دکوراسیون مدرن چیست؟

0

دکوراسیون مدرن چیست؟

دکوراسیون مدرن چیست؟ دکوراسیون مدرن برای چندین دهه است که در خانه‌ها، دفاتر و فضاهای عمومی محبوب شده است. اگر شما به دنبال یک کلمه برای توصیف دکوراسیون مدرن هستید سادگی بهترین کلمه است. البته، سادگی به این معنی نیست که دکوراسیونی سرد و خسته کننده‌ داشته باشیم؛ چرا که استفاده از پالت رنگ خنثی و اشکال هندسی در هیچ دکوراسیونی خسته ‌کننده و تکراری نیست. ضمن اینکه شما می‌توانید دکوراسیونی مدرن و ساده اما کاملاً گرم و شیک داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم تمام سوالات و ابهامات ذهنی شما درباره دکوراسیون مدرن را مطرح کنیم که بدون شک برای شما جذاب خواهد بود، با ما همراه باشید.

دکوراسیون مدرن چیست؟

دکوراسیون مدرن در نزدیکی قرن بیستم بر اساس یک جنبش طراحی شکل گرفت و در نیمه اول این قرن محبوبیت بیشتری پیدا کرد. تا اینکه پس از مدتی با  تغییراتی سبک پست مدرن جای خود را در میان سبک ها باز کرد. قبل از شناخت کلی دکوراسیون مدرن اول به سراغ کلمه مدرن می‌رویم. غالبا از  کلمه «مدرن» و «دکوراسیون مدرن» به اشتباه استفاده می‌شود.

سبک دکوراسیون مدرن را اغلب با سبک دکوراسیون معاصر اشتباه می‌گیرند، مدرن یک لغت لاتین است و در فرهنگ لغت به معنی نو، جدید و تازه ترجمه شده است. یکی از باورهایی که در پس طراحی دکوراسیون مدرن است، این است که «فرم تابع عملکرد» است، به عبارت دیگر، چیدمان تمام مبلمان‌ و اشیاء تزئینی باید دارای هدف باشد.

این سبک دکوراسیون انتخاب مناسبی برای افرادی است که دوستدار فضاهای ساده، منظم و بدون تزئینات و شلوغی هستند. دکوراسیون مدرن دقیقا نقطه مقابل سبک‌های دکوراسیون قبل از خود است.

دکوراسیون مدرن چیست؟ پیش از معرفی این سبک دکوراسیون، متداول بود که در سراسر خانه از بافت‌های سنگین و حکاکی شده روی چوب استفاده کنند؛ در تقابل با این رویه بیشتر اجزای طراحی دکوراسیون مدرن از مبلمان تا شکل اتاق‌ها، شامل خطوط صاف و مستقیم با جزئیات کم است. دکوراسیون مدرن از دکوراسیون معاصر که در آن از خطوط بزرگ استفاده می‌‌شود، متفاوت است. خطوط دکوراسیون مدرن شفاف و واضح هستند.

آشنایی با دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن در واقع دارای یک چهارچوب کلی است که از آن پیروی می‌کند و از گذشته فاصله می‌گیرد. آن چهارچوب بر مبنای تزئینات کمتر، زیبایی‌های بیشتر شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین تأکیدات طراحی داخلی دکوراسیون مدرن استفاده از شکل و فرم هندسی است. استفاده از اشکال هندسی، از جمله مربع‌های استوار و غالبا توپر، اشکال مستطیلی همراه با منحنی‌های قدرتمند و حتی اشکال بیضی نیز در طراحی داخلی دکوراسیون مدرن رایج هستند.

طراحی داخلی دکوراسیون مدرن نیز به طور کلی بسیار ساده و با کمی تزئین به منظور قطع خطوط و سطوح مسطح و صاف تشکیل شده است. دکوراسیون مدرن دارای یکسری ویژگی‌هاست، از قبیل استفاده از عناصر سازه‌ای مانند بتن که اغلب بدون پوشش رها شده‌اند و همچنین استفاده از مصالح طبیعی که زیبایی و سادگی را برای دکوراسیون مدرن به همراه دارد.

تأکید بر خطوط افقی و عمودی، استفاده از منحنی‌های کمتر در دکوراسیون مدرن، بکار بردن رنگ‌های خنثی، استفاده از مواد طبیعی مانند چوب‌های بدون رنگ، فلزات، بکار بردن چرم و الیاف طبیعی در مبلمان‌ها و همچنین توجه به نور طبیعی از ویژگی‌های دکوراسیون مدرن است. چوب‌ و فولاد ضدزنگ یک جفت مشترک در طراحی داخلی این دکوراسیون هستند. در کل می‌توانیم بگوییم دکوراسیون مدرن از صنعت و طبیعت تشکیل شده است.

انواع دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن چیست؟ دکوراسیون مدرن تا سال ۱۹۳۰ به عنوان یکی از سبک‌های مجزا در جهان شناخته شده بود. چرا که استفاده از مواد مدرن و هندسه ساده و همچنین فضای باز، از اولویت‌های این دکوراسیون است. دکوراسیون مدرن با رد تزیئنات افراطی سبک‌های قرن ۱۹ مانند سبک‌های دکوراسیون گوتیک، رنسانس و ویکتوریا؛ طراحی شده است.

بسیاری از سبک‌های متأثر از سبک مدرن همانند مدرن باهاوس، مینیمال و Mid-Century دارای چندین مؤلفه مشترک هستند که با دکوراسیون مدرن مرتبط می‌شوند.

سبک مدرن باهاوس یکی از سبک‌های تحت تأثیر دکوراسیون مدرن است. عملکردگرایی و نداشتن تزئینات افراطی و همچنین استفاده بهینه از مواد طبیعی و مصالح صنعتی از ویژگی‌های این سبک است.

از دیگر سبک‌هایی که تحت تأثیر دکوراسیون مدرن است سبک Mid-Century است که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است. استفاده از متریال چوب، پلاستیک و پارچه‌های رنگارنگ در این سبک رایج است. این سبک دکوراسیون از جمله سبک‌هایی است که امروزه طرفداران زیادی دارد و طراحان در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه و یا نشیمن از آن استفاده می‌کنند.

دکوراسیون مینیمال یکی از معروف‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی است که سادگی و همچنین استفاده از رنگ‌هایی روشن و سفید در این دکوراسیون حرف اول را می‌زند.

دکوراسیون مدرن و نکات مهم آن

دکوراسیون مدرن چیست؟ دکوراسیون مدرن به علت سادگی و استفاده از متریال طبیعی بسیار منحصر به فرد و دارای طرفداران زیادی است. اولین نکته‌ای که باید در دکوراسیون مدرن رعایت شود ساده نگه‌ داشتن فضا و حذف عناصر غیرضروری است. چرا که مطالعات نشان داده است شلوغی و هرج‌ومرج منجر به ایجاد تنش و استرس در زندگی می‌شود.

بنابراین ساده نگه داشتن دکوراسیون باعث کاهش برخی از استرس‌ها و ایجاد آرامش می‌شود. نکته دوم که در دکوراسیون مدرن باید رعایت شود این مسئله است که فرم باید تابع عملکرد باشد. نه تنها اتاق‌ها باید با خطوط تمیز و حداقل آثار هنری و لوازم جانبی ساده تزئین شده باشند، بلکه تمام وسایل باید کاربردی هم باشند؛ یعنی زمانی که افراد وارد یک اتاق می‌شوند، باید دسترسی و استفاده از اقلام مختلف در آن اتاق آسان باشد.

استفاده از نورپردازی به وسیله لامپ‌های مدرن در دکوراسیون یکی از نکاتی است که توجه به آن ضروری است و همچنین علاوه بر جذابیت و زیبایی که به دکوراسیون داخلی می‌دهند، عملکرد آنها باید در الویت باشد. استفاده از تکنولوژی را در دکوراسیون مدرن فراموش نکنید. استفاده از کامپیوتر و تلویزیون‌های LCD در دکوراسیون مدرن زیبایی این سبک را دوچندان می‌کند.

آموزش دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن چیست؟ آموزش دکوراسیون مدرن که زیرشاخه ای از دکوراسیون داخلی است معمولا در دوره های مربوطه که به صورت دانشگاهی یا آزاد برگزار می شوند انجام می شود. دکوراسیون مدرن یکی از سبک‌هایی است که در اکثر موارد افراد بدون آگاهی از آن مشغول به چیدمان غیرحرفه‌ای و نادرست این دکوراسیون می‌شوند در صورتی که از سبک دیزاین و چیدمان دکوراسیون مدرن شناختی ندارند.

بهتر است با مطالعه و مشاهده عکس‌هایی از سبک مدرن با نحوه دکوراسیون مدرن آشنا شوید و به اطلاعات خود اکتفا نکنید. در بین تمامی سبک‌های دکوراسیون برای چیدمان، دکوراسیون مدرن یکی از سبک‌هایی است که استفاده از رنگ‌های خنثی مخصوصاً سفید حرف اول را می‌زند پس استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون مدرن فراموش نشود چرا که هم باعث روشنایی فضا می‌شود و هم در بزرگ‌تر نشان دادن خانه‌های کوچک امروزه کمک می‌کند.

دکوراسیون مدرن چیست؟ در دکوراسیون مدرن به هیچ عنوان به دنبال قرینه بودن عناصر نباشید. سعی کنید با تعادل سازی بین عناصر  چیدمان شیک و زیبایی داشته باشید. استفاده از مبلمان مدرن و ظریف از ملزومات یک دکوراسیون مدرن است؛ و در آخر اگر می‌خواهید یک دکوراسیون مدرن داشته باشید، با استفاده از رنگ‌آمیزی و مبلمان‌های مدرن محیط آزاد برای جابه‌جایی و بازی با عناصر در ترکیب‌های مختلف در دکوراسیون خانه خود ایجاد کن

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد