دکوراسیون منزل

0

دکوراسیون منزل

دکوراسیون منزل در درجه اول، یک آفرینش هنری محسوب می‌شود. یک خانه جدید همچون یک بوم نقاشی سفید است و ما شانس این راداریم که با یک دکوراسیون خلاقانه و هدف‌دار، از آن یک خانه تحسین‌برانگیز بسازیم. اگر از دکوراسیون منزل خود خسته شده‌اید و یا به خانه جدیدی نقل‌مکان می‌کنید، دکوراسیون آن اولین موضوعی است که ذهن شمارا درگیر می‌کند

ممکن است بعضی افراد نخواهند دکوراسیون منزل خود را سالانه تغییر دهند ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشند که تغییر دکوراسیون منزل، خیلی بیشتر از آنکه فکرش را بکنند باعث تغییر حس و حال و فضای منزل آن‌ها خواهد شد. تا حدی که حسی مشابه رفتن به یک خانه جدید را تجربه خواهند کرد. این تغییر دکوراسیون می‌تواند در مقیاس بزرگ یعنی تغییر همه چیز ازجمله مبلمان و کاغذدیواری و رنگ دیوارها و یا در مقیاس کوچک‌تر مثلاً تغییر بعضی از اسباب و وسایل منزل باشد. ما با این کار به‌نوعی به زندگی خود در این دنیای پر هرج‌ومرج،‌ نظم و ترتیب می‌دهیم. تغییر دکوراسیون منزل، تلاشی کوچک است برای مهار این بخش کوچکی از دنیا که کنترل آن به‌دست ماست.

دکوراسیون منزل چیست؟

دکوراسیون منزل به هنر و علم تبدیل محیط زندگی به‌جایی زیباتر و کاربردی‌تر برای افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، اطلاق می‌شود. افراد دو سوم عمر خود را در محیط منزلشان می‌گذرانند. آن‌ها بعد از گذراندن ساعت‌ها بیرون از منزل، درحالی که نیازمند یک محیط آرام هستند به خانه می‌روند پس آرامش محیط خانه اهمیت زیادی دارد و تأثیری بسزایی بر روحیه افراد می‌گذارد.

دکوراسیون منزل و تغییر آن درس‌هایی نیز برای ما به همراه دارد. ازجمله آن درس‌ها، این است که توانایی ترک گذشته و آنچه به آن تعلق دارد را به دست می‌آوریم و یه این حقیقت پی می‌بریم که تقریبا برای هرچیزی جایگزین بهتری وجود دارد.

آشنایی با دکوراسیون منزل

دکوراسیون منزل : توجه به دکوراسیون منزل زمانی که جمعیت خانواده بیشتر  و بچه‌ها کمی بزرگ می‌شوند، گاهی به فراموشی سپرده می‌شود. گاهی کمبود جا و یا دیگر مشغله‌ها باعث این فراموشی می‌شود. اما دکوراسیون منزل، معرف فضای خانوادگی است، جایی که می‌توان حس صمیمیت اعضای خانواده را از طریق دکوراسیون منزل منتقل کرد و نباید به این سادگی‌ها از آن غفلت کرد.

در دکوراسیون منزل به طراحی، رنگ‌آمیزی، چیدمان، نورپردازی و موارد دیگر توجه می‌شود و تغییر دکوراسیون منزل باعث تغییر نوع نگاه اطرافیان به شما و همچنین تغییر نگاه شما به زندگی می‌شود. دکوراسیون منزل فقط‌ اتاق نشیمن و خواب را در برنمی‌گیرد و شامل تمامی بخش‌های منزل مانند اتاق‌ها، راهرو، ورودی، آشپزخانه و حتی حمام و سرویس بهداشتی می‌شود.

انواع دکوراسیون منزل

دکوراسیون منزل : دکوراسیون منزل انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از معروف‌ترین سبک‌های مطرح در سراسر دنیا می‌پردازیم.

سبک مدرنکه در اواسط قرن بیست رواج پیدا کرد و تأکید آن بر فرم‌های شسته‌رفته،  عدم استفاده از عناصر تزئینی زیاد وغیرضروری، ترکیب‌بندی و تعادل نامتقارن در مبلمان و طراحی فضا، استفاده از مصالح طبیعی و یک جریان یکپارچه بین فضاهای داخلی و خارجی است.

سبک صنعتی که با استفاده بارز از آهن‌آلات و صنعت در گوشه و کنار دکوراسیون از سبک‌های قبل و بعد از خود بسیار متمایز است.

سبک معاصر که به زمان حال اشاره دارد و مطابق مد روز است و در آن شاهد استفاده جسورانه اما بدون تزئینات از خطوط و فرم‌های اصلی، توجه و اهمیت دادن به فضاهای منفی، استفاده از فرم‌های هندسی ساده و نرم و مبلمان منحصربه‌فرد هستیم.

دکوراسیون منزل : سبک مینیمالیستیکه با استفاده از رنگ‌های خنک، و نورپردازی سفید یا آبی، فضاهای بزرگ و باز با کمترین تعداد مبلمان و دکور، به‌کارگیری نور طبیعی و فضاهای نگهداری مخفی از سایر سبک‌ها متمایز می شود.

سبک روستیککه با استفاده از اشکال و بافت ارگانیک طبیعت همچون چوب و حصیر در دکوراسیون داخلی حسی مشابه زندگی در روستا یا ییلاق را تداعی می کند.

سبک کلاسیککه در آن استفاده از رنگ‌های ملایم و طرح و نقش ظریف بر روی سطوح و اشکال طراحی‌شده باپیچ‌وخمی زیبا مشخصه آن است.

سبک آرت دکو که در آن بیشتر از رنگ‌های سیاه، نقره‌ای، زرد، قرمز و ترکیبات سبز، شومینه‌هایی از جنس فلز یا سنگ مرمر، استفاده می شود و از نشانه های بارز آن استفاده از آینه،کف‌پوش‌هایی با طرح‌های انتزاعی و فرش‌هایی با نقوش هندسی ، تقارن و توازن است.

دکوراسیون منزل و نکات مهم آن

دکوراسیون منزل : دکوراسیون منزل شامل یک سری نکات اساسی است که بارعایت آن‌ها می‌توانید به یک طراح داخلی برای منزل خودتان تبدیل شوید.

۱-تعادل متقارن؛ اغلب در محیط‌‌های سنتی دیده می‌شود و با تکرار اشیا مشابه در دو طرف یک محور عمودی اجرا می‌شود.

۲-تعادل نامتقارن؛ این روزها بیشتر دیده می‌شود. این تعادل با برخی اشیا غیرمشابه که از نظر بصری به یک میزان برای چشم جاذبه دارند ایجاد می‌شود. اجرای تعادل نامتقارن در منزل سخت‌تر و البته غیر رسمی‌تر است.

۳-تقارن شعاعی؛تمام عناصرمنزل حول یک نقطه مرکزی قرار می‌گیرند.

۴-اصل تکرار؛یعنی تکرار بیش از یک بار همان عنصر در طول یک فضا و می‌تواند شامل تکرار الگو، رنگ، بافت یا هر عنصر دیگری باشد.

۵-رشد؛نشان دادن پیشرفت یک طرح، الگو و یا رنگ در دکوراسیون منزل؛ بصورت کاهش یا افزایش تدریجی شدت آن.

۶-اصل انتقال؛برخلاف تکرار یا پیشرفت، انتقال یک جریان ملایم‌تر است که طبق آن چشم بطور طبیعی از یک ناحیه به سمت دیگر حرکت می‌کند. شایع‌ترین حالت انتقال استفاده از یک خط منحنی مانند یک در طاق‌دار یا راهروی موج دار.

۷-اصل تضاد؛قرار دادن عناصر متضاد در کنار یکدیگر همچون بالش‌های سیاه و سفید روی تخت خواب.

۸-رعایت مقیاس و نسبت؛ هر دو به اندازه و شکل مربوط می‌شوند یعنی رعایت نسبت ابعاد یک عنصر به دیگر عناصر موجود در منزل.

۹-عنصر رنگ؛ رنگ‌ها تاثیر بسزایی بر محیط می‌گذارند و با تغییر رنگ یک محیط می‌توانید حس و حالی کاملا متفاوت ایجاد کنید.

آموزش دکوراسیون منزل

دکوراسیون منزل جزو اولویت‌های هرفردی است که به تاثیر محیط زندگی برروح و جسم افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند واقف است. در ادامه به معرفی برخی ترفندهای تغییر دکوراسیون منزل که معمولا به برخی از آنها کمتر به آنها توجه می شود، می‌پردازیم.

۱-بکاربردن کاغذدیواری‌هایی با طرح‌های هندسی و پررنگ.

۲-ترکیب کردن و به کاربردن اشیا سنتی در کنار مدرن و مبلمان چوبی در کنار لوازم فلزی.

۳-درنظر گرفتن فاصله کافی میان مبلمان و دیوارها

۴-تغییر ظاهر وسایل موجود در منزل همچون تغییر روکش‌ها و یا رنگ آن‌ها.

۵-جایگزین کردن رنگ‌های خنثی معمول با رنگ خاکستری. این رنگ دکوراسیون منزل شما را به سبک مدرن نزدیک می‌کند.

۶-حذف دیوار‌های بین آشپزخانه و اتاق‌ها که می‌تواند ظاهر منزل شما را به کلی تغییر دهد.

۷-دقت در چینش صندلی‌ها و مبل‌ها. سعی کنید صندلی ها و مبل ها را خیلی دور از یکدیگر نگذارید تا مهمان‌ها بتوانند براحتی با یکدیگر صحبت کنند و محل میز را هم طوری انتخاب کنید که در دسترس تمام افرادی که نشستند باشد. در ۸-۸-صورت امکان در نزدیکی هر مجموعه مبل، یک چراغ پایه‌دار یا آویز بلند قرار دهید.

دکوراسیون منزل

۹.درنظر گرفتن فضای کافی؛ به این شکل که دور میز غذاخوری فضای کافی برای عقب کشیدن صندلی و نشستن (حداقل ۹۰ سانتی‌متر از هر طرف) وجود داشته باشد.

۱۰.انتخاب نقطه تمرکز؛ بعنوان مثال پنجره‌های بزرگ، شومینه یا میز تلویزیون که به دیوار تکیه داشته باشد را در مرکز و مبلمان و سایر وسایل را در اطراف آن‌ها قرار می‌دهیم.

  1. انتخاب درست رنگ که بخش سخت کار است. رنگ یک موضوع شخصی است و هر رنگ در ما احساسات متفاوتی را ایجاد می‌کند. بنابراین ما به شما نمی‌گوییم چه رنگ‌هایی انتخاب کنید ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم ترکیب سه رنگ یا سایه را امتحان کنید. یک رنگ اصلی برای دیوار‌ها، یک رنگ دیگر برای اسباب و وسایل بزرگ همچون مبلمان و یک رنگ سومی برای وسایل کوچکتر همچون گل‌هاو یا‌ بالش‌ها.
  2. به یادداشته باشید رنگ‌ها تحت تاثیر میزان نوری که وارد محیط منزل شما می‌شوند قرار می‌گیرند پس با استفاده از پنجره‌هایی که از سقف تا کف ادامه دارند، سطح رنگ‌های دکوراسیون منزل خود را ارتقا دهید. بعنوان مثال شما ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای، سبز دودی و نارنجی را انتخاب می‌کنید. رنگ قهوه‌ای برای دیوار، رنگ سبز دودی برای مبلمان و رنگ نارنجی برای بالش و گل‌ها.

۱۲.افزودن بافت به مبلمان منزل بسیار کمک کننده خواهد بود خصوصا اگر به دنبال ایجاد یک تم تک‌رنگ مثلا نمام سفید و یا تمام خاکستری هستید. یک اتاق در نگاه اول ممکن است سفید به نظر برسد ولی با نگاهی دقیق‌تر سایه‌هایی با رنگ مشابه و بافت‌های زیادی شامل پارچه‌ها و منسوجات به چشم خواهند خورد. مثلا یک اتاق با تم سفید، میتواند دارای پارچه‌های کتانی، صندلی مخملی، کوسن‌های ابریشمی براق، صندلی‎‌های حصیری و سبدهای بافته شده و یک مبل راحتی پنبه‌ای باشد. همه این بافت‌ها به تقویت آن تم سفید کمک می‌کنند و بسیار چشم‌نواز هستند.

۱۳.استفاده از مبلمان و صندلی‌های بزرگ؛ یک دکوراسیون خوب ترکیبی از مبلمان بزرگ در کنار وسایل ظریف است. اکثر طراحان دکوراسیون منزل توصیه می‌کنند در هر محیط حداقل یکی از اجزای آن در اندازه بزرگ انتخاب شود.‌ یک مبل بزرگ، چند صندلی کلاسیک و یک یا دو صندلی با دسته بلند پایه‌های زیبا و انحنا دار می‌تواند ترکیب خوبی باشد.

۱۴.آخرین نکته هم استفاده از گل در همه اتاق هاست که زیبایی دکوراسیون منزل شما را دوچندان می‌کند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد