زاها حدید اولین معمار زن دریافت کننده مدال طلای سلطنتی

0

زاها حدید اولین معمار زن دریافت کننده مدال طلای سلطنتی

زاها حدید اولین معمار زن دریافت کننده مدال طلای سلطنتی : زاها حدید از معماران برجسته بریتانیایی (عراقی‌تبار) در سبک واسازی است.وی در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمد. مدرک ریاضیات خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری لندن (AA) راهی لندن شد.

زاها حدید اولین معمار زن دریافت کننده مدال طلای سلطنتی : زاها حدید بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه با استاد اسبق خویش رم کولهاس در دفتر معماری «OMA» به کار مشغول شد و در سال ۱۹۷۷ عضوی از آن شد. در سال ۱۹۸۰ دفتر مستقل خود را در لندن ایجاد کرد و در همان سال‌ها در مدرسه معماری (AA) به تدریس مشغول بود.در سال ۲۰۰۴ میلادی حدید نخستین زنی بود که به دریافت جایزه معماری پریتزکِر نائل آمد.واین بارRIBA(موسسه سلطنتی معماران بریتانیا) اعلام کرده است که زاها حدید به عنوان یک معمار سرشناس در سرتاسر دنیا برای دریافت جایزه معتبر مدال طلای سلطنتی سال ۲۰۱۶ به رسمیت شناخته شده است.

زاها حدیداز جمله معمارانی است که برای طراحی های خلاقانه و پروژه های پویا و سیال شناخته شده است، سبک و استایل کاری وی در زمینه های مختلف طراحی از کیف وکفش و لباس گرفته تا لوستر و مبلمان استفاده می گردد. وی با دریافت این جایزه اولین زنی است که به این موفقیت بزرگ نائل آمده است.در حال حاضر وی موفق شده است که دوبار جایزه استرلینگ و پریتزکر را بدست آورد و دریافت جایزه مدال سلطنتی که به تایید ملکه به افراد یا گروهی داده می شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در پیشرفت معماری تاثیر به سزایی داشته اند منجربه تثبیت جایگاه وی به عنوان یک معمار بزرگ در جامعه جهانی خواهد شد.

زاها حدید اولین معمار زن دریافت کننده مدال طلای سلطنتی : رییس موسسه سلطنتی معماران بریتانیا و رییس کمیته انتخاب jane duncan می گویند:زاها حدید یک نیروی توانمندو با نفوذ در معماری در سطح جهان است.وی معماری سختکوش و دقیق و خلاق است و به درستی از سبک خود در طراحی های مختلف از ساختمان گرفته تا مبلمان و کفش استفاده میکند.ما بسیار خوشحال هستیم که جایزه مدال سلطنتی به وی اعطاء خواهد شد.

زاها حدید اولین معمار زن دریافت کننده مدال طلای سلطنتی : زاها حدید بعد از اعلام این موضوع اینگونه واکنش نشان داده است:من بسیارمفتخرم که این جایزه از آن من شده است،به ویژه به عنوان اولین زنی که این جایزه را دریافت کرده است.من همینجا از نامزدهای دیگر peter cookو louisa hutton و david chipperfield واز jane Duncan و کمیته افتخارات برای حمایتهاشون تشکر می کنم.در حال حاضر ما شاهد رشد معماران زن زیادی نسبت به گذشته هستیم.رسیدن به این موفقیت آسان نبوده و چالشهای زیادی پیش رو بوده است.تغییرات فوق العاده ای در سالهای اخیر ایجاد شده و این پیشرفت ادامه خواهد داشت.بخشی از کار معماری این است که مردم از بودن در فضا های مختلف، فضای کار ، فضای زندگی ، فضای یادگیری احساس خوبی داشته باشند.بنابراین اولین وظیفه ی ما بالا بردن استانداردها است.معماران در حال حاضر ابزارها و مهارتهای لازم را برای نیل به این هدف دارا هستند و باید برای رسیدن به آن تلاش کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد