایی گرم و صمیمی درعین‌حال شیک ایجاد می‌کند و برای اتاق نشیمن و فضای غذاخوری ترکیب مناسبی خواهد بود.

رنگ آبی از روشن ترین درجه تا تیره ترین رنگش به صدها تن رنگی تقسیم می شود که هر کدام زیبایی بصری و کاربردی خودشان را دارند. در این میان برخی از طیف های رنگ آبی طرفداران بیشتری دارند؛ مانند آبی تیره، آبی کاربنی و آبی فیروزه ای.

رنگ هایی که در کنار این سه رنگ محبوب برای دکوراسیون داخلی مناسب هستند و میتوانند فضای منحصر به فردی ایجاد کنند را در ادامه به شما معرفی میکنیم.

آبی تیره در کنار رنگ‌هایی مانند فیروزه‌ای، بنفش یاسی، سبز فسفری، قهوه‌ای، خاکستری، لیمویی، نارنجی، سبز، قرمز و سفید جلوه‌ای فوق‌العاده دارد و هارمونی بسیار جذابی در محیط به وجود می‌آورد. آبی تیره در کنار رنگ‌های لیمویی، بنفش یاسی و خاکستری، آرامش و سکون ایجاد می‌کند و برای فضای مدیتیشن و تمرکز مناسب است. درحالی‌که آبی تیره در کنار سبز فسفری، نارنجی و قرمز هیجان را تشدید می‌کند و فضایی پویا و باانرژی خلق می‌کند.

آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟ آبی فیروزه‌ای یکی دیگر از رنگ‌های پرطرفدار در بین تنالیته های رنگ آبی است که طرفداران زیادی دارد. فیروزه‌ای در کنار رنگ‌های صورتی، قرمز گیلاسی، زرد، قهوه‌ای، کرم و بادمجانی هماهنگی زیادی دارد و برای استفاده در دکوراسیون داخلی پیشنهاد می‌شود. از ترکیب فیروزه ای-بادمجانی و فیروزه ای-قهوه ای در فضای نشیمن و غذاخوری استفاده کنید و از ترکیب صورتی-فیروزه ای و زرد-فیروزه ای برای اتاق‌خواب و آشپزخانه چیدمان بهاری محبوب خودتان را بسازید.

آبی کاربنی یا Navy Blue رنگ منتخب بسیاری از کمپانی ها و برند های معروف در چیدمان بوتیک ها و فروشگاه هایشان است. البته نمیتوان تاثیر این رنگ را در خانه دست کم گرفت.

ترکیب آبی کاربنی با زرد طلایی موجب لوکس و شیک دیده شدن فضا می شود و برای چیدمان های خاص کاربرد زیادی دارد. ترکیب آبی کاربنی و خاکستری برای فضاهای مینیمال که دارای چیدمان با رنگ های خنثی هستند نیز، می تواند گزینه ی خوبی باشد. از دیگر رنگ های هماهنگ با آبی کاربنی میتوان قهوه ای روشن، نقره ای، قهوه ای تیره و سفید را نام برد.

اتاق‌خواب

آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟ اتاق‌خواب یکی از فضاهای خصوصی و شخصی در هر خانه است که فضایی برای استراحت و آرامش افراد را پدید می‌آورد. درنتیجه در چیدمان این فضا باید تا حد ممکن آرامش و راحتی را به وجود آورد. رنگ آبی یکی از گزینه‌های همیشه موجود برای فضاهایی است که نشانی از آرامش و ملایمت را طالب‌اند. با ترکیب آبی آسمانی با زرد ملایم، کرم، سبز روشن، صورتی کم‌رنگ و یا طوسی می‌توانید فضایی آرام و بدون تنش پدیدآورید. ترکیب تماماً آبی و یا آبی و سفید نیز به ذهنی بازتر و روشن‌تر کمک می‌کند.

تصور کنید دیوارهای اتاق‌خوابتان به رنگ سفید باشند و در کنار اجزای چیدمان اتاق که چوبی هستند و روکش طبیعی دارند، جزئیات اتاق تنالیته های مختلفی از رنگ آبی باشند؛ پرده، روتختی، قاب‌های تابلو های نصب‌شده به دیوار و چراغ مطالعه و سایر جزئیات. این نمونه‌ی یک اتاق‌خواب یا چیدمانی به رنگ آبی همراه با هارمونی رنگی با تمام اجزا است.

خودتان دست‌به‌کار شوید و بارنگ‌هایی که معرفی شد و با استفاده از چرخه‌ی رنگ، دکوراسیون اتاق آبی خودتان را بسازید.

آشپزخانه

آبی به چه رنگ‌هایی می‌آید؟ دکوراسیون آشپزخانه و رنگ‌هایی که در چیدمان آن استفاده می‌شوند، رابطه‌ی مستقیمی با ابعاد آشپزخانه دارد. اپن بودن یا نبودن آشپزخانه نیز در انتخاب رنگ‌ها بسیار مؤثر است. در یک آشپزخانه‌ی اپن ترجیح بر آن است که رنگ‌های به‌کاررفته با فضای خارج از آشپزخانه نیز هماهنگ باشند زیرا تمام فضا در کنار هم به چشم می‌آیند.

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است، بهتر است دیوارها را به رنگ سفید یا رنگ‌های خیلی روشن انتخاب کنید و برای سقف از آبی آسمانی استفاده کنید. پرده‌های چهارخانه‌ی آبی روشن در کنار رومیزی چهارخانه به همان رنگ، ست جذابی را به وجود می‌آورد.

ظروف چوبی در کنار رنگ آبی خودشان را به خوبی نشان می‌دهند، پس اگر بر روی کانتر آشپزخانه یک ظرف گود چوبی قرار دهید و داخل آن را با گل‌های ظریف و خشک آبی‌رنگ پرکنید، به هدف زده‌اید! لوستر، گلدان، زیر بشقابی و زیرلیوانی، قالیچهو… همگی می‌توانند رد پایی از رنگ آبی را در چیدمان آشپزخانه‌تان برجای بگذارند.

سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یکی از فضاهایی است که ترکیب دو رنگ در آن به‌شدت خودنمایی می‌کند. ترکیب آبی و سفید یکی از بیشترین رنگ‌بندی‌هایی است که در سرویس بهداشتی به‌کار می‌رود. اگرچه ترکیب سفید و آبی موردپسند بسیاری از افراد قرار می‌گیرد، اما کاشی‌ها و چیدمان آبی یکدست نیز جذابیت خودش را دارد. در فضای یکدست آبی می‌توان در انتخاب اکسسوری ها و سایر جزئیات مانند پرده‌ها، صابون‌ها و شمع‌های تزئینی،پرده‌ی حمام و  لوازم بهداشتی رنگ دیگری را در نظر گرفت.

نسکافه‌ای، لیمویی، خاکستری و سفید برای فضای یکدست آبی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

همان‌طور که مشاهده کردید، می‌توانید با ترکیب رنگ‌های مختلف بارنگ آرامش بخش و زیبای آبی، فضاهای فوق‌العاده‌ای را بسازید و از بودن در خانه نهایت لذت را ببرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد