۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم

0

۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم

۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم : در ۱۵۰ سال اخیر که دوران معماری مدرن آغاز شده است ، هنر معماری بسیار بیش از هنرهای دیگر توسعه یافته است و از کلیساها و معابد و کاخ ها بیرون آمده و مردمی تر شده است . بدین ترتیب نگاه مردم نیزنسبت به هر آنچه در اطراف خود می بیندد ، تفاوت نموده است، قسمت عمده این تفاوت دیدگاه حاصل تلاش و کوشش بزرگان معماری این دوران در جهت مردمی نمودن این هنر بوده است ، البته بحث های جامعه شناسی و افزایش رفاه و سواد عمومی نیز در روند این تغییر سهم مهمی داشته است که مجال بررسی آن نیست.

در اینجا ۲۵ تن از برگزیدگان این معماران را که به کوشش گروهی از رسانه های معتبر جهانی انتخاب شده اند. در قالب چند ایده بوک منتشر می گردد. در این ایده بوک ، از گروه متولدین آخرین دهه از قرن نوزدهم ، مهمترین را مطرح می کنیم ، او دو جنگ جهانی را تجربه کرده و در دوران اوج پیشرفت علم ساختمان به رشد و باروری رسیده است. امید است که نقل اینگونه مطالب ، گامی کوچک در جهت شناخت بیشتر عموم مردم نسبت به تاریخ هنر معماری باشد و برای متخصصین محترم نیز شاید چالشی گردد و نامهای دیگر از بزرگان معماری را ارجح بر افراد معرفی شده بدانند و این خود مایه بحثی و چالشی رشد افزا گردد.

“Bucky” یک نظریه پرداز، معمار، مهندس، مخترع، و آینده نگر “futurist” ;بود و در تمامی این ابعاد سرآمد زمان خود بود. او به عنوان “یکی از متعالی ترین ذهن های زمان خود” ستایش شده است و به دلیل نگرش جامع بر مشکلات جهان مشهور بود . در مدت بیَش از پنج دهه تلاش نمود تا راه حل های مترقی و متعهدانه خود را در جهت ایجاد فن آوری که منجر به بهبود زندگی بشر گردد ، ترویج دهد.

فولر در میلتون ، ماساچوست در ایالات متحده آمریکا ، به تاریخ ۱۲ ژوئیه ۱۸۹۵ متولد شد. او در ” Black Mountain Collage” در کارولینای شمالی تحصیلات خود را به انجام رساند ، جایی که او سهم قابل توجهی از فعالیت های برجسته معماری خود و از جمله ” Geodesic Dome” گنبد متشکل از سطوح هندسی را به انجام رساند. این ساختار پوسته شبکه شده ای است که به عنوان بخشی از ایستگاه رادار نظامی، ساختمان های مدنی، اردوگاه اعتراض زیست محیطی، و جاذبه های نمایشگاهی استفاده می شود.

۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم : بررسی زندگی و آثار انسانهای برجسته همواره باعث حیرت است ، نباید فراموش کرد که از میان صد ها میلیون ، تنها چند چهره در رشته ای از علم یا هنر برجسته می شوند ، و اینبار از میان برجستگان هنر معماری در ۱۵۰ سال به دنبال چند گوهر جدا بافته هستیم و بدیهی است که هر یک حائز نکات برجسته ای هستند که باعث حیرت و بهت می گردد. “Buckminster Fuller” باک مینستر فولر یکی از آنهاست ، به صورت خلاصه او را (‘Bucky’) نامیده اند . برای معرفی او باید بگوئیم که شاید کمترین هنرش آرشیتکت و معماری است گرچه در این رشته نیز سرآمد دوران خود بوده است .

۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم : فولر “Dymaxion House” را، که خانه های کارآمد و ارزان و خانه ای برای حفظ انرژی است طراحی نمود که هرگز تولید نشد.

فولر در سال ۱۹۱۳ وارد دانشگاه هاروارد شد ، اما به علت معاشرت بیش از حد و رد شدن در امتحانات میان دوره ای، اخراج شد. پس از اخراج، او در یک کارخانه در کانادا مشغول به کار شد ، فولر در پاییز سال ۱۹۱۵ به دانشگاه هاروارد بازگشت اما دوباره اخراج شد.

۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم : از ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹، فولر در نیروی دریایی ایالات متحده مشغول به کار شد و در آنجا استعداد خود را در مهندسی و ابداع و اختراع نشان داد . در نهایت بیش از ۲۵ اختراع ثبت شده در زمینه های مختلف از خود به جا گذاشت .

۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم : در سال ۱۹۲۷ پس از آنکه در ساخت و ساز شکست خورد ، بیکار و ورشکسته به خودکشی فکر می کرد ، اما فکر کرد که با توجه به توانائی و تجارب خود حق ندارد که خود را نابود کند در نتیجه تصمیم به تنهائی و تفکر گرفت ، او نزدیک به دو سال از همه چیز به دور بود و به تفکر در اعماق جهان و اینکه چگونه می تواند از بهترین راه به بشریت کمک می کند، پرداخت. و از آن سال به بعد سیر رشد حرکت او دوباره آغاز شد و با اختراعات مختلف در زمینه های ساخت و ساز ساختمان به اوج شهرت رسید .

گنبد متشکل از سطوح هندسی: پس از سال ۱۹۴۷، اختراع بزرگ زندگی فولر بود او این اختراع را با الهام از اصول طبیعت ، و با نوآوری انقلابی خود در مورد تعادل نیروهای فشار و تنش در ساختمان ابداع نمود .

او برای نخستین بار گنبد تجاری خود را برای دفتر مرکزی شرکت فورد موتور در دیربورن، میشیگان طراحی نمود . و پس از آن ارتش آمریکا به یکی از بزرگترین مشتریان او تبدیل شد. امروز بیش از ۳۰۰،۰۰۰ گنبد متشکل از سطوح هندسی در سراسر جهان، اعم از آمریکا ، آسیا ، اروپا ، اقیانوسیه و آفریقا وجود دارد .

ارتش آمریکا که پس از خرید شرکت فورد از فولر ، یکی از بزرگترین مشتریان اصلی او شده بود ، تعداد زیادی از خانه های گنبدی ارزان قیمت را برای اسکان سربازان سفارش خرید داد.

در طول زندگی اش، فولر رسانه های بسیاری را برای ایده های نوآورانه خود تحت تاثیر قرار داد و همچنین با دانشگاههای مختلف ارتباط مستمر آموزشی داشت. از ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۰ او مشاور علم و فن آوری برای مجله فورچون بود. از سال ۱۹۴۰ او شروع به تدریس و سخنرانی در دانشگاهها ، از جمله هاروارد و MIT نمود و در اواخر ۱۹۵۰ او استاد دانشگاه ایلینوی جنوبی (SIU) شد ، و در دانشگاههای دیگری از جمله دانشگاه پنسیلوانیا نیز تدریس می کرد . او ارتباط خود را با هر دو دانشگاه SIU و پنسیلوانیا تا زمان مرگ حفظ نمود . وی نویسنده نزدیک به ۳۰ جلد کتاب بود، و بیشتر عمر خود را صرف سفر و سخنرانی در سرتاسر جهان نمود .

قطعات ساختمانی که مشاهده می کنید به طور کامل پیش ساخته بود و در مدت کمتر از ۳ روز قابل مونتاژ بود و به صورت قطعاتی عرضه می شد که قابلیت مونتاژ با سرعت زیاد بدون استفاده از ابزار پیچیده را داشت.

همانگونه که گفته آمد ( Bucky) علاوه بر آنچه که در زمینه معماری اختراع نمود ، بسیاری اختراعات صنعتی نیز داشت که یکی از آنها وسیله نقلیه با سه چرخ بود .

و این هم یک نمونه تکمیل شده آن که در مقایسه با اتومبیل همدوره اش به سفینه فضائی بیشتر شبیه است تا یک وسیله نقلیه آن دوران .

و این نمونه دیگری از ابداعات کاملا صنعتی فولر می باشد.

Buckminster Fuller”” باک مینستر فولر در سال ۱۹۷۰، مدال طلای AIA برای معماری را به دست آورد و بسیاری از جوایز مهم معماری، علمی، صنعتی، و طراحی به رسمیت شناخته شده را ، در ایالات متحده و خارج از کشور دریافت نمود. او همچنین ۴۷ درجه دکترای افتخاری از دانشگاههای مختلف آمریکائی و خارج از آمریکا دریافت کرد و در سال ۱۹۸۳، مدت کوتاهی پیش از مرگ، او موفق به دریافت مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی کشور آمریکا شد. همه عنوان های او ، از یک هندسه دان، معلم و معمار، طراح ، مخترع و فیوچریست را با توجه به فعالیت هائی که در طول دوران زندگی خود انجام داده است و آثار و کتبی که از خود باقی گذاشته است ، قابل پذیرش و درخور او می باشد ، لیکن جایزه ای که دریافت نمود و غیر مانوس به نظر می آید ، دریافت جایزه استادی شعر در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه هاروارد می باشد ، لیکن نشان از توانائی های گسترده او در همه زمینه ها به عنوان یک انسان تمام دارد. و جالب اینکه این نشان آخر را از دانشگاهی دریافت کرد که در جوانی دوبار او را از ادامه تحصیل محروم و اخراج نموده بود.

و چندی پس از مرگ “Fuller” در سال ۱۹۸۳ ، هنگامی که شیمیدانها کشف کردند که اتم یک مولکول کربن ، در ساختار شبیه به یک گنبد خاص شکل گرفته است که بسیار شبیه به گنبدی است که او سالها قبل برای ساختمان ابداع نموده بود ، این ملکول را به افتخار او “buckminsterfullerene” نامگذاری کردند.

۲۵ آرشیتکت (معمار) که باید بشناسیم : این هم صندلی که بر اساس تفکرات Richard Buckminster Fuller’ ، در ساخت گنبد متشکل از سطوح هندسی استفاده شده است ، این صندلی ضمن حفظ توان باربری بالا از یک ماده سازگار با محیط زیست ساخته شده و راحت ترین و طبیعی ترین وضعیت برای نشستن را فراهم می آورد و ظاهر آن نیز به غایت زیباست و برای استفاده در فضای باز و فضای داخلی خانه هم مناسب می باشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد