با لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری چه کنیم؟

0

با لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری چه کنیم؟

با لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری چه کنیم؟ سرویس های مبلمان یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی خانه ها هستند که با توجه به قیمتی که دارند، نگهداری از آنها بسیار با اهمیت است.

لذا در صورت بروز هرگونه لک و کثیفی بر مبلمان، بهتر است نسبت به پاک کردن هرچه سریع تر آنها اقدام کرد. اما حتما می دانید که زدودن کثیفی، نسبت به نوع لکه و جنس پارچه ی مبل، متفاوت است.

اگر قصد دارید لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری خود را از بین ببرید و به دنبال راه حلی مناسب هستید، این مطلب را بخوانید.

توصیه‌هایی که قبل از استفاده از پاک‌کننده‌ها باید رعایت کنید

برخی از مبل ها دارای برچسبی برای راهنمایی نحوه شستشو هستند. متاسفانه در کشور ما استفاده از این نوع برچسب چندان متداول نیست. اگر مبلمان شما دارای چنین برچسبی است چنانچه لکه ای بر روی مبل شما پدید آمد، به این برچسب مراجعه کنید و روش صحیح شست و شوی مبل را مطالعه کنید.

لکه را بهتر است تا تازه هست، پاک کنید، چرا که با خشک شدن آن، لکه به سختی پاک می شود. همچنین دقت کنید که حین پاک کردن لکه، آن را روی مبل پخش نکنید.

اگر مبلمان شما، فاقد برچسب دستورالعمل شست و شو بود، قبل از شروع کار، ابتدا قسمت کوچکی از مبل را تمیز کنید. در صورت بروز هیچ گونه مشکلی، می توانید کار را ادامه دهید.

نه صندلی ناهارخوری که با هر میز ناهارخوری قابل استفاده هستند

این مطلب را هم از دست ندهید

زدودن گردوخاک از روی مبل به کمک جاروبرقی

یکی از رایج ترین آلودگی هایی که می تواند بر روی مبل پدیدار شود، ذرات گرد و خاک است. این ذرات غبار سبب می شود که مبلمان خانه به شدت کثیف به نظر برسند.

پس به طور کلی تمیز کردن مبلمان و صندلی‌های ناهارخوری در هفته یک‌بار کمک می‌کند تا آنها تمیزتر و روشن‌تر بمانند.

این روزها اکثر جاروبرقی‌ها دارای وسایل جانبی مناسبی برای تمیز کردن مبلمان‌ هستند. پس اولین کار برای از بین بردن گردوخاک کشیدن جارو بر سطح مبل است.

نحوه استفاده توجه به برچسب راهنما

با لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری چه کنیم؟ اگر مبلمان شما دارای برچسب است و از علائم اختصاری در این برچسب استفاده شده، حروف اختصاری معمولا به شرح زیر هستند:

S: استفاده از شوینده‌های خشک

W: استفاده از شوینده‌های مایع

SW: استفاده از هر دو شوینده هم شوینده خشک و هم شوینده مایع

شوینده‌های خشک

تمیزکننده‌های خشک نوعی حلال قوی به صورت مایع هستند، اما به دلیل اینکه در ترکیبشان آب وجود ندارد، به آنها شوینده‌های خشک میگویند و چنانچه  در راهنمای پارچه بیان شده باشد، از آنها استفاده می‌شود.

درهر صورت شما می توانید از راهنمایی های زیر برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید:

از بین بردن لکه قهوه و چای از روی مبل

برای از بین بردن لکه قهوه و چای ریخته شده بر روی مبلمان خانه خود، لازم است اول از همه قهوه یا چای را با استفاده از یک پارچه تمیز تا حد امکان از روی پارچه پاک کنید. سپس با کمک پارچه‌ای تمیز آغشته به محلول سرکه سفید و الکل بر روی لکه ضربه بزنید تا زمانی که لکه از بین برود.

از بین بردن لکه بستنی از روی مبل

با لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری چه کنیم؟ در صورت ریختن بستنی بر روی مبل، قبل از پخش شدن و نفوذ به پارچه، با استفاده از یک قاشق، بستنی ریخته شده را از روی مبل بردارید. سپس به کمک یک پارچه تمیز محل لک را تمیز کنید تا جایی که اثری از بستنی باقی نمانده باشد.

داخل ظرفی مخلوطی از آب سرد و مقداری مایع ظرف‌شویی بریزید و به کمک پارچه‌ای تمیز آغشته به این مخلوط به روی لکه ضربه بزنید، سپس با دستمال خشکی آن را پاک کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که اثری از لکه باقی نماند.

از بین بردن لکه چربی از روی مبل

بهترین راه حل برای پاک کردن لکه چربی ایجاد شده بر روی مبل این است که ابتدا چربی اضافی را از روی مبل بدارید و سپس به کمک مخلوط نمک و الکل روی لکه بما‌لید و آن را از بین ببرید.

از بین بردن لکه خون از روی مبل

با لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری چه کنیم؟ در صورت لک شدن مبل شما با خون، ابتدا با استفاده از یک پارچه، خون را بلافاصله پاک‌کنید، سپس با کمک سرکه سفید و آب سرد آن را تمیز ‌کنید.

از بین بردن لکه نوشابه از روی مبلمان ناهارخوری

شاید برای شما پیش آمده باشد که در حین صرف غذا، لکه ای از نوشابه روی مبل ناهارخوری پدیدار شده باشد. در این صورت بهتر است که بلافاصله آن را برطرف کنید، چرا که ممکن است رنگ پارچه به برای همیشه تغییر کند.

پس در ابتدا روی لک را با کمی نمک بپوشانید و بعد با کمک اسفنج خیس، آن را پاک کنید تا کاملاً لکه ها از بین برود.

تمیز کردن مبلمان‌های از جنس چرم

مبلمانی از  جنس چرم، دارای زیبایی خاص و منحصربه‌فردی است، پس بهتر است در نگهداری آن کوشا باشید. برای اینکه مبلمان چرمی منزلتان همیشه همانند روز اولش جلوه کند، آن را به طور منظم گرد‌گیری کنید و هر چند وقت یک‌بار سطح آن را به وسیله واکس مخصوص چرم تمیز کنید.

به هیچ عنوان مبلمان چرمی را با مواد شیمیایی شست‌وشو ندهید، چرا که استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی سبب از بین رفتن مبلمان می‌شود.

از آب زیاد، آب و صابون و یا شوینده‌های شیمیایی برای شست‌وشوی مبل چرمی و تمیز کردن آن پرهیز کنید، چرا که به مرور زمان سبب از بین رفتن و ترک خوردن سطح چرم می‌شود و رنگ چرم را از بین میبرد.

در نهایت برای از بین بردن لکه به وجود آمده بر روی مبلمان، آن لکه را به کمک مقدار خیلی کمی آب از بین ببرید.

پاک کردن بعضی از لکه‌ها به کمک سرکه

راه حل دیگر برای از بین بردن بعضی از لکه‌ها، استفاده از سرکه سفید است. یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب سرد را در داخل یک بطری اسپری بریزید و با هم مخلوط کنید.

قبل از شروع به پاک‌سازی با استفاده از یک حوله آشپزخانه، هرگونه مواد اضافی حاصل از لکه را از بین ببرید.

سپس محلول سرکه را بر روی لکه باقی‌مانده اسپری کنید و به وسیله یک پارچه‌، آرام به صورت دورانی بر روی لکه بکشید.

این کار را تا زمانی که لکه کاملاً پاک نشده است ادامه دهید و در نهایت برای جلوگیری از ایجاد لکه آب، به وسیله سشوار محل را خشک کنید.

پاک کردن سمج‌ترین لکه‌ها به کمک خمیر جوش‌شیرین

با لکه‌های روی مبل و صندلی ناهارخوری چه کنیم؟ برای از بین بردن سمج‌ترین لکه‌ها از روی مبل که به راحتی تمیز نمی شوند، به این شکل عمل کنید:

ابتدا مواد ریخته شده را به وسیله قاشق از روی مبل جمع کرده و سپس ۱/۴ فنجان جوش‌شیرین و ۱/۸ فنجان آب را با هم ترکیب کنید تا به صورت خمیر درآید، سپس خمیر به دست آمده را به مدت نیم ساعت بر روی لکه بگذارید و در نهایت با اسفنج آن را تمیز کنید.

نکته:اطلاعات ذکر شده در این مطلب تنها راهنمایی برای آسان پاک شدن لکه هاست و ممکن است این مطالب برای همه پارچه‌هامناسب نباشد. پس بهتر است در انتخاب شوینده خود دقت کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد