تلفیقی از موسیقی ، معماری و نمایش

0

تلفیقی از موسیقی ، معماری و نمایش

تلفیقی از موسیقی ، معماری و نمایش : کنسرت نمایش سی یک درام موسیقیایی به کارگردانی علی اصغر دشتی بر، با بازی بهرام رادان، مهدی پاکدل، صابر ابر، سحر دولت شاهی کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری است که در محوطه ی باز مجموعه تاریخی سعدآباد اجرا شد و با استقبال عمومی فراوانی نیز مواجه شد. نویسنده ی این نمایشنامه نغمه ثمینی است که بخش های مختلف متن را با اقتباس از شاهنامه نوشته است. در واقع این کنسرت نمایشنامه ادای دین هنرمندان به حکیم ابوالقاسم فردوسی و بازسازی هویت ملی است که در آن معماری، تئاتر و موسیقی به یکدیگر گره خورده اند.

درباره کاخ ملت

کاخ موزه ملت یا همان کاخ سفید که به علت استفاده از رنگ سفید در نمای آن به این نام شهرت یافته است، با مساحتی در حدود ۵۰۰۰ متر مربع بزرگترین کاخ مجموعه ی سعدآباد به شمار می رود. یکی از ویژگی های این کاخ، تزیینات گچبری زیبایی است که توسط هنرمندان ایرانی اجرا شده است؛ از جمله ی این هنرمندان می توان به عبدالکریم شیخان، رضا ملائکه، حسین کاشی و غلامرضا پهلوان اشاره کرد.

این کاخ اقامتگاه تابستانی پهلوی دوم و همسرش فرح دیبا بوده است. معماری این کاخ تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است و دارای ۱۰ تالار تشریفاتی است که به سبک کاخ های فرانسوی طراحی و تزیین شده اند. از دیگر ویژگی های این کاخ می توان به مجموعه ی فرش های نفیس دستباف، کاری از هنرمندان کرمان، کاشان، یزد و مشهد اشاره کرد. این کاخ بین سالهای ۴۵ تا ۴۹ بازسازی و مرمت شده است.

ارتباط تنگاتنگ موسیقی، معماری ، نمایش و نورپردازی

تلفیقی از موسیقی ، معماری و نمایش : معماری به کمک ماده و موسیقی به کمک صوت بیان می شود و ارتباط میان این دو از طریق فضا است و فضا از طریق نور به خوبی درک می شود. کم و زیاد شدن نور بر انسان تاثیر گذار است و به کمک آن می توان حال و هوایی را خلق کرد و عواطفی را برانگیخت. به بیان دیگر، باید گفت نور پردازی در هر سه هنر معماری، نمایش و موسیقی، نقشی اساسی ایفا می کند. همچنین موسیقی یکی از بخش های مهم اجراهای نمایشی است و از آن برای تاکید در لحظه های احساسی و همچنین استخوان بندی ریتمیک فضا برای حرکات بازیگران استفاده می شود.

معماری و موسیقی، هنرهایی در مفهوم مجرد و در صورت انتزاعی هستند و در هر دو شرایط از قوانین ریاضیات و فیزیک منبعث می شود. به عنوان مثال در موسیقی نسبت های صوتی، در معماری نسبتهای درست طول و عرض و ارتفاع، و در نمایش بازی خوب بازیگران و تناسب آن با صحنه، موسیقی، نور و… منجر به زیبایی می شود. در واقع می توان گفت، نه تنها این سه هنر، بلکه همه ی هنرها از آنجاییکه به دنبال تجلی زیبایی هستند، به طور عرضی با یکدیگر در ارتباط اند.

تکنیک نورپردازی

از بخش های جذاب کنسرت نمایش سی که به خوبی موسیقی، معماری و نمایش را در این اثر به یکدیگر پیوند داده است، تکنیک خاص نورپردازی است. در این پروژه از تکنیک ویدیو مپینگ استفاده شده است. پروجکشن مپینگ یا ویدیو مپینگ تکنیکی است که به واسطه ی آن می توان احجام و سطوح نامتعارف را با ترکیبی از نور و تصویر نورپردازی کرد. سطوحی که برای نورپردازی انتخاب می شوند، محدودیتی ندارند و از سطوح پیچیده ی صنعتی تا نمای ساختمانها متغیرند.

در این تکنیک خاص که به تازگی در ایران از آن استفاده می شود و نمونه آن را علاوه بر این کنسرت در تونل تعاملی باغ کتاب می بینید، تصاویر سه بعدی با داستانی مشخص برای سطحی خاص طراحی و برنامه ریزی می شوند؛ هماهنگ با نور و صدا روی سطوح توسط پروژکتور نقش می بندند و در زمانی کوتاه به یک اثر هنری منجر می گردد.

تلفیقی از موسیقی ، معماری و نمایش : اگر موفق به تماشای این اثر زیبا نشده اید، به شما این مژده را می دهم که برگزارکنندگان این کنسرت – نمایش در تلاشند تا پس از ماه صفر علاوه بر اجرای مجدد در تهران، با مجوز مسئولان سیاسی و انتظامی شهرستان‌ها، در مراکز تاریخی و فرهنگی آنها نیز روی صحنه بروند و نکته ی جالب تر اینکه هم اکنون حمید نعمت الله یکی از کارگردانان شناخته شده ی سینما، در حال ساخت فیلمی در مورد این کنسرت نمایش است که برای اولین بار در تاریخ هنر کشورمان توانست رکورد تعداد مخاطبان اجرای زنده را با بیش از ۱۲۰ هزار مخاطب بشکند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد